گامی مؤثر در تقویت ترانزیت و تجارت؛
بزرگراه زابل - زاهدان تحقق رؤیای توسعه سیستانوبلوچستان
اتمام بزرگراه زابل - زاهدان، تحقق آرزوی دیرینه مردم سیستان و بلوچستان است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از عصرهامون، سیستان و بلوچستان در دوران گذار خود از محرومیت بزرگراه هماینک با گامهای بلند دولت حرکت شتابان خود را به سمت اوج توسعه بزرگراه آغاز کرده است به طوری که عملیات ساخت بزرگراه زابل - زاهدان به طول ۲۰۰ کیلومتر به عنوان آرزوی دیرینه مردم این خطه بعد از سالها چشمانتظاری هم اینک به اتمام رسید و در سفر رئیسجمهور در دیماه جاری به استان بهرهبرداری کامل میرسد.
همچنین در جنوب شرق کشور به دلیل مزیت ترانزیتی و قرارگرفتن در شاهراه اقتصاد بینالمللی که به سبب موقعیت جغرافیایی و همجواری با دو کشور پاکستان و افغانستان و دسترسی به آبهای آزاد ایجاد شده نیازمند توسعه عنصر حملونقل است؛ نیازی که بخش اعظم آن در بستر جاده و بزرگراهها تأمین خواهد شد.
هم مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهرهمندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچههای مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقشآفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته، اما راههای این خطه بهویژه محور چابهار - میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.
بزرگراه زابل - زاهدان، با تکمیل خود، بهعنوان یک شاهراه ترانزیتی، این مشکلات را برطرف میکند و امکان دسترسی سریعتر و ایمنتر به دیگر مناطق کشور و کشورهای همسایه را فراهم میآورد. این پروژه بهویژه برای تسهیل در حملونقل کالا از و به بندر چابهار و بازارچههای مرزی اهمیت ویژهای دارد و میتواند به توسعه اقتصادی استان و کشور کمک شایانی کند.
همچنین، با توجه به اینکه محور چابهار - میلک یکی از مسیرهای ترانزیتی کلیدی برای واردات و صادرات کالا به شمار میآید، بهبود این زیرساختها موجب افزایش حجم ترانزیت کالا و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد. در نتیجه، این پروژه به طور مستقیم بر ارتقاء کیفیت زندگی مردم استان سیستان و بلوچستان تأثیر مثبت خواهد داشت و میتواند به توسعه پایدار این منطقه کمک کند.
به طور کلی، اتمام بزرگراه زابل - زاهدان، گامی مهم در راستای رفع محرومیتها، تقویت اقتصاد منطقه و توسعه تجارت خارجی است. این پروژه نهتنها برای مردم استان بلکه برای اقتصاد ملی ایران نیز اهمیت فراوانی دارد.
تاریخچه و روند اجرایی پروژه
اجرای این پروژه از سالها پیش آغاز شده و به دلیل مشکلات مختلفی از جمله کمبود اعتبار، شرایط جغرافیایی سخت، مسائل فنی و همچنین چالشهای ناشی از وضعیت امنیتی در برخی مناطق، پیشرفت آن با تأخیرهایی روبرو بود. با این حال، در سالهای اخیر دولت توجه ویژهای به این پروژه داشته و با تخصیص منابع مالی و تجهیزات لازم، روند تکمیل آن تسریع شد.
در سالهای اولیه، این پروژه با مشکلاتی همچون تأمین اعتبار و تأمین زمین مواجه بود، اما پس از آن با سرمایهگذاریهای جدید و پیگیریهای دولت، مسیر ساخت این بزرگراه بهتدریج تکمیل شد. در نهایت، در سفر رئیسجمهور در دیماه ۱۴۰۳ به استان سیستان و بلوچستان، این پروژه به بهرهبرداری کامل رسید و آماده بهرهبرداری عمومی خواهد بود.
با تکمیل این پروژه، مردم استان سیستان و بلوچستان که سالها منتظر این تحول بودند، اکنون شاهد تحولی اساسی در زیرساختهای حملونقل منطقه خواهند بود که میتواند زمینهساز توسعه اقتصادی و اجتماعی بیشتر در استان باشد.
در این خصوص خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون» با عباس میر راننده کامیون که در این جاده تردد داشت به گفتگو پرداخت، راننده بیان کرد: بزرگراه جدید قطعاً تأثیر مثبتی روی شغل من خواهد داشت. مسیرهای قبلی بسیار پر از دستانداز و خطرناک بودند، اما حالا با این بزرگراه، هم سرعت سفر بیشتر میشود و هم خطرات کاهش پیدا کرده. به ویژه برای حمل کالاهای تجاری و ترانزیت، این بزرگراه کمک بزرگی به ما خواهد بود.
همچنین حامد نصرتی صاحب فروشگاه در این منطقه با اهمیت این پروژه در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: به دلیل اینکه ارتباطات تجاری و مسافرتی با دیگر نقاط کشور راحتتر میشود، امیدواریم که مشتریان بیشتری به فروشگاه ما بیایند و اقتصاد محلی رونق پیدا کند. همچنین به راحتی میتوانیم کالاهایمان را به سایر نقاط کشور ارسال کنیم و به توسعه کار کمک خواهد کرد.
علی میری کشاورز هم با بیان اینکه این پروژه مهم دسترسی به بازارهای بزرگتر را برای او راحتتر کرده است اظهار کرد: اکنون میتوانیم محصولات خود را سریعتر و با هزینه کمتری به دیگر نقاط کشور منتقل کنیم. همچنین، سفرهای ما به مراکز خدماتی هم راحتتر شده و زمان کمتری صرف میشود.
اتمام عملیات ساخت بزرگراه زاهدان - زابل
در همین راستا عطاالله اکبری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون» در خصوص آخرین اقدامات ساخت تکمیل این پروژه مهم راهسازی سیستان و بلوچستان بیان کرد: عملیات ساخت بزرگراه در این محور از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و با وقفه ۱۷ ساله در چهار ساله اخیر در فرایند شتاب شبانهروزی عملیات اجرایی قرار گرفت و به لطف الهی به پایان رسید.
وی ادامه داد: بهرهبرداری از این پروژه مهم عمرانی استان در سفر اخیر رئیسجمهور میتواند اقدام خوبی برای کاهش تلفات جادهای، ایجاد امید و توسعه و مهمتر ایجاد آرامش در دو جبهه جمعیتی استان یعنی منطقه سیستان با پنج شهرستان و مرکز استان رقم بزند.
سرپرست معاونت عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تأکید کرد: در این پروژه مهم بیش از ۷ میلیون مترمکعب عملیاتی خاکی، ۷۰۰ هزار تن آسفالت و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد.
اکبری تصریح کرد: همچنین با وجود همه شرایط آبوهوایی سخت منطقه متأثر از طوفانهای شدید گردوخاک، دمای بالای ۵۰ درجه و نیز بادهای ۱۲۰ روزه کارگاههای راهسازی در این پروژه بهصورت دو و گاهی سه شیفت در یک برنامه چهارساله حدود ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر و ۲ پل بزرگ نهرآب و شیله را احداث کردند.
وی تأکید کرد: امروز با پایان عملیات اجرایی این پروژه عظیم عمرانی استان ضمن هدیه آسایش و آرامش به شهروندان گرامی و تکمیل بخشی از کریدور شمال به جنوب استان بنا داریم با همین سرعت عملیات ساخت باند دوم از سمت زاهدان به چابهار را آغاز کنیم اگر چه تا پایان سال پروژه بزرگراه زاهدان - بیرجند با پیشرفت فیزیکی مطلوب تا حدود سفیدآبه تکمیل و مورد بهرهبرداری خواهد گرفت.
سرپرست معاونت عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با همین روند شتاب در توسعه ساخت بزرگراه در استان تا سه سال آینده شاهد تحولات شگرفی در این حوزه خواهیم بود.
همچنین مهدی پارسی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان نیز در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون» از اتمام بزرگراه زابل - زاهدان خبر داد و بیان کرد: اقدامات صورتگرفته در چند سال اخیر در تکمیل این پروژه مهم در طول تاریخ راهسازی استان بینظیر بوده است.
وی با اشاره به اقدامات صورتگرفته بر ادامه فرایند پرشتاب تکمیل شبکه بزرگراهی استان در قالب کریدور شمال - جنوب و شرق به غرب تأکید کرد و افزود: علاوه بر این پروژه مهم تا پایان سال جاری طرحهای بزرگراهی مهمی در محورهای زاهدان - خاش، زاهدان - بیرجند، زاهدان - میرجاوه به بهرهبرداری میرسد.
پارسی با بیان اینکه توسعه پایدار استانها منوط به توسعه راههاست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این اداره کل با درک صحیح و هدفدار از تأثیر تکمیل زیرساختها بر توسعه استان و اثبات این نقش در سطوح حاکمیتی و امنیتی، تکمیل شبکه بزرگراهی حوزه عملکردی را در اولویت کاری قرار داده است که افتتاح بزرگراه زابل - زاهدان در سفر اخیر ریاستجمهوری بهعنوان ارتباط بزرگراهی بین دو شهرستان استان بسیار حائز اهمیت است.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هر قدر ایمنی در حوزه جابهجایی و حمل بار و مسافر برقرار باشد، میتوان به داشتن یک اقتصاد پویا، فعال و زنده در تمامی عرصههای اقتصادی و اجتماعی امیدوارتر بود، تأکید کرد: سیستان و بلوچستان باتوجهبه مرزهای خاکی و آبی گسترده و وجود بندر اقیانوسی چابهار، دروازه صادرات و واردات کشور با دنیا است و توسعه شبکه بزرگراهی نقطه عطفی برای پیشرفت و اقتصاد پایدار در قالب راهبردی اساسی و تحولآفرین بهشمار میرود.
ارسال دیدگاه