اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

نقشه راهی روشن برای روابط آینده ایران و چین/ منافع قابل توجه ایران در توافق ۲۵ ساله

نقشه راهی روشن برای روابط آینده ایران و چین/ منافع قابل توجه ایران در توافق ۲۵ ساله
چین با ایران یک روابط دیرینه دارد و امروز به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی بسیاری از کشورها با آن رابطه دارند، بر همین اساس سفر رئیس جمهور ما به چین از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس جمهور کشورمان به دعوت همتای خود شی جین پینگ بعد از ۲۰ سال در سفری رسمی به چین سفر کرده است تا تعاملات دو کشور از لحاظ اقتصادی و سیاسی را مورد گفتگو قرار دهد. 

قرار است در جریان این سفر اسناد و قراردادهایی میان دو کشور به امضا برسد که اجرایی‌ کردن توافق جامع ۲۵ ساله ایران و چین یکی از مهمترین آن است. 

رئیس جمهور قبل از انجام این سفر با مقام معظم رهبری دیدار و برنامه‌های کاری خود را تشریح کرد و مقام معظم رهبری نیز با ابراز خرسندی از برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، برای رئیس‌جمهور آرزوی موفقیت کردند که این دیدار نشان از اهمیت این سفر دارد.

فاز جدید همکاری های چین و ایران

در این باره ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به چین، گفت: وقتی سفری در بالاترین سطح انجام می شود، فرآیند کارشناسی دقیقی را طی کرده و گویای عزم و اراده دو کشور است برای اینکه سطح روابط خود را در حوزه های مختلف ارتقا دهند.

وی افزود: نفس انجام این سفر خود گویای این است که هر دو کشور چین و ایران مصمم هستند که در یک فاز جدیدی همکاری ها را دنبال کنند، خصوصا که میزبان این سفر رییس جمهور چین است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به توافق ۲۵ ساله ایران و چین، بیان کرد: همین که موضوع توافق نامه ۲۵ ساله در دستور کار مذاکرات قرار می گیرد، موید آن است که نقشه راهی را باید ترسیم کنند برای آن مسیری که دو طرف علاقمند به اجرایی کردن آن هستند.

توافق ۲۵ ساله باید از یک نقشه راه و سیاست های راهبردی برخوردار باشد

ظهره‌وند با تاکید بر اینکه نوع روابط با گذشته یکسان نیست، تصریح کرد: این توافق ۲۵ ساله حتما باید از یک نقشه راه و سیاست های راهبردی برخوردار باشد. سیاست های راهبردی هم معطوف به تعاملات بلند مدت است که در اینجا در چارچوب توافقنامه ۲۵ ساله یاد شده است که شامل همه حوزه ها خواهد بود.

وی در ادامه اظهار داشت: صرف اینکه توافق نامه ۲۵ ساله به امضا برسد ناظر بر این نیست که تحول مورد نظر اتفاق می افتد. مسیر کار از این به بعد بر میگردد به تیم های کارشناسی و مدیریت سیاست خارجی در دو کشور که بتوانند آن توافقات را عملی کنند.

باید مدیریت منسجمی در طول این ۲۵ سال مشخص و مقرر شود

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه نکته مهم بعد از انجام سفر آقای رئیسی عملیاتی کردن و رفع موانعی است که در پیش روی طرفین خواهد بود، گفت: می طلبد بعد از سفر، آقای رییسی برنامه های مشخص و عملیاتی را از تمامی وزارتخانه هایی که اسم آن ها در توافق ۲۵ ساله ذکر شده است درخواست کند. همچنین باید مدیریت منسجمی بر اجرای این نقشه راه در طول این ۲۵ سال مشخص و مقرر شود.

ظهره‌وند در پایان با اشاره بر اینکه اقتصاد محوری ترین نقش را در تعامل فی مابین کشورها دارد، یادآور شد: روی دیگر سکه روابط سیاسی، اقتصاد است و به عبارتی در دنیای امروز اقتصاد محور سیاست ها و راهبردها است، بنابراین این سفر و پیامدهای بعدی آن می بایستی خود را در سفره مردم واقتصاد ملی و همچنین تجارت خارجی کشور نشان دهد و این هنر دولت مردان ایرانی است که بتوانند از این سفره ای که در حال حاضر مهیا شده است بهره برداری کنند.

چین بزرگترین شریک تجاری ایران است

در این باره بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز اظهار داشت: ترکیب اصلی هیئت همراه رئیس جمهور تیم اقتصادی هستند. چین بزرگترین شریک تجاری ایران است، لذا یک اقدام راهبردی در این سفر در حوزه توسعه و تسریع تعاملات اقتصادی خواهد بود. نشان می‌دهد ایران مسیر رشد و توسعه تعاملات تجاری خود را با رشد و توسعه بیشتری ادامه می‌دهد.

به گزارش دانا؛ کشور چین با کشور ما یک روابط دیرینه دارد و امروز به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی  بسیاری از کشورها با آن رابطه دارند. هم اکنون نیز شریک تجاری اول ۱۲۰ کشور در دنیاست بر همین اساس سفر رئیس جمهور کشورمان به چین از نظر اقتصادی بسیار اهمیت دارد و نقشه راهی روشن برای روابط آینده دو کشور است. همچنین انتظار می رود روابط اقتصادی ایران و چین در چارچوب تفاهم هایی که انجام می شود بیش از پیش گسترش یافته و دو کشور مکمل هم در رشد اقتصادی باشند. 

بیشتر بخوانید:

آیت‌الله رئیسی وارد پکن شد

رئیسی در کنگره ملی چین مورد استقبال رسمی قرار گرفت

خبرنگار : فاطمه میرزاآقایی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه