اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

مدیریت دولت بر قیمت خودروهای مونتاژی جواب داد/ یک قدم تا تعادل؛ قیمت بازار و کارخانه

مدیریت دولت بر قیمت خودروهای مونتاژی جواب داد/ یک قدم تا تعادل؛ قیمت بازار و کارخانه
کاهش محسوس و نزدیک‌شدن قیمت کارخانه و بازار موجب شده که دلالان از خرید خودرو عقب‌نشینی کنند و بازار با واقعی شدن قیمت بر مصرف‌کنندگان متمرکز شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بازار خودروی تهران در روزهای اخیر و در پی کنترل قیمت ارز توسط سیاست‌های مالی دولت، با کاهش قیمت ارز شاهد کاهش شدید قیمت خودروهای مونتاژی چینی بود تا جایی که قیمت برخی از مدل‌ها در بازار حتی از قیمت کارخانه‌ای آنها نیز کمتر شده است و روند کنونی قیمت در بازار خودرو حاکی از تداوم ریزش قیمت‌ها است، به‌عنوان‌مثال دیروز ۲۲ خرداد خودرو دیگینیتی پرستیژ با کاهش شدید ۹۵ میلیون تومان نسبت به‌روز گذشته مواجه شد.

قیمت برخی از خودروهای تولید داخل ۶ ماه عقب‌نشینی کرد

طی هفته اخیر و با ادامه روند نزولی قیمت‌ خودروها در بازار، قیمت دو محصول پرطرف‌دار ایران‌خودرو یعنی پژو ۲۰۶ و پژو پارس (معمولی) کانال قیمتی ۵۰۰  میلیون را از دست داد به کانال ۴۰۰ میلیونی سقوط کرد و قیمت این دو محصول پرطرف‌دار با کاهش تقریباً ۱۰ میلیونی، به بهمن سال گذشته بازگشت.

قیمت انواع پژو ۲۰۷ با کاهش ۱۵ تا ۴۰ میلیونی مواجه شد که نشان‌دهنده ۲.۵ تا ۵ درصد افت قیمت در این محصولات تنها طی یک روز است.

بیشتر بخوانید:

کاهش قیمت خودرو نتیجه اولیه واردات و افزایش عرضه داخلی است

۲۰۷ دنده‌ای با حدود ۱۵ میلیون تومان کاهش به حدود ۵۸۰ میلیون تومان افت کرد. همچنین ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما با کاهش ۳۰ میلیونی به حدود ۶۵۰ میلیون رسید. ۲۰۷ اتومات هم با کاهش حدود ۴۰ میلیونی به حدود ۷۹۵ میلیون تومان رسید و مقاومت ۸۰۰ میلیونی را از دست داد.

کاهش قیمت در دیگر محصولات ایران‌خودرو هم تسری یافت تا جایی که قیمت رانا پلاس سقف آهنی و پانوراما با کاهشی تقریباً ۱۵ میلیونی به حدود ۴۶۰ و ۵۳۵ میلیون تومان برسد. همچنین تارا دستی و اتومات نیز به ترتیب با ۱۵ و ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت به ۶۵۰ و ۷۹۰ میلیون تومان رسید. همچنین قیمت دنا پلاس، دنا پلاس توربو و دنا پلاس توربو اتومات هم به ترتیب با ۶، ۸ و ۲۰ میلیون کاهش به ۶۳۰، ۷۴۵ و ۸۴۰ میلیون تومان کاهش یافت.

جدول ریزش قیمت برخی خودروهای پر طرفدار طی روز گذشته

دیگر شرکت‌های تولیدکننده داخلی نیز با افت تقاضا و قیمت روبه‌رو شدند

محصولات سایپا هم از کاهش قیمت بی‌نصیب نماندند. بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد، قیمت انواع ساینا بیش از ۱۲ میلیون تومان کاهش داشتند و به حدود ۳۳۵ میلیون تومان رسیدند. همچنین انواع کوییک با کاهشی بین ۳ تا ۱۰ میلیونی مواجه شدند و در برخی خودروهای تولید داخل، تفاوت قیمت کارخانه و بازار کمتر از ۷ درصد است.

نکته جالب در محصولات سایپا، نزدیک‌شدن قیمت بازار آزاد و کارخانه در انواع وانت بود. به‌عنوان‌مثال قیمت وانت زامیاد با کاهش نزدیک به ۲۰ میلیونی به ۵۲۰ میلیون رسید درحالی‌که قیمت کارخانه این محصول ۴۸۵ میلیون است که نشانگر تفاوت حدود ۷ درصدی قیمت کارخانه و بازار آزاد است.

این اختلاف در برخی محصولات به‌مراتب کمتر شده و عملاً قیمت کارخانه و بازار آزاد یکی شده است. وانت زامیاد گازسوز، وانت زامیاد دیزل دو نمونه از محصولاتی هستند که با کاهش حدود ۱۰ میلیون‌تومانی در روز جاری به ترتیب به ۵۴۵ و ۶۲۵ میلیون رسیدند و عملاً با قیمت کارخانه برابر شدند.

رکورددار شکست قیمت، محصولات مدیران خودرو است

کاهش قیمت‌ها در میان محصولات مونتاژی چشمگیر بود. دراین‌بین مدیران خودرو با ثبت بیشترین کاهش نسبی قیمت، رکورددار شد به‌طوری‌که آریزو ۵ با ۷۵ میلیون کاهش، یک میلیارد و ۸۵ میلیون تومان قیمت خورد و X۲۲ هم کاهش حدود ۶.۵ درصدی طی تنها یک روز را تجربه کرد.
 
نکته قابل‌توجه درباره قیمت محصولات مدیران خودرو، نزدیک‌شدن بسیار زیاد قیمت کارخانه و بازار آزاد در تمام
محصولات است.

 مقایسه قیمت کارخانه و بازار آزاد در محصولاتی نظیر آریزو ۵ و انواع تیگو ۷ و تیگو ۸ نشان می‌دهد تقریباً بیشتر خودروهای این شرکت اختلاف قیمت کمتر از ۱۰ درصدی با بازار را دارند.

قیمت محصولات کرمان موتور در کارخانه به بازار رسید

یکسان‌شدن قیمت بازار آزاد و کارخانه بیش از همه در محصولات کرمان موتور مشاهده شد. با کاهش قیمتی که دیروز محصولات این شرکت تجربه کرد، قیمت بازار آزاد و کارخانه در این خودروها عملاً یکسان شد.

خودرو جک و سایر محصولات این شرکت مثل کی ام سی T۸ ، جک J۷ و ... نیز با ۱۰ و ۱۵ میلیون کاهش در این روزها اختلاف چندانی با بازار ندارند.

یک گام تا تک‌نرخی شدن

کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو، محصولات بهمن موتور را هم به سمت تک‌نرخی شدن و یکسان‌شدن قیمت کارخانه و بازار آزاد نزدیک کرد. در همین رابطه، رسپکت محصول جدید و پرسروصدای بهمن با ۳۰ میلیون کاهش به یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان رسید که در مقایسه با قیمت یک میلیارد و ۸۳ میلیونی کارخانه، اختلافی حدوداً ۱۵ درصدی دارد.

همچنین وانت کارا تک‌کابین و دو کابین به ترتیب با کاهش ۱۰ و ۱۵ میلیونی به ۴۹۵ و ۵۲۰ میلیون رسیدند که نسبت به قیمت ۴۵۰ و ۴۷۰ میلیونی کارخانه، اختلافی حدوداً ۱۰ درصدی دارد.

البته در محصولات پرطرف‌دارتر این شرکت یعنی فیدلیتی و دیگنیتی، با وجود کاهش قیمت، همچنان اختلاف معناداری بین قیمت کارخانه و بازار آزاد وجود دارد. در همین رابطه قیمت فیدلیتی ۵ نفره و ۷ نفره با کاهش ۴۰ میلیونی به یک میلیارد و ۷۱۰ و یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون رسیدند که نسبت به قیمت یک میلیارد و ۱۶۴ میلیونی و یک میلیارد و ۱۹۰ میلیونی کارخانه، اختلافی نزدیک به ۵۰ درصدی دارند.

همچنین دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ هم به ترتیب با ۳۵ و ۵۵ میلیون کاهش به یک میلیارد و ۸۵۰ و دو میلیارد و ۱۲۵ میلیون رسیدند که نسبت به قیمت یک میلیارد و ۳۳۰ و یک میلیارد و ۶۱۱ میلیونی کارخانه، اختلافی نزدیک به ۴۰ درصدی دارند.

فروکش‌کردن انتظارات تورمی و خروج دلالان از بازار خودرو

به گزارش راه دانا؛ فروکش‌کردن انتظارات تورمی در روزهای اخیر سبب شد تا شاهد روند نزولی قیمت‌ها در بازار باشیم و حتی بسیاری از شرکت‌کنندگان در دومین مرحله طرح یکپارچه خرید خودرو، با مراجعه به بانک‌ها پول‌های خود را برداشته و از طرح انصراف دادند.

بر اساس نظر کارشناسان، اخبار مثبت واصله سیاسی طی روزهای گذشته، سبب شده تا فقط خریداران و متقاضیان واقعی در بازار باقی بمانند و افرادی که به‌قصد دلالی و کسب سود در طرح‌ها شرکت کرده بودند، از آن خارج شوند.

در نهایت به نظر می‌رسد با مدیریت دولت انتظارات تورمی همچنان کاهشی است و هنوز به‌نوعی بازار توان‌کاهش قیمت بیش از این را دارد و خریداران و فروشندگان امید دارند با خروج دلالان افزایش عرضه و کاهش تقاضا و همچنین افزایش واردات بازار خودرو سامان یابد.

بیشتر بخوانید:

کاهش ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی قیمت خودروها در ۲ ماه اخیر

خبرنگار: امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه