اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

«زنگزور» بهانه رسانه های غربگرا برای پشت کردن به همسایگان شرقی/ پرهیز از بزرگنمایی بسترساز گفتگوهای دیپلماتیک ایران- روسیه

«زنگزور» بهانه رسانه های غربگرا برای پشت کردن به همسایگان شرقی/ پرهیز از بزرگنمایی بسترساز گفتگوهای دیپلماتیک ایران- روسیه
تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، چه در عالی ترین سطح مدیریتی کشور و چه در مذاکره دیپلماتیک مورد تاکید بوده است با این حال اما جریان رسانه ای غرب در تلاش است با پرداختن به مسئله زنگزور به طرح مسائل اختلافی بین ایران و روسیه بپردازد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بازگشایی دالان زنگزور در منطقه قفقاز، به عنوان یک گذرگاه مواصلاتی مهم در منطقه اورسیا که می تواند جمهوری آذربایجان و ترکیه را از مرز ارمنستان به نخجوان متصل کند، یکی از موضوعات مهم منطقه ای است که این طی روزهای اخیر به عنوان یک مسئله مهم در رسانه های منطقه ای و بین المللی مورد توجه قرار گرفته است.

بازگشایی زنگزور شاید به ظاهر به دلیل موقعیت ژئو پلتیک، برای ایران و کشورهایی همچون ارمنستان، آذربایجان و ترکیه دارای اهمیت باشد، اما سیاست غرب بر آن است تا با ایجاد یک موج رسانه ای در این باره ضمن ایجاد تنش و اختلاف در منطقه، بیشترین بهره برداری را از آن داشته باشد.

پس از سفر اخیر پوتین به آذربایجان موضوع بازگشایی دالان زنگزور، از سوی رئیس جمهور روسیه مطح شد. موضوعی که پوتین در باکو مطرح کرد در حقیقت یکی از بندهای توافقنامه مسکو بود که در سال 2020 بین ارمنستان و آذربایجان با حضور پوتین امضا شد. در این بند گفته شده بود که طرفین باید از راه‌های مواصلاتی رفع انسداد کنند.

براساس توافق 2020 روسیه خواستار آن است که  دالان زنگزور به شکلی باز شود که تحت نظارت نیروهای روسیه باشد و این امر به طور طبیعی با مخالفت  ارمنستان همراه خواهد بود چرا که این دالان از داخل خاک ارمنستان عبور کرده و در تمامیت ارضی این کشور قرار دارد.

بازگشایی این دالان در حقیقت با پیش فرض رفع تنش های منطقه ای بین آذربایجان و ارمنستان می تواند در برقراری و تداوم امنیت و ثبات منطقه قفقاز نقش موثری داشته باشد.

با این حال اما، فضای رسانه ای غرب در تلاش است تا با ایجاد یک موج رسانه ای به طرح مسائل اختلافی بین ایران و روسیه در این باره بپردازد.

پس از آنکه ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهاراتی گفته بود که موضع این کشور درباره کریدور زنگزور که جمهوری آذربایجان را از طریق سیونیک ارمنستان به نخجوان متصل می‌کند، قطعی است، عالی ترین مقامات دیپلماتیک کشورمان به حفظ تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی در این باره گفت: صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای تنها یک اولویت نیست، بلکه یکی از استوانه‌های امنیت ملی ما است، هر تهدیدی علیه تمامیت ارضی همسایگان ما، یا ترسیم دوباره مرزها، چه در شمال باشد، چه در جنوب، چه در شرق و چه در غرب، کاملا غیرقابل‌قبول است و برای ایران خط قرمز به شمار می‌رود.

تلاش رسانه های غربی برای تنش زایی بین ایران و روسیه

تاکید بر حفظ تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، موضوع تازه ای نیست و همواره چه در عالی ترین سطح مدیریتی کشور و چه در مذاکره دیپلماتیک مورد تاکید بوده است. با این حال اما جریان رسانه ای غرب در تلاش است با پرداختن به مسئله زنگزور و رویکرد روسیه برای بازگشایی آن، به طرح مسائل اختلافی و تنش زایی بین ایران و روسیه بپردازد، این میان اما برخی جریانات رسانه ای غربگرا در داخل کشور نیز همصدا با رسانه های غربی، فرصت را مغتنم شمردند تا به این بهانه بر ضرورت محدود کردن روابط با کشورهای شرقی و جایگزین کردن آن با مذاکره با غرب بپردازند.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «چرا ایران نیازمند همکاری با FATF است» فضا را برای موج سواری بر موضوع زنگزور مناسب دیده و ایجاد هرگونه گشایش در کشور را منوط به پذیرش این توافق نامه و همکاری با غرب و مذاکره به جای تعامل با کشورهای همسایه دانسته است.

آرمان امروز نیز در گزارشی با عنوان «اتوبان یک طرفه تهران مسکو» نوشته است: منافع حرف اول و آخر را می زند، پوتین وقتی منافع کلانی در راه اندازی این دالان با ترکیه و آذربایجان می بیند و در مقابل آن را با ایران هزینه ساز نمی بیند چزا چنین موضعی نگیرد؟ روابطی که طرف ایرانی آن را اتحاد راهبردی می داند و طرف مقابل تا کنون به الزامات یک رابطه راهبردی تن نداده است.

به نظر می رسد رسانه های غربگرای در دام سناریوی اسرائیلی - آمریکایی گرفتار شدند چرا که در مناسبات بین الملل بر کسی پوشیده نیست که رژیم صهیونیستی در آذربایجان تردد‌های متعدد دارد تا جایی که برخی جمهوری آذربایجان را حیات خلوت اسرائیل می دانند از سوی دیگر هراندازه حضور روسیه در منطقه قفقاز بیشتر باید، حوزه ناتو و اسرائیل در آن محدود تر خواهد شد.

شاید بیش از هر چیز در شرایط کنونی پرهیز از بزرگنمایی رسانه ای در موضوع دالان زنگزور، علاوه بر آنکه زمینه را برای گفتگوهای دیپلماتیک مقامات جمهوری اسلامی ایران با روسیه مهیا خواهد کرد مانع حرکت دو طرف به سمت اختلافات منطقه ای نیز خواهد شد.

روح الله مدبر کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با دانا در این باره گفت: غرب‌گراها برای اینکه امتیازی از غرب و آمریکا بگیرند، به سمت اتخاذ شدیدترین مواضع علیه روسیه رفته‌اند، در حالی که نمی‌دانند این بازی، یک بازی باخت - باخت است. این به نفع غرب است که ما با روس‌ها دچار دعوا و اختلاف شویم، به‌ویژه در قفقاز جنوبی؛ در حالی که در حال حاضر منافع همه مشترک است. غرب، آمریکا، اسرائیل و ترکیه نمی‌خواهند ما در قفقاز جنوبی برگ برنده‌ای داشته باشیم و راه آن را این می‌بینند که ما با متحدان خود درگیر شویم.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با تاکید بر اینکه راه‌حل این مسئله، دعوای رسانه‌ای نیست، گفت: طی دو هفته گذشته رسانه‌های غرب‌گرا شدیدترین ادبیات را در حمله به روسیه به کار برده‌اند. این وضعیت برای ما تبدیل به ضعف در سیاست خارجی می‌شود. بنابراین، ما باید از هیجان‌زدگی خارج شویم و به‌طور دقیق و پشت درهای بسته مسئله‌مان را با روس‌ها حل کنیم و یک تصمیم نهایی بگیریم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه