اخبار داغ

رئیس اتحادیه سراجان اصفهان مطرح کرد:

کارگاه‌های غیرمجاز و قاچاق بلای جان بازار سراجان

کارگاه‌های غیرمجاز و قاچاق بلای جان بازار سراجان
رئیس اتحادیه سراجان اصفهان گفت: عمده مشکلات ما قیمت مواد اولیه و فعالیت اتباع در این حوزه است. اتباع در این حوزه با فعالیت و تولید زیرزمینی محصولات سراجان، بازار تولید و فروش را در دست گرفته‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیرحسین یزدخواستی در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صاحب نیوز»؛ اظهار کرد: در صنف سراجان در شهر اصفهان حداقل ۲۰۰ پروانه کسب برای تولیدکنندگان ایرانی صادر شده است که در هر کدام از این کارگاه‌های تولیدی تقریباً پنج تا ۴۰ نفر بسته به نیاز کارگاه مشغول کار هستند. همچنین لازم به ذکر است که در کنار این کارگاه‌های تولیدی بیش از ۵۰۰ فروشگاه توزیعی خرده‌فروشی برای محصولات سراجان در اصفهان داریم.

رئیس اتحادیه سراجان اصفهان در خصوص مشکلاتی که در صنف سراجان با آن مواجه‌اند عنوان کرد: عمده مشکلات ما قیمت مواد اولیه و فعالیت اتباع در این حوزه است. اتباع در این حوزه با وجود بیش از ۲۰۰ کارگاه تولیدی زیر زمینی خود با فعالیت و تولید زیر زمینی محصولات سراجان بازار تولید و فروش را در دست گرفته‌اند و به همین خاطر تولیدکننده داخلی مجال و توانایی فروش و یا تولید محصولات خود را ندارد. تقریباً می‌توان گفت فروشندگان و تولیدکنندگان داخلی محصولات سراجان به علت حضور اتباع غیرمجاز در این حیطه از بازار کار خارج شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان تولیدات داخلی و واردات حوزه سراجان تساوی ۵۰-۵۰ برقرار است گفت: امسال آمار واردات کالا و ورود کالای قاچاق نسبت به سالیان گذشته افزایش چشمگیری داشته است. درگذشته آمار محصولات سراجان ۸۰ درصد داخلی و ۲۰ درصد خارجی بود؛ ولی اکنون با هم برابری می‌کنند.

یزدخواستی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما نبود ماشین‌آلان بروز است. هزینه ایجاد یک خط تولید جدید بسیار رقم بالائی است. از طرفی حتی اگر ماشین‌آلات بروز خریداری شود در تهیه مواد اولیه مشکل داریم. در وهله اول قیمت مواد اولیه مشکل‌ساز است و در درجه دوم حتی اگر مواد اولیه باشد بعد از مدتی با کمبود مواجه می‌شویم و تولیدکننده پس از تولید یک محصول با جنسی معین دیگر نمی‌تواند با همان جنس و کیفیت تولید کند و مجبور است با ۱۵ درصد هزینه بالاتر آن مواد را تهیه بکند.

رئیس اتحادیه سراجان اصفهان گفت: تولیدات اتباع به‌خاطر زیرزمینی بودنشان با قیمت کمتری به فروش می‌رسد و به همین خاطر جنس تولیدکننده ایرانی در انبارش خاک می‌خورد. می‌توان گفت حدود ۳۰ درصد تولیدکننده زیر زمینی افغانستانی در حوزه تولید محصولات سراجان داریم.

وی با اشاره به افزایش قیمت‌ها نسبت به سال گذشته اظهار کرد: در حوزه تولید کوله‌پشتی مدرسه تقریباً قیمت برابری با محصولات وارداتی داریم و اگر از این حوزه حمایت شود و اتباع افغانستانی از این حوزه خارج شوند تا تولیدکننده داخلی مجال تولید و فروش داشته باشد؛ بازار محصولات سراجان جان و رونق تازه‌ای می‌گیرد.

یزدخواستی در پایان با تأکید بر اینکه حضور تولیدکنندگان اتباع، تولیدکننده ایرانی را تضعیف می‌کند ادامه داد: وقتی فروشگاه‌ها می‌بینند افغانستانی‌ها تولیدی خود را با قیمت کمتری می‌فروشند به خرید کالایشان ترغیب می‌شوند. تولیدکننده داخلی با وجود کارگاه‌های تولیدی زیر زمینی اتباع زمین می‌خورد. باید گفت به‌خاطر حضور اتباع، بازار تولیدکنندگان ایرانی در این صنف رو به رکود است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه