اخبار داغ

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی:

به افرادی که ارزش های دینی را مورد هنجارشکنی قرار دهند تذکر داده می شود/ اگر موازین عرفی رعایت شود هیچ گونه مخالفتی صورت نمی گیرد

به افرادی که ارزش های دینی را مورد هنجارشکنی قرار دهند تذکر داده می شود/ اگر موازین عرفی رعایت شود هیچ گونه مخالفتی صورت نمی گیرد
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: افرادی که ارزش های دینی و اسلامی را با گفتار، رفتار و عملشان مورد هنجارشکنی قرار دهند مورد تذکر داده می شوند و تذکر می دهیم که توجه به مسائلی شود که ارزش های دینی لطمه وارد نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، سید حسین مقدس دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی در اولین جلسه اطلاع رسانی پیشگیری از وقوع جرم اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسات این است که دغدغه های دادستانی در حوزه جرائم ارتکابی در سطح استان به ویژه در مرکز بیرجند را انعکاس دهیم و مباحث و مسائلی که برای پیشگیری از وقوع جرم لازم است به اطلاع سایر مردم برسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص قوه قضائیه فرموده اند که قوه قضائیه باید 100 درصد انقلابی باشد و انقلابی عمل کند.

,

 

,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی تصریح کرد: انقلابی بودن قطعا به معنای تندروی نیست بلکه به معنای عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه و بدون رو دربایستی عمل کردن است و این سر مشق تمامی دادستانی ها به ویژه دادستان مرکز استان می باشد و معیار ما احقاق حق و اجرای عدالت بر مدار قانون است.

,

 

,

مقدس خاطرنشان کرد: در همه ی موارد پیشگیری از جرم ضابطه ما جز قانون چیز دیگری نیست و نخواهد بود.

,

 

,

وی افزود: در حوزه دادسرا چهار موضوع مهم از جمله حقوق عامه، فضای مجازی، پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق بیت المال مورد تأکید است که به آن پرداخته می شود.

,

 

,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی اولین دغدغه ی دادستانی را دفاع از حقوق عامه دانست و افزود: دادستان باید این حقوق را فریاد بزند چراکه این موضوع مظلوم واقع شده است؛ حقوق عامه قبل از وقوع جرم است که باید به آن توجه شود.

,

 

,

مقدس با بیان اینکه پیگیری و نظارت بر خقوق عامه وظیفه دادستان است، گفت: دادستان باید در هر مکانی که این حق ضایع شده است وارد عمل گردد و پیگیری های لازم را مبذول فرماید.

,

 

,

وی بیان کرد: در راستای ماده 290 دستورالعمل نحوه نظارت و پیگیری حقوق عامه وضع شد که تکالیفی را برای دادستان ها مشخص کرد؛ در این دستورالعمل عنوان می شود که اگر اقدامات دستگاه های دولتی و دستگاه هایی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری می شوند و اشخاص حقوقی به هر صورتی موجب تضییع حقوق عامه گردد و دادستان متوجه شود وظیفه دارد که تذکر کتبی دهد و مستندات را به اداره مربوطه ارجاع دهد و عواقب آن را به رئیس ارائه دهد.

,

 

,

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند اظهارکرد: در صورت استمرار داشتن تخلفات ادارات، دادستان شهرستان موظف است که موضوعات را به دادستان مرکزی گزارش تا اقدامات قانونی انجام شود.

,

 

,

مقدسی یادآورشد: هر موردی که باعث تضییع حقوق عامه و بیت المال گردد دادستان موظف است که تذکر دهد و در صورت استمرار بخشی طبق قانون عمل کند.

,

 

,

وی گفت: از عموم مردم می خواهیم در هر مکانی که احساس می کنند حقوق عامه تضییع شده است مراتب را شخصا به دادستان شهرستان اطلاع دهند چراکه این حقوق حقیقتا مظلوم واقع شده است.

,

 

,

دادستان عمومی بیرجند و انقلاب اظهارکرد: دشمن از طریق تولید و ترویج شبهات و تولید محتوای ضد عفت و حیا به دنبال انحراف جوانان و به ویژه جوانان مومن و سالم از اصل دین و دریدن پرده های حیا از طریق فضای مجازی است.

,

 

,

مقدس گفت: هر چند قبول داریم که فضای مجازی به صورت توامان دارای فوایدی است و باید از آن برای ترویج مفاهم اسلامی استفاده کنیم اما در حال حاضر برای جوانان ما بلایی شده است که جان، سلامت، روان و کرامت آن ها را هدف قرار داده است و اگر در این خصوص تسامح به خرج دهیم واقعا به جامعه خیانت کرده ایم.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: دادسرا در راستای وظایف قانونی خود و بر اساس دستورالعمل های متعدد صادره در راستای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم جلسات متععدی با پلیس فتا تشکیل داده و در حال رصد فضای مجازی است.

,

 

,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی بیان کرد: قضات ویژه برای رسیدگی به پرونده های فضای مجازی تعیین شده اند و بر اساس قانون عمل خواهند کرد.

,

 

,

مقدس یادآورشد: یکی از تکالیف و وظایف که خدمات اینترنتی ارائه می کند این است که اطلاعات کاربران خود را ذخیره کنند تا به راحتی مجرمین را شناسایی کنیم و دستورالعمل هایی نیز در این راستا تعیین شده و بازرسانی در سطح شهرستان در حال فعالیت هستند.

,

 

,

وی افزود: بسیاری از مجرمین برای اینکه هویتشان پنهان بماند از خدمات اینترنتی اشتراکی عمومی مانند ادارات، دانشگاه ها و هتل ها استفاده می کنند و تذکر جدی به مسئولان این مراکز می دهیم و باید حتما بستری فراهم کنند تا هویت افراد استفاده کننده ثبت گردد.

,

 

,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: اگر هویت افراد احراز نشود و جرمی به وقوع بپیوندد دادستانی و دستگاه قضایی مسئول اداره و مکان عمومی را مورد سوال قرار خواهد داد.

,

 

,

مقدس گفت: هشدار دیگری که در خصوص فضای مجازی مطرح است نسبت به افرادی است که فضای مجازی را ملتهب می کنند و یا اعمال مجرمانه ای را از طریق فضای مجازی انجام می دهند که در این راستا باید بدانند با همکاری پلیس فتا این رفتارها رصد می شود.

,

 

,

وی ادامه داد: هر زمانی که به جرمی برخورد کنیم ضمن اقدامات قانون در خصوص آن افرادی که مرتکب آن جرم شوند تحت تعقیب قرار می گیرند.

,

 

,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز بیرجند اظهارکرد: به جوانانی که از فضای مجازی استفاده می کنند توصیه می شود که استفاده از فضای مجازی باید با بصیرت باشد و اگر با آگاهی باشد قطعا صدمات آن کم خواهد بود اما اگر با بصیرت نباشد و جرمی اتفاق بیفتد منتهی به محکومیت برای افراد می گردد.

,

 

,

مقدس با بیان اینکه در حوزه امنیت اجنماعی نیز نارضایتی های زیادی وجود دارد، گفت: در حوز حجاب و عفاف اعتراضات زیادی وجود دارد و در حالی که کمترین وظیفه را در این قسمت دادگستری و بیشترین وظیفه را دستگاه های فرهنگی و اجرایی بر عهده دارند اما مشکلاتش دامن گیر دستگاه های قضایی است و اقداماتی که دستگاه های اجرایی و فرهنگی انجام می دهند به هیچ وجه شایسته و بازدارنده و کافی نیست.

,

 

,

وی اظهارکرد: ماده 638 قانون تعزیرات و ماده 919 در خصوص برخورد با اختلال کنندگان در نظم عمومی و برخورد با جرایم حوزه عفاف و حجاب است.

,

 

,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی افزود: در این قانون ها به صراحت عنوان شده است که ظاهر شدن بانوان بدون حجاب شرعی در معابر و انزار عمومی جرم است و تظاهر به انجام عمل حرام به نحو علنی در انظار عمومی نیز جرم است اما ما با این پدید حتی در داخل ماشین نیز مواجه هستیم.

,

 

,

مقدس گفت: اقداماتی در این خصوص در حال انجام است و حتی جدیدا بحث سگ گردانی رواج پیدا کرده است که یکی از معضلات جدید است و قطعا با همکاری پلیس امنیت و پلیس اطلاعات با این پدیده های نو ظهور، خلاف عرف و هنجارهای جامعه برخورد خواهیم کرد.

,

 

,

وی افزود: اعمال رانندگانی که از سیستم صوت نامتعارف استفاده می کنند و همه را مورد آزار قرار می دهند، با همکاری پلیس اطلاعات رصد می شود و اقدامات قانونی را انجام می دهیم و در صورت وقوع جرم خودرویی فرد مورد نظر توقیف خواهد شد.

,

 

,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: دودی کردن شیشه های ماشین جرم نیست اما اینکه از حد متعارف آن بگذرد تخلف رانندگی محسوب می شود زیرا امکان دارد هر عمل امنیتی از جمله بی حجابی تا حمل اسلحه به وقوع بپیوندد.

,

 

,

مقدس در خصوص نظارت بر اماکن عموی مانند چایخانه ها و قلیان سراها، گفت: متاسفانه در بیشتر موارد جوانان بیکار و معتاد حضور دارند و اقدامات جدی در حال انجام است و اگر جرمی در این موارد شکل گیرد و مورد ناهنجاری گردد برخورد خواهد شد.

,

 

,

وی بیان کرد: اولین و مهمترین آسیب و تهدید جامعه مواد مخدر است، خود مواد مخدر آسیب اجتماعی است چراکه باعث فراهم شدن آسیب های دیگری می شود.

,

 

,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دیروز 576 کیلو تریاک کشف و ضبط شده است گفت: حاشیه نشینی در شهرها افزایش پیدا کرده است و اغلب فروشندگان مواد مخدر نیز در این مکان ها حضور دارند که شناسایی و ریشه کردن این معضل نیازمند یک عزم جدی از طرف قوه مجریه و مردم دارد.

,

 

,

مقدس در خصوص جرائمی مانند سرقت نیز گفت: سرقت های خرد زیاد شده و اغلب به سرقت وسابل داخل ماشین بر می گردد.

,

 

,

وی بیان کرد: دستگاه قضایی با باندهای سازمان یافته که اغلب غیر بومی هستند به جد برخورد می کند و هیچگونه ارفاقی را نیز در نظر نمی گیرد.

,

 

,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: اقدامات بسیار خوبی در خصوص امنیت بانک ها، موسسات و طلافروشی ها صورت گرفته است و به سیستم های امنیتی مجهز شده اند که خوشبختانه تاکنون هیچگونه سرقت مسلحانه ای را از بانک ها نداشته ایم.

,

 

,

مقدس بیان کرد: انتظار ما از مردم این است که تکلیف را تنها به دستگاه های انتظامی محول نکنند و خود در راستای صیانت از اموالشان کوشش کنند.

,

 

,

وی یادآورشد: یکی از اهداف قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم است و در هرجا که اخراز گردد از قانون تخطی شده، چنانچه عمل مربوطه جرم باشد در راستای قانون عمل خواهد شد.

,

 

,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: در جرائم مشهود ضابطین دادگستری وظیفه قانونی دارند که خودشان هر گوه اقدامی را انجام داده وفورا به دادستان اطلاع دهند و نیازی به اجازه دادستانی نیست.

,

 

,

مقدس یادآورشد: دادستانی در پیگیری از وقوع جرم مکلف است و وظیفه قانونی دارد که از ارزشهای دینی، اسلامی به عنوان خطوط قرمز جمهوری اسلامی حمایت کند.

,

 

,

وی تاکید کرد: دادستانی موظف است حمایت از خطوط انقلاب که همان مواضع اسلام، ارزش های اسلامی و هنجارهای عرفی و اسلامی است با قاطعیت حمایت کند و وارد عمل گردد.

,

 

,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی بیان کرد: افرادی که ارزش های دینی و اسلامی را با گفتار، رفتار و عملشان مورد هنجارشکنی قرار دهند مورد تذکر داده می شوند و تذکر می دهیم که توجه به مسائلی شود که ارزش های دینی لطمه وارد نشود و الی دادستانی در این حوزه نیز به وظیفه قانونی خود با قاطعیت عمل خواهد کرد و اگر جرمی اتفاق افتد مورد تعقیب قرار خواهد داد.

,

 

,

مقدس تصریح کرد: تذکر می دهیم که افراد و اشخاص در بیان گفتارها و رفتارهایشان کاملا به ارزش های وهنجارهای اسلامی مسلط باشند و خطوط نظام انقلاب اسلامی را رعایت کنند.

,

 

,

وی گفت: ما قانون اساسی داریم و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که حاصل خون بهای هزاران شهید و جانباز است در این قانون که به تعبیر امام خمینی(ره) بزرگترین ثمره نظام همین قانون است اصول مختلفی را بر اسلامی بودن تعریف کرده است.

,

 

,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: اصل 4 قانون اساسی به صراحت عنوان می کند که تمامی مقررات باید بر اساس مواضین اسلامی باشد؛ یعنی هر اقدامی باید در چارچوم موازین اسلامی باشد.

,

 

,

مقدس خاطرنشان کرد: اصل 10 نیز کلیه برنامه ریزی ها را در حوزه ی خانواده به نوعی اعلام کرده است که باید بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد و مشخص است که باید اعمال و گفتار ما کاملا اسلامی باشد.

,

 

,

وی اضافه کرد: اصل 3 قانون اسلامی نیز دولت را موظف کرده که برای تحقق اهداف اصل دوم که در خصوص توحید و عدالت است باید همه ی امکانات خود را برای آن به کار ببرد.

,

 

,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی یادآورشد: اینکه قانون دولت را مکلف کرده است بحث ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان، تقوا و مبارزه با کلسه فسادها و تباهی ها است.

,

 

,

مقدس بیان کرد: همه ی امکانات باید بسیج شوند تا شعایر اسلامی حفظ گردد و با فساد و تباهی مبارزه گردد و تمامی اقدامات نیز باید بر اساس تقوا باشد.

,

 

,

وی افزود: وقتی قدرتی داریم باید در راستای موازین اسلامی  و اصول قانون اساسی انجام دهیم.

,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی تصریح کرد: قوه قضائیه مکلف است در راستای پیشگری از اینگونه اقدامات خلاف قانون و خلاف موازین اسلامی با توجه به اصل 161 و 156 در راستای حقوق عامه اقدامتی در پیگیری از وقوع جرم انجام دهد.

,

مقدس افزود: در بحث کنسرت ها نیز که اکنون مطرح است باید گفت که هیچ فردی با شادی و سرور و هنر مخالف نیست اما آن چیزی که با آن مخالف هستیم ارتکاب فعل حرام در این مکان ها است.

,

وی اضافه کرد: بحث هنجار شکنی عرفی و عدم رعایت موازین اسلامی است.

,

 

,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: اگر هنجارهای عرفی رعایت گردد و موازین عرفی نیز رعایت گردد و هنر نیز هنر اسلامی باشد هیچگونه مخالفی صورت نخواهد گرفت.

,

 

,

مقدس خاطرنشان کرد:ما نیز اگر در راستای پیگیری اقدام می کنیم به خاطر این است که در آن مکان جرمی به وقوع پیوندد و فعل حرامی صورت گیرد و وارد عمل می شویم.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: در حوزه حفظ حقوق بیت المال نیز اقدامات ویژه ای انجام داده ایم و مصوبات خوبی نیز داشته ایم و در خصوص افرادی که اموال دولتی را تجاوز می کنند.

,

 

,

وی گفت: مهمترین حساسیت ما در این قسمت حاشیه شهرها است که افراد فقط برای کسب منفعت اقدام می کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه