اخبار داغ

عدالت نبوی درامور خانواده

عدالت نبوی درامور خانواده
هر یک از همسرانت را بخواهی می‌توانی به تأخیر اندازی و هر کدام را بخواهی نزد خود جای دهی و هرگاه بعضی از آن‌ها را که بر کنار ساخته ای بخواهی نزد خود جای دهی گناهی بر تو نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جام نیـوز، دربارۀ عدالت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) باید گفت که ایشان به عنوان الگوی حسنه و دارای اخلاق نیکو، یکی از ویژگی‌های رفتاریشان به خصوص در خانواده رعایت عدالت بود. وقتی به سیره آن حضرت مراجعه کنیم این ویژگی، برجستگی و نمود بیشتری پیدا می‌کند. و دارای ابعاد مختلف است، از جمله این که:

عدالت در مهریه، که هر کدام از همسران پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) چهارصد درهم مهریه داشتند.[۱]ازدیگر موارد عدالت پرداخت نفقه است، به عنوان نمونه پس از فتح خیبر به هر کدام از همسران به یک اندازه خرما و جو پرداخت نمود.[۲]


در رعایت عدالت در همنشینی با همسران، حضرت دقت تمام می‌نمودند. و طوری برنامه ریزی کرده بودند که هر شب در اتاق (حجره) یکی از همسران بودند.[۳] حتی در مواقع بیماری نیز این روند ادامه داشت،[۴]

حضرت در سفرهای خود نیز عدالت را رعایت نموده، و به قید قرعه یکی از همسران را همراه خود می‌بردند. [۵] ام سلمه می‌گوید: در سفر حجة الوداع رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) همسرانش را با خود همراه داشت و هر شبانه روز پیش یکی از آنان بود و به این وسیله می‌خواست که میان آنان عدالت برقرار نماید. [۶]


در این زمینه حضرت برخی مواقع به سختی می‌افتادند لذا آیه نازل می‌شود که: «هر یک از همسرانت را بخواهی می‌توانی به تأخیر اندازی و هر کدام را بخواهی نزد خود جای دهی و هرگاه بعضی از آن‌ها را که بر کنار ساخته ای بخواهی نزد خود جای دهی گناهی بر تو نیست».[۷]


با این وجود حضرت همچنان عدالت را رعایت می‌کردند، پس هیچ فرقی بین همسران پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و دیگر زنان در احکام، وجود ندارد و حرمت ازدواج با زنان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) همان طور که گفته شد حفظ حرمت آن حضرت و جلوگیری از سوء استفاده بدخواهان بود و نسبت به زنان آن حضرت هم باید گفت که علاوه بر حفظ حرمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) افتخارات بزرگ، مسئولیت‌های بزرگی را در پی دارند و زنان حضرت به این افتخار که همسر آن حضرت باقی بمانند راضی بودند و آن‌ها نیز دوست داشتند پس از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با کسی ازدواج نکنند، چنان که در میان مردم عادی نیز این مسائل است که همسران برخی از بزرگان و مردان خوب پس از وفات ازدواج نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که تنها زندگی نمایند.


و در نهایت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) در تمام مراحل، عدالت را با همسران خود رعایت می‌نمودند حتی آنجا که خداوند این حق را دادند که می‌تواند به دل خواه خود رفتار کند.

پی نوشت:

[۱]. ابن عبدالبر، استیعاب، بیروت، دارالجیل، ۱۴۱۲ ق، ج ۴، ص ۱۸۴۵
[۲]. ابن کثیر، البدایة و النهایه، بیروت، دارالفکر، ۱۴۰۷ ق، ج ۴، ص ۲۰
[۳]. ابن سعد، طبقات الکبری، بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۰ ق، ج ۸، ص ۷۲
[۴]. همان، ج ۸، ص ۱۳۵
[۵]. بلاذری، انساب الاشراف بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۷ ق، ج ۱، ص ۴۱۴
[۶]. ابن سعد، همان، ج ۸، ص ۱۶۶
[۷]. احزاب: ۵۱.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

 

,

انتهای پیام/ع

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه