اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

کنترل تورم بازار اجاره مسکن با استفاده از مشوق‌های مالیاتی

کنترل تورم بازار اجاره مسکن با استفاده از مشوق‌های مالیاتی
دولت سعی دارد با ابزارهایی مثل مشوق‌های مالیاتی موضوع افزایش اجاره بهای مسکن را کنترل کرده و از تورم اجاره‌بها بکاهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ طی ماه های گذشته خبرهای مثبت سیاسی، آزاد‌سازی منابع بلوکه‌شده ایران، بازگشایی سفارت عربستان و ازسرگیری روابط ایران با کشورهای منطقه موجب کاهش قیمت طلا و سکه، ارز، خودرو و به خصوص کاهش قیمت مسکن در روزهای اخیر بوده است.

البته نباید از نقش سیاست‌های مهم دولت و مجلس در زمینه استفاده از مشوق‌های مالیاتی و تصویب مالیات بر عایدی سرمایه هم غافل شد. این پایه مالیاتی درصورتی‌که مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم خود درباره معافیت مالیاتی مناطق آزاد و تعدیل نرخ مالیات بر عایدی با تورم را اصلاح کند، می‌تواند به استمرار روند کاهشی قیمت‌ها کمک کند.

در ماه های گذشته رونق تا حدودی به حوزه مسکن بازگشته است

بیت‌الله ستاریان کارشناس مسکن درباره این موضوع به راه دانا، اظهار کرد: در چندماه گذشته رونق پس از چند سال تا حدودی به حوزه مسکن بازگشته است و افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تقاضا برای خریدوفروش نشانه‌های این اتفاق است.

بیشتر بخوانید:

جزئیات وام ودیعه ۲۰۰ میلیون‌تومانی/ آخرین وضعیت بازار مسکن

وی با اشاره به اینکه اگر این روند ادامه داشته باشد در ۶ماهه دوم امسال تا انتهای سال و به‌خصوص در سه‌ماهه ابتدایی سال آینده شاهد اوج‌گیری این رونق در بازار مسکن خواهیم بود، افزود: پیش‌شرط اصلی رسیدن به این رونق به برنامه‌ریزی‌ها و نگاه دولت بازمی‌گردد که آیا واقعاً به دنبال رشد و رونق بازار مسکن هست یا نه؟ در سال‌های گذشته به وجود در دوران تدبیر و امید، باوجوداینکه دولت مردان همیشه از اهمیت رونق در بازار مسکن گفته‌اند؛ ولی در عمل اقدام مؤثری را انجام نداده‌اند و حالا نیز باید دید که رفتارهای دولت در ماه‌های آینده در بازار مسکن بازدارنده خواهد بود یا نه.

وی در ادامه گفت: این یک واقعیت است که دولت تاکنون به دلیل حفظ آمارهای تورم و جلوگیری از افزایش تورم ترجیح داده است رکود را شاهد باشیم تا افزایش تورم را به همین دلیل نیز باید دید سیاست‌های دولت در ماه‌های آینده در حوزه مسکن چگونه پیش خواهد رفت.

املاکی‌ها چقدر در گرانی مسکن مقصرند؟

این کارشناس مسکن درباره میزان تأثیر املاکی‌ها بر حوزه گرانی مسکن گفت: املاکی‌ها مگر چقدر می‌توانند در بازار مسکن کل یک کشور تأثیرگذار باشند؟ عمدتاً همیشه می‌گویند تأثیر آنها زیر یک درصد در کل بازار مسکن است؛ ولی درصورتی‌که در سطح کل کشور یکپارچه عمل کنند می‌توانند تأثیرگذار باشند. البته اگر روی محدوده یا بلوک خاصی بخواهند کار کنند و قیمت خانه‌ها را افزایش دهند، ممکن است ۱۰ تا ۱۵ درصد مؤثر باشند.

معرفی ۳۰۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی

همه اینها در حالی است که ابوالفضل نوروزی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از کنترل بازار مسکن با راهکارهای اقتصادی و سیاست‌های به‌کارگیری شده و گفت: حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی که در سامانه املاک و اسکان خوداظهاری نکرده بودند با هماهنگی ستاد اقتصادی دولت به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده‌ایم تا مالیات ستانی از این دسته املاک موجب افزایش عرضه به بازار اجاره شود.

به گزارش راه دانا؛ رصد آخرین وضعیت بازار مسکن شهر تهران گویای آن است که روند کاهشی قیمت آپارتمان‌ها پس از افت نرخ ارز در ابتدای هفته ادامه پیدا کرده است و مشاهدات میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد نظارت مستقیم دولت در چند هفته گذشته بر بازار معاملات مسکن، به‌ویژه در شهر پردیس قیمت‌ ملک را کاهش داده است.

هر چند مشاهدات میدانی از بازار ملک شهر جدید پردیس نشان می‌دهد قیمت واحدهای مسکونی این منطقه طی ماه گذشته کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرده است، اما صاحبان بنگاه‌های این منطقه می‌گویند، اکنون بازار خریدوفروش تقریباً قفل است. آنها همچنین می‌گویند رکود و کاهش تقاضای فعلی نیز دلیل دیگری برای کاهش قیمت اخیر بوده است و با وجود این کاهش مردم هنوز منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند و هنوز قدرت خرید مردم به‌اندازه‌ای بالا نیامده که تعداد معاملات بالا برود.

بیشتر بخوانید:

سیگنال رکود در بازار مسکن کشور

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه