کجای دنیا اعضای هیأتمدیره باشگاهها اینقدر مصاحبه میکنند؟
رغبتی: رقم بودجه فدراسیون کشتی برای امسال به ۷۰ میلیارد تومان رسیده/ اساسنامه فدراسیونها باید به تأیید هیأت وزیران برسد
مشاور وزیر ورزش و جوانان گفت: سال قبل فدراسیون کشتی 39 میلیارد تومان از دولت پول دریافت کرد که اکنون این رقم به 70 میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی رغبتی مشاور وزیر ورزش در خصوص بودجه فدراسیونهای ورزشی و اعتراض برخی روسای مثل کشتی و تکواندو به این مساله اظهار داشت: بودجه وزرات وزرش تعیین میشود و خارج از آن محل اعتباری ندارد. بودجه فدراسیونها از طریق ماده 14 تعیین شد. بخشی هم به نام ردیف فدراسیونهاست. در تبصره 14 کل بودجه ورزش 285 میلیارد تومان است که باید بین همه فدراسیون ها تقسیم شود.
وی افزود: از این میزان بودجه ما باید آن را بین تمام فدراسیونها تقسیم کنیم. 48 فدراسیون داریم که 21 فدراسیون این کمکها را دریافت کردهاند و 190 میلیارد تومان از این پول بین این 21 فدراسیون تقسیم شده دو سوم از این بودجه بین فدراسیونهای کشتی، تکواندو، فوتبال، ورزش زورخانهای و روستایی تقسیم شده است و یک سوم کل اعتبار نیز باید بین بقیه فدراسیونها به تعادل تقسیم و توزیع شود مثل فدراسیونهای ناشنوایان، بیماران خاص و ... که نمیتوانند اسپانسر بگیرند و درآمدشان فقط از کمک دولت است.
رغبتی تصریح کرد: 14 فدراسیون نیز سهم اندکی از این بودجه دریافت کردهاند فدراسیونهایی مثل تیراندازی، بوکس و ... انتظار ما این است که این بودجه و پول باید بین همه فدراسیونها توزیع شود. وزارت ورزش بودجهاش از همین پولی است که سازمان برنامه و بودجه تعیین میکند و باید آن را بین همه فدراسیونها پرداخت کند. وزارت ورزش به 6 فدراسیون اعتبارات خوبی داده است. 21 فدراسیون مثل بستکبال، والیبال و ... در تبصره 14 رقمی حدود 5 میلیارد تومان دریافت کردهاند که با دو اعزام این پول تمام میشود در واقع ما این پول را از سهم کسی یا فدراسیونی برنداشتهایم تا به دیگری بدهیم.
مشاور وزیر ورزش با اشاره به بودجه فدراسیون کشتی عنوان کرد: سال قبل این فدراسیون 39 میلیارد تومان از دولت پول دریافت کرد که اکنون این رقم به 70 میلیارد تومان رسیده است. در واقع همانطور که گفتم وزارت ورزش پولی از خود ندارد و لایحه بودجه است که برای وزارت ورزش بودجه تعیین میکند.
وی در مورد اینکه پس اختلاف نظر بین فدراسیون کشتی با وزارت ورزش است که این مسائل پیش آمده عنوان کرد: بله وزارت ورزش باید بر اساس ردیف بودجه هزینه کند و پاسخگوی دیوان محاسبات باشد.
این مسائل در چارچوب قانون رسیدگی میشود. اگر هم فدراسیونی رفته و لابی کرده ممنون آن هم هستیم اما وزارت ورزش باید این پول را بین همه فدراسیونها تقسیم کند. بحث ما این بود که این پول باید بین همه فدراسیونها تقسیم شود و آنها هم بتوانند از این اعتبار استفاده کنند و 21 فدراسیونی که به مجلس هم نرفتهاند و صحبتی نکردهاند از این بودجه سهم دارند.
رغبتی در مورد اینکه چرا خود وزارت ورزش در این خصوص برای افزایش بودجه و دریافت پول بیشتر لابی نکرد گفت: در طول سال این اتفاق میافتد اما وقتی دولت لایحهای میدهد باید از کلیات آن دفاع کند. وقتی شما بخواهید پولی از دولت بیشتر بگیرید در واقع از دستگاه دیگری باید این پول گرفته شود. مجلس هم با کمک دوستان و شناخت و تخصصی که خود داشتند و همچنین فدارسیونها را میشناختند این بودجه را تصویب کردند.
مشاور وزیر ورزش در مورد اینکه چرا چانهزنی برای افزایش بودجه وزارت ورزش زیاد نمیشود زیرا با افزایش دلار هزینهها بالا رفته گفت: در بودجه فدراسیونها به غیر از کمک دولت 16، 17 بند دیگر هم وجود دارد که برخی از این بندها در بسیاری از فدراسیونها شدنی نیست مثل بلیتفروشی یا جذب حامی مالی و دولت باید به آنها کمک کند مثل رشتههای بیماریهای خاص،فدراسیون نابینایان. ما 48 فدارسیون کمکبگیر داریم که اگر بخواهیم این پول را بین همه تقسیم کنیم رقمی در حدود 4، 5 میلیارد تومان بیشتر به هر فدارسیون نمیرسد که پول حقوق کارمندهای فدراسیونها هم نمیشود. اتفاقا فدراسیونهایی که سهم بیشتری از دولت گرفتهاند شانس بیشتری هم برای درآمدزایی و جذب حامی مالی هم دارند.
وی با اشاره به کمکهای دولت به فدراسیون کشتی گفت: دولت محترم 25 سال ساختمانها و زمین کشتی را در اختیار این فدراسیون قرار داد تا این فدراسیون دیگر هزینههایی برای اقامت در اردوها نداشته باشد. البته هزینههای خورد و خوراک باید پرداخت شود. کشتی شانس این را دارد که از جایی دیگر هم پول بگیرد و کمک مالی دریافت کند. پارسال کشتی 39 میلیارد تومان از دولت پول گرفت و امسال این رقم به 91 میلیارد تومان رسیده اگر تورم را 100درصد هم حساب کنیم، پول بیشتری نسبت به تورم دریافت کرده است.
وی با اشاره به فدراسیون تکواندو هم گفت: فدراسیون تکواندو پارسال 11 میلیارد تومان از دولت باید کمک میگرفت که 9 میلیارد آن را دریافت کرد امسال این رقم به 22 میلیارد تومان رسیده است که نزدیک 10 میلیارد آن را دریافت کرده. در فدارسیون تکواندو هم اگر تورم را 100درصد محاسبه کنیم رقم دریافتی آن از دولت از 11 میلیارد تومان به 22 میلیارد تومان رسیده است بنابراین چیزی از سهم این دوستان گرفته نشده است. دولت با مصوبه مجلس پول میگیرد و پول دیگری ندارد. ما به مسائل دیگری مثل اینکه چقدر از حامی مالی یا فلان اپراتور گرفته شده کاری نداریم و دخالتی در آن نمیکنیم حتی آنها را در این زمینه حمایت هم میکنیم.
رغبتی با اشاره به هزینههای زیاد وزارت ورزش گفت:به غیر از فدراسیونها هزینههای دیگری هم وجود دارد کاروان 150 نفره ناشنوایان با چه پولی باید به خارج اعزام میشد؟ کاروان 60 نفره بیماران خاص که مسابقاتشان 4 سال یکبار برگزار میشود با چه پولی باید اعزام میشدند؟ نمیتوان همه بودجه را به یک یا دو فدراسیون اختصاص داد زیرا هدف وزارت ورزش توسعه و رشد ورزش برای همه اقشار است. امیدواریم بودجه ورزش هم اضافه شود. ضمن اینکه هزینههای تجلیل از قهرمانان هم باید تأمین شود. صندوق حمایت از پیشکسوتان هم داریم. 1500 هیأت ورزشی در استانها و 14 هزار هیأت ورزشی در شهرستانها داریم. همه اینها هزینهبر است. بله من هم قبول داریم که باید با چانهزنی و لابی بودجه ورزش را افزایش داد اما فدراسیونها هم فعلا همین بودجه را دارند و اگر بیشتر نیاز دارند باید در این خصوص لابی کنند و از محلهای دیگر آن را تأمین کنند. در دولت هم بحثهای سلامت، امنیت و ... وجود دارد تا بتوانیم در کنارش ورزش هم بکنیم.
مشاور وزیر ورزش در مورد اینکه چرا برخی از فدراسیونهای ورزشی ما با سرپرست اداره میشوند و رئیس ندارند اظهار داشت: 15 فدراسیون ما با سرپرست اداره میشوند که از مجموع آنها سه فدراسیون تازه تأسیس هستند و باید امور هیأتها،ورزشکاران، مسائل داوری و ... برگزار شود تا کمیسیون انتخابات را برای آنها برگزار کنیم. 5 فدراسیون هم به طور ناخواسته با سرپرست اداره شدهاند. رئیس فدراسیون همگانی بازنشسته شد، رئیس فدراسیون کنگفو سازمان خدمتیاش با ادامه فعالیتش موافقت نکرد، رئیس فدراسیون بوکس پناهنده شد و انتخابات رئیس فدراسیون سوارکاری با حکم قضایی باطل شده است. فدراسیون دوچرخهسواری انتخاباتش برگزار شد اما رئیس جهانی فدراسیون دوچرخهسواری به خاطر یک رأی این انتخابات را باطل کرد و ماهها طول کشید تا با فدراسیون جهانی به این مسأله برسند که انتخابات این رشته ورزشی چگونه برگزار شود و در نهایت قرار شد انتخابات دوچرخهسواری 30 بهمن ماه برگزار شود.
وی افزود: انتخابات فدراسیون ژیمناستیک هم در سال 1400 به پایان رسید اما فدراسیون جهانی ژیمناستیک اعلام کرد یک اساسنامه دیگر از این فدراسیون به فدراسیون جهانی ارسال شده. در نهایت ابهاماتی ایجاد شد که این ابهامات برطرف شده و ثبتنام و مراحل تأیید انتخاب رئیس فدراسیون ژیمناستیک هم طی میشود. 5 فدراسیون مثل بدمینتون، گلف و بیلیارد هم ثبتنامشان انتخاب شده که زمان انتخاب رئیس گلف سوم بهمن ماه است.
وی با اشاره به اینکه باید استعلامهای رئیس و نواب رئیس گرفته شود گفت: در گذشته فقط یک رئیس انتخاب میشد اما اکنون در انتخابات باید رئیس و نواب رئیس آن انتخاب شوند و برای هر انتخابات 7 نفر باید استعلام بگیرند که در واقع تعداد نفرات زیاد و استعلامها زمانبر میشود. فدراسیون سوارکاری هم انتخاباتش برگزار شد اما این مجمع مشکل قانونی داشت که مرجع قضایی به آن ورود کرده و یک رأی هم صادر شده به همین دلیل من از بیان جزئیات خودداری میکنم تا سوء تفاهمی پیش نیاید.
رغبتی در مورد وضعیت رئیس فدراسیون ژیمناستیک گفت: همانطور که گفتم فدراسیون جهانی اعلام کرد یک اساسنامه در این فدراسیون وجود دارد. مثلا در مورد فوتبال این را میگویم فیفا همانقدر که تأکید میکند قوانین خودش باید اجرا شود اما اصرار دارد که اساسنامههای فدراسیونهای فوتبال در داخل کشور هم به تأیید هیأت وزیران برسد.
وی در مورد اینکه بحث بازنشستگی رؤسای فدراسیونها تبدیل به ابزاری شده تا برخی رؤسای فدراسیونها را با این بهانه کنار بگذاریم و با برخی مماشات کنیم عنوان کرد: برخی از رؤسای فدراسیونها که کارمند وزارت ورزش هستند ما میتوانیم بازنشسته کنیم اما رؤسای فدراسیونهای دیگر که در دستگاههای دیگر فعالیت دارند بازنشستگیشان به عهده ما نیست. مثلا در فدراسیون اسکوواش سلیمانی 37 سال خدمت کرد و تا پایان دوره هم ماند. آقای داورزنی رئیس فدراسیون والیبال هم یکسال دیگر از دورهاش مانده است. برخی دستگاهها اصرار دارند به خاطر بازنشستگی او برود که قوانین سختی وجود دارد و وزارت ورزش در این خصوص مقاومت میکند. ما نمیتوانیم کارمندان دستگاههای دیگر را بازنشسته کنیم. در مورد والیبال و اسکوواش این مسائل وجود داشت. در مورد مرادی هم اغماض کردیم. آقای مرادی را با بازنشستگی از فدراسیون وزنهبرداری کنار نگذاشتیم.
وی در مورد شاخصهای مدیریت و بحث بازنشستگی عنوان کرد: به نکته درستی اشاره کردید. در مورد شاخصهای مدیریت مثلا در مورد وزیر ورزش میگویم که برخی میگویند غیرورزشیها موفقتر هستند و نمونههای خوبی در این مورد بیان میکنند و برخی میگویند خود ورزشیها موفق هستند. مهم نیست که مدیر حتما ورزشی باشد یا نباشد اما اشکال اینجاست که برخی معیارهایی که با خودشان انطباق دارد را به عنوان معیارهای جامع میگویند و این بد است. در کمیته بینالمللی المپیک همه جور آدمی وجود دارد؛ ورزشی، سیاسی، ورزشکار و ... اما کسی که میخواهد در این کمیته حضور داشته باشد باید 8 تا 10 سال کار ورزشی کرده باشد و حداقل 22 سال از فعالیت ورزشیاش گذشته باشد. مثلا رئیس کمیته بینالمللی المپیک، حتما المپین باشد. مثلا ژاکروک سه دوره در المپیکها عضو تیم قایقرانی بلژیک بوده است. غیرورزشیها هم میتوانند فعالیت کنند اما باید در کنار آنها افراد ورزشی حضور داشته باشند. اما اینکه برخی معیارهای خود را معیار مدیریت در همه جا میدانند میخواهند رئیس فدارسیون باشند، در باشگاهها حضور داشته باشند، در بیمه حضور داشته باشند و در شرکتهای مختلف هم عضو هیأت مدیره باشند درست نیست. ما در گذشته رؤسای فدراسیون موفقی داشتهایم مثل ترکان یا یزدانیخرم که همگی موفق بودند.
مشاور وزیر ورزش در مورد بحث خصوصیسازی استقلال و پرسپولیس در فرابورس و اینکه 350 میلیارد تومان در این زمینه از خریداران بورسی گرفته شد تا این پول هزینه زیرساختها و مسائل دیگر باشگاهها شود اما فتحاللهزاده مدیرعامل باشگاه استقلال هفته گذشته اعلام کرد دیگر پولی در باشگاه نیست و این پولها خرج شده عنوان کرد: پرسپولیس و استقلال وارث 43 سال مسائلی بودهاند حالا کاری ندارم که قبل از انقلاب چه چیزهایی را داشتهاند یا بعد از انقلاب چه چیزهایی به دست آوردهاند اما در 20 سال گذشته پرسپولیس و استقلال تبدیل به شرکت دولتی شدهاند که مشکلاتی در کارشان ایجاد شده است. این دو شرکت دولتی متعلق به دولت هستند و وزارت اقتصاد و داریی حقوق مالکانه آنها را در اختیار دارد و وزارت ورزش مالک آنها نیست. این دو شرکت در زمره واگذاری قرار گرفتهاند و فرآیند خصوصیسازی را طی کردهاند که در سه چهار سال واقعا برای این زحمت کشیده شد. این دو باشگاه مجمعی دارند که وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر دادگستری و وزیر ورزش عضو آن هستند و دبیر مجمع هم وزیر ورزش است. وزیر ورزش مسؤول بیان و ارائه تصمیمات گرفته شده در این مجمع است و در واقع اجراکننده تصمیمات گرفته شده در این مجمع و اینگونه نیست همه تصمیمات با وزیر ورزش باشد.
رغبتی در مورد اینکه آجرلو اعلام کرد یک شبه از مدیریت استقلال گذاشته شده پس فقط تصمیم وزیر ورزش نبوده گفت:چرا همیشه در مورد اینکه یک شبه رفتن سوال میشود چرا این سوال ایجاد نمیشود چطور آنها یک شبه آمدهاند؟ همیشه موقع رفتن این مباحث را مطرح میکنیم. البته من اسم از شخص خاصی نمیبرم.
وی در مورد اینکه کجای دنیا اعضای هیأت مدیرههای دو باشگاه این همه هر کدامشان مصاحبه میکنند گفت:من دو سال در پرسپولیس کار کردم. این مسأله دو سه دلیل دارد یک دلیلش این است که به فرهنگ ما مربوط است که میخواهیم بگوییم ما هم هستیم. دلیل دومش خود شما رسانهها هستید که هر روز به این اعضا زنگ میزنید و دلیل سوم هم این است که در هیأت مدیره باشگاهها وظایف تقسیم میشود و مثلا من زمانی مسؤول نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس بودهام و باید در این خصوص حرف میزدم.
مشاور وزیر ورزش در مورد خصوصیسازی استقلال و پرسپولیس گفت: خصوصیسازی روندی دارد که درصد کمی در اولین عرضه ایجاد شد که کشف قیمت است. بلوکی در فرابورس عرضه میشود و کمیته مصارف هم برای پولی که از فرابورس جمع شده تعیین شد که رئیس سازمان خصوصیسازی، معاون قهرمانی وزارت ورزش و مدیرعامل باشگاه عضو این کمیته مصارف هستند اما در مورد اینکه چرا پولهایی که به حساب آمده هزینه شده یا ابهاماتی است باید بگویم وقتی پولی به حساب میآید طلبکار ممکن است با حکم قضایی پولی که به حساب آمده را برداشت کند. در این مورد هم ممکن است از این دست اتفاقات رخ داده باشد. ما منتظر گزارش قربانزاده رئیس سازمان خصوصیسازی در این خصوص هستیم اما خبر خوب برای باشگاه استقلال این است که آنها با امور مالیاتی به توافق رسیدهاند و پولی پرداخت شده تا مسأله بدهی مالیاتی آنها حل شود.
وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم در بررسی بودجه به کسری بودجه ورزش توجه شود زیرا ما سال آینده سالی است که باید سهمیههای المپیک را بگیریم و اینها هزینهبر است.
وی با اشاره به فدراسیون تکواندو هم گفت: فدراسیون تکواندو پارسال 11 میلیارد تومان از دولت باید کمک میگرفت که 9 میلیارد آن را دریافت کرد امسال این رقم به 22 میلیارد تومان رسیده است که نزدیک 10 میلیارد آن را دریافت کرده. در فدارسیون تکواندو هم اگر تورم را 100درصد محاسبه کنیم رقم دریافتی آن از دولت از 11 میلیارد تومان به 22 میلیارد تومان رسیده است بنابراین چیزی از سهم این دوستان گرفته نشده است. دولت با مصوبه مجلس پول میگیرد و پول دیگری ندارد. ما به مسائل دیگری مثل اینکه چقدر از حامی مالی یا فلان اپراتور گرفته شده کاری نداریم و دخالتی در آن نمیکنیم حتی آنها را در این زمینه حمایت هم میکنیم.
رغبتی با اشاره به هزینههای زیاد وزارت ورزش گفت:به غیر از فدراسیونها هزینههای دیگری هم وجود دارد کاروان 150 نفره ناشنوایان با چه پولی باید به خارج اعزام میشد؟ کاروان 60 نفره بیماران خاص که مسابقاتشان 4 سال یکبار برگزار میشود با چه پولی باید اعزام میشدند؟ نمیتوان همه بودجه را به یک یا دو فدراسیون اختصاص داد زیرا هدف وزارت ورزش توسعه و رشد ورزش برای همه اقشار است. امیدواریم بودجه ورزش هم اضافه شود. ضمن اینکه هزینههای تجلیل از قهرمانان هم باید تأمین شود. صندوق حمایت از پیشکسوتان هم داریم. 1500 هیأت ورزشی در استانها و 14 هزار هیأت ورزشی در شهرستانها داریم. همه اینها هزینهبر است. بله من هم قبول داریم که باید با چانهزنی و لابی بودجه ورزش را افزایش داد اما فدراسیونها هم فعلا همین بودجه را دارند و اگر بیشتر نیاز دارند باید در این خصوص لابی کنند و از محلهای دیگر آن را تأمین کنند. در دولت هم بحثهای سلامت، امنیت و ... وجود دارد تا بتوانیم در کنارش ورزش هم بکنیم.
مشاور وزیر ورزش در مورد اینکه چرا برخی از فدراسیونهای ورزشی ما با سرپرست اداره میشوند و رئیس ندارند اظهار داشت: 15 فدراسیون ما با سرپرست اداره میشوند که از مجموع آنها سه فدراسیون تازه تأسیس هستند و باید امور هیأتها،ورزشکاران، مسائل داوری و ... برگزار شود تا کمیسیون انتخابات را برای آنها برگزار کنیم. 5 فدراسیون هم به طور ناخواسته با سرپرست اداره شدهاند. رئیس فدراسیون همگانی بازنشسته شد، رئیس فدراسیون کنگفو سازمان خدمتیاش با ادامه فعالیتش موافقت نکرد، رئیس فدراسیون بوکس پناهنده شد و انتخابات رئیس فدراسیون سوارکاری با حکم قضایی باطل شده است. فدراسیون دوچرخهسواری انتخاباتش برگزار شد اما رئیس جهانی فدراسیون دوچرخهسواری به خاطر یک رأی این انتخابات را باطل کرد و ماهها طول کشید تا با فدراسیون جهانی به این مسأله برسند که انتخابات این رشته ورزشی چگونه برگزار شود و در نهایت قرار شد انتخابات دوچرخهسواری 30 بهمن ماه برگزار شود.
وی افزود: انتخابات فدراسیون ژیمناستیک هم در سال 1400 به پایان رسید اما فدراسیون جهانی ژیمناستیک اعلام کرد یک اساسنامه دیگر از این فدراسیون به فدراسیون جهانی ارسال شده. در نهایت ابهاماتی ایجاد شد که این ابهامات برطرف شده و ثبتنام و مراحل تأیید انتخاب رئیس فدراسیون ژیمناستیک هم طی میشود. 5 فدراسیون مثل بدمینتون، گلف و بیلیارد هم ثبتنامشان انتخاب شده که زمان انتخاب رئیس گلف سوم بهمن ماه است.
وی با اشاره به اینکه باید استعلامهای رئیس و نواب رئیس گرفته شود گفت: در گذشته فقط یک رئیس انتخاب میشد اما اکنون در انتخابات باید رئیس و نواب رئیس آن انتخاب شوند و برای هر انتخابات 7 نفر باید استعلام بگیرند که در واقع تعداد نفرات زیاد و استعلامها زمانبر میشود. فدراسیون سوارکاری هم انتخاباتش برگزار شد اما این مجمع مشکل قانونی داشت که مرجع قضایی به آن ورود کرده و یک رأی هم صادر شده به همین دلیل من از بیان جزئیات خودداری میکنم تا سوء تفاهمی پیش نیاید.
رغبتی در مورد وضعیت رئیس فدراسیون ژیمناستیک گفت: همانطور که گفتم فدراسیون جهانی اعلام کرد یک اساسنامه در این فدراسیون وجود دارد. مثلا در مورد فوتبال این را میگویم فیفا همانقدر که تأکید میکند قوانین خودش باید اجرا شود اما اصرار دارد که اساسنامههای فدراسیونهای فوتبال در داخل کشور هم به تأیید هیأت وزیران برسد.
وی در مورد اینکه بحث بازنشستگی رؤسای فدراسیونها تبدیل به ابزاری شده تا برخی رؤسای فدراسیونها را با این بهانه کنار بگذاریم و با برخی مماشات کنیم عنوان کرد: برخی از رؤسای فدراسیونها که کارمند وزارت ورزش هستند ما میتوانیم بازنشسته کنیم اما رؤسای فدراسیونهای دیگر که در دستگاههای دیگر فعالیت دارند بازنشستگیشان به عهده ما نیست. مثلا در فدراسیون اسکوواش سلیمانی 37 سال خدمت کرد و تا پایان دوره هم ماند. آقای داورزنی رئیس فدراسیون والیبال هم یکسال دیگر از دورهاش مانده است. برخی دستگاهها اصرار دارند به خاطر بازنشستگی او برود که قوانین سختی وجود دارد و وزارت ورزش در این خصوص مقاومت میکند. ما نمیتوانیم کارمندان دستگاههای دیگر را بازنشسته کنیم. در مورد والیبال و اسکوواش این مسائل وجود داشت. در مورد مرادی هم اغماض کردیم. آقای مرادی را با بازنشستگی از فدراسیون وزنهبرداری کنار نگذاشتیم.
وی در مورد شاخصهای مدیریت و بحث بازنشستگی عنوان کرد: به نکته درستی اشاره کردید. در مورد شاخصهای مدیریت مثلا در مورد وزیر ورزش میگویم که برخی میگویند غیرورزشیها موفقتر هستند و نمونههای خوبی در این مورد بیان میکنند و برخی میگویند خود ورزشیها موفق هستند. مهم نیست که مدیر حتما ورزشی باشد یا نباشد اما اشکال اینجاست که برخی معیارهایی که با خودشان انطباق دارد را به عنوان معیارهای جامع میگویند و این بد است. در کمیته بینالمللی المپیک همه جور آدمی وجود دارد؛ ورزشی، سیاسی، ورزشکار و ... اما کسی که میخواهد در این کمیته حضور داشته باشد باید 8 تا 10 سال کار ورزشی کرده باشد و حداقل 22 سال از فعالیت ورزشیاش گذشته باشد. مثلا رئیس کمیته بینالمللی المپیک، حتما المپین باشد. مثلا ژاکروک سه دوره در المپیکها عضو تیم قایقرانی بلژیک بوده است. غیرورزشیها هم میتوانند فعالیت کنند اما باید در کنار آنها افراد ورزشی حضور داشته باشند. اما اینکه برخی معیارهای خود را معیار مدیریت در همه جا میدانند میخواهند رئیس فدارسیون باشند، در باشگاهها حضور داشته باشند، در بیمه حضور داشته باشند و در شرکتهای مختلف هم عضو هیأت مدیره باشند درست نیست. ما در گذشته رؤسای فدراسیون موفقی داشتهایم مثل ترکان یا یزدانیخرم که همگی موفق بودند.
مشاور وزیر ورزش در مورد بحث خصوصیسازی استقلال و پرسپولیس در فرابورس و اینکه 350 میلیارد تومان در این زمینه از خریداران بورسی گرفته شد تا این پول هزینه زیرساختها و مسائل دیگر باشگاهها شود اما فتحاللهزاده مدیرعامل باشگاه استقلال هفته گذشته اعلام کرد دیگر پولی در باشگاه نیست و این پولها خرج شده عنوان کرد: پرسپولیس و استقلال وارث 43 سال مسائلی بودهاند حالا کاری ندارم که قبل از انقلاب چه چیزهایی را داشتهاند یا بعد از انقلاب چه چیزهایی به دست آوردهاند اما در 20 سال گذشته پرسپولیس و استقلال تبدیل به شرکت دولتی شدهاند که مشکلاتی در کارشان ایجاد شده است. این دو شرکت دولتی متعلق به دولت هستند و وزارت اقتصاد و داریی حقوق مالکانه آنها را در اختیار دارد و وزارت ورزش مالک آنها نیست. این دو شرکت در زمره واگذاری قرار گرفتهاند و فرآیند خصوصیسازی را طی کردهاند که در سه چهار سال واقعا برای این زحمت کشیده شد. این دو باشگاه مجمعی دارند که وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر دادگستری و وزیر ورزش عضو آن هستند و دبیر مجمع هم وزیر ورزش است. وزیر ورزش مسؤول بیان و ارائه تصمیمات گرفته شده در این مجمع است و در واقع اجراکننده تصمیمات گرفته شده در این مجمع و اینگونه نیست همه تصمیمات با وزیر ورزش باشد.
رغبتی در مورد اینکه آجرلو اعلام کرد یک شبه از مدیریت استقلال گذاشته شده پس فقط تصمیم وزیر ورزش نبوده گفت:چرا همیشه در مورد اینکه یک شبه رفتن سوال میشود چرا این سوال ایجاد نمیشود چطور آنها یک شبه آمدهاند؟ همیشه موقع رفتن این مباحث را مطرح میکنیم. البته من اسم از شخص خاصی نمیبرم.
وی در مورد اینکه کجای دنیا اعضای هیأت مدیرههای دو باشگاه این همه هر کدامشان مصاحبه میکنند گفت:من دو سال در پرسپولیس کار کردم. این مسأله دو سه دلیل دارد یک دلیلش این است که به فرهنگ ما مربوط است که میخواهیم بگوییم ما هم هستیم. دلیل دومش خود شما رسانهها هستید که هر روز به این اعضا زنگ میزنید و دلیل سوم هم این است که در هیأت مدیره باشگاهها وظایف تقسیم میشود و مثلا من زمانی مسؤول نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس بودهام و باید در این خصوص حرف میزدم.
مشاور وزیر ورزش در مورد خصوصیسازی استقلال و پرسپولیس گفت: خصوصیسازی روندی دارد که درصد کمی در اولین عرضه ایجاد شد که کشف قیمت است. بلوکی در فرابورس عرضه میشود و کمیته مصارف هم برای پولی که از فرابورس جمع شده تعیین شد که رئیس سازمان خصوصیسازی، معاون قهرمانی وزارت ورزش و مدیرعامل باشگاه عضو این کمیته مصارف هستند اما در مورد اینکه چرا پولهایی که به حساب آمده هزینه شده یا ابهاماتی است باید بگویم وقتی پولی به حساب میآید طلبکار ممکن است با حکم قضایی پولی که به حساب آمده را برداشت کند. در این مورد هم ممکن است از این دست اتفاقات رخ داده باشد. ما منتظر گزارش قربانزاده رئیس سازمان خصوصیسازی در این خصوص هستیم اما خبر خوب برای باشگاه استقلال این است که آنها با امور مالیاتی به توافق رسیدهاند و پولی پرداخت شده تا مسأله بدهی مالیاتی آنها حل شود.
وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم در بررسی بودجه به کسری بودجه ورزش توجه شود زیرا ما سال آینده سالی است که باید سهمیههای المپیک را بگیریم و اینها هزینهبر است.
وی در مورد اینکه بحث بازنشستگی رؤسای فدراسیونها تبدیل به ابزاری شده تا برخی رؤسای فدراسیونها را با این بهانه کنار بگذاریم و با برخی مماشات کنیم عنوان کرد: برخی از رؤسای فدراسیونها که کارمند وزارت ورزش هستند ما میتوانیم بازنشسته کنیم اما رؤسای فدراسیونهای دیگر که در دستگاههای دیگر فعالیت دارند بازنشستگیشان به عهده ما نیست. مثلا در فدراسیون اسکوواش سلیمانی 37 سال خدمت کرد و تا پایان دوره هم ماند. آقای داورزنی رئیس فدراسیون والیبال هم یکسال دیگر از دورهاش مانده است. برخی دستگاهها اصرار دارند به خاطر بازنشستگی او برود که قوانین سختی وجود دارد و وزارت ورزش در این خصوص مقاومت میکند. ما نمیتوانیم کارمندان دستگاههای دیگر را بازنشسته کنیم. در مورد والیبال و اسکوواش این مسائل وجود داشت. در مورد مرادی هم اغماض کردیم. آقای مرادی را با بازنشستگی از فدراسیون وزنهبرداری کنار نگذاشتیم.
وی در مورد شاخصهای مدیریت و بحث بازنشستگی عنوان کرد: به نکته درستی اشاره کردید. در مورد شاخصهای مدیریت مثلا در مورد وزیر ورزش میگویم که برخی میگویند غیرورزشیها موفقتر هستند و نمونههای خوبی در این مورد بیان میکنند و برخی میگویند خود ورزشیها موفق هستند. مهم نیست که مدیر حتما ورزشی باشد یا نباشد اما اشکال اینجاست که برخی معیارهایی که با خودشان انطباق دارد را به عنوان معیارهای جامع میگویند و این بد است. در کمیته بینالمللی المپیک همه جور آدمی وجود دارد؛ ورزشی، سیاسی، ورزشکار و ... اما کسی که میخواهد در این کمیته حضور داشته باشد باید 8 تا 10 سال کار ورزشی کرده باشد و حداقل 22 سال از فعالیت ورزشیاش گذشته باشد. مثلا رئیس کمیته بینالمللی المپیک، حتما المپین باشد. مثلا ژاکروک سه دوره در المپیکها عضو تیم قایقرانی بلژیک بوده است. غیرورزشیها هم میتوانند فعالیت کنند اما باید در کنار آنها افراد ورزشی حضور داشته باشند. اما اینکه برخی معیارهای خود را معیار مدیریت در همه جا میدانند میخواهند رئیس فدارسیون باشند، در باشگاهها حضور داشته باشند، در بیمه حضور داشته باشند و در شرکتهای مختلف هم عضو هیأت مدیره باشند درست نیست. ما در گذشته رؤسای فدراسیون موفقی داشتهایم مثل ترکان یا یزدانیخرم که همگی موفق بودند.
مشاور وزیر ورزش در مورد بحث خصوصیسازی استقلال و پرسپولیس در فرابورس و اینکه 350 میلیارد تومان در این زمینه از خریداران بورسی گرفته شد تا این پول هزینه زیرساختها و مسائل دیگر باشگاهها شود اما فتحاللهزاده مدیرعامل باشگاه استقلال هفته گذشته اعلام کرد دیگر پولی در باشگاه نیست و این پولها خرج شده عنوان کرد: پرسپولیس و استقلال وارث 43 سال مسائلی بودهاند حالا کاری ندارم که قبل از انقلاب چه چیزهایی را داشتهاند یا بعد از انقلاب چه چیزهایی به دست آوردهاند اما در 20 سال گذشته پرسپولیس و استقلال تبدیل به شرکت دولتی شدهاند که مشکلاتی در کارشان ایجاد شده است. این دو شرکت دولتی متعلق به دولت هستند و وزارت اقتصاد و داریی حقوق مالکانه آنها را در اختیار دارد و وزارت ورزش مالک آنها نیست. این دو شرکت در زمره واگذاری قرار گرفتهاند و فرآیند خصوصیسازی را طی کردهاند که در سه چهار سال واقعا برای این زحمت کشیده شد. این دو باشگاه مجمعی دارند که وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر دادگستری و وزیر ورزش عضو آن هستند و دبیر مجمع هم وزیر ورزش است. وزیر ورزش مسؤول بیان و ارائه تصمیمات گرفته شده در این مجمع است و در واقع اجراکننده تصمیمات گرفته شده در این مجمع و اینگونه نیست همه تصمیمات با وزیر ورزش باشد.
رغبتی در مورد اینکه آجرلو اعلام کرد یک شبه از مدیریت استقلال گذاشته شده پس فقط تصمیم وزیر ورزش نبوده گفت:چرا همیشه در مورد اینکه یک شبه رفتن سوال میشود چرا این سوال ایجاد نمیشود چطور آنها یک شبه آمدهاند؟ همیشه موقع رفتن این مباحث را مطرح میکنیم. البته من اسم از شخص خاصی نمیبرم.
وی در مورد اینکه کجای دنیا اعضای هیأت مدیرههای دو باشگاه این همه هر کدامشان مصاحبه میکنند گفت:من دو سال در پرسپولیس کار کردم. این مسأله دو سه دلیل دارد یک دلیلش این است که به فرهنگ ما مربوط است که میخواهیم بگوییم ما هم هستیم. دلیل دومش خود شما رسانهها هستید که هر روز به این اعضا زنگ میزنید و دلیل سوم هم این است که در هیأت مدیره باشگاهها وظایف تقسیم میشود و مثلا من زمانی مسؤول نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس بودهام و باید در این خصوص حرف میزدم.
مشاور وزیر ورزش در مورد خصوصیسازی استقلال و پرسپولیس گفت: خصوصیسازی روندی دارد که درصد کمی در اولین عرضه ایجاد شد که کشف قیمت است. بلوکی در فرابورس عرضه میشود و کمیته مصارف هم برای پولی که از فرابورس جمع شده تعیین شد که رئیس سازمان خصوصیسازی، معاون قهرمانی وزارت ورزش و مدیرعامل باشگاه عضو این کمیته مصارف هستند اما در مورد اینکه چرا پولهایی که به حساب آمده هزینه شده یا ابهاماتی است باید بگویم وقتی پولی به حساب میآید طلبکار ممکن است با حکم قضایی پولی که به حساب آمده را برداشت کند. در این مورد هم ممکن است از این دست اتفاقات رخ داده باشد. ما منتظر گزارش قربانزاده رئیس سازمان خصوصیسازی در این خصوص هستیم اما خبر خوب برای باشگاه استقلال این است که آنها با امور مالیاتی به توافق رسیدهاند و پولی پرداخت شده تا مسأله بدهی مالیاتی آنها حل شود.
وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم در بررسی بودجه به کسری بودجه ورزش توجه شود زیرا ما سال آینده سالی است که باید سهمیههای المپیک را بگیریم و اینها هزینهبر است.
مشاور وزیر ورزش در مورد خصوصیسازی استقلال و پرسپولیس گفت: خصوصیسازی روندی دارد که درصد کمی در اولین عرضه ایجاد شد که کشف قیمت است. بلوکی در فرابورس عرضه میشود و کمیته مصارف هم برای پولی که از فرابورس جمع شده تعیین شد که رئیس سازمان خصوصیسازی، معاون قهرمانی وزارت ورزش و مدیرعامل باشگاه عضو این کمیته مصارف هستند اما در مورد اینکه چرا پولهایی که به حساب آمده هزینه شده یا ابهاماتی است باید بگویم وقتی پولی به حساب میآید طلبکار ممکن است با حکم قضایی پولی که به حساب آمده را برداشت کند. در این مورد هم ممکن است از این دست اتفاقات رخ داده باشد. ما منتظر گزارش قربانزاده رئیس سازمان خصوصیسازی در این خصوص هستیم اما خبر خوب برای باشگاه استقلال این است که آنها با امور مالیاتی به توافق رسیدهاند و پولی پرداخت شده تا مسأله بدهی مالیاتی آنها حل شود.
وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم در بررسی بودجه به کسری بودجه ورزش توجه شود زیرا ما سال آینده سالی است که باید سهمیههای المپیک را بگیریم و اینها هزینهبر است.
به اشتراک گذاری این مطلب!
ارسال دیدگاه