یک کارشناس و پژوهشگر مسائل مذهبی مطرح کرد؛
عاشورا، فرهنگی به جامعیت اسلام دارد/توجه بیشتر به تأثیر و نقش عاشورا در نگرش و تحولات سیاسی بعدازخود
یک کارشناس و پژوهشگر مسائل مذهبی با بیان اینکه عاشورا، فرهنگی به جامعیت اسلام دارد، گفت: یکی از محور های قابل توجه در قیام عاشورا که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده را بررسی تاثیر و نقشی دانست که این حرکت بزرگ در نگرش و تحولات سیاسی پس از خود داشته است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حجت الاسلام والمسلمین رخصی مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج مقداد در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس در خصوص دلایل ماندگاری واقعه عاشورا گفت: اگر چه نهضت عظیم عاشورا به عنوان یک حادثه در زمان و مکان خاصی اتفاق افتاد و با شهادت عزیز ترین و خالص ترین کسان به پایان رسید، اما در اندک زمانی با تدبیر سیاسی رهبر نهضت و پیام رسان آگاه بصیر آن به فرهنگ غنی، پر رونق و ماندگار تبدیل شد که آثارش پس از قرن ها همچنان در حال گسترش است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,وی با بیان اینکه عاشورا، فرهنگی به جامعیت اسلام دارد و ابعاد گوناگون فردی-اجتماعی و معنوی سیاسی که در کلیت اسلام شاهدیم در فرهنگ عاشورا نیز متجلی است، افزود: غفلت از ابعاد چند وجهی این فرهنگ، خسارت های جبران ناپذیری به بار می آورد.
این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه یکی از محور های قابل توجه در قیام عاشورا که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده را بررسی تاثیر و نقشی دانست که این حرکت بزرگ در نگرش و تحولات سیاسی پس از خود داشته است.
حجت الاسلام رخصی با بیان اینکه قبل از شکل گیری انقلاب اسلامی آموزه های سیاسی عاشورا مهجور بود، گفت: در مقایسه با بسیاری حرکت های سیاسی و اجتماعی دیگر، حاکمان جور، در طول اعصار در سرپوش گذاشتن بر واقعیات قیام عاشورا و تحریف آن از هیچ اقدامی فروگذار نبوده اند.
وی با تأکید بر اینکه عاشورا مصداق و تبلور سیاست دینی است، خاطرنشان کرد: قیام عاشورا از مقولاتی است که در طول تاریخ، نه تنها برای شیعیان که برای مسلمانان و بلکه برای همه انسان های آزادی خواه جهان الگو و الهام بخش بوده و هست.
عاشورا گنجینه عظیم سیاسی اعتقادی
مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج مقداد فرهنگ عاشورا را گنجینه عظیم سیاسی اعتقادی و پشتوانه فرهنگ غنی و انسان ساز تشیع دانست و افزود: شیعیان با بهره گیری از آموزه های عاشورایی به احیای دین پرداخته و حماسه حسینی را اساس قیام و مبارزه و تحول و بیداری قرار دادند و همین نگرش به سیاست و اندیشه سیاسی باعث شد تا نوع نگاه به مفهوم و شعائر دینی و مذهبی را آمیزه های از دین و سیاست بدانند که امروز در قیام های منطقه و موج بیداری اسلامی متبلور است.
آسیب شناسی عاشورا
این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه به اهمیت آسیب شناسی عاشورا اشاره کرد و تصریح کرد: هر جریانی در تاریخ دچار آفت و آسیب شده است، از خودِ خداشناسی که بالا تر نیست! یکی از آسیب هایش شیطان است که در مقابل خدا ایستاد و سجده نکرد و کار خدا را رد کرد. در تمام وقایع تاریخی و حوادث و جریانات که ما در عالم داریم آسیب ها و آفت هایی وجود دارد. در قصه عاشورا چهار آسیب اساسی وارد شده است:
حجت الاسلام رخصی از آسیب محتوایی به عنوان نخستین آسیب عاشورا یاد کرد و گفت: آسیب محتوایی خطر ناک ترین نوع آسیب است. یعنی من اینجا سخنرانی کرده و یک کسی حرف های بنده را به نوع دیگری نقل کند و از خودش یک مطالبی بنویسد. این نوشته هایی که تا امروز از کربلا به دست ما آمده اگر افرادی با غرض و از روی جهل چیزهایی کم و زیاد بکنند بزرگترین گناه است.
وی با تأکید بر اینکه ما حق نداریم با مطالب نادرست و غیر مستند نهضت عاشورا را بیان کنیم، افزود: متأسفانه برخی افراد سرشناس روضه های بی سند و ضعیف نقل می کنند. برای هر مطلبی سند بخواهید آن هم حداقل سند کهن و مربوط به بزرگان تاریخ.
"آسیب روشی" از دیکر آسیب هایی بود که مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج مقداد به آن اشاره کرد و افزود: برای عزاداری اباعبدالله (ع) ضجّه ، فریاد، گریه و زبان حال هیچ مانعی ندارند. اما ما میتوانیم این جلسه را با موسیقی بچرخانیم؟ الان بعضی از عزاداری ها با آلات موسیقی اداره می شود. این خوب نیست. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند: بهترین روش در عزاداری ها همان روشهای سنتی است. البته بحث روش در الفاظ هم است. یک وقتی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمود: ابرو و چشم ابوالفضل که موجب کمال و فضیلت ایشان نیست؛ فضیلت عباس (ع) در شجاعت و مبارزه و امام شناسی ایشان است .
وی سومین آسیب عاشورا را آسیب های اجتماعی دانست و عنوان کرد: عزاداری و مجلس گرفتن برای ابا عبدالله (ع) لازم است. اما می شود با مال غصبی باشد؟ عزاداری را یک جایی انجام بدهیم که صاحبش راضی نیست، یا ساعتی از شب را برنامه بگذاریم که بیماران و دیگران اذیت شوند، این کار درست نیست. عزاداری بر سیدالشهدا (ع) فضیلت است اما پرداخت خمس، واجب است.
وی یادآور شد: کسی که خمسش را ندهد و مجلس بگیرد مورد قبول نیست. هرگز واجبات را فدای مستحبات نکنیم. امام حسین (ع) شهید اقامه واجبات و ترک محرمات است. چگونه میشود بدون نماز یا با مال حرام عزاداری کرد؟
این کارشناس مسائل مذهبی، آسیب تحلیلی را چهارمین آسیب عاشورا برشمرد و گفت: عده ای تحلیل غلط می کنند. زمانیکه حادثه منا پیش آمد اول تحلیل کردند و گفتند قضا و قدر الهی است. وقتی سر مقدس ابی عبدالله (ع) را مقابل ابن زیاد ملعون گذاشتند به علی بن الحسین (ع) گفت: خدا برادرت علی بن الحسین (ع) (علی اکبر) را کشت. اتفاقا خود معاویه هم در خلافت یزید گفت: خلافت یزید قضا و قدر الهی است. ما قضا و قدر را قبول داریم ولی شما خودت را از پشت بام به پایین پرتاب کنی قضا و قدر الهی است؟
وی با بیان این که چه زمانی خدا راضی به قتل مظلوم است؟ شیخ صدوق در کتاب اعتقادات خود می نویسد: این حرف عوامانه است که کسی بگوید شهادت ابی عبدالله (ع) به رضایت الهی است. خاطرنشان کرد: برخی کوتاهی های خود را به گردن قضا و قدر الهی می گذارند. همه امور عالم به اذن خداست، حتی شمشیر شمر بدون اذن الهی نمی بُرد اما مقام اذن و علم و تقدیر الهی رضایت به ستم نمی دهد. شما شراب بخور بگو خدا خواست، کدام عقل سلیم می پذیرد؟ بنابر این ، امر و نهی الهی معلوم است هرگز به فحشاء و ظلم فرمان نداده است.
انتهای پیام/
وی با بیان اینکه عاشورا، فرهنگی به جامعیت اسلام دارد و ابعاد گوناگون فردی-اجتماعی و معنوی سیاسی که در کلیت اسلام شاهدیم در فرهنگ عاشورا نیز متجلی است، افزود: غفلت از ابعاد چند وجهی این فرهنگ، خسارت های جبران ناپذیری به بار می آورد.
این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه یکی از محور های قابل توجه در قیام عاشورا که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده را بررسی تاثیر و نقشی دانست که این حرکت بزرگ در نگرش و تحولات سیاسی پس از خود داشته است.
حجت الاسلام رخصی با بیان اینکه قبل از شکل گیری انقلاب اسلامی آموزه های سیاسی عاشورا مهجور بود، گفت: در مقایسه با بسیاری حرکت های سیاسی و اجتماعی دیگر، حاکمان جور، در طول اعصار در سرپوش گذاشتن بر واقعیات قیام عاشورا و تحریف آن از هیچ اقدامی فروگذار نبوده اند.
وی با تأکید بر اینکه عاشورا مصداق و تبلور سیاست دینی است، خاطرنشان کرد: قیام عاشورا از مقولاتی است که در طول تاریخ، نه تنها برای شیعیان که برای مسلمانان و بلکه برای همه انسان های آزادی خواه جهان الگو و الهام بخش بوده و هست.
عاشورا گنجینه عظیم سیاسی اعتقادی
مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج مقداد فرهنگ عاشورا را گنجینه عظیم سیاسی اعتقادی و پشتوانه فرهنگ غنی و انسان ساز تشیع دانست و افزود: شیعیان با بهره گیری از آموزه های عاشورایی به احیای دین پرداخته و حماسه حسینی را اساس قیام و مبارزه و تحول و بیداری قرار دادند و همین نگرش به سیاست و اندیشه سیاسی باعث شد تا نوع نگاه به مفهوم و شعائر دینی و مذهبی را آمیزه های از دین و سیاست بدانند که امروز در قیام های منطقه و موج بیداری اسلامی متبلور است.
آسیب شناسی عاشورا
این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه به اهمیت آسیب شناسی عاشورا اشاره کرد و تصریح کرد: هر جریانی در تاریخ دچار آفت و آسیب شده است، از خودِ خداشناسی که بالا تر نیست! یکی از آسیب هایش شیطان است که در مقابل خدا ایستاد و سجده نکرد و کار خدا را رد کرد. در تمام وقایع تاریخی و حوادث و جریانات که ما در عالم داریم آسیب ها و آفت هایی وجود دارد. در قصه عاشورا چهار آسیب اساسی وارد شده است:
حجت الاسلام رخصی از آسیب محتوایی به عنوان نخستین آسیب عاشورا یاد کرد و گفت: آسیب محتوایی خطر ناک ترین نوع آسیب است. یعنی من اینجا سخنرانی کرده و یک کسی حرف های بنده را به نوع دیگری نقل کند و از خودش یک مطالبی بنویسد. این نوشته هایی که تا امروز از کربلا به دست ما آمده اگر افرادی با غرض و از روی جهل چیزهایی کم و زیاد بکنند بزرگترین گناه است.
وی با تأکید بر اینکه ما حق نداریم با مطالب نادرست و غیر مستند نهضت عاشورا را بیان کنیم، افزود: متأسفانه برخی افراد سرشناس روضه های بی سند و ضعیف نقل می کنند. برای هر مطلبی سند بخواهید آن هم حداقل سند کهن و مربوط به بزرگان تاریخ.
"آسیب روشی" از دیکر آسیب هایی بود که مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج مقداد به آن اشاره کرد و افزود: برای عزاداری اباعبدالله (ع) ضجّه ، فریاد، گریه و زبان حال هیچ مانعی ندارند. اما ما میتوانیم این جلسه را با موسیقی بچرخانیم؟ الان بعضی از عزاداری ها با آلات موسیقی اداره می شود. این خوب نیست. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند: بهترین روش در عزاداری ها همان روشهای سنتی است. البته بحث روش در الفاظ هم است. یک وقتی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمود: ابرو و چشم ابوالفضل که موجب کمال و فضیلت ایشان نیست؛ فضیلت عباس (ع) در شجاعت و مبارزه و امام شناسی ایشان است .
وی سومین آسیب عاشورا را آسیب های اجتماعی دانست و عنوان کرد: عزاداری و مجلس گرفتن برای ابا عبدالله (ع) لازم است. اما می شود با مال غصبی باشد؟ عزاداری را یک جایی انجام بدهیم که صاحبش راضی نیست، یا ساعتی از شب را برنامه بگذاریم که بیماران و دیگران اذیت شوند، این کار درست نیست. عزاداری بر سیدالشهدا (ع) فضیلت است اما پرداخت خمس، واجب است.
وی یادآور شد: کسی که خمسش را ندهد و مجلس بگیرد مورد قبول نیست. هرگز واجبات را فدای مستحبات نکنیم. امام حسین (ع) شهید اقامه واجبات و ترک محرمات است. چگونه میشود بدون نماز یا با مال حرام عزاداری کرد؟
این کارشناس مسائل مذهبی، آسیب تحلیلی را چهارمین آسیب عاشورا برشمرد و گفت: عده ای تحلیل غلط می کنند. زمانیکه حادثه منا پیش آمد اول تحلیل کردند و گفتند قضا و قدر الهی است. وقتی سر مقدس ابی عبدالله (ع) را مقابل ابن زیاد ملعون گذاشتند به علی بن الحسین (ع) گفت: خدا برادرت علی بن الحسین (ع) (علی اکبر) را کشت. اتفاقا خود معاویه هم در خلافت یزید گفت: خلافت یزید قضا و قدر الهی است. ما قضا و قدر را قبول داریم ولی شما خودت را از پشت بام به پایین پرتاب کنی قضا و قدر الهی است؟
وی با بیان این که چه زمانی خدا راضی به قتل مظلوم است؟ شیخ صدوق در کتاب اعتقادات خود می نویسد: این حرف عوامانه است که کسی بگوید شهادت ابی عبدالله (ع) به رضایت الهی است. خاطرنشان کرد: برخی کوتاهی های خود را به گردن قضا و قدر الهی می گذارند. همه امور عالم به اذن خداست، حتی شمشیر شمر بدون اذن الهی نمی بُرد اما مقام اذن و علم و تقدیر الهی رضایت به ستم نمی دهد. شما شراب بخور بگو خدا خواست، کدام عقل سلیم می پذیرد؟ بنابر این ، امر و نهی الهی معلوم است هرگز به فحشاء و ظلم فرمان نداده است.
انتهای پیام/
وی با بیان اینکه عاشورا، فرهنگی به جامعیت اسلام دارد و ابعاد گوناگون فردی-اجتماعی و معنوی سیاسی که در کلیت اسلام شاهدیم در فرهنگ عاشورا نیز متجلی است، افزود: غفلت از ابعاد چند وجهی این فرهنگ، خسارت های جبران ناپذیری به بار می آورد.
این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه یکی از محور های قابل توجه در قیام عاشورا که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده را بررسی تاثیر و نقشی دانست که این حرکت بزرگ در نگرش و تحولات سیاسی پس از خود داشته است.
حجت الاسلام رخصی با بیان اینکه قبل از شکل گیری انقلاب اسلامی آموزه های سیاسی عاشورا مهجور بود، گفت: در مقایسه با بسیاری حرکت های سیاسی و اجتماعی دیگر، حاکمان جور، در طول اعصار در سرپوش گذاشتن بر واقعیات قیام عاشورا و تحریف آن از هیچ اقدامی فروگذار نبوده اند.
وی با تأکید بر اینکه عاشورا مصداق و تبلور سیاست دینی است، خاطرنشان کرد: قیام عاشورا از مقولاتی است که در طول تاریخ، نه تنها برای شیعیان که برای مسلمانان و بلکه برای همه انسان های آزادی خواه جهان الگو و الهام بخش بوده و هست.
عاشورا گنجینه عظیم سیاسی اعتقادی
مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج مقداد فرهنگ عاشورا را گنجینه عظیم سیاسی اعتقادی و پشتوانه فرهنگ غنی و انسان ساز تشیع دانست و افزود: شیعیان با بهره گیری از آموزه های عاشورایی به احیای دین پرداخته و حماسه حسینی را اساس قیام و مبارزه و تحول و بیداری قرار دادند و همین نگرش به سیاست و اندیشه سیاسی باعث شد تا نوع نگاه به مفهوم و شعائر دینی و مذهبی را آمیزه های از دین و سیاست بدانند که امروز در قیام های منطقه و موج بیداری اسلامی متبلور است.
آسیب شناسی عاشورا
این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه به اهمیت آسیب شناسی عاشورا اشاره کرد و تصریح کرد: هر جریانی در تاریخ دچار آفت و آسیب شده است، از خودِ خداشناسی که بالا تر نیست! یکی از آسیب هایش شیطان است که در مقابل خدا ایستاد و سجده نکرد و کار خدا را رد کرد. در تمام وقایع تاریخی و حوادث و جریانات که ما در عالم داریم آسیب ها و آفت هایی وجود دارد. در قصه عاشورا چهار آسیب اساسی وارد شده است:
حجت الاسلام رخصی از آسیب محتوایی به عنوان نخستین آسیب عاشورا یاد کرد و گفت: آسیب محتوایی خطر ناک ترین نوع آسیب است. یعنی من اینجا سخنرانی کرده و یک کسی حرف های بنده را به نوع دیگری نقل کند و از خودش یک مطالبی بنویسد. این نوشته هایی که تا امروز از کربلا به دست ما آمده اگر افرادی با غرض و از روی جهل چیزهایی کم و زیاد بکنند بزرگترین گناه است.
وی با تأکید بر اینکه ما حق نداریم با مطالب نادرست و غیر مستند نهضت عاشورا را بیان کنیم، افزود: متأسفانه برخی افراد سرشناس روضه های بی سند و ضعیف نقل می کنند. برای هر مطلبی سند بخواهید آن هم حداقل سند کهن و مربوط به بزرگان تاریخ.
"آسیب روشی" از دیکر آسیب هایی بود که مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج مقداد به آن اشاره کرد و افزود: برای عزاداری اباعبدالله (ع) ضجّه ، فریاد، گریه و زبان حال هیچ مانعی ندارند. اما ما میتوانیم این جلسه را با موسیقی بچرخانیم؟ الان بعضی از عزاداری ها با آلات موسیقی اداره می شود. این خوب نیست. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند: بهترین روش در عزاداری ها همان روشهای سنتی است. البته بحث روش در الفاظ هم است. یک وقتی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمود: ابرو و چشم ابوالفضل که موجب کمال و فضیلت ایشان نیست؛ فضیلت عباس (ع) در شجاعت و مبارزه و امام شناسی ایشان است .
وی سومین آسیب عاشورا را آسیب های اجتماعی دانست و عنوان کرد: عزاداری و مجلس گرفتن برای ابا عبدالله (ع) لازم است. اما می شود با مال غصبی باشد؟ عزاداری را یک جایی انجام بدهیم که صاحبش راضی نیست، یا ساعتی از شب را برنامه بگذاریم که بیماران و دیگران اذیت شوند، این کار درست نیست. عزاداری بر سیدالشهدا (ع) فضیلت است اما پرداخت خمس، واجب است.
وی یادآور شد: کسی که خمسش را ندهد و مجلس بگیرد مورد قبول نیست. هرگز واجبات را فدای مستحبات نکنیم. امام حسین (ع) شهید اقامه واجبات و ترک محرمات است. چگونه میشود بدون نماز یا با مال حرام عزاداری کرد؟
این کارشناس مسائل مذهبی، آسیب تحلیلی را چهارمین آسیب عاشورا برشمرد و گفت: عده ای تحلیل غلط می کنند. زمانیکه حادثه منا پیش آمد اول تحلیل کردند و گفتند قضا و قدر الهی است. وقتی سر مقدس ابی عبدالله (ع) را مقابل ابن زیاد ملعون گذاشتند به علی بن الحسین (ع) گفت: خدا برادرت علی بن الحسین (ع) (علی اکبر) را کشت. اتفاقا خود معاویه هم در خلافت یزید گفت: خلافت یزید قضا و قدر الهی است. ما قضا و قدر را قبول داریم ولی شما خودت را از پشت بام به پایین پرتاب کنی قضا و قدر الهی است؟
وی با بیان این که چه زمانی خدا راضی به قتل مظلوم است؟ شیخ صدوق در کتاب اعتقادات خود می نویسد: این حرف عوامانه است که کسی بگوید شهادت ابی عبدالله (ع) به رضایت الهی است. خاطرنشان کرد: برخی کوتاهی های خود را به گردن قضا و قدر الهی می گذارند. همه امور عالم به اذن خداست، حتی شمشیر شمر بدون اذن الهی نمی بُرد اما مقام اذن و علم و تقدیر الهی رضایت به ستم نمی دهد. شما شراب بخور بگو خدا خواست، کدام عقل سلیم می پذیرد؟ بنابر این ، امر و نهی الهی معلوم است هرگز به فحشاء و ظلم فرمان نداده است.
انتهای پیام/
وی با بیان اینکه عاشورا، فرهنگی به جامعیت اسلام دارد و ابعاد گوناگون فردی-اجتماعی و معنوی سیاسی که در کلیت اسلام شاهدیم در فرهنگ عاشورا نیز متجلی است، افزود: غفلت از ابعاد چند وجهی این فرهنگ، خسارت های جبران ناپذیری به بار می آورد.
این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه یکی از محور های قابل توجه در قیام عاشورا که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده را بررسی تاثیر و نقشی دانست که این حرکت بزرگ در نگرش و تحولات سیاسی پس از خود داشته است.
حجت الاسلام رخصی با بیان اینکه قبل از شکل گیری انقلاب اسلامی آموزه های سیاسی عاشورا مهجور بود، گفت: در مقایسه با بسیاری حرکت های سیاسی و اجتماعی دیگر، حاکمان جور، در طول اعصار در سرپوش گذاشتن بر واقعیات قیام عاشورا و تحریف آن از هیچ اقدامی فروگذار نبوده اند.
وی با تأکید بر اینکه عاشورا مصداق و تبلور سیاست دینی است، خاطرنشان کرد: قیام عاشورا از مقولاتی است که در طول تاریخ، نه تنها برای شیعیان که برای مسلمانان و بلکه برای همه انسان های آزادی خواه جهان الگو و الهام بخش بوده و هست.
عاشورا گنجینه عظیم سیاسی اعتقادی
مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج مقداد فرهنگ عاشورا را گنجینه عظیم سیاسی اعتقادی و پشتوانه فرهنگ غنی و انسان ساز تشیع دانست و افزود: شیعیان با بهره گیری از آموزه های عاشورایی به احیای دین پرداخته و حماسه حسینی را اساس قیام و مبارزه و تحول و بیداری قرار دادند و همین نگرش به سیاست و اندیشه سیاسی باعث شد تا نوع نگاه به مفهوم و شعائر دینی و مذهبی را آمیزه های از دین و سیاست بدانند که امروز در قیام های منطقه و موج بیداری اسلامی متبلور است.
آسیب شناسی عاشورا
این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه به اهمیت آسیب شناسی عاشورا اشاره کرد و تصریح کرد: هر جریانی در تاریخ دچار آفت و آسیب شده است، از خودِ خداشناسی که بالا تر نیست! یکی از آسیب هایش شیطان است که در مقابل خدا ایستاد و سجده نکرد و کار خدا را رد کرد. در تمام وقایع تاریخی و حوادث و جریانات که ما در عالم داریم آسیب ها و آفت هایی وجود دارد. در قصه عاشورا چهار آسیب اساسی وارد شده است:
حجت الاسلام رخصی از آسیب محتوایی به عنوان نخستین آسیب عاشورا یاد کرد و گفت: آسیب محتوایی خطر ناک ترین نوع آسیب است. یعنی من اینجا سخنرانی کرده و یک کسی حرف های بنده را به نوع دیگری نقل کند و از خودش یک مطالبی بنویسد. این نوشته هایی که تا امروز از کربلا به دست ما آمده اگر افرادی با غرض و از روی جهل چیزهایی کم و زیاد بکنند بزرگترین گناه است.
وی با تأکید بر اینکه ما حق نداریم با مطالب نادرست و غیر مستند نهضت عاشورا را بیان کنیم، افزود: متأسفانه برخی افراد سرشناس روضه های بی سند و ضعیف نقل می کنند. برای هر مطلبی سند بخواهید آن هم حداقل سند کهن و مربوط به بزرگان تاریخ.
"آسیب روشی" از دیکر آسیب هایی بود که مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج مقداد به آن اشاره کرد و افزود: برای عزاداری اباعبدالله (ع) ضجّه ، فریاد، گریه و زبان حال هیچ مانعی ندارند. اما ما میتوانیم این جلسه را با موسیقی بچرخانیم؟ الان بعضی از عزاداری ها با آلات موسیقی اداره می شود. این خوب نیست. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند: بهترین روش در عزاداری ها همان روشهای سنتی است. البته بحث روش در الفاظ هم است. یک وقتی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمود: ابرو و چشم ابوالفضل که موجب کمال و فضیلت ایشان نیست؛ فضیلت عباس (ع) در شجاعت و مبارزه و امام شناسی ایشان است .
وی سومین آسیب عاشورا را آسیب های اجتماعی دانست و عنوان کرد: عزاداری و مجلس گرفتن برای ابا عبدالله (ع) لازم است. اما می شود با مال غصبی باشد؟ عزاداری را یک جایی انجام بدهیم که صاحبش راضی نیست، یا ساعتی از شب را برنامه بگذاریم که بیماران و دیگران اذیت شوند، این کار درست نیست. عزاداری بر سیدالشهدا (ع) فضیلت است اما پرداخت خمس، واجب است.
وی یادآور شد: کسی که خمسش را ندهد و مجلس بگیرد مورد قبول نیست. هرگز واجبات را فدای مستحبات نکنیم. امام حسین (ع) شهید اقامه واجبات و ترک محرمات است. چگونه میشود بدون نماز یا با مال حرام عزاداری کرد؟
این کارشناس مسائل مذهبی، آسیب تحلیلی را چهارمین آسیب عاشورا برشمرد و گفت: عده ای تحلیل غلط می کنند. زمانیکه حادثه منا پیش آمد اول تحلیل کردند و گفتند قضا و قدر الهی است. وقتی سر مقدس ابی عبدالله (ع) را مقابل ابن زیاد ملعون گذاشتند به علی بن الحسین (ع) گفت: خدا برادرت علی بن الحسین (ع) (علی اکبر) را کشت. اتفاقا خود معاویه هم در خلافت یزید گفت: خلافت یزید قضا و قدر الهی است. ما قضا و قدر را قبول داریم ولی شما خودت را از پشت بام به پایین پرتاب کنی قضا و قدر الهی است؟
وی با بیان این که چه زمانی خدا راضی به قتل مظلوم است؟ شیخ صدوق در کتاب اعتقادات خود می نویسد: این حرف عوامانه است که کسی بگوید شهادت ابی عبدالله (ع) به رضایت الهی است. خاطرنشان کرد: برخی کوتاهی های خود را به گردن قضا و قدر الهی می گذارند. همه امور عالم به اذن خداست، حتی شمشیر شمر بدون اذن الهی نمی بُرد اما مقام اذن و علم و تقدیر الهی رضایت به ستم نمی دهد. شما شراب بخور بگو خدا خواست، کدام عقل سلیم می پذیرد؟ بنابر این ، امر و نهی الهی معلوم است هرگز به فحشاء و ظلم فرمان نداده است.
انتهای پیام/
وی با بیان اینکه عاشورا، فرهنگی به جامعیت اسلام دارد و ابعاد گوناگون فردی-اجتماعی و معنوی سیاسی که در کلیت اسلام شاهدیم در فرهنگ عاشورا نیز متجلی است، افزود: غفلت از ابعاد چند وجهی این فرهنگ، خسارت های جبران ناپذیری به بار می آورد.
,این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه یکی از محور های قابل توجه در قیام عاشورا که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده را بررسی تاثیر و نقشی دانست که این حرکت بزرگ در نگرش و تحولات سیاسی پس از خود داشته است.
,حجت الاسلام رخصی با بیان اینکه قبل از شکل گیری انقلاب اسلامی آموزه های سیاسی عاشورا مهجور بود، گفت: در مقایسه با بسیاری حرکت های سیاسی و اجتماعی دیگر، حاکمان جور، در طول اعصار در سرپوش گذاشتن بر واقعیات قیام عاشورا و تحریف آن از هیچ اقدامی فروگذار نبوده اند.
,وی با تأکید بر اینکه عاشورا مصداق و تبلور سیاست دینی است، خاطرنشان کرد: قیام عاشورا از مقولاتی است که در طول تاریخ، نه تنها برای شیعیان که برای مسلمانان و بلکه برای همه انسان های آزادی خواه جهان الگو و الهام بخش بوده و هست.
,عاشورا گنجینه عظیم سیاسی اعتقادی
, عاشورا گنجینه عظیم سیاسی اعتقادی,مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج مقداد فرهنگ عاشورا را گنجینه عظیم سیاسی اعتقادی و پشتوانه فرهنگ غنی و انسان ساز تشیع دانست و افزود: شیعیان با بهره گیری از آموزه های عاشورایی به احیای دین پرداخته و حماسه حسینی را اساس قیام و مبارزه و تحول و بیداری قرار دادند و همین نگرش به سیاست و اندیشه سیاسی باعث شد تا نوع نگاه به مفهوم و شعائر دینی و مذهبی را آمیزه های از دین و سیاست بدانند که امروز در قیام های منطقه و موج بیداری اسلامی متبلور است.
,آسیب شناسی عاشورا
, آسیب شناسی عاشورا,این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه به اهمیت آسیب شناسی عاشورا اشاره کرد و تصریح کرد: هر جریانی در تاریخ دچار آفت و آسیب شده است، از خودِ خداشناسی که بالا تر نیست! یکی از آسیب هایش شیطان است که در مقابل خدا ایستاد و سجده نکرد و کار خدا را رد کرد. در تمام وقایع تاریخی و حوادث و جریانات که ما در عالم داریم آسیب ها و آفت هایی وجود دارد. در قصه عاشورا چهار آسیب اساسی وارد شده است:
,حجت الاسلام رخصی از آسیب محتوایی به عنوان نخستین آسیب عاشورا یاد کرد و گفت: آسیب محتوایی خطر ناک ترین نوع آسیب است. یعنی من اینجا سخنرانی کرده و یک کسی حرف های بنده را به نوع دیگری نقل کند و از خودش یک مطالبی بنویسد. این نوشته هایی که تا امروز از کربلا به دست ما آمده اگر افرادی با غرض و از روی جهل چیزهایی کم و زیاد بکنند بزرگترین گناه است.
,وی با تأکید بر اینکه ما حق نداریم با مطالب نادرست و غیر مستند نهضت عاشورا را بیان کنیم، افزود: متأسفانه برخی افراد سرشناس روضه های بی سند و ضعیف نقل می کنند. برای هر مطلبی سند بخواهید آن هم حداقل سند کهن و مربوط به بزرگان تاریخ.
,"آسیب روشی" از دیکر آسیب هایی بود که مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج مقداد به آن اشاره کرد و افزود: برای عزاداری اباعبدالله (ع) ضجّه ، فریاد، گریه و زبان حال هیچ مانعی ندارند. اما ما میتوانیم این جلسه را با موسیقی بچرخانیم؟ الان بعضی از عزاداری ها با آلات موسیقی اداره می شود. این خوب نیست. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند: بهترین روش در عزاداری ها همان روشهای سنتی است. البته بحث روش در الفاظ هم است. یک وقتی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمود: ابرو و چشم ابوالفضل که موجب کمال و فضیلت ایشان نیست؛ فضیلت عباس (ع) در شجاعت و مبارزه و امام شناسی ایشان است .
,وی سومین آسیب عاشورا را آسیب های اجتماعی دانست و عنوان کرد: عزاداری و مجلس گرفتن برای ابا عبدالله (ع) لازم است. اما می شود با مال غصبی باشد؟ عزاداری را یک جایی انجام بدهیم که صاحبش راضی نیست، یا ساعتی از شب را برنامه بگذاریم که بیماران و دیگران اذیت شوند، این کار درست نیست. عزاداری بر سیدالشهدا (ع) فضیلت است اما پرداخت خمس، واجب است.
,وی یادآور شد: کسی که خمسش را ندهد و مجلس بگیرد مورد قبول نیست. هرگز واجبات را فدای مستحبات نکنیم. امام حسین (ع) شهید اقامه واجبات و ترک محرمات است. چگونه میشود بدون نماز یا با مال حرام عزاداری کرد؟
,این کارشناس مسائل مذهبی، آسیب تحلیلی را چهارمین آسیب عاشورا برشمرد و گفت: عده ای تحلیل غلط می کنند. زمانیکه حادثه منا پیش آمد اول تحلیل کردند و گفتند قضا و قدر الهی است. وقتی سر مقدس ابی عبدالله (ع) را مقابل ابن زیاد ملعون گذاشتند به علی بن الحسین (ع) گفت: خدا برادرت علی بن الحسین (ع) (علی اکبر) را کشت. اتفاقا خود معاویه هم در خلافت یزید گفت: خلافت یزید قضا و قدر الهی است. ما قضا و قدر را قبول داریم ولی شما خودت را از پشت بام به پایین پرتاب کنی قضا و قدر الهی است؟
,وی با بیان این که چه زمانی خدا راضی به قتل مظلوم است؟ شیخ صدوق در کتاب اعتقادات خود می نویسد: این حرف عوامانه است که کسی بگوید شهادت ابی عبدالله (ع) به رضایت الهی است. خاطرنشان کرد: برخی کوتاهی های خود را به گردن قضا و قدر الهی می گذارند. همه امور عالم به اذن خداست، حتی شمشیر شمر بدون اذن الهی نمی بُرد اما مقام اذن و علم و تقدیر الهی رضایت به ستم نمی دهد. شما شراب بخور بگو خدا خواست، کدام عقل سلیم می پذیرد؟ بنابر این ، امر و نهی الهی معلوم است هرگز به فحشاء و ظلم فرمان نداده است.
,انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه