اخبار داغ

گزارش دانا از اختتامیه هفدهمین دوره رقابت های علمی پایا؛

سردار باستان: بسیج، پیشرو و خط شکن است و اهل تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها

سردار باستان: بسیج، پیشرو و خط شکن است و اهل تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها
هفدهمین دوره لیگ علمی بین المللی پیشگامان ایران اسلامی (پایا) ۲۴ آبان ۱۴۰۳ در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  هفدهمین دوره لیگ علمی بین المللی پیشگامان ایران اسلامی (پایا) ۲۴ آبان ۱۴۰۳ در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این دوره از مسابقات که بیش از 60 هزار دانش‌آموز از ۳۱ استان شرکت کردند، 600 دانش‌آموز از ۲۲ استان به مرحله نهایی راه یافتند.  

در دور هفدهم لیگ علمی پیشگامان ایران اسلامی (پایا) از ۱۶ گروه ۵ نفره و در ۷ رشته علوم پایه، علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی، پژوهشی، کارآفرینی و کامپیوتر و برنامه نویسی تجلیل شد.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی با بیان اینکه بسیج حقیقتی شبیه به افسانه‌ها است، گفت: همین که دانش‌آموزان دل در گرو پیشرفت‌های ایران دارند، صاحب تفکر  بسیجی هستند.

مجتبی باستان در اختتامیه این دوره لیگ علمی پایا گفت: بسیج، پیشرو و خط شکن است و بسیج اهل تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌هاست.

وی با بیان اینکه بسیج را یک فرهنگ و تفکر می‌دانیم و تمام دانش‌آموزان ایران اسلامی در این فرهنگ و تفکر زندگی می‌کنند، گفت: برای ما ملاک حضور در لیست نیست؛ همین که دانش‌آموزان دل در گرو پیشرفت‌های ایران اسلامی و نظام اسلامی دارند، صاحب تفکر و فرهنگ بسیجی هستند.

سردار باستان با اشاره به بین‌المللی بودن لیگ علمی پایا، افزود: در دوره‌های گذشته لیگ علمی پایا، دانش‌آموزان از ۱۶ کشور در این لیگ شرکت کردند، اما در این یکی، دو ساله اخیر به خاطر کرونا شاهد حضور دانش‌آموزان کشور‌های اسلامی و کشور‌های منطقه و جهان در این لیگ نبودیم، ولی قصد داریم برای هفدهمین دوره از دانش‌آموزان کشور‌های دیگر دعوت کنیم.  

وی به اهداف برگزاری لیگ علمی پایا اشاره کرد و گفت: نخستین هدف، زمینه‌سازی و اجرای بخشی از سند تحول بنیادین است که حداقل ۵ راهکار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این لیگ علمی به تحقق آن کمک می‌کند.  

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور افزود: هدف دوم، کمک به گسترش فرهنگ و تفکر پژوهشی است؛ در حوزه آموزش و پرورش باید ۴ محور شامل آموزش، تربیت، پژوهش و مهارت داشته باشیم؛ در حال حاضر فضای آموزش پررنگ‌تر است، اما اگر فضای تربیت هم به موازات فضای آموزش پررنگ شود، بسیار مطلوب است و همچنین اگر درون مایه فضای مهارت و کارآفرینی، مسائل پژوهشی شود، انصافا مدرسه در تراز سند تحول بنیادین است.  

او با بیان اینکه لیگ علمی پایا با رویکرد پژوهشی به تحقق بخشی از راهکار‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کمک می‌کند، گفت: هدف سوم، ایجاد شبکه پژوهشی با استفاده از فناوری‌های نوین است که این لیگ در مرحله شهرستانی و استانی با استفاده از سکو‌های آموزشی و همکاری اساتیدی که به دانش‌آموزان مشاوره دادند، برگزار شد.

مجتبی باستان با بیان اینکه هدف چهارم تأکید بر کار گروهی و مشارکت دانش‌آموزان است، اظهار کرد: سند تحول به دنبال مشارکت دانش‌آموزان در حل بخشی از نظام مسائل مدرسه هست و به نظرم وقت آن رسیده است که دانش‌آموزان ما با کمک مدیران و معلمان، بخشی از مشکلات مدرسه را حل کنند و می‌توانند حل کنند.  

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی با اشاره به اینکه هدف دیگر لیگ علمی پایا، کمک به تولید محتوا‌های چند رسانه‌ای است، افزود: برای اینکه به تأمین منابع آموزشی در وزارت آموزش و پرورش کمک کنیم، طبیعتا نیاز به تولید محتوا‌های چند رسانه‌ای داریم و به نظرم وقت آن رسیده است که در کنار تولید محتوا‌های آموزشی مکتوب، تولیدات چند رسانه‌ای هم فراوان تولید شود.  

وی با تأکید بر اینکه توجه به مهارت افزایی از دیگر اهداف برگزاری لیگ علمی پایاست، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اعلام می‌کند که هر دانش‌آموز تا پایان دوره متوسطه دوم، باید یک مهارت یاد بگیرد؛ یکی از اهداف لیگ علمی پایا، کمک به مهارت افزایی اعم از مهارت کار گروهی و مهارت کار پژوهشی است.

وی افزود: تاکنون بیش از یک میلیون دانش‌آموز در این هفده دوره لیگ علمی پایا شرکت کرده‌اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه