اخبار داغ

ضرغامی در گفتگو با دانا عنوان کرد؛

تشکیل کمیته مبارزه با قاچاق آثار باستانی در مجمع تمدن کهن/ پیگیر استرداد آثار تاریخی به غارت رفته کشور هستیم

تشکیل کمیته مبارزه با قاچاق آثار باستانی در مجمع تمدن کهن/ پیگیر استرداد آثار تاریخی به غارت رفته کشور هستیم
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تشکیل کمیته مبارزه با قاچاق آثار باستانی در مجمع تمدن کهن خبر داد و گفت: پیگیر استرداد آثار تاریخی به غارت رفته کشور هستیم.

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی دانا درباره اشیاء داخلی و باستانی کشور که به سرقت رفته و در کشورهای غربی است، گفت: استرداد اشیا تاریخی و باستانی که از کشور به غارت رفته یا در روابط استعماری ده‌ها سال قبل از کشور خارج شده و در موزه‌های غرب در معرض بازدید قرار دارد، در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در شمشمین نشست وزرای مجمع تمدن کهن به استرداد آثار تاریخی به غارت رفته کشور اشاره شد، گفت: در آن مجمع پیشنهادهایی درباره مقابله با قاچاق اموال فرهنگی و استرداد آثار تاریخی به غارت رفته مطرح شد و قرار براین شد تا کمیته‌ای در این راستا تشکیل شود.

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه به برگزاری اجلاس کشورهای صاحب تمدن در ایران طی سال آینده اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مهم مجمع تمدن‌های کهن مقابله ریشه‌ای با انحصارگرایی، برتری‌جویی و نژادپرستی مدرن و اقدامات یکجانبه برخی دولت‌هاست و ۱۰ کشوری که دارای تمدن باستانی هستند در تلاشند تا اشیاء تاریخی کشورشان که به ناحق در کشورهای غرب وجود دارد را از طریق فعالیت های حقوقی به کشور بازگردانند.

گفتنی است؛ الواح هخامنش در سال ۳۱۳ شمسی در تخت جمشید کشف شد و برای مطالعه و بررسی به دانشگاه شیکاگو امانت داده شد. الواح در ۵۰ صندوق چوبی شامل حدود ۲ هزار جعبه‌ی مقوایی و چند پیت نفتی که در تخت جمشید به پارافین آب‌ شده آغشته شده بودند، از طریق بوشهر به آمریکا فرستاده شدند.

این الواح پس ۸۴ سال از طریق ۴ محموله به ایران بازگشت اما هنوز حدود ۱۷ هزار گل‌نبشته در مؤسسه شرق‌شناسی نگهداری می‌شود که برای انتقال قطعی به ایران نیاز به دریافت مجوز از اوفک است تا اسناد مکتوب تاریخ هخامنشی‌ها را به سرزمین خود برگردانند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه