اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جزئیات وام ودیعه ۲۰۰ میلیون‌تومانی/ آخرین وضعیت بازار مسکن

جزئیات وام ودیعه ۲۰۰ میلیون‌تومانی/ آخرین وضعیت بازار مسکن
نمایندگان مجلس سقف وام ودیعه مسکن در تهران را ۲۰۰ میلیون تومان تصویب کردند. حال باید دید که کدام یک از بانک‌ها بار پرداخت این وام را به دوش می‌کشند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته نمایندگان مجلس سقف وام ودیعه مسکن را ۲۰۰ میلیون تومان تصویب کردند. درحالی‌که برخی از مستأجران از شنیدن این خبر خوشحال شدند باید دید که کدام یک از بانک‌ها بار سنگین وام ودیعه ۲۰۰ میلیون‌تومانی در شهر تهران را به دوش می‌کشند.

سال گذشته بسیاری از اجاره‌نشینان موفق به دریافت وام نشدند

سال گذشته وام ودیعه برای مستأجران تهرانی ۱۰۰ میلیون تومان بود. بسیاری از اجاره‌نشینان با مراجعه به بانک‌ها موفقیت در زمینه دریافت وام نداشتند. بیشتر بانک‌ها با بهانه‌تراشی‌هایی مانند کمبود منابع، صف سنگین متقاضیان، داشتن دو ضامن رسمی و امثالهم مستأجران را از دریافت وام دلسرد کردند.

بر اساس اعلام رسمی اتحادیه مشاوران املاک تا شهریور ۱۴۰۱ که پایان مهم‌ترین فصل جابه‌جایی در کشور به شمار می‌رود، تنها ۱۰ درصد از مستأجران موفق به دریافت وام ودیعه شدند.

بیشتر بخوانید:

آغاز ساخت ۱۱۹ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن توسط بنیاد مسکن

وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیونی، نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است درحالی‌که معمولاً سرعت جریان پول در بانک‌ها با تورم تنظیم می‌شود. تسهیلات بانکی نیز همین رفتار را در پیش می‌گیرد. شبکه بانکی همین حالا با تعهدات تکلیفی مثل افزایش سقف وام ازدواج، وام فرزندآوری، وام طرح نهضت ملی مسکن، وام اشتغال‌زایی و... دست‌وپنجه نرم می‌کند و شاید نتواند با افزایش تعهدات تکلیفی جدید ساده کنار بیاید. بانک‌ها از ابتدای امسال بابت عقب‌افتادگی در برنامه پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن زیر فشار سنگین دولت قرار گرفته‌اند تا شاید وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال شکست نخورد.

افزایش وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲، باتوجه‌به جمیع جوانب، می‌تواند حکایت کندن مو از کف دست باشد. مگر اینکه چند سلسله گزارش دیگر درباره پرداخت تسهیلات به کارمندان بانکی منتشر شود.

افزایش وام ودیعه مسکن از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان شاید عملی باشد اما نرخ سود تسهیلات وام ودیعه مسکن و رقم اقساط ماهیانه همچنان عامل نگرانی است.

سود وام ودیعه مسکن چقدر است؟

سود وام ودیعه مسکن سال‌های قبل هم به محل تبدیل شده بود. در بخشنامه سال ۱۳۹۹ آمده وام ودیعه مسکن با سود ۱۳ درصد به مستأجران پرداخت شود، اما گزارش‌های میدانی و اظهارات مستأجران و متقاضیان نشان می‌دهد پارسال بانک‌ها از آن‌ها مطالبه بازپرداخت وام با نرخ سود ۱۸ درصد را داشته‌اند. نرخ سود وام بانکی امسال به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است و هنوز مشخص نیست بانک‌ها با متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن چه برخوردی خواهند داشت.

سود وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون‌تومانی با نرخ ۱۳ درصد باعث می‌شود اقساط ماهیانه در حالت چهار‌ساله به پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برسد. در حالت سه‌ساله رقم هر قسط معادل شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود و با فرض بازپرداخت دو‌ساله، اقساط ماهیانه وام ودیعه مسکن حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

سود وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون‌تومانی درصورتی‌که ۱۸ درصد باشد، در حالت بازپرداخت دو‌ساله، سه‌ساله و چهار‌ساله وام ۲۰۰ میلیون‌تومانی میزان اقساطی را به ترتیب تا ۱۰ میلیون، هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رساند. فکر می‌کنید مستأجران می‌توانند اقساط وام ودیعه مسکن را علاوه بر اجاره ماهیانه خانه پرداخت کنند؟

میزان اقساط پرداختی بابت وام ۲۰۰ میلیونی

اقساط وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیونی با نرخ سود ۱۳ و ۱۸ درصد، در صورت بازپرداخت پنج‌ساله (محتمل‌تر است) به ترتیب ماهی چهار میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و پنج میلیون و ۸۰ هزار تومان خواهد بود

وام ودیعه مسکن سال گذشته حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها را به خود اختصاص داد. بخش اعظم منابع در نظر گرفته شده برای این منظور بر اساس روایت‌های رسمی دست‌نخورده باقی ماند. در ابتدای سال جدید زمزمه‌هایی درباره اعلام چند روش سهمیه‌بندی به گوش رسید.

پرداخت وام ودیعه مسکن در قالب سهمیه‌بندی روش عاقلانه‌ای خواهد بود و مانند سال‌هایی که بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج بی‌میل بودند، قادر است به اوضاع سروسامان ببخشد. در این روش مشخص می‌شود هر بانک باید سالی چه میزان از منابع خود را به پرداخت وام ودیعه مسکن اختصاص دهد.

آمار افزایش قیمت املاک در ۱۷ سال اخیر

به گزارش راه دانا؛ مشاهدات حاکی از این موضوع است که در بازه فروردین‌ماه ۱۳۸۴ تا فروردین‌ماه ۱۴۰۱ قیمت املاک در تهران حدود ۵۲ برابر شده است و طی این ۱۷ سال مسکن به یکی از محبوب‌ترین دارایی‌های مردم کشور بدل شده است چرا که به‌رغم سرکوب نرخ تورم در دیگر بازارهای از طریق واردات در بازار مسکن دولت‌ها امکان سرکوب قیمت آن را از طریق واردات نداشته‌اند و دیگر قوانین  تنظیمی و کنترلی این حوزه ازجمله قوانین مالیاتی هم کارآمد و مؤثر نبوده‌اند.

آمار بانک مرکزی حکایت از این دارد که رشد شاخص کرایه مسکن استیجاری در شهر تهران در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ در شهر تهران معادل ۴۶ درصد بوده است.

شواهد میدانی نشان از این دارد که در سه‌ماهه چهارم سال گذشته شدت رشد بیشتر بوده است و لذا پیش‌بینی می‌شود رشد شاخص اجاره‌بها در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ در بازه ۵۰ تا ۵۵درصد یعنی دوبرابر نرخ مصوب دولت در این بازار قرار گرفته است.

وضعیت قیمت املاک در مقایسه با دستمزدهای کارگری

احسان سهرابی، فعال کارگری و دبیر کانون شوراهای اسلامی کارگران درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرد؛  بر اساس قیمت‌های بانک مرکزی، با یک سال دستمزد کارگران که به طور کامل پس‌انداز شود، در تهران فقط ۲ متر خانه می‌شود خرید که اگر کارگر اضافه‌کار و نوبت‌کاری و شب‌کاری داشته باشد، می‌تواند با یک سال حقوق، دو متر و ده سانتیمتر خانه بخرد.

وی افزود: البته این مربوط به قیمت‌های بانک مرکزی است نه قیمت‌های بنگاه‌های معاملات املاک؛ قیمت‌های واقعی بیشتر است و این دو متر، اندازه‌ یک قبر برای بعد از حیات است نه خانه برای زیستن، تازه وقتی یک سال چیزی نخوری، هیچ نپوشی و مسافرتی هم نداشته باشی... با این حساب، کارگران دیگر نمی‌توانند در کلان‌شهرها زندگی کنند، نه می‌توانند خانه بخرند و نه اجاره کنند.

آثار نوسازی بافت فرسوده و ساخت و ساز در قالب نهضت تولید مسکن

روز گذشته نیز مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی  تهران در مراسم افتتاح ۵ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده درباره این موضوع اظهار کرد: در یک سال گذشته در تهران برای اولین‌بار موضوع ساخت مسکن را با موضوع بافت فرسوده همسو کردیم و درحالی‌که در ١٠ سال گذشته شاهد رکود ساخت مسکن بودیم؛ اما در دو ماه گذشته آمارها در بخش ساخت مسکن صعودی بوده است.

وی ادامه داد: در محدوده‌های ناکارآمد ٣ هزار هکتار اراضی تهیه کردیم که جریان نوسازی بافت در این محدوده‌ها ایجاد شده است

مدیرعامل سازمان نوسازی تهران با بیان اینکه پیش‌ازاین محدوده‌های بافت سه شاخص داشت که امروز به ٢٧ شاخص گسترده پیدا کرده است، گفت: پیش‌ازاین حرایم جزو شاخص نبود که امروز به شاخص‌های اضافه شده هر چند در آمد شهرداری‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ اما در آینده به نفع شهرهاست.

در نهایت امید داریم با اقدامات جاری از جمله نهضت تولید مسکن و بازسازی بافت فرسوده و ایجاد شهرک‌های مسکونی جدید در نزدیکی شهرها مشکلات بخش مسکن کاهش یابد.

بیشتر بخوانید:

افزایش سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن به ۴۵۰ میلیون تومان

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه