اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

اغماض در تمامیت ارضی ایران بی معناست/ اعراب به دنبال بهره برداری از شرایط ایران

اغماض در تمامیت ارضی ایران بی معناست/ اعراب به دنبال بهره برداری از شرایط ایران
تلاش شورای همکاری خلیج فارس برای کشیدن پای چین در مداخله در جزایر سه گانه ایرانی در حالی اتفاق افتاده که جمهوری اسلامی هرگونه ادعایی بر این جزایر را امری بی ثبات کننده، دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود می داند.
[

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چین و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای مشترک از «ابتکار و تلاش» امارات در ماجرای جزایر سه گانه ایرانی حمایت کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در بند دوازده این بیانیه مشترک آمده است: رهبران بر حمایت خود از همه تلاش‌های صلح‌آمیز، از جمله ابتکار و تلاش امارات متحده عربی برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز در موضوع جزایر سه‌گانه  (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) از طریق مذاکرات دوجانبه با رعایت موازین حقوق بین الملل و حل این موضوع با رعایت مشروعیت بین المللی تأکید کردند.

,

دولت امارات متحده هر از چند گاهی و به بهانه های مختلف موضوع جزایر سه گانه ایرانی (ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک) را مطرح می کند و مدعی می شود که این جزایر اشغالی است و بلافاصله پس از هر ادعایی ، شورای همکاری خلیج فارس نیز از مواضع این دولت حمایت می کند. 

,

در واقع موضوع این جزایر سه گانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان بهانه ای برای فشار آوردن به ایران مورد استفاده بعضی از کشورهای عربی قرار گرفته و یکی از بهانه های صدام حسین برای جنگ با ایران نیز عدم واگذاری این جزایر به اعراب بود.

,

طی سال های گذشته نیز هرگاه که روابط آمریکا با ایران به مرحله خصمانه تری رسیده، کشور امارات که سیاست های آمریکا در خلیج فارس را دنبال می کند ادعای مربوط به جزایر را مطرح کرده است. این در حالی است که طبق تفاهم نامه ای که در دسامبر ۱۹۷۱ بین ایران و حاکم شارجه منعقد گردیده، امنیت ابوموسی بر عهده ایران است و مالکیت ایران بر این سه جزیره طبق اسناد تاریخی محرز است.

,

بیشتر بخوانید:

, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,

واکنش نمایندگان مجلس به بیانیه مشترک چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس

, واکنش نمایندگان مجلس به بیانیه مشترک چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس,

در واکنش به این بیانیه امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در توییتی نوشت:«جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس ، اجزای جدایی ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.»

,

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز صدور اینگونه بیانیه ها را تکرار سیاست شکست خورده ایران هراسی خواند و اظهار داشت: جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب  کوچک را جزء لاینفک و ابدی سرزمین جمهوری اسلامی ایران است و جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی بر این جزایر را امری بی ثبات کننده، دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می کند.

,

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به اشراف و توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از امنیت دریانوردی در منطقه خلیج فارس و هوشیاری نسبت به هر گونه شرارت و ناامنی دریایی، صدور اینگونه بیانیه ها و مواضع را بی تأثیر در عزم نیروهای مسلح ایران در تامین امنیت کشور و امنیت منطقه دانست.

,

به گزارش دانا؛ صدور بیاینه مشترک چین و اعراب در خصوص جزایر ایرانی زنگ خطری است برای مسئولان کشور که نسبت به روابط با پکن مراقبت بیشتری داشته باشند! چون طی چند سال اخیر سیاست نگاه به شرق و نزدیکی به پکن در دستور کار وزارت خارجه قرار گرفته بود.

,

لازم به یادآوری است که واژه «خلیج فارس» از ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تنها نام بکاررفته برای پهنه آبی واقع در بین شبه جزیره عربستان و فلات ایران بوده و این پهنه آبی تا ابد به همین نام باقی خواهد ماند.

,

گفتنی است؛ این بیانیه بلافاصله پس از بیانیه دیگری صادر شد که در آن رهبران عربستان و چین از ایران خواسته بودند که با آژانس همکاری کرده و همزمان از مداخله در امور سایر کشورها بپرهیزد. در واکنش به این بیانیه نیز محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور در توییتی نوشت: همکاران چینی به یاد داشته باشند که وقتی سعودی و آمریکا از گروه های تروریستی داعش و القاعده در سوریه حمایت کردند و با تجاوز نظامی وحشیانه یمن را ویران کردند، این ایران بود که با تروریست ها جنگید تا ثبات و امنیت در منطقه مستقر شود و تروریسم به شرق و غرب تسری نیابد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه