اخبار داغ

حضور در مجلس اباعبدالله الحسین(ع) چه فضیلتی دارد؟/خواص مجالس ذکر مصائب امام حسین(ع)

حضور در مجلس اباعبدالله الحسین(ع) چه فضیلتی دارد؟/خواص مجالس ذکر مصائب امام حسین(ع)
کسانی که در مجالس ذکر او شرکت می‌‌کنند، به خوبی حال و هوای آنجا را درک کرده و ارتباط معنوی عمیقی با حضرتش برقرار می‌‌سازند، اما بر طبق احادیث و روایات متعدد مجالس آن حضرت دارای ویژگی‌‌هایی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جاودانگی امریست که همه به دنبال آن هستند ، اکسیر کشف نشده که سالیان سال است بسیاری به دنبال راز آن کنکاش و جستجو می کنند.

اما نمی دانند این جاودانگی سال 61 قمری محقق شد.چه زیبا فرمودند پیر مراد ما که محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است. حسین بن علی رفت تا با خون سرخ خود راز جاودانگی را شرمنده کند.

 محرّم، فروردین دل های زنگار گرفته ، طراوت ایمان های در خواب فرو رفته، و شکوفایی یقین های مرده و تلنگری از فداکاری و سر تعظیم در مقابل رب خم کرده است.                        

حسین بن علی هر ساله پیام ماندگار قیام مکتب خود را با برپایی عزاداری هایش بر پرهای خونین بال هرشب محرم می آورد تا بگوید عاشورا زنده است و کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا در سراسر گیتی جاری و ساری است؛ مجلسی که ذکر مصائب امام حسین علیه السّلام ثوابی بس عظیم دارد.

 کسانی که در مجالس ذکر او شرکت می کنند به خوبی حال و هوای آن جا را درک کرده و ارتباط معنوی عمیقی با حضرتش برقرار می سازند، اما بر طبق احادیث و روایات متعدد مجالس آن حضرت دارای ویژگی هایی است که خبرنگار گام نیوز با مطالعه کتاب بحار الانوار به برخی از این ویژگی ها بر اساس مطالب منتشره در این کتاب اشاره کرده است.

خواص مجالس ذکر مصائب امام حسین(ع)

کسانی که در مجالس ذکر او شرکت می‌‌کنند، به خوبی حال و هوای آنجا را درک کرده و ارتباط معنوی عمیقی با حضرتش برقرار می‌‌سازند، اما بر طبق احادیث و روایات متعدد مجالس آن حضرت دارای ویژگی‌‌هایی است:

1- هر کس بنشیند، در مجالسی که در آن به امر ائمه(ع) پرداخته شده و ذکر مصائب آنان است، دل او نمی‌‌میرد در آن روزی که دل‌‌ها می‌‌میرند.(1)

2- این گونه مجالس محبوب خدا، رسول او و ائمه(ع) است.(2)

3- نَفَس فرد عزادار در آن مجلس تسبیح خداوند است.(3)

4- این مجالس محل نَظَر حضرت امام حسین(ع) است، زیرا آن جناب در عرش است و از آنجا به سوی سرزمین کربلا و زوّار و گریه‌‌کنندگان خود نظاره می‌‌کنند.(4)

5- ملائکه مقرب خداوند درآن مجلسی حاضر می‌شوند.

6- مجلس عزای امام حسین(ع) هر جا بر پا شود، آنجا قبه و بارگاه اوست.

7- معراج گریه‌ کنندگان است، زیرا که محل نزول صلوات و رحمت الهی و غفران ذنوب و ... است.

8- این مجالس از دیگر مجالس اشرف و افضل است. (5) (6)

 

با توجه به ایام محرم و ثواب کثیر حضور در مجلس اباعبدالله الحسین(ع) به سراغ برخی از اقشار جامعه رفتیم و انگیزه شرکت در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان و دستاوردهای شرکت در اینگونه مجالس را از زبانشان جویا شدیم که در ادامه می خوانیم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان می گوید: تکریم و پاسداشت از رشادت ها شهدای کربلا و زنده نگهداشتن یاد آن شهدا، احیا امربه معروف و نهی ازمنکر دفاع از دین اسلام و زیر بار زور نرفتن که هرسرزمینی کربلاست و هر روز عاشوراست.

علی نجفی همچنین عنوان می کند: هرچه داریم از عاشوراست و اگر عاشورا نبود ما در جنگ 8 ساله پیروز نمی شدیم شهدای ما به عشق اسلام و امام حسین(ع) جان خود را تقدیم کردند.

حجت الله پارمان مسئول گروه جهادی  نیز می گوید: بهترین و سریع ترین راه رسیدن بخدا روضه امام حسین(ع) هست زیرا ان الحسین مصباح الهدی و سفینه نجات است و مجلس ابا عبداله خیمه انسان سازیست.

دکتر فلکناز آتشی استاد دانشگاه در این باره می گوید: پالیش دل صفای قلب، زنده نگهداشتن مکتب، و اینکه مکتب و مذهب محدود به زمان نیست و دستاوردهای این مراسم آشنایی جوانان با مکتب و مذهبی که امام حسین(ع) پرچمدار آن بوده است، معرفت و شناخت نسبت به مبانی اصلی و اصولی زندگی از جمله ارزش ها و ایثار توسعه روحیه حق طلبی و عدالت خواهی می باشد.

ندا آبادی دانشجوی الهیات عنوان می کند: همان طور که بزرگان ما گفتن مجلس امام حسین علیه السلام مثل دانشگاه هست هدف ما علاوه بر همدردی بااهل بیت(ع) یاد گرفتن نکات مختلف در این مجالس است که آنها را به مسائل روز و جایگاه خود ربط دهیم و دست آورد آن هم علاوه بر مسائل معنوی همان شعور حسینی درکنار شور حسینی است.

فاطمه هدایت از بسیجیان بوشهر می گوید: انگیزه ما شرکت در عزاداری جهت کسب فضیلت و احیای فرهنگ حسینی، بهره مند شدن از عنایات خاصه آن بزرگواران، بصیرت افزایی، زنده نگه داشتن نهضت عاشورا، همچنین در این مراسمات روحیه ایثار و از خودگذشتگی در ما تقویت می شود.

وی دستاورد شرکت در مراسم عزاداری اباعبدالله را عبرت گرفتن از واقعه کربلا، ترویج فکر و راه اهل بیت(ع)، وفاداری به آرمان های اباعبدالله الحسین علیه السلام، ایجاد وحدت و یکپارچگی بین افراد جامعه است.

غلامعلی فقیه پاسدار  عنوان می کند: بنا به فرموده یکی از معصومین علیه السلام که فرمودند ان للحسین حرارة فی قلوب المومنین لا تبرد ابدا «همنا برای حسین محبت و حرارتی در سینه ها و قلبهای مومنین است که سردی و خاموشی ندارد» بنابر این شرکت در مجالس امام حسین نیازی به ایجاد انگیزه ندارد بلکه طبق نقل این  حدیث یک انگیزه درونی و خدادادی از ابتدای آفرینش هر شیعه در مورد امام حسین ایجاد شده است که خواسته یا ناخواسته فرد را وارد خیمه عزای امام حسین میکند.

وی  مهمترین دستاورد حضور در مجالس سیدالشهدا(ع) را تألیف قلوب «ایجاد محبت بین مومنین بر اساس آموزه های دین مبین اسلام» عنوان می کند و می گوید: این مجالس ضمن ایجاد محبت و دوستی  بیشتر بین شیعیان باعث ایجاد پایگاه سیاسی مهم در ایجاد ظلم ستیزی و دشمن شناسی مکتبی است.                        

حسین نجفی کارشناس مسائل سیاسی در این باره می گوید: درک مصائب امام حسین و ابراز ارادت به ائمه اطهار (که همگی معصومین (ع) در ایام محرم محزون عزای حسین علیه السلام هستند). از اولین انگیزه هر شیعه شیفته اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است. چرا که بنا به فرموده امام معصوم ؛ (شیعیان واقعی در شادی اهل بیت شاد و در غم آنها محزون هستند) و این اعتقاد با هستی ما عجین شده و البته این اعتقاد نیز صرفا از سرعادت نیست بلکه براساس درک و ایمان به فلسفه قیام امام حسین(ع) شکل گرفته است که همانا مبارزه با فساد و انحطاط حکومت جبار و غاصب وقت و احیای اسلام راستین محمدی وعلوی بوده است. در این راستا امام حسین(ع) با همه هستی و داشته هایش به میدان میرود و آنها را فدا می کند تا به دنیا بفهماند که در راه احیای اسلام ناب محمدی(ص)باید ازهمه چیز گذشت .

 وی می افزاید: فلسفه اسلام ناب محمدی(ص) نیز استقرار حکومت اسلامی، مبارزه با ظلم و کفر، سعادت و رستگاری جامعه بشری است . پس مراسم عاشورا و محرم امام حسین(ع) یکی از عبادی و سیاسی ترین مراسم شیعه است و حضور در این مراسم هم اجر اخروی داشته و هم آگاهی دنیوی در جهت مبارزه با ظلم و گزینش مرگ با عزت در قبال زندگی با ذلت است و محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

صدیقه حمیدی فر طلبه بوشهر می گوید: عشق و محبت به اهل بیت(ع) که همان تولی و تبری می شود و دستاورد این مراسمات وحدت، آشنایی مومنین، آرامش روحی، کسب معرفت، برپا داشتن شعایر دینی، خدمت به خلق، حل مشکلات و همدردی با دیگراناست.

 راضیه فرامرزی ذاکر اهل بیت (ع) عنوان می کند: شرکت در مراسم اباعبدالله الحسین علیه السلام و گریه بر مصائب شهدای کربلا، تجدید بیعت با عاشورا و فرهنگ شهادت و یک تغذیه فکری و روحی با این مکتب است.

طیبه حیدر پور فرهنگی بازنشسته نیز عنوان می کند: عاشورا یک مراسم نیست عاشورا تاریخ است، تاریخی با محتوای دینی، سیاسی، اخلاقی حضور و گرامیداشت چنین قیامی مسلما ابعاد گسترده ای در بر دارد که هرکسی به اندازه بضاعت خویش مایه میگذارد و بهره می برد.

حضور درین ایام از دید بنده استواری در دین و پایبندی به اعتقادات ناب اسلامی ، مقابله با هر نوع حکومت ظالمانه و ضد بشری ، همدردی با اهل بیت(ع) پیامبر و مصیبتهای وارده در طول تاریخ و خصوصا واقعه عاشورا و مظلومیت حاضرین در کربلا، پوشیدن مشکی و سوگواری به نماد مبارزه و اعتراض به ظلم ستمگران تاریخ، اعلام آمادگی و اظهار وجود به دنیا که شیعه همیشه بیدار و زنده نگه دارنده قیام حق علیه باطل است، ایران وایرانی نمادی از ظلم ستیزی است .

غلامحسین عاشوری استاد دانشگاه و حوزه می گوید: اهداف و اغراض گوناگون مختلفی وجود دارد. می توان عزاداران را در بخش های مختلف تقسیم کرد؛ گروهی جهت استفاده از طعام و سفره اطعام ابی عبدالله جهت شفا و تیمن و تبرک شرکت می کنند در صرف هزینه و تهیه طعام و در مصرف لذا می بینیم چه هزینه های سنگینی در طعام و اطعام در ایام عزاداری صرف می شود.

وی می افزاید: گروهی در راستای توسل و تقرب به خدا، روشنترین راه عزاداری و توسل به ابا عبدالله است که امام رضا فرمود: کلنا سفینة وسفینة الحسین اسرع و اوسع، همه ما کشتی نجاتیم اما کشتی حسین سریع تر و وسیع تر است راه نجات را در عزاداری می بینند.گروه سوم در جهت بهره های قرآنی ومعارف انسانی و اسلامی ک در جلسات حسینی سخنوران پیرامون حماسه حسینی و معارف بلند اسلامی و مباحث قرآنی مطرح می کنند که این گروه در جهت ارتقای علم و دانش خود وآشنایی و استفاده از درس های کربلا آموزش های این دانشگاه عظیم انسان سازی در مراسم شرکت می کنند                        

طوبی مشایخ کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی ادا کردن حق سید الشهدا، عزاداری و یاد ایشان را انگیزه حضورش در مجلس امام حسین(ع) عنوان کرد.

وی دستاورد این مجلس را افزایش توانایى مبارزه با نفس، صبر در مشکلات، الگو قراردادن ایشان و خانواده ایشان دانست.

منابع:

​​​1- بحارالانوار /278/44، امالی صدوق مجلسی 17 ص68

2- بحارالانوار /282/42، قرب الاسناد ص) 18

3- بحارالانوار /278/44، امالی صدوق ، مجلس 17، ص 68

4- بحارالانوار /292/44، کامل الزیارات باب 32ص103

5- ترجمه خصائص الحسینیه ، ص 256

6- مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه