اخبار داغ

نامه FIG به ایران؛ در حال تحقیق هستیم

انتخابات ژیمناستیک مورد تایید فدراسیون جهانی نیست؛ بازگشت به نقطه صفر

انتخابات ژیمناستیک مورد تایید فدراسیون جهانی نیست؛ بازگشت به نقطه صفر
فدراسیون جهانی ژیمناستیک در نامه ای به اتفاقات انتخابات فدراسیون ایران واکنش نشان داد و تاکید کرد در حال تحقیق و بررسی اتفاقات رخ داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نظر می رسد که فدراسیون ژیمناستیک قرار نیست روی آرامش را ببیند. در حالی که انتخابات این فدراسیون در واپسین روزهای سال گذشته با جنجال و اتفاقات عجیب و غریب برگزار شد، اما فدراسیون جهانی به سرعت در قبال این آن موضع گرفته و واکنش نشان داده. واکنشی که البته دور از انتظار نبود.

مجمع انتخاباتی فدراسیون ژیمناستیک در آخرین روزهای سال گذشته در 24 اسفند 1401 با حواشی عجیب و غریب برگزار شد. عابد حقدادی، زهرا اینچه درگاهی، مقداد قلندرپور، حبیب نوظهوری و علی خسروی نامزدهای ریاست فدراسیون بودند و یوسف الطبا هم از کشور سوریه به عنوان نماینده فدراسیون جهانی ژیمناستیک در محل برگزاری انتخابات حضور داشت.

محمد پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان و آرش فرهادیان مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌ها وزارت ورزش و جوانان نیز در مجمع حاضر بودند؛ این در حالی است که نتایج احراز صلاحیت‌ها تا زمان آغاز مجمع اعلام نشد و حتی یکی از کاندیداها حین برگزاری مجمع متوجه شد اجازه حضور در انتخابات را ندارد! انتخابات در حالی برگزار شد که در حین مجمع زهرا اینچه درگاهی رییس پیشین فدراسیون ژیمناستیک متوجه شد بنا به ادعای معاون وزیر ورزش پاسخ تایید صلاحیت وی وصول نشده و نمی تواند در انتخابات شرکت کند. از همین رو اینچه درگاهی در واکنش به ادعای معاون وزیر ورزش به همراه 23 نفر از اعضای مجمع، انتخابات را ترک کرد. در اساسنامه صراحتا قید شده شرط برگزاری انتخابات، حضور دو سوم اعضای مجمع است؛ در حالی که 23 نفر از اعضا مجمع را ترک کردند و مجمع از رسمیت افتاد اما پولادگر در تصمیم عجیب انتخابات را با تبصره نصف به علاوه یک برگزار کرد؛ در حالیک بر طبق اساسنامه فدراسیون جهانی، شرط برگزاری مجمع حضور دو سوم اعضا است که رعایت نشد.

انتخابات در نهایت با همین شرایط برگزار شد و عابد حقدادی سرپرست فدراسیون ژیمناستیک با 20 رای به عنوان رئیس جدید انتخاب شد. نکته قابل تامل اینکه عابد حقدادی سرپرست منصوب وزارت ورزش در دور اول 18 رای آورد و در دور دوم نیز 20 رای در سبد خود داشت؛ در حالی که 23 تن از اعضا همراه با اینچه درگاهی، مجمع را ترک کردند؛ یعنی رییس پیشین به صورت بالقوه آرای بیشتری از رییس جدید داشته و آرای رییس منتخب وزارت ورزش در نقطه صفر از اینچه درگاهی کمتر بوده است.

البته این اتفاق تنها تخلفی نبود که در مجمع فدراسیون ژیمناستیک رخ داد. انتخابات با اساسنامه وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، نه اساسنامه جهانی و در واقع نماینده فدراسیون جهانی نیز بنا بر ادعای رییس پیشین فدراسیون، به نوعی فریب خورد. الطبا هرچند در پایان، انتخاباتی که تعدادی از خبرنگاران پشت در ماندند و اجازه ورود به مجمع پیدا نکردند را تایید کرد اما هم نامه معترضان به دست او رسید و هم اعلام کرد هرچه در مجمع رخ داده را به اطلاع فدراسیون جهانی می‌رساند. ضمن اینکه قبل از ترک تهران اعلام کرد که صورتجلسه مجمع انتخاباتی را امضا نکرده.

همچنین طبق اساسنامه، نماینده وزارت ورزش نه رییس مجمع است و نه حق رای دارد ولی پولادگر هم ریاست مجمع را بر عهده داشت و هم رای خود را به درون صندوق انداخت؛ تخلفی آشکار که مغایر با شروط اساسنامه فدراسیون جهانی است.

در حالیکه قریب به دو هفته از برگزاری انتخابات جنجالی می گذرد و کشور در تعطیلات نوروزی به سر می برد، خبر رسیده که فدراسیون جهانی به اتفاقات مجمع انتخاباتی فدراسیون ژیمناستیک ایران واکنش نشان داده و این انتخابات را تایید نکرده. در نامه ای که به امضای نیکولاس بائومپین دبیرکل FIG رسیده، فدراسیون جهانی تاکید کرده که کماکان زهرا اینچه درگاهی رئیس سابق فدراسیون و محسن سلیمانی دبیرکل سابق را به رسمیت می شناسد.

در متن نامه دبیرکل FIG خطاب به فدراسیون ژیمناستیک ایران آمده که تحقیقات درباره مجع انتخاباتی فدراسیون ژیمناستیک ایران آغاز شده و از همین رو تا پایان تحقیقات FIG انتخابات و افراد منتخب به رسمیت شناخته نخواهند شد.

 

از سوی دیگر عابد حقدادی رئیس منتخب وزارت ورزش در تعطیلات نوروزی به همراه تیم جوانان ایران راهی آنتالیا محل برگزاری رقابتهای ژیمناستیک جوانان قهرمانی جهان شد تا در حاشیه این رقابتها با مسئولین FIG دیدار کرده و به نوعی در قامت رئیس جدید فدراسیون ژیمناستیک خود را معرفی کند اما به نظر می رسد دیداری میان طرفین برگزار نشده و مسئولین فدراسیون جهانی با توجه به اتفاقات رخ داده در مجمع ترجیح داده اند تا زمان روشن شدن ماجرا فعلا ارتباط و تعامل با فدراسیون ژیمناستیک ایران مسکوت نگاه دارند تا وضعیت انتخابات فدراسیون ژیمناستیک ایران مشخص شود.

با این شرایط به نظر می رسد بلاتکلیفی فدراسیون ژیمناستیک ایران ادامه خواهد داشت و حتی برگزاری انتخابات با آن شرایط هم باعث نشده که این فدراسیون روی آرامش را به خود ببیند. در صورتی که با گزارشات واصله و بررسی های FIG تخلفات رخ داده محرز شود، حتی می تواند عقوبت تلخی همچون تعلیق در انتظار فدراسیون ژیمناستیک ایران باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه