اخبار داغ

در گفت‌وگو با همرزم سردار سلیمانی مطرح شد؛

نقش مؤثر شهید سلیمانی در مرزهای شرقی؛ از برقراری امنیت تا کمک به رونق اقتصادی/ ماجرای خواندنی از حضور حاج قاسم در منطقه "دُرُح"

نقش مؤثر شهید سلیمانی در مرزهای شرقی؛ از برقراری امنیت تا کمک به رونق اقتصادی/ ماجرای خواندنی از حضور حاج قاسم در منطقه "دُرُح"
رسولی گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور در منطقه مرزی شرق کشور علاوه بر ایجاد امنیت پایدار، توجه ویژه به حوزه عمرانی و رفع محرومیت داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی رسولی همرزم شهید سلیمانی در منطقه مرزی شزق کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، به حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در منطقه درح اشاره و اظهار کرد: سردار سلیمانی طی سه ماموریت به منطقه درح آمدند و من با ایشان همراه و از برکت حضورشان بهره‌مند شدم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

وی افزود: بعد از اتمام جنگ ناامنی‌های بسیار شدیدی در منطقه درح وجود داشت هر شب یک یا دو مورد آدم ربایی توسط افاغنه در این منطقه اتفاق می‌افتاد. حوزه مقاومت درح یک حوزه عشایری خاص بود؛ از نظر عملیاتی زیر نظر حوزه عملیاتی، استحفاظی، ماموریت‌های فرماندهی قرارگاه عملیاتی و امنیتی سپاه استان سیستان و بلوچستان به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی بود.

,

این همراه سردار سلیمانی بیان کرد: در شهریور ماه سال ۱۳۷۰ یک درگیری در منطقه درح به وجود آمد. فردی به نام حمید نهتانی که از پاکستان وارد کشور شده و در منطقه سیستان و بلوچستان آدم ربایی یا کشتار انجام می‌داد وارد منطقه درح شده بود و در هر روستا چندین مورد آدم ربایی انجام میداد.

,

رسولی عنوان کرد: چون آن زمان ارتباط برقرار کردن بسیار سخت بود از طریق تلفن هندلی با اسدآباد (اسدیه فعلی) و بعد بیرجند ارتباط برقرار و اطلاعات منتقل می‌شد.

,

وی اظهار کرد: در آن دوران مرحوم آقای سالاری فرمانده حوزه عشایری درح از نظر عملیاتی ارتباط نزدیکی با حاج قاسم داشت.

,

این همراه سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۷۰ حمید نهتانی از طرف سیستان و بندان وارد درح شده بود و در طی مسیر نیروهای نظامی و ژاندارمری زیادی را به شهادت رسانده بود. در درح نیز فرمانده حوزه انتظامی منطقه را به شهادت رسانده بود. یکی از نیروهای انتظامی منطقه به حوزه عشایری آمد و به مرحوم سالاری گفت که اشرار وارد منطقه شده نظامی‌ها را به گروگان گرفته و شهید می‌کنند بیایید برویم و اگر بتوانیم جلوی اشرار را بگیریم. اشرار حدود ۴۰ نفر از نیروهای نظامی منطقه را به گروگان گرفته بودند.

,

رسولی گفت: مرحوم آقای سالاری ۵ نیرو داشت که یک پاسدار دو بسیجی و دو سرباز بودیم و نیروهای نظامی نیز حدود ۴ نفری بودند همه با هم به منطقه‌ای که اشرار نیروهای نظامی را به گروگان گرفته بود رفتیم تا به منطقه رسیدیم تعدادی از گروگان ها را به شهادت رسانده بود.

,

وی اظهار کرد: در هر صورت در یک بلندی مستقر شده و با اسلحه دوشیکایی که به همراه داشتیم به طرف اشرار تیراندازی کردیم. شهید قوی فرمانده نیروی انتظامی منطقه نیز با اسلحه‌ای که داشته بود تعدادی از اشرار را زخمی کرده بود.

,

این همراه سردار سلیمانی بیان کرد: اشرار با گروگان‌هایی که گرفته بودند از منطقه خارج شدند و تعدادی خودرو نیز به آتش کشیده بودند.

,

رسولی افزود: مرحوم سالاری به دستور فرمانده هنگ مرزی گزیک به دلیل شهادت فرمانده گروهان به طور موقت فرماندهی را بر عهده گرفت.  حدود سه روز بعدآقای بختیاری دادستان وقت بیرجند و مرحوم سالاری با حاج قاسم تماس گرفته و شرایط منطقه را توضیح داده بودند که بعد از آن شاهد حضور سردار سلیمانی با بالگرد به درح بودیم.

,

وی تصریح کرد: حاج قاسم در بدو ورود به درح به مردم گفت:” نگران نباشید امنیت را در این منطقه برقرار می‌کنیم”.

,

سردار سلیمانی اهل تشریفات نبود

, سردار سلیمانی اهل تشریفات نبود, سردار سلیمانی اهل تشریفات نبود,

این همراه سردار سلیمانی با بیان این‌که قرار بود حاج قاسم به حوزه عشایری بیاید، گفت: با توجه به این‌که مرسوم است هر فرمانده ارشد نظامی به مکانی به ویژه حوزه و منطقه نظامی وارد می‌شود با تشریفات باشد ما نیز قبل از این‌که سردار سلیمانی به حوزه برسد همان تعداد نیروی اندکی که داشتیم را آماده به خط کرده و منتظر برگزاری مراسم تشریفات بودیم. سردار سلیمانی وقتی آماده بودن نیروها را دیدند گفتند نیازی به تشریفات نیست آقای رسولی راحت باشید؛ حاج قاسم با تشریفات مخالف بود.

,

رسولی بیان کرد: سردارسلیمانی اصلا اهل عکس گرفتن نبود و طی مدتی که در منطقه درح حضور داشت و هر جایی می‌رفت به محض اینک‌ه متوجه عکس گرفتن می‌شد، اجازه نمی‌داد عکسی گرفته شود یا میگفت از من به بعد عکس بگیر و به هیچ وجه اجازه نمی‌داد عکسی از ایشان بگریم به همین دلیل است که تمام عکس‌هایی که مربوط به حضور سردار در درح است حاج قاسم در عکس‌ها نیست.

,

اقامه نماز جماعت به امامت حاج قاسم/ توجه داشتن به سربازها

, اقامه نماز جماعت به امامت حاج قاسم/ توجه داشتن به سربازها, اقامه نماز جماعت به امامت حاج قاسم/ توجه داشتن به سربازها,

وی ادامه داد: حضور سردار سلیمانی در حوزه عشایری درح همزمان با نماز ظهر و عصر بود که دو تا پتو در محوطه پهن کرده و افرادی که آنجا بودیم به امامت حاج قاسم نماز جماعت خواندیم.

,

بعد از نماز قرار شد نهار بخوریم و چون آن زمان از نظر جیره غذایی در مضیقه بودیم اگر غذای خوبی بود را برای مهمان یا فرماندهان در نظر می‌گرفتیم. به دلیل حضور سردار آن روز گوشت مرغ برای نهار آماده کرده بودند و برای سردار، دادستان بیرجند فرمانده حوزه در اتاق افسر نگهبان سفره پهن کرده و برای سربازها در اتاق دیگری سفره پهن کردیم وقتی سردار سلیمانی و همراهان سر سفره نشستند حاج قاسم سوال کرد سربازها کجا هستند؟

,

گفتم در اتاق دیگری برای آنها سفره پهن کردیم حاج قاسم گفت بگو بیایند اینجا. من به دلیل این‌که غذا کم بود و برای حاج قاسم و همراهان مرغ آماده کرده بودند به آقای سالاری آرام گفتم که غذا به اندازه نیست. آقای سالاری نیز از طریق آقای بختیاری به حاج قاسم اعلام کرد که سردار غذا کم است و سربازها همان اتاق باشند.حاج قاسم گفت نه این غذاها را به سربازها بدهید. خود حاج قاسم سربازها را صدا زد و آورد داخل اتاق کنار خودش نشاند و به من گفت آقای رسولی برای من قروت بیاور حاج قاسم قروت و پیاز خورد و گوشت‌های مرغ را به سربازها داد.

,

این همراه سردار سلیمانی بیان کرد: بعد از اتمام نهار سردار سلیمانی به سه روستای منطقه رفت و در نهایت در درح شورای تامین را برگزارکرد که در این جلسه برای شرایط منطقه تصمیم گیری شد. سردار سلیمانی در انتها دست نوشته‌ای که چند نکته مهم در آن قید شده بود را به مرحوم سالاری داد.

,

رسولی افزود: نتیجه شورای تامین بر این شد که طرح تسلیح در منطقه اجرا شود و همچنین در بحث تامین تجهیزات حوزه نیز دستوراتی داده شد.

,

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی طی سه ماموریت به درح آمدند، گفت: حضور دوم سردار سلیمانی به درح مربوط به ۱۶ مهر ماه سال ۱۳۷۰ است. در این سفر سردار به منظور بررسی و پیگیری تصمیمات اتخاذ شده از جمله اجرای طرح تسلیح به منطقه آمد و خواست به بندان نیز برود. آن موقع حوزه عشایری درح یک خودروی لانکروز داشت و چند نفری بودیم که قرار شد به بندان برویم. سردار سلیمانی عقب ماشین نشست و هرچه اصرار کردیم سردار جلو بنشینند قبول نکرد.

,

کمک حاج قاسم به کشاورزان طی سفر به درح

, کمک حاج قاسم به کشاورزان طی سفر به درح, کمک حاج قاسم به کشاورزان طی سفر به درح,

این همراه سردار سلیمانی گفت: در مسیر از کویر درح که منطقه‌ای به نام چاه ملنگ است عبور کردیم و چون فصل گندم درو بود، تعدادی از کشاورزان منطقه زن و مرد در حال درو بودند که سردار وقتی اینها را دید گفت آقای رسولی نگه‌دار برویم یک ساعتی به این کشاورزها کمک کنیم. پیاده شدیم و برای درو به کشاورزان کمک کردیم و من‌که تا آن زمان معنی گروه جهادی را نمی‌دانستم سردار سلیمانی به من گفت باید گروه جهادی تشکیل دهید و وقتی در منطقه کار عمرانی کشاورزی و مورد دیگری است گروه‌های جهادی برای کمک به مردم بشتابند.

,

وی افزود: سردار سلیمانی  تمام گندم‌هایی که کشاورزان از صبح درو کرده بودند را تنها روی پشتش گذاشت و به محلی که برای نرم کردن و استقرار تراکتور در نظر گرفته بودند منتقل کرد.

,

رسولی خاطرنشان کرد: برخی‌ها فکر می‌کنند حاج قاسم فقط مربوط به سوریه است. اما اینگونه نبود. برای چه سردار سلیمانی سردار دلها شد؟ چون این گونه اقداماتی انجام می‌داد و هر جایی که دستش می‌رسید کمک می‌کرد و اینها باعث شد که سردار دلها شود.  فرمانده سپاه شرق می‌توانست در منطقه درح فقط دستور بدهد و برود اما نه تنها به فکر برقراری امنیت منطقه بود بلکه برای کار کشاورزی مردم نیز در حد امکان کمک حال مردم بود.

,

وی اظهار کرد: خلاصه بعد از خداحافظی با کشاورزان به سمت بندان حرکت کردیم. در بندان نیز سردار سلیمانی با سران بزرگ عشایر منطقه دیدار کرد و به آنها نیز گفت نگران نباشید تا یک ماه دیگر امنیت را در منطقه برقرار می‌کنیم. دستور تسلیح روستاهای این منطقه را نیز داد و از این منطقه رفتیم.

,


امنیت درح با برنامه‌های حاج قاسم

,
, امنیت درح با برنامه‌های حاج قاسم, امنیت درح با برنامه‌های حاج قاسم,

این همراه سردار سلیمانی تاکید کرد: تمام امنیتی که در منطقه درح حاکم شد به برکت حضور و برنامه‌های حاج قاسم بود.

,

رسولی با بیان این‌که سردار سلیمانی سومین بار به دست پر به درح آمد، گفت: در این سفر قرار شد سردار به سمت مرز افغانستان نیز برود و بررسی‌هایی داشته باشد. سردار را تا نزدیکی مرز بردیم و قرار بود یکی از افاغنه برای همراهی دنبال سردار بیاید تا حاج قاسم را به طرف مرز ببرد. قرار شد من و مرحوم سالاری در همان نقطه‌ای که سردار را پیاده کردیم دو روز بعد ساعت ۱۵:۴۵ به دنبال سردار برویم.

,

وی خاطرنشان کرد: وقتی سردار یک ساعت را مشخص می‌کرد باید راس ساعت حاضر می‌شدیم چون برای دقیقه سردار حساس بود و برنامه‌ریزی داشت.خلاصه راس ساعت به دنبال سردار رفتیم و سردار نیز راس ساعتی که گفته بود آمد حدود ۵۰ متری با ما فاصله داشت که از موتور پیاده شد پیشانی راننده موتور را بوسید و به سمت ما به راه افتاد.

,

این همراه سردار سلیمانی گفت: لباس‌های سردار سلیمانی به دلیل این‌که سوار موتور به خار و خاشاک بیابان خورده بود پاره پاره شده بود. یک تکه نان خشک در دست داشت و در حالی که می‌خورد به طرف ما آمد. سلام و احوالپرسی کردیم و آماده حرکت شدیم. مرحوم سالاری به من گفت من راننده می‌شوم و با سردار جلو ماشین می‌نشیم شما با سربازها عقب بروید. سردار سلیمانی گفت من عقب می‌روم جلو نمی‌نشینم هرچه به سردار اصرار کردیم که درست نیست بفرمایید جلو قبول نکرد و گفت رسولی با یکی از سربازها جلو بنشیند حاج قاسم عقب ماشین نشست.

,

رسولی بیان کرد:به سمت ماهیرود رفتیم در ماهیرود حاج قاسم به مرحوم سالاری گفت اینجا خانواه شهید ندارید؟ سالاری گفت چرا داریم سردار سلیمانی گفت حالا که به درح آمدیم از یک خانواده شهید نیز دیدار داشته باشیم. حاج قاسم احترام خاصی برای خانواده های شهدا قائل بود و همیشه تاکید داشت خانواده های شهدا را فراموش نکنید.

,

وی افزود: به خانه شهید خواجه عبدالهی در روستای ماهیرود رفتیم و حاج قاسم دیداری با خانواده شهید داشت. سقف یکی از خانه های این خانواده شهید به دلیل بارندگی تخریب شده بود و مادر شهید گفت آجر برای تعمیر نداریم. سردار سلیمانی به مرحوم سالاری گفت همین امشب آجر تامین کنید تا ما اینجا هستیم سقف را تعمیر کنیم مرحوم سالاری گفت بعدا انجام می‌دهیم که سردار قبول نکرد آقای سالاری قول داد که تعمیر کند و گفت امشب که مقدور نیست. حاج قاسم از مرحوم سالاری قول تعمیر حتمی سقف را گرفت بعد رفت. بعد از چند روز که حاج قاسم مجدد با مرحوم سالاری ارتباط برقرار کرد پیگیر خانه مادر شهید شد که درست کردیم یا نه؟ که این اقدام انجام و سقف را تعمیر کرده بودیم.

,

این همراه سردار سلیمانی تصریح کرد: خلاصه امنیت به منطقه درح بازگشت. مردم آن زمان حاج قاسم را نمی‌شناختند که کیست اما زمانی که سردار به شهادت رسید و تصاویر و فیلمهایش را از تلوزیون دیدند همه می‌گفتند این همان مردی است که ۲۸ سال قبل برای برقراری امنیت به درح آمد و به پاس قدردانی از سردار در روز تشییع از تمامی روستاهای منطقه درح تعدادی برای حضور در مراسم به کرمان رفتند.

,

وی خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی طی سه ماموریت که به درح آمد تنها به فکر امنیت نبود بلکه به فکر عمران و آبادی نیز بود. طرحی برای منطقه خوشاب داد و گفت تعدادی چاه موتور در این منطقه حفر و کار کشاورزی انجام دهید تا برای اقتصاد مردم و بسیجیان منطقه تاثیر داشته باشد آن زمان سه چاه موتور حفر کردند که امروز به ۱۲ چاه موتور رسیده و بهترین محصولات کشاورزی آنجا تولید می‌شود. احداث سد سیاهو نیز از پیشنهادات سردار سلیمانی برای منطقه بود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه