اخبار داغ

از اظهارات عجیب تا ناکارآمدی؛

روایتی متفاوت از فوت هوادار ملوان در بازی با سپاهان؛ وقتی جان انسان‌ها خیلی مهم نیست!

روایتی متفاوت از فوت هوادار ملوان در بازی با سپاهان؛ وقتی جان انسان‌ها خیلی مهم نیست!
هوادار دوآتشه ملوان بندرانزلی شب گذشته جان به جان‌آفرین تسلیم کرد؛ این روایتی یک خطی از اتفاقاتی است که در متن می‌خوانیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی دانا؛ شب گذشته در جریان برگزاری دیدار تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان و ملوان بندرانزلی در ورزشگاه فولادشهر در چارچوب هفته چهارم لیگ برتر ایران، یکی از تلخ‌ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ایران رقم خورد و یکی از هواداران دوآتشه و همیشه همراه باشگاه ملوان در پی حمله و ایست قلبی، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و در دقیقه 72 این بازی از دنیا رفت.

ترکش‌های این فوت غم‌انگیز پیش از رخ دادن آن به پیکر فوتبال ایران نشست؛ جایی که مازیار زارع، سرمربی تیم فوتبال ملوان از رخ دادن چنین اتفاقی در شهر غریب مطمئن شد و مسئله را سریعاً به گوش ناظر بازی یعنی داود رفعتی رساند تا مانند اتفاقی که در یکی از بازی‌های لالیگا (اتلتیکو بیلبائو - گرانادا) بازی را متوقف کنند اما ناظر بازی ابداً اعتقادی به این حرف‌ها نداشت.

نیمی از دقایق نیمه اول گذشته بود که ملوانان متوجه حمله قلبی مرتضی خائفی، هوادار همیشه همراه خود شدند. حد فاصل رسیدن آمبولانس کُند ورزشگاه به مرحوم، اعضای تیم ملوان که به خوبی مرتضی را می‌شناختند و از بیماری او مطلع بودند؛ از دکتر تیم خواستند که به سمت سکوها برود اما به گفته شاهدین، صحبت با ناظر مسابقه و ترک نیمکت و حضور پزشک روی سکوها وقت زیادی گرفت.

در شرایطی که داود رفعتی سابقه متوقف کردن بازی در پی استفاده هواداران از لیزر یا پرتابه‌ها را داشت، این بار با وجود اطلاع یافتن از ایست قلبی یک هوادار و با وجود یک اتفاق مشابه در فوتبال روز دنیا، تصمیم به ادامه بازی گرفت تا همه توجهات نه به احیای یک بیمار قلبی بلکه به برگزاری یک بازی برود که در نهایت برای همین هوادارهاست!

از کند بودن حرکت آمبولانس و وجود شایعاتی درباره خواب بودن پزشک داخل آمبولانس که بگذریم؛ از قرار معلوم تجهیزات احیا (شوک) در استادیوم وجود نداشته و ناظر مثلاً مقرراتی و مدعی برقراری نظم، بدون وجود چنین تجهیزاتی اجازه برگزاری بازی را داده. گویا آقای رفعتی نظارت بر برگزاری بازی را در کنترل عکاسان و خبرنگاران و لیزراندازان می‌داند و نه چیزی بیش از آن.

بیشتر بخوانید؛
اتفاق تلخ در لیگ برتر؛ مرگ هوادار روی سکوها/ دستور وزیر، محرومیت و ادعاهای ناظر

باشگاه سپاهان اما مدعی است این آمبولانس با تجهیزات کامل در ورزشگاه فولادشهر مستقر بوده و به محض اطلاع از حادثه رخ داده برای هوادار ملوان، خود را به محل رساند و احیای کامل این هوادار ملوان را در ورزشگاه تا تحویل به بیمارستان انجام داده و سپس آن را به منظور ادامه روند به بیمارستان منتقل کرد که وی در دقیقه ۷۲ بازی و خارج از استادیوم از دنیا رفت.

نکته تلخ ماجرا اما این‌جاست که داود رفعتی در مصاحبه‌ای، مدعی شده «بازی را به خاطر شلوغ شدن سکوها و درگیری تماشاگران با نیروی انتظامی، ۶ دقیقه نگه داشتم. براساس کدام قانون باید بازی را به خاطر هوادار نگه می‌داشتم؟!» و «براساس کدام قانون باید آمبولانسی که مربوط به تیم‌ و بازیکنان است، در اختیار تماشاگر بگذارم؟!»

انگار آقای ناظر که این روزها ترفیع درجه هم گرفته و به دبیری ستاد استانداردسازی ورزشگاه‌های لیگ برتری هم نائل شده، خبر ندارد که در همان آئین‌نامه‌ای که از آن بی‌خبر است ولی ادعای ازبر بودنش را دارد، صراحتاً آمده که آمبولانس حاضر در ورزشگاه برای مصدومیت احتمالی بازیکنان و تماشاگران در آن نقطه مإمور به ایستادن شده؛ نه برای قشنگی استادیوم و دل‌خوشی آقای ناظر!

هر چه که هست، با ندانم‌کاری برخی افراد یک هوادار جانش را از دست داد. شاید اگر آمبولانس زودتر به مرتضی خائفی می‌رسید یا بازی متوقف می‌شد یا آن شلوغی‌ها رخ نمی‌داد، الان هوادار تیفوسی ملوانی زنده بود. شاید کم‌ترین مجازات برای مقصران و مداخله‌کنندگان در این امر، محرومیت مادام‌العمر و مجازات کیفری باشد؛ البته اگر قضاوت عادلانه‌ای وجود داشته باشد!

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه