اخبار داغ

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح کرد؛

شفافیت، کاهش تعارض منافع و نظارت؛ سه اصل در اصلاح ساختار اقتصادی/ اهمیت جریان سازی و مشارکت عمومی در مبارزه با فساد

شفافیت، کاهش تعارض منافع و نظارت؛ سه اصل در اصلاح ساختار اقتصادی/ اهمیت جریان سازی و مشارکت عمومی در مبارزه با فساد
داوود گودرزی گفت: از هر زاویه ای که به مسائل کشور و انقلاب اسلامی نگاه کنیم، اولین اولویت ما باید سالم سازی اقتصاد کشور و مبارزه با فساد باشد؛ حل مسائل مختلف مانند گرانی، تورم، قاچاق، شکاف طبقاتی و ... بدون مبارزه با فساد امکان پذیر نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ داوود گودرزی، دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی  در گفتگو با "راه آرمان " با اشاره به اهمیت بحث اصلاح اقتصاد و مبارزه با فساد گفت: از هر زاویه ای که به مسائل کشور و انقلاب اسلامی نگاه کنیم، اولین اولویت ما باید سالم سازی اقتصاد کشور و مبارزه با فساد باشد؛ حل مسائل مختلف مانند گرانی، تورم، قاچاق، شکاف طبقاتی و ... بدون مبارزه با فساد امکان پذیر نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ", راه آرمان,  ",

 

,

برنامه ریزی های اقتصادی بدون مبارزه با فساد به نتیجه نمی رسد

, برنامه ریزی های اقتصادی بدون مبارزه با فساد به نتیجه نمی رسد, برنامه ریزی های اقتصادی بدون مبارزه با فساد به نتیجه نمی رسد,

گودرزی عنوان کرد: اگر همه افراد تکلیف خود را در مقابل جریان فساد مشخص نکنند، تدابیر و برنامه ریزی ها به نتیجه نمی رسند چون این جریان عمیق با همکاری نفوذی ها و سواستفاده دشمن، جلوی در برابر هر فعالیت ما، هزاران مانع ایجاد می کنند و این یک جنگ تمام عیار است.

,



وی با تاکید براینکه هیچ اولویتی بالاتر از مبارزه با فساد در همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی و ... وجود ندارد، بیان کرد: دربیانات مقام معظم رهبری نیز آمده است که یکی از هفت اولویت آینده کشور، ضمن پایبندی به اصول و آرمان های تغییر ناپذیری که داریم، مبارزه با فساد و تحقق عدالت است؛ برای گام سوم انقلاب که تحقق دولت اسلامی است و برای ایجاد جامعه اسلامی، سالم سازی اقتصاد اولویت دارد.  

,
,
,


دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی اذعان داشت: اگر از زاویه جنگ اقتصادی به موضوع نگاه کنیم، می بینیم که برای پیروزی در این جنگ باید از داخل قوی شویم و تولید را رونق دهیم واین درحالی است که در این مسیر با موانعی مانند قاچاق کالا، فرارهای مالیاتی و ... روبرو هستیم.

,
,



وی خاطرنشان کرد: امروز به دلیل عدم اقدام و مبارزه مناسب، فساد ریشه دوانده و دست و پای مارا بسته است؛ حال یا باید دست ها را بالا برده و درمقابل دشمنان تسلیم شویم یا اگر قائل به مبارزه هستیم، باید سالم سازی اقتصاد را اولویت قرار دهیم و فضای اداری و اقتصادی کشور را از دست کسانی که همواره به دنبال رانت و ویژه خواری  و امتیازات خاص هستند، نجات دهیم.

,
,
,


گودرزی با تاکید بر اینکه ما پیرو راه حاج قاسم هستیم و تسلیم نمی شویم، افزود: ما راه دوم را انتخاب می کنیم و باید با شناسایی فساد و چگونگی شکل گیری آن، راه مبارزه را پیدا کنیم؛ یک راه مبارزه با فساد، راه سنتی است که در این چهل سال در پیش گرفتیم و آن نگاه پلیسی به مقوله مفاسد اقتصادی است.

,
,

 

,

آینده مهم تر از گذشته است/  لزوم جلوگیری از وقوع فساد

, آینده مهم تر از گذشته است/  لزوم جلوگیری از وقوع فساد,

 

,

وی ابراز کرد: دراین مسیر جسته گریخته سعی در دستگیری و مجازات مفاسد اقتصادی داشتیم اما نتیجه مناسب نگرفتیم؛ اینکه باید با متخلفین و مفسد فی الارض برخورد قاطع و مناسب انجام شود، کاملا درست است اما رویکرد اصلی این است که باید بتوانیم جلوی امکان وقوع فساد را بگیریم و با بالا بردن ریسک و هزینه فساد، کار را برای متخلفین سخت کنیم به طوریکه بدانند احتمال دستگیری آنها بالاست و تخلف کردن برای آنها سودی ندارد.

,


این مقام مسئول با بیان اینکه دراین رویکرد، آینده از گذشته مهم تر است، اظهار داشت: تاکنون مواجهه ما با بیت المال اینگونه بوده که انگار فردی پول و جواهرات خود را در اتاقی بدون قفل و حفاظ گذاشته و خود در اتاقی دیگر به خواب رفته و پس از بیداری متوجه می شود بخشی از اموال را دزد برده است؛ حال راه هوشمندانه این است که باقی مانده اموال را در صندوق محکمی نگهداری کند و سپس به دنبال یافتن دزد باشد.

,
,


گودرزی عنوان کرد: گزارش های رسمی مجلس از قاچاق در کشور نشان می دهد که 30 تا 35 درصد واردات کشور از طریق قاچاق است و 95 درصد از حجم قاجاق از مبادی رسمی کشور مانند گمرک صورت می گیرد؛ این آمار نشان می دهد آنگونه که لازم است از گمرک محافظت نکرده ایم و در شناسایی افراد درگیر و مجازات آنها هم عملکرد قوی نداشتیم. 

,
,

 

,

اهمیت شناسایی گلوگاه های فساد/  پول، کالا و خدمات در کشور اید سفاف سازی شود

, اهمیت شناسایی گلوگاه های فساد/  پول، کالا و خدمات در کشور اید سفاف سازی شود,

 

,

وی تاکید کرد: حال که رویکرد مبارزه با فساد را انتخاب کرده ایم و قصد داریم کشور را از این بلیه نجات دهیم،باید بدانیم دستگیری و محاکمه تنها یک قسمت از این مسیر بوده و اصل کار، جلوگیری از مفاسد و رانت و ... است.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: برای اینکه این اصل را بپذیریم که آینده مهم تر از گذشته است، باید در یک نگاه یک پارچه محل های صورت گرفتن فساد را شناسایی و مصادیق را پیدا کنیم، گلوگاه های فساد در سیستم اقتصادی کشور را رفع کرده و از تمام مسئولین در دولت، مجلس، وزارتخانه ها، قوه قضاییه و ... مطالبه کنیم.

,
,
,



گودرزی با اشاره به اهمیت اصل شفاف سازی خاطرنشان کرد: جریان پول، کالا و خدمات در کشور باید شفاف سازی شود و دستگاه های پولی و مالی کشور باید بدانند چه کسی در چه زمینه ای فعالیت اقتصادی دارد؛ با قوانین و سامانه های موجود، مسئولین به راحتی می توانند از میزان هرنوع کالا و لوازم مصرفی در جاده ها، انبارها و مغازه ها اطلاع داشته باشند؛ با اطلاع از میزان هر کالا و تولید و مصرف آن، می توان مدیریت صحیح را انجام داد.

,
,
,

 

,

شفافیت، تعارض منافع و نظارت سه اصل ضروری مبارزه با فساد است

, شفافیت، تعارض منافع و نظارت سه اصل ضروری مبارزه با فساد است,

وی بیان کرد: درابتدای مسیر باید از سه اصل شفافیت، تعارض منافع و انحصار شروع کنیم؛ با افزایش شفافیت، کاهش تعارض منافع و همچنین تقویت نظارت، فساد کاهش می یابد؛ اینکه بدانیم چه کسی، چگونه و برکجا نظارت می کند، بسیار اهمیت دارد کمااینکه با واگذاری برخی نظارت ها به خود اصناف و مجموعه ها، همه چیز به هم ریخته و تا این موضوع حل نشود، چیزی درست نمی شود و فرایند قضایی باید دقیق، قاطع و سریع باشد.

گودرزی تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که باید فرایند قضایی را اصلاح کنیم تا فرد بداند که اگر مرتکب تخلف شود، چه مجازاتی در انتظار اوست؛ فرایند قضایی باید فرایندی دقیق، قاطع و سریع باشد تا فرد فرصت ادامه تخلف و دسترسی به سود بیشتر نداشته باشد.

,
,
,


وی عنوان کرد: به طور مثال متاسفانه امروز قانونی برای زمین خواری نداشته و دراین زمینه جرم انگاری نکرده ایم؛ قاضی برای این پرونده ها، بر مبنای تصرف به مال غیر و تصرف عدوانی رای می دهند این درحالی است که رهبر معظم انقلاب چندسال پیش در این زمینه تاکید داشتند.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی اذعان داشت: کار مهم دیگر، انجام فعالیت های فرهنگی و تربیتی در درازمدت است؛ باید به سمتی برویم که وقتی جوان کشور از مدرسه و دانشگاه فارغ التحصیل می شود، روحیه تلاش، مجاهدت و مردم دوستی داشته باشد نه اینکه  بخواهد راه صدسال را یک شبه طی کند و به دنبال تجملات باشد.

,
,
,
,



گودرزی با تاکید براینکه دلیل ریشه دواندن فساد و تلنبار برخی مسائل حل نشده، ترک فعل برخی افراد وکوتاهی در انجام مسئولیت هاست، عنوان کرد: بدون توجه به شفافیت و مسئله تعارض منافع، نمی توان مشکلات ساختار اقتصادی را حل نمود؛ بدیهی است که نباید کسی که به بیت المال دست درازی کرده رها کرد اما باید بیست درصد انرژی و توانی که داریم روی مطالبه مصداقی و دستگیری ها صرف کنیم و هشتاد درصد پیگیر موارد مذکور باشیم.

,
,
,

 

,

رویکرد هوشمندانه مبارزه با فساد با ایجاد شفافیت، رفع تعارض منافع و اصلاح نظارت ها 

, رویکرد هوشمندانه مبارزه با فساد با ایجاد شفافیت، رفع تعارض منافع و اصلاح نظارت ها ,

وی افزود: به طور مثال مسئله اصلاح نظام مالیاتی که دو رکن شفافیت و کاهش تعارض منافع درآن است، باید پیگیری شود؛ طبق آمار خود سیستم مالیاتی، امروز 150 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که عدد بزرگی است و البته رقم اصلی بیشتر ازاین است چرا که تنها شامل برخی اقشار خاص که مالیات نداده اند، می شود، اما به طور مثال هفت هزار شرکت داریم که تنها با ثبت در مناطق آزاد، از قانون معافیت مالیات بیست سال استفاده می کنند در حالی که کار آنها ربطی به مناطق آزاد ندارد. 

,


این مقام مسئول تصریح کرد: رویکرد قرارگاه در زمینه مبارزه سیستمی با فساد و اصلاح ساختارها با ایجاد شفافیت، رفع تعارض منافع و اصلاح نظارت ها، یک رویکرد کاملا هوشمندانه و مبتنی بر عقل، تجربه و دانش است همانطور که کشورهای دیگر همین مسیر را پیش گرفته اند.

,
,

 

,

لزوم تبیین راه های ایجاد شفافیت و کاهش فساد توسط نخبگان

, لزوم تبیین راه های ایجاد شفافیت و کاهش فساد توسط نخبگان,

گودرزی ابراز کرد: برای ساری و جاری کردن این رویکرد در کشور نیاز به افرادی داریم که ضمن قبول این گفتمان و ادبیات، حاضر به فعالیت دراین زمینه باشند؛ باید به سراغ کسانی برویم که به دنبال پیشرفت و امنیت کشور هستند و هرکسی اعم از معلمان، دانشجویان، طلاب و نخبگان باید به سهم خود کمک کنند.

,


وی ادامه داد: نخبگان باید درباره چگونگی ایجاد شفافیت و کاهش تعارض منافع نظر دهند؛ ما به هزاران مطلب، مقاله و پژوهش در زمینه کاهش فساد و راه های چگونگی آن و همچنین تبیین انواع نظارت ها نیاز داریم که لازم است بدنه علمی کشور در این راستا وارد گود شوند.

,
,

 

,

ظرفیت های استان برای مبارزه با فساد شناسایی شود/اهمیت جریان سازی و مشارکت عمومی در مبارزه با فساد 

, ظرفیت های استان برای مبارزه با فساد شناسایی شود/اهمیت جریان سازی و مشارکت عمومی در مبارزه با فساد ,

گودرزی عنوان کرد: گلوگاه های فساد و همچنین ظرفیت های مبارزه با آن در هر استان باید شناسایی شود و کسانی که در رسانه های مختلف فعالیت دارند باید با تولید محتوای مناسب شامل کلیپ، موشن گرافی و ... در خصوص عدم شفافیت، قاچاق و موانع رونق تولید اطلاع رسانی کنند و همچنین خبرنگاران در این زمینه از مسئولین مطالبه کنند.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: اصلاح ساختار اقتصادی و مبارزه با فساد، کاری بزرگ و پیچیده اما امکان پذیر است که همه آحاد مردم باید به آن ورود کنند و تنها دولت و مجلس به تنهایی نمی‌توانند آن را عملی کنند.

وی با اشاره به اهمیت جریان سازی در مبارزه با فساد اظهار داشت: مسئولین آینده این کشور، همین جوانان هستند لذا با فعالیت در این زمینه، ضمن تقویت روحیه فساد ستیزی، چگونگی بحث کردن، مناظره و مطالبه گری را آموخته و با کسب تجربه به سهم خود قدمی در این زمینه بر می دارند.

گودرزی در پایان با تاکید بر مسئولیت همه افراد در این زمینه خاطرنشان کرد: شبکه سازی و کنار هم قرار گرفتن افراد سالم و دغدغه مند در مبارزه با فساد اهمیت بسیاری دارد؛ شکل گیری دفاتر استانی نوعی کادرسازی برای انقلاب است که نباید دست کم گرفته شود.

,
,
,
,
,
,
,



انتهای پیام/ 

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه