اخبار داغ

سکوت در بازار رنگارنگ لوازم التحریر در ماه منتهی به آغاز مدارس

سکوت در بازار رنگارنگ لوازم التحریر در ماه منتهی به آغاز مدارس
با نزدیک شدن به پاییز و فصل بازگشایی مدارس، دانش‌آموزان حود را برای بازگشت به مدرسه آماده می‌کنند اما به گفته فعالان صنفی در بازار نوشت‌افزار آرامش همچنان برقرار است و از خریدهای عمده خانواده‌ها برای سال تحصیلی خبری نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  بازار رنگارنگ نوشت‌افزار یکی از ضروری‌ترین خریدهای پاییزی دانش‌آموزانی است که در آخرین هفته‌های تابستان، خود را برای بازگشت به مدرسه آماده می‌کنند.

خاطرات شیرین آغاز ماه مهر با شور و شوق خرید دفتر، مداد، پاک‌کن، خودکار، جامدادی، ماژیک و دیگر نوشت‌افزارها پیوند خورده و شادی بازگشت به مدرسه را برای کودکان و نوجوانان دو چندان می‌کند اما سنت استقبال از سال تحصیلی در سال‌های اخیر با گرانی محصولات داخلی و وارداتی رو به کمرنگ شدن می‌رود. این روزها بیشتر والدین به جای سنت قدیمی خریدهای یکجای مداد و خودکار و پاک‌کن به تهیه چند قلم نوشت‌افزار فرزندانشان بسنده می‌کنند تا شیب افزایش قیمت‌ها را کمتر احساس کنند.

بر خلاف دهه‌های گذشته که بازار نوشت‌افزار در اقلام محدودی مانند دفتر، مداد، خودکار، تراش، دفترچه، پاک‌کن خلاصه می‌شد این محصولات در سال‌های اخیر بسیار متنوع شده زیرا از یک سو تولیدات داخلی با شکل و طرح‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند و از سوی دیگر، واردات این محصولات به ویژه از چین افزایش یافته بنابراین بازار نوشت‌افزار پر از محصولات فانتزی و پرزرق و برق است که البته با قیمت‌های بالاتری نیز به دست مصرف کننده می‌رسند.

محصولات متنوع، قیمت‌های متفاوت

گشت و گذاری در فروشگاه‌های نوشت افزار حکایت از آن دارد که انواع مداد، اتود، خودکار و روان‌نویس با قیمت‌های بسیار مختلفی در بازار وجود دارد. قیمت مداد سیاه ساده تکی بین هفت تا ۳۶ تومان متفاوت است و انواع فانتزی این محصول نیز با قیمت‌های بالاتری در بازار وجود دارد. مدادهای بسته بندی نیز با نرخ ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بسته به برند و تعداد محصول به فروش می‌رسند.

اتود «مداد نوکی» که مصرف آنها از مداد بیشتر شده است در مدل‌های ساده‌تر بین ۳۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و مداد نوکی‌های با برند معروف‌تر در رنج قیمتی بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان قرار دارد دارد. انواع خودکاری‌های تک بین ۱۱ تا ۴۰ هزار تومان خودکارهای بسته‌بندی بر اساس تعداد و برند محصول بین ۲۵ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سکوت در بازار رنگارنگ ماه مدرسه

قیمت انواع مداد رنگی که مصرف کننده زیادی هم دارد در بسته‌بندی‌ها و تعداد مختلف از حدود ۱۱۰ هزار تومان شروع و به بیش از ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد و انواع فانتزی این محصول نیز با قیمت‌های چند میلیونی در بازار وجود دارد.

آبرنگ و گواش از دیگر ابزارهای نقاشی که مصرف خاص تری نسبت به مداد رنگی دارد در مدل‌های ساده کمتر ۶۵ هزار تومان قیمت دارد اما در کیفیت‌های بهتر و رنگ‌های با کیفیت تر و متنوع‌تر بیش از ۱۱۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

ست‌های روان‌نویس و خودنویس که در کنار استفاده به عنوان لوازم‌التحریر برای برخی افراد، معمولاً برای هدیه دادن هم استفاده می‌شود در حداقل قیمت حدود ۲۵ هزار تومان و در حداکثر قیمت حدود ۸۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

ردپای گرانی در قیمت‌ها

در میان انواع دفتر، دفترهای با طراحی ساده‌تر و تعداد برگه کمتر بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و دفترهای با طراحی‌ها فانتزی و با کاغذهای با کیفیت تر و تعداد برگ بیشتر بین ۲۰۰ هزار تومان تا حدود ۵۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

انواع جامدادی نیز از همین تنوع قیمت برخوردار است، جامدادی که از لوازم پر طرفدار به ویژه در میان دانش آموزان مقاطع تحصیلی پایین‌تر است از حدود ۴۰ تومان شروع و تا بالای ۳۰۰ هزار تومان نیز در بازار لوازم‌التحریر موجود است.

سکوت در بازار رنگارنگ ماه مدرسه

ماژیک‌های رنگ آمیزی و ماژیک‌های علامت گذاری نیز در برندها و بسته بندی‌های مختلف بین ۷۰ تومان تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و ماژیک‌های حرفه‌ای و تخصصی‌تر رنج قیمتی حدود ۸۰۰ هزار تا چند میلیون تومان دارد.

قیمت تراش‌های کوچک معمولی در اندازه‌های کوچک بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است و تراش‌های رومیزی که مدل‌های متنوعی در بازار دارند از ۱۴۰ هزار تومان شروع و به بالای یک میلیون تومان می‌رسد.

قیمت پاک کن‌ها از ۲۰ تومان در بازار موجود است تا پاک کن‌های با کیفیت‌تر که بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارند. لاک‌های غلط گیر قلمی نیز بین ۲۵ تا ۶۰ تومان عرضه می‌شوند و در میان انواع خط کش، خط کش‌های ساده حدود ۲۰ هزار تومان قیمت دارند، شابلون‌ها در قالب‌های مختلف بین ۴۰ تا ۸۰ تومان و خط کش‌های مهندسی بیش از ۲۵۰ هزار تومان در بازار لوازم‌التحریر عرضه می‌شوند. همچنین نقاله و گونیا بین ۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان مدل‌های مختلفی دارند.

نوار چسب‌های شیشه‌ای و مایع، چسب‌های مایع، انواع منگنه، انواع پاستل‌ها و مداد شمعی و رنگ‌های انگشتی نیز از دیگر محصولات موجود در بازار نوشت‌افزار است که با کیفیت و قیمت‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شود.

در این میان بعضی از خانواده‌ها بر این باورند که نوشت‌افزار فانتزی تنها ظاهر زیبایی دارند و از نظر کیفیت تفاوتی با دیگر محصولات موجود در بازار ندارند.

تولیدکنندگان نوشت‌افزار داخلی یکی از دلایل رشد قیمت این محصولات را گرانی دلار و مواد اولیه وارداتی یا داخلی می‌دانند مانند کارخانه‌های تولید خودکار که وارداتی بودن برخی مواد اولیه به ویژه جوهر خودکار و محصولات پتروشیمی را دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها معرفی می‌کنند.

تورم ۲۰ تا ۳۰ درصدی محصولات

محمد یقینی، مدیر مجمع ایران‌نوشت درباره افزایش قیمت محصولات نوشت‌افزار اظهار کرد: امسال با افزایش قیمت چندانی روبه‌رو نیستیم، در مجموع می‌توان گفت که اقلام مختلف بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت عرضه خواهند شد البته در برخی از اقلام که با کاغذ مرتبط هستند به دلیل ثبات قیمت کاغذ، افزایش قیمت نداشته‌اند و در دیگر محصولات نیز با توجه افزایش دلار، تولیدکنندگان تلاش کردند تا محصولات را با افزایش قیمت عجیب و غریب عرضه نکنند.

وی بازار امسال را آرام ارزیابی کرد و افزود: امسال بازار آرامی را مشاهده می‌کنیم. به نظر می‌رسد بازار نوشت‌افزار هنوز کم‌رونق است. بازخورد ما از تولیدکنندگان و فروشندگان این است که هنوز بازار نوشت‌افزار به خوبی شکل نگرفته است در حالی که پیش‌تر از اواخر تیرماه و اوایل مرداد، شاهد مراجعه مصرف‌کنندگان به بازار بودیم.

مشکلات تأمین ارز و ثبت سفارش تولیدکنندگان

محسن گلستانی، رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران از برقراری ثبات نسبی در بازار نوشت‌افزار خبر داد و اظهار کرد: از نظر عرضه محصولات در بازار آرامش وجود دارد البته کمبودهایی نیز دیده می‌شود اما بیشتر اقلام ضروری و مایحتاج عمومی در صنف نوشت افزار از سوی تولیدکنندگان داخلی در حال تأمین است و بخشی که ظرفیت تولید وجود ندارد با واردات تأمین می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات حوزه تولید ادامه داد: تولیدکنندگان نوشت‌افزار معمولاً درگیر مشکلات زیادی برای ثبت سفارش و تخصیص ارز مواد اولیه هستند که به دلیل کمبودهای موجود در عرضه ارز قابل درک است اما انتقال این مشکلات به بخش تولید در کنار افزایش هزینه‌های تولید به دلیل تعطیلی‌های ناشی از قطعی برق و مشکلات ناشی از نرسیدن به موقع مواد اولیه و امثال آن باعث رشد بهای تمام شده کالاها می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران با توجه به این موارد افزایش ملایم قیمت برخی اقلام نوشت‌افزار را اجتناب‌ناپذیر دانست و خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون با رشد حقوق و دستمزد و هزینه‌های دیگر بخش تولید روبه‌رو بودیم بنابراین باید تا اندازه‌ای فشار زیادی که بر بخش تولید و واردات تحمیل می‌شود را درک کرد.

تأمین نیاز بازار و مازاد عرضه اقلام عمومی

وی با اشاره به همکاری صنف توزیع‌کنندگان نوشت‌افزار با تولیدکنندگان برای حفظ ثبات بازار گفت: با درک شرایط موجود تلاش کردیم که کمترین فشار به بخش مصرف و خانواده‌ها وارد شود به همین دلیل در بیشتر اقلام مورد نیاز عمومی و دانش‌آموزی مانند دفاتر کاغذ انواع مداد مصرفی عمومی، مداد سیاه، مداد رنگی، پاک‌کن، تراش جامدادی نیاز بازار تأمین شده و حتی در برخی محصولات مازاد عرضه و افت قیمت نیز دیده می‌شود.

گلستانی از افزایش عمومی قیمت در بعضی از اقلام خاص خبر داد و یادآور شد: سال گذشته در حوزه دفتر و کاغذ با التهاب ارزی و کمبود کالا روبه‌رو شدیم که با مدیریت انجام شده در تأمین کاغذ قیمت‌ها در کاغذهای تحریر عمومی کمی تعدیل شده و در برخی موارد حتی قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده و به صورت کلی نیز بازار نوشت‌افزار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم با افت تقاضا روبه‌رو است.

وی با اشاره به تغییر سلیقه و الگوی مصرف نوشت‌افزار در آستانه بازگشایی مدارس ادامه داد: تا پنج شش سال قبل با پیک مصرف نوشت‌افزار از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر روبه‌رو بودیم زیرا خانواده‌ها به اندازه مصرف یک یا نیم سال فرزندان خود، مداد و دیگر محصولات را به شکل بسته‌بندی خریداری می‌کردند اما اکنون شاهد انتقال پیک مصرف از یک ماه فصل بازگشایی مدارس به طول سال در بخش زیادی از جامعه هستیم.

تغییر سلیقه مصرف‌کننده به خرید تکی

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران تصریح کرد: به دلیل گرانی نوشت‌افزار بسیاری از خانواده‌ها به جای تهیه محصولات در بسته‌های شش یا ۱۲ تایی، به صورت تکی خرید می‌کنند به همین دلیل صنف توزیع‌کنندگان نوشت‌افزار با فشار تقاضا به دلیل حجم بالای مصرف در این فصل روبه‌رو نیستند و تجربه سال‌های گذشته نی نشان می‌دهد که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، پیک تقاضا اندکی افت کرده است.

وی از مازاد عرضه در برخی اقلام خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد که وضعیت افت تقاضا و مازاد عرضه در برخی اقلام بازار را به تعادل برساند که امسال کمترین فشار به مردم وارد شود همچنین در حق تولیدکننده و توزیع‌کننده نیز اجحاف نشود.

گلستان با اشاره به تنوع بالای اقلام در بازار نوشت‌افزار توضیح داد: هر یک از محصولات دارای مصارف عمومی و تخصصی هستند همچنین در هر دو حوزه، تولیدات لوکس و فانتزی در بازار وجود دارد و به دلیل همین گستردگی و تنوع محصولات نمی‌توان عدد و رقم مشخصی برای افزایش قیمت نوشت‌افزار در مقایسه با سال گذشته اعلام کرد.

کمترین گرانی در نوشت‌افزار عمومی

وی با اشاره به تنوع بسیار زیاد اقلام عرضه شده در بازار نوشت‌افزار گفت: هر کدام از اقلام دارای مصارف عمومی و تخصصی هستند همچنین در هر دو حوزه نوع فانتزی و لوکس محصول نیز در قیمت تعیین کننده است بنابراین نمی‌توان عدد و رقم مشخصی درباره افزایش قیمت محصولات در مقایسه با سال گذشته برآورد کرد.

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران کمترین افزایش قیمت را مربوط به محصولات عمومی دانست و ادامه داد: در حوزه‌های تخصصی، حرفه‌ای و فانتزی که مخاطب کمتری در جامعه دارند، افزایش قیمت بیشتر است اما به طور کلی می‌توان گفت که نوشت‌افزار دارای مصارف عمومی رشد قیمت چندانی نداشته و گرانی در آنها از نرخ تورم پایین‌تر است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه