اخبار داغ

متخصص اطفال و تغذیه و رشد کودک؛

آیا میخ و نعل اسب در غذا، کم خونی اطفال را درمان می کند؟

آیا میخ و نعل اسب در غذا، کم خونی اطفال را درمان می کند؟
یک متخصص اطفال گفت : ما دو نوع آهن داریم؛ آهن آلی که از طریق غذا و خوردنی ها جذب بدن می شوند و دیگر آهن معدنی که شامل آهن های موجود در اشیا ازجمله؛ ملاقه آهنی، میخ و نعل اسب و انواع و اقسام داروهاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، ساغر یزدانی متخصص اطفال و رشد و تغذیه کودک در گفتگویی درباره آهن موجود در بدن اطفال گفت : مقدار آهن جذب شده در دوران جنینی تا حدود 4 ماهگی یا وقتی که وزن نوزاد به دو برابر وزن زمان تولدش برسد کفایت می کند.

وی ادامه داد : در بچه های نارس برای اینکه مدت بارداری مادر کم بوده است، از حدود یک و نیم ماهگی و یا 2 ماهگی کودک  و با تجویز پزشک،  رساندن آهن از طریق دارو را شروع می کنیم.

متخصص اطفال به نشانه های کمبود آهن در بدن کودک اشاره کرد و یادآور شد: یکی از نشانه های کمبود آهن در اطفال تعریق زیاد و سرد شدن دست و پای کودک، به خصوص موقع شیر خوردن است.

وی درباره انواع جذب آهن  گفت: ما دو نوع آهن داریم؛ آهن آلی که از طریق غذا و خوردنی ها جذب بدن می شوند و دیگر آهن معدنی که شامل آهن های موجود در اشیا ازجمله؛ ملاقه آهنی، میخ و نعل اسب و انواع و اقسام داروهاست.

ساغر یزدانی تصریح کرد : تا سن 6 ماهگی که کودک فقط از شیر تغذیه می کند جذب آهن از طریق غذا و اشیا داخل غذا ممکن نیست؛ یعنی از 4 تا 6 ماهگی فقط از طریق یکی از انواع دارو و با تشخیص پزشک آهن بدن کودک تامین می شود.

وی درباره آهن موجود در اشیا گفت : درباره استفاده از اشیا داخل غذا و مقدار آهن موجود در آنها هیچ تحقیق علمی نشده است؛ مثلا در هر 100 گرم گوشت تقریبا 2 تا 3 گرم آهن دارد، ولی این تحقیق درباره اشیا نشده است؛ فقط می دانیم که اشیا 6 میلیارد یون آهن آزاد می کنند اما وارد تست علمی نشده است؛ و نکته مهم این است که چون بدن اطفال حساس است و ما باید مقدار مشخصی آهن به بدن آنها برسانیم و نمی دانیم چقدر آهن در اشیا موجود است و چقدر تجزیه و جذب بدن کودک می شود پس کمبود آهن را از طریق دارو برطرف می کنیم.

متخصص اطفال خاطرنشان کرد: اهمیت مصرف داروها در تعیین مقدار آن است، زیرا جذب زیاد آهن هم باعث رسوب در کبد و مغز می شود و به تازگی هم مشخص شده است یکی از ریزفاکتورهای بیماری آلزایمر از جذب بسیار آهن است.

ساغر یزدانی به بهترین نوع جذب آهن برای بدن انسان اشاره کرد و گفت : آهن مواد غذایی به صورت مولکول جذب نمی شود بلکه وارد دستگاه گوارش شده و از آن طریق جذب بدن انسان می شود؛ آهن های موجود در گوشت ، دل ، جگر ، مرغ و ماهی از نوع fe2 هستند و راحت تر جذب بدن می شود و آهن موجود در سبزیجات از نوع یون fe3 هستند و نوع آهن با بدن دام سازگارتر است؛ ما از طریق سبزیجان آهن دریافت می کنیم ولی مقدار دریافت آهن از خوردن سبزیجات بسیار کمتر از پروتئین هاست.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه