اخبار داغ

گزارش دانا از عملکرد شرکت ارتباط مشترک شهر؛

فروش سلامتی شهر برای درآمدزایی شهرداری پایتخت/ دکل های غیرمجاز مخابراتی مثل قارچ رشد می کنند/ آمار واقعی دکل های غیرمجاز چه تعداد است؟

فروش سلامتی شهر برای درآمدزایی شهرداری پایتخت/ دکل های غیرمجاز مخابراتی مثل قارچ رشد می کنند/ آمار واقعی دکل های غیرمجاز چه تعداد است؟
باوجود اینکه حدود 4سال از مصوبه شورای شهر تهران در جهت ساماندهی موضوع نصب دکل های مخابراتی در شهر تهران می گذرد اما انگار درآمد چند 10 میلیاردی شهرداری از این رهگذر باعث شده است تا همچنان شاهد رشد نصب دکل های غیرمجاز در پایتخت باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در شبکه تلفن همراه، آنتن‌های بی‌تی‌اس (Base Transceiver Station) نخستین بخش هستند که با تلفن همراه ارتباط برقرار می‌کنند. برد تقریبی هر BTS به ۲۰ کیلومتر می‌رسد که البته در برخی مناطق که عوارض زمینی خاصی وجود ندارد بردی حدود ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر هم دارند. معمولا شبکه های ارتباطی تلفن همراه با راه اندازی هر BTS دو هدف را دنیال می کنند: ایجاد پوشش رادیویی و تأمین بار ترافیکی شبکه

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, Base Transceiver Station, BTS, BTS,

از نظر فنی در نصب  bts فواصل  معینی در نظر  گرفته می شود که از جمله آنها میتوان به ظرفیت آنتن نصب شده ، تعداد مشترکین موجود در هر منطقه و کاهش  تشعشات آنتن اشاره کرد . معمولا تعداد آنتن های bts در مناطقی که مشترکین تلفن همراه بیشتری دارد زیاد است مثلا در شهرهای  بزرگ تعداد آنتن های bts  بیشتر از مناطق دیگر است.

, bts, bts, bts,

از سال 72 و با ورود تلفن همراه به ایران تنها چهار دکل مخابراتی تمام پایتخت را پوشش می‌داد، اما حالا پس از 28 سال و با افزایش تصاعدی تعداد مشترکان تلفن‌ همراه این آنتن‌ها تعدادشان به بیش از 10 هزار دکل افزایش یافته است. آنتن هایی که به محل درآمد سرشار برای شهرداری‌ها تبدیل شده و همین موضوع اراده شهرداری برای ساماندهی دکل‌های مخابراتی غیراستاندارد را کاهش داده است.

,

 

,

دکل های بدون مجوزی که مثل قارچ سبز می شوند

, دکل های بدون مجوزی که مثل قارچ سبز می شوند,

باوجود رقابت فراوان میان اپراتورهای تلفن ‌همراه برای جذب مشترکان، هر کدام تلاش می‌کنند با بالا بردن کیفیت شبکه و کاهش اختلالات، مشترکان خود را افزایش دهند.

,

طبق مصوبه شورای شهر تهران دکل‌های مخابراتی با رعایت فاصله استاندارد 30متر، باید در ارتفاعی نصب شوند که انرژی پخش شده از آنها از حد مشخصی تجاوز نکند، اما این موضوع از سوی شهرداری و اپراتورها نادیده گرفته می‌شود.

,

ضمن اینکه بسیاری از مالکان ساختمان‌ها به دلیل دریافت اجاره‌بهایی بین ۲۰تا چند صد میلیون تومان در سال وسوسه می‌شوند پشت‌بام ساختمان خود را برای نصب دکل به شرکت‌های مختلف اجاره دهند، شهرداری نیز با گرفتن عوارض بابت این دکل‌های مخابراتی برای خود درآمدزایی می‌کند و شهروندان قربانی می‌شوند.

,

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران به تازگی از وجود 700 دکل بدون مجوز در شهر تهران خبر داده است.

,

, ,

هر چند خداکرمی اکثر دکل‌های نصب شده را در شهر تهران بی‌خطر دانسته، اما علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با «ایسنا» بر زیان‌های ناشی از این دکل‌ها تأکید کرده و گفته است: نصب این دکل‌ها در فاصله‌های نزدیک به واحدهای مسکونی اثرات سوء و مخرب دارد.

,

 

,

عدم رعایت استاندارد مناسب در سایه غفلت سازمان‌های نظارتی

, عدم رعایت استاندارد مناسب در سایه غفلت سازمان‌های نظارتی,

برای نصب دکل‌ها اپراتورهای تلفن همراه ملزم به اخذ مجوز از شهرداری هستند و تنها سازمان ناظر، شهرداری است که بر‌اساس قانون عوارض را دریافت کرده و اجازه نصب دکل‌ها را داده است.

,

میزان انرژی پخش شده از دکل‌های مخابراتی بر‌اساس استاندارد ملی، نباید بیشتر از 4 وات بر متر مربع باشد، که در برخی از این دکل ها رعایت نشده است.

,

 

,

, ,

, ,

 

,

در کشورمان حدود 50 هزار دکل فعال نصب شده، درحالی‌که تا پایان سال 2017 حدود 1/5 میلیون دکل مخابراتی در چین و حدود 900هزار دکل در هند نصب است. براساس این مقایسه تعداد دکل‌های موجود در شهرهای کشور به نسبت بسیار کمتر از سایر کلانشهرهای دنیا است اما مشکل اصلی اینجاست که هنوز استانداردهای مناسبی برای نصب صحیح دکل‌ها در کشور رعایت نمی‌شود.

,

در روزهای اخیر مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با اشاره به طرح ساماندهی دکل‌های مخابراتی گفت: دکل‌های مخابراتی باید یک حریم ایمنی مشخص داشته باشند، که این حریم ایمن در حال تعیین است؛ نباید اجازه داد در مجاورت فضاهای حساس مانند مدرسه یا بیمارستان این دکل‌ها نصب شوند.

,

با این حال شرکت ارتباط مشترک شهر از خرداد سال 90 از سوی شورای شهر تهران ملزم به اصلاح وضعیت دکل‌های مخابراتی تهران با روش‌های اشتراک‌گذاری دکل یا جابه‌جایی دکل‌های غیرمجاز به نقاط مناسب یا واگذاری فضاهای شهری برای ایجاد سایت‌های دارای چارچوب ضوابط نصب، شده است.

,

همچنین بر اساس ابلاغیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت‌های صاحب دکل باید هرساله حداقل 10 درصد ارتباطات رادیویی را به بستر فیبر نوری منتقل کنند و ارتباطات اینترنتی با اهمیت خصوصاً ارتباطات دولتی و حاکمیتی را قطعاً از طریق ارتباطات فیبر نوری و از طریق دیتاسنتر ملی ارائه کنند. اما در عمل به نظر می‌رسد که این اقدام هنوز به معنای واقعی اجرا نشده است

,

 

,

درآمد میلیاردی شهرداری از نصب دکلهای مخابراتی

, درآمد میلیاردی شهرداری از نصب دکلهای مخابراتی,

شرکت ارتباط مشترک شهر که سهامداران آن شهرداری تهران، همراه اول و ایرانسل هستند از راه اجاره محل استقرار دکل‌های مخابراتی به شرکت‌های خودشان، به درآمد هنگفت ۵۰ میلیارد تومانی رسیدند.

, . ,

, ,

 

,

دکل های مخابراتی سلامت شهروندان را نشانه رفته اند

, دکل های مخابراتی سلامت شهروندان را نشانه رفته اند,

سالهاست دکل‌های مخابراتی مثل قارچ در پشت بام خانه ها درحال روییدن است. قارچ های سمی‌که سلامت شهروندان را به خطر می اندازد و هر روز هم به تعداد آنها افزوده می‌شود.

,

زیبایی بصری خیابان ها و کوچه های پایتخت به دلیل ساخت و سازها به هم ریخته است و این بار نوبت آسمان پایتخت بود که با دکل‌های مخابراتی که روی پشت بام ها خود نمایی می‌کند.

,

فضای اطراف دکل‌ها، محیطی آلوده از امواج مخابراتی و رادیویی است که برای همسایگان بیماری‌ها و عوارض به ارمغان می‌آورند. تغییر در انرژی ارتعاشی و گردشی مولکول‌های بیولوژیک، تغییر در نوار مغزی و رفتارهای رفلکسی، تغییر در ترکیبات شیمیایی و سلولی خون، تغییر در سیستم هورمون‌های درون‌ریز و سیستم‌های ایمنی بدن، تغییر سرعت رشد تومورها، اختلال در تبادل کلسیم، سردرد و تهوع، جلوگیری از تکثیر سلولی و در نتیجه ناباروری، آب ریزش چشم، سرگیجه، پیدایش ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین، سوزن سوزن شدن بدن، اختلالات عصبی، رشد سلول‌های سرطانی پستان و مغز بخشی از این فهرست هستند.

,

طبق قانون نصب دکل‌های مخابراتی بدون اجازه شهرداری ممنوع است اما پیمانکاران شرکت‌های مخابراتی به راحتی با تطمیع برخی صاحبخانه‌ها که بر اثر ناآگاهی ( و در برخی موارد حتی نیاز مالی) سلامت و آرامش خود، خانواده و همسایگان و هم محلی‌هایشان را به سالانه  چند ده  میلیون تومان می‌فروشند، با نصب این دکل‌ها در منازل شخصی افراد در عمل این قانون را دور می‌زنند.

,

, ,

مطالعات علمی پژوهشگران، خبر از خطرات جبران ناپذیر تشعشعات الکترومغناطیسی دکل‌های مخابرات می دهند . با این حال معاونت سلامت وزارت بهداشت و همچنین  سازمان نظارت بر مقررات رادیویی بارها بر بی خطر بودن این دکل‌ها و بی ضرر بودن آن برای مردم تاکید دارند. در مقابل چنین اظهارنظری اکثر متخصصان مغز و اعصاب بر این باورند که هر چند میزان تشعشعات این ایستگاه‌ها اندک هم باشد، اما به مرور در معرض قرار گرفتن دایم در مقابل این تشعشعات می‌تواند تاثیرات بسیار منفی را بر بدن افراد بگذارد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه