اخبار داغ

حقوق بشر غربی یا کرامت انسانی اسلامی؟

مرگ پنج زندانی در آمریکا بر اثر کرونا؛ همزمان با آزادی زندانیان ایرانی برای جلوگیری از شیوع این بیماری

مرگ پنج زندانی در آمریکا بر اثر کرونا؛ همزمان با آزادی زندانیان ایرانی برای جلوگیری از شیوع این بیماری
در روزهایی که ایران اقدام به آزادی حدود 100 هزار نفر از زندانیان به منظور حفظ امنیت جانی آنان در برابر شیوع ویروس کرونا کرد، هر روز اخباری مبنی بر مرگ زندانیان در زندان‌های آمریکا منتشر می‌شود؛ تا جایی که با اعتراض و هشدار جدی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری روبرو شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در روزهایی که ایران اقدام به آزادی حدود 100 هزار نفر از زندانیان به منظور حفظ امنیت جانی آنان در برابر شیوع ویروس کرونا کرد، هر روز اخباری مبنی بر مرگ زندانیان در زندان‌های آمریکا منتشر می‌شود؛ تا جایی که با اعتراض و هشدار جدی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری روبرو شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بر طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، در روزهای اخیر پنج نفر از زندانیان در زندان فدرال ایالت «لوئیزینا»، جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کووید 19 یا همان کرونا از دست داده‌اند و نگرانی‌های بسیار زیادی درباره‌ی گسترش این ویروس در بخش‌های دیگر زندان و ابتلای تعداد زیادی از افرادی که در بازداشت هستند، وجود دارد.

, گزارش دیده‌بان حقوق بشر,

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود تاکید کرده است که دولت ایالات متحده، هشدارهای پیشین این سازمان را مبنی بر آزادی موقت زندانیانی که در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند، نپذیرفته و حالا علاوه بر آمار رسمیِ پنج کشته در یک زندان، اخبار و اطلاعاتی مبنی بر پنهان کردن شیوع گسترده این ویروس در زندان‌های سراسر این کشور وجود دارد.

,

این مساله از آنجایی قابل توجه و بررسی بیشتر است که بخش زیادی از نظام مدیریت زندان در ایالات متحده در اختیار بخش خصوصی است و این شرکت‌ها از زندانیان به عنوان نیروی کار اجباری استفاده می‌کنند و به همین دلیل – یعنی درآمدزایی بالا برای صاحبان سرمایه – طرحی برای آزادی موقت زندانیانِ پرریسک و در معرض خطرِ ابتلا به کرونا اساسا اجرایی نمی‌شود.

,

در حال حاضر، حدود 200 هزار زندانی در زندان‌های خصوصی در بازداشت هستند.

,

از سوی دیگر، عفو و یا تخفیف مجازات در ساختار قضایی ایالات متحده، جایگاهی ندارد و منحصرا در اختیار شخص رئیس‌جمهور است که دونالد ترامپ نیز از این اختیار خود برای نجات جان زندانیان از احتمال ابتدا به کرونا استفاده نکرده است.

,

تمام این اتفاقات در حالی در این کشور می‌افتد، در روزهای پایانی سال گذشته و به منظور جلوگیری از ابتلای زندانیان به ویروس کرونا در ایران، رئیس دستگاه قضا اقدام به صدور حکم آزادی موقت حدود 100 هزار زندانی کرد. این افراد باقی مدت حبس خود را در قرنطینه و در خانه‌ی خود سپری می‌کنند.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه