رئیس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی استان یزد:
کاهش بارندگی تولید محصولات باغی یزد را ۲۶هزار تن کاهش داد/ بحران خشکسالی در انتظار ییلاقات استان یزد
رضایی گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی در سال زراعی جاری موجب کاهش ۲۶هزار تنی تولید محصولات باغی در استان یزد شده است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبر رضایی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در خصوص تبعات خشکسالی بر استان یزد گفت: خشکسالی با شدت و ضعف طی۱۷ سال گذشته بخش قابل توجهی از باغات استان به ویژه باغات بادام و گردو را در سطحی حدود ۶ هزار هکتار خشک کرده است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,
وی ادامه داد: خشکسالی و کاهش بارندگی درسال زراعی جاری موجب کاهش تولید محصولات باغی در سطحی بالغ بر ۷هزار و ۹۰۰ هکتار از باغات استان و کاهش تولید حدود ۲۶هزار تن محصول گردیده است.
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی استان یزد تصریح کرد: در صورت تداوم وضع موجود و عدم اتخاذ راهکارهای مناسب پیش بینی میشود آینده مناطق ییلاقی استان به سرعت به سوی خشکسالی حرکت و با بحران جدی مواجه گردند.
رضایی در خصوص تاثیر خشکالی بر قنوات استان گفت: بالغ بر ۹۰ درصد قنوات استان با کاهش آبدهی مواجه شدهاند این در حالی است که آبیاری حدود ۲۰ درصد از سطح زیر کشت اراضی باغی و زراعی استان توسط قنوات انجام میگردد.
وی گفت: روستاهای شهرستان های تفت و مهریز به طور میانگین ۷۵ درصد دچار بحران و سایر روستاهای استان حدود ۶۰ درصد با بحران خشکسالی مواجه میباشند.
رضایی حرکت به سوی هوشمند سازی کشاورزی، محدود سازی کشتهای پرآبخواه، اصلاح الگوی کشت و توصیه کشت گیاهان و ارقام کم آبخواه مانند پسته، زرشک، زعفران، گیاهان دارویی، عناب و ...، توسعه کشت در فضاها و محیطهای کنترل شده، اجرای سامانههای نوین آبیاری و آبیاری زیر سطحی را از جمله اقدامات جهت اصلاح کشت و افزایش بهرهوری کشاورزی نام برد.
وی توسعه و ترویج سایبانهای کشاورزی در باغات، احیاء و مرمت قنوات، اجرای استخرهای ذخیره آب، انتقال و لوله گذاری آب در راستای جلوگیری از هدر رفت آب، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و بهینه سازی قطعات اراضی برگزاری دوره های آموزشی ویژه مقابله با کم آبی و خشکسالی را از دیگر اقدامات زمینه اصلاح کشت و بهره وری در بخش کشاورزی نام برد.
رئیس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی استان در خصوص پرداخت خسارت ناشی از خشکسالی به کشاورزان عنوان کرد: پیگیری های لازم و برآورد خسارت خشکسالی انجام، و به مراجع ذیصلاح ارسال گردیده و مکاتبات لازم جهت تامین منابع مالی جهت جبران خسارت ناشی ازخشکسالی انجام گرفته که در صورت تصویب هیئت محترم وزیران و تعیین و تخصیص سهم اعتباری استان، با رعایت قوانین و دستورالعمل های مربوط پرداخت و هزینه خواهد شد.
رضایی خاطرنشان کرد: امیداست با اجرای اسناد بالا دستی و اجرای سند بهرهوری آب و همچنین اجرای برنامه سازگاری با کم آبی، با مشارکت دستگاههای مربوطه و با بهره وری و صرفه جویی درمصرف آب و استفاده از روشهای نوین آبیاری به لطف الهی شاهد عبور از وضع موجود و کاهش تبعات ناشی از خشکسالی باشیم.
انتهای پیام/
وی ادامه داد: خشکسالی و کاهش بارندگی درسال زراعی جاری موجب کاهش تولید محصولات باغی در سطحی بالغ بر ۷هزار و ۹۰۰ هکتار از باغات استان و کاهش تولید حدود ۲۶هزار تن محصول گردیده است.
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی استان یزد تصریح کرد: در صورت تداوم وضع موجود و عدم اتخاذ راهکارهای مناسب پیش بینی میشود آینده مناطق ییلاقی استان به سرعت به سوی خشکسالی حرکت و با بحران جدی مواجه گردند.
رضایی در خصوص تاثیر خشکالی بر قنوات استان گفت: بالغ بر ۹۰ درصد قنوات استان با کاهش آبدهی مواجه شدهاند این در حالی است که آبیاری حدود ۲۰ درصد از سطح زیر کشت اراضی باغی و زراعی استان توسط قنوات انجام میگردد.
وی گفت: روستاهای شهرستان های تفت و مهریز به طور میانگین ۷۵ درصد دچار بحران و سایر روستاهای استان حدود ۶۰ درصد با بحران خشکسالی مواجه میباشند.
رضایی حرکت به سوی هوشمند سازی کشاورزی، محدود سازی کشتهای پرآبخواه، اصلاح الگوی کشت و توصیه کشت گیاهان و ارقام کم آبخواه مانند پسته، زرشک، زعفران، گیاهان دارویی، عناب و ...، توسعه کشت در فضاها و محیطهای کنترل شده، اجرای سامانههای نوین آبیاری و آبیاری زیر سطحی را از جمله اقدامات جهت اصلاح کشت و افزایش بهرهوری کشاورزی نام برد.
وی توسعه و ترویج سایبانهای کشاورزی در باغات، احیاء و مرمت قنوات، اجرای استخرهای ذخیره آب، انتقال و لوله گذاری آب در راستای جلوگیری از هدر رفت آب، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و بهینه سازی قطعات اراضی برگزاری دوره های آموزشی ویژه مقابله با کم آبی و خشکسالی را از دیگر اقدامات زمینه اصلاح کشت و بهره وری در بخش کشاورزی نام برد.
رئیس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی استان در خصوص پرداخت خسارت ناشی از خشکسالی به کشاورزان عنوان کرد: پیگیری های لازم و برآورد خسارت خشکسالی انجام، و به مراجع ذیصلاح ارسال گردیده و مکاتبات لازم جهت تامین منابع مالی جهت جبران خسارت ناشی ازخشکسالی انجام گرفته که در صورت تصویب هیئت محترم وزیران و تعیین و تخصیص سهم اعتباری استان، با رعایت قوانین و دستورالعمل های مربوط پرداخت و هزینه خواهد شد.
رضایی خاطرنشان کرد: امیداست با اجرای اسناد بالا دستی و اجرای سند بهرهوری آب و همچنین اجرای برنامه سازگاری با کم آبی، با مشارکت دستگاههای مربوطه و با بهره وری و صرفه جویی درمصرف آب و استفاده از روشهای نوین آبیاری به لطف الهی شاهد عبور از وضع موجود و کاهش تبعات ناشی از خشکسالی باشیم.
انتهای پیام/
وی ادامه داد: خشکسالی و کاهش بارندگی درسال زراعی جاری موجب کاهش تولید محصولات باغی در سطحی بالغ بر ۷هزار و ۹۰۰ هکتار از باغات استان و کاهش تولید حدود ۲۶هزار تن محصول گردیده است.
,
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی استان یزد تصریح کرد: در صورت تداوم وضع موجود و عدم اتخاذ راهکارهای مناسب پیش بینی میشود آینده مناطق ییلاقی استان به سرعت به سوی خشکسالی حرکت و با بحران جدی مواجه گردند.
,
رضایی در خصوص تاثیر خشکالی بر قنوات استان گفت: بالغ بر ۹۰ درصد قنوات استان با کاهش آبدهی مواجه شدهاند این در حالی است که آبیاری حدود ۲۰ درصد از سطح زیر کشت اراضی باغی و زراعی استان توسط قنوات انجام میگردد.
,
وی گفت: روستاهای شهرستان های تفت و مهریز به طور میانگین ۷۵ درصد دچار بحران و سایر روستاهای استان حدود ۶۰ درصد با بحران خشکسالی مواجه میباشند.
,
رضایی حرکت به سوی هوشمند سازی کشاورزی، محدود سازی کشتهای پرآبخواه، اصلاح الگوی کشت و توصیه کشت گیاهان و ارقام کم آبخواه مانند پسته، زرشک، زعفران، گیاهان دارویی، عناب و ...، توسعه کشت در فضاها و محیطهای کنترل شده، اجرای سامانههای نوین آبیاری و آبیاری زیر سطحی را از جمله اقدامات جهت اصلاح کشت و افزایش بهرهوری کشاورزی نام برد.
,
وی توسعه و ترویج سایبانهای کشاورزی در باغات، احیاء و مرمت قنوات، اجرای استخرهای ذخیره آب، انتقال و لوله گذاری آب در راستای جلوگیری از هدر رفت آب، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و بهینه سازی قطعات اراضی برگزاری دوره های آموزشی ویژه مقابله با کم آبی و خشکسالی را از دیگر اقدامات زمینه اصلاح کشت و بهره وری در بخش کشاورزی نام برد.
,
رئیس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی استان در خصوص پرداخت خسارت ناشی از خشکسالی به کشاورزان عنوان کرد: پیگیری های لازم و برآورد خسارت خشکسالی انجام، و به مراجع ذیصلاح ارسال گردیده و مکاتبات لازم جهت تامین منابع مالی جهت جبران خسارت ناشی ازخشکسالی انجام گرفته که در صورت تصویب هیئت محترم وزیران و تعیین و تخصیص سهم اعتباری استان، با رعایت قوانین و دستورالعمل های مربوط پرداخت و هزینه خواهد شد.
,
رضایی خاطرنشان کرد: امیداست با اجرای اسناد بالا دستی و اجرای سند بهرهوری آب و همچنین اجرای برنامه سازگاری با کم آبی، با مشارکت دستگاههای مربوطه و با بهره وری و صرفه جویی درمصرف آب و استفاده از روشهای نوین آبیاری به لطف الهی شاهد عبور از وضع موجود و کاهش تبعات ناشی از خشکسالی باشیم.
,
انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه