اخبار داغ

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت‌مدرس تهران در گفت‌وگو با دانا؛

لزوم افزایش شفافیت اقتصادی در قوانین مالیاتی در حوزه پول‌شویی/سامانه مودیان؛ توان مقابله با اقتصاد زیرزمینی را ندارد

لزوم افزایش شفافیت اقتصادی در قوانین مالیاتی در حوزه پول‌شویی/سامانه مودیان؛ توان مقابله با اقتصاد زیرزمینی را ندارد
یک اقتصاددان با اشاره به امکان مقابله با دلالی و سوداگری با راه‌اندازی سامانه مودیان گفت: به‌کارگیری قوانین ویژه در حوزه پول‌شویی؛ گامی بزرگ در راستای ایجاد شفافیت اقتصادی در کشور است.
[

حسن حیدری استاد اقتصاد دانشگاه تربیت‌مدرس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره عدالت اقتصادی در مالیات ستانی اظهار کرد: علاوه بر راه‌اندازی سامانه مودیان، باید دیگر قوانین نیز به همین موازات اجرایی شوند ولی به‌طورقطع استفاده از این ابزار قانون گام بزرگی در راستای ایجاد شفافیت در نظام مالیاتی است و با این سامانه، امکان مقابله با دلالی و سوداگری نیز فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا دارد اجرا می‌شود ولی اجرای کامل آن نیازمند چند پیش‌شرط دارد.

اصل اول عدالت اقتصادی؛ ایجاد قوانین موثر در مبارزه با پول‌شویی است

وی افزود: این قانون نیازمند سیستمی برای مبارزه با پول‌شویی است که خوشبختانه اقداماتی دراین‌رابطه از سوی سیستم بانکی انجام شده و بانک مرکزی در حال راه‌اندازی سیستمی برای شناخت پول‌شویی است. بااین‌حال واقعیت این است که بخش بزرگ و قابل‌توجهی از اقتصاد ما اقتصاد زیرزمینی است یعنی مبدأ و مقصد پول مشخص نیست و دلالان کار خودشان را از طریق بیت‌کوین، سکه، طلا و دلار راه می‌اندازند.

حیدری تصریح کرد: به نظر می‌رسد هنوز یکسری زیرساخت‌ها برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و مؤدیان مالیاتی آماده نشده و اگر این قانون امسال عملیاتی شود ممکن است به طور ناقص اجرا ‌شود و نهایتاً مثل کارمندهای دولت که درآمدشان مشخص است و مالیاتشان دقیق و به‌موقع پرداخت می‌شود، ممکن است این سامانه بتواند از فرار مالیاتی فروشندگان خرده‌پا یا آن بخش از تولید که عملکرد شفافی دارند جلوگیری کند.

سامانه موئدیان توان جلوگیری از فرارهای مالیاتی در حوزه اقتصاد زیرزمینی را ندارد

وی با اشاره به مشکلات ساختاری این سامانه گفت: بعید می‌دانم این طرح بتواند آن بخش از اقتصاد که پول‌های بزرگی را جابه‌جا می‌کنند و اصل ثروت آنجا دارد جابه‌جا می‌شود را کنترل کند، زیرا در این بخش از اقتصاد مبدأ و منشأ پول مشخص نیست و مالیاتی نمی‌پردازند.

حیدری با بیان اینکه اجرای ناقص این قانون به نتیجه دلخواه نمی‌رسد گفت: در صورت آماده نبودن زمینه‌های لازم برای اجرای تمام‌قد و کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و مؤدیان مالیاتی، این قانون تا حدی می‌تواند به افزایش درآمدهای مالیاتی منجر شود و بعید می‌دانم به‌تنهایی با اجرای سامانه مودیان، مؤدیانی را صاحب ثروت‌های اصلی هستند را وارد تله کند اما بستر اطلاعاتی را فراهم می‌کند تا در گام بعدی این شفاف‌سازی و عدالت به آن سو نیز کشیده شود.

این استادیار اقتصاد دانشگاه تربیت‌مدرس در خصوص تجربه دیگر کشورها برای مقابله با این اقتصاد زیرزمینی، اظهار کرد: اقتصاد زیرزمینی در همه کشورها وجود دارد اما مشکل آنجاست که در کشور ما این بخش بسیار بزرگ‌تر از دیگر کشورها است و کار به جایی کشیده شده که در تهران یا شهرهای بزرگی که املاک چند ده میلیاردتومانی خریدوفروش می‌شود، دیگر پول و ریال جابه‌جا نمی‌شود بلکه بیت‌کوین یا دلار و طلا مبادله می‌شود.

فرار از مالیات با جابجایی بیت‌کوین، سکه و طلا، ارز در معاملاتی با ارقام بزرگ

وی ادامه داد: درحقیقت برای فرار از پرداخت مالیات بسیاری از معاملات با ارقام بزرگ با رمزارز و دلار و سکه انجام می‌شود که علاوه بر راه‌اندازی سامانه مودیان، باید دیگر قوانین نیز به طور موازات اجرایی شوند ولی به‌طورقطع قانون گام بزرگی در راستای ایجاد شفافیت هست و آغاز یک طرح بزرگ برای سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور است و باید قوانین دیگری به طور موازی انجام گیرد تا جلوگیری از فرار مالیاتی تکمیل شود. با این سامانه، امکان مقابله با دلالی و سوداگری نیز فراهم خواهد شد.

به گزارش راه دانا؛ تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مالیاتی اگرچه ناظر بر رفع ناعدالتی‌ها در اخذ مالیات و ایجاد شفافیت در حوزه جریان کالا و خدمات است و نظام مالیاتی فعلی را به سمت اصلاح و عدالت می‌برد، اما برخی کارشناسان معتقدند این سامانه به‌تنهایی نمی‌تواند مانع فعالیت همه دلالان و سوداگرانی باشد که در اقتصاد زیرزمینی که بخش بزرگی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد باشد بااین‌وجود ادامه این روند و رفع نواقص آن می‌تواند به شفاف‌سازی و عدالت در امر مالیات ستانی کمک کند.

انتهای پیام/

 

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
,
,
,
, اصل اول عدالت اقتصادی؛ ایجاد قوانین موثر در مبارزه با پول‌شویی است, اصل اول عدالت اقتصادی؛ ایجاد قوانین موثر در مبارزه با پول‌شویی است,
,
,
,
,
,
, سامانه موئدیان توان جلوگیری از فرارهای مالیاتی در حوزه اقتصاد زیرزمینی را ندارد, سامانه موئدیان توان جلوگیری از فرارهای مالیاتی در حوزه اقتصاد زیرزمینی را ندارد,
,
,
,
,
,
,
,
, فرار از مالیات با جابجایی بیت‌کوین، سکه و طلا، ارز در معاملاتی با ارقام بزرگ, فرار از مالیات با جابجایی بیت‌کوین، سکه و طلا، ارز در معاملاتی با ارقام بزرگ,
,
,
,
, راه دانا,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه