اخبار داغ

میر تاج‌الدینی در گفتگو با دانا:

تفکیک حساب‌های تجاری، قدم اصلی تکمیل سامانه مودیان و استقرار نظام مالیاتی هوشمند است

تفکیک حساب‌های تجاری، قدم اصلی تکمیل سامانه مودیان و استقرار نظام مالیاتی هوشمند است
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با تأکید بر تکمیل سامانه مودیان و تفکیک حساب‌های تجاری، این روند را قدم اصلی استقرار نظام مالیاتی هوشمند و عادلانه دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدرضا میر تاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ با اشاره به معایب نظام مالیاتی ممیز محور سابق و لزوم گذر به هوشمند شدن فرایند اخذ مالیات اظهار کرد: باتوجه‌ به پیشرفت امور الکترونیکی و فناوری‌های ارتباطاتی، پرداخت‌های بانکی و نقل‌ و انتقالات مالی عموماً به‌ صورت دیجیتالی انجام می‌شود.

شفافیت مالی و فاصله گرفتن از شیوه مالیات‌ستانی قدیمی

حجت‌الاسلام میر تاج‌الدینی تصریح کرد: می‌توانیم به شفافیت مالی خوبی در مورد فعالان اقتصادی برسیم و از شرایط روش سنتی ممیز محور فاصله بگیریم، نظام مالیاتی ممیز محور سابق به نحوی بود که کارشناسان امور مالیاتی به‌ صورت مستقیم اقدام به بررسی دفاتر تجاری تجار می‌کردند و مودی هم باید در اظهارنامه میزان درآمد خود را جهت محاسبه مالیات اعلام می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

اخذ مالیات هوشمند؛ زمینه‌ساز کاهش فرار مالیاتی خواهد شد

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این شیوه مالیات ستانی در عموم کشورهای دنیا منسوخ شده است، زیرا آفات و اشکالات زیادی داشت و منجر به فساد مالی و ناعدالتی در زمینه مالیات ستانی می‌شد، همچنین افراد پردرآمد به‌راحتی می‌توانستند، فرار مالیاتی داشته باشند.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که همواره سبب ناراحتی می‌شد پرداخت به‌موقع و دقیق مالیات توسط کارگران و کارمندان در شرایطی بود که افراد با درآمد بالا هیچ‌ مالیاتی پرداخت نمی‌کردند.

تجمیع دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی در سامانه مودیان مالیاتی

حجت‌الاسلام میر تاج‌الدینی در خصوص لزوم تجمیع دستگاه‌های پز به نام یک شخص سامانه مودیان مالیاتی، خاطرنشان کرد: این موضوع یک موضوع فنی است و سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی باید اظهارنظر کنند، اما به‌طورکلی در بیشتر کشورهای دنیا به این نحو است که هر فرد یک شماره‌حساب اقتصادی و یک شماره‌حساب شخصی دارد که در فرایند محاسبه مالیات فقط شماره‌ حساب اقتصادی مدنظر قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تا زمانی که این تفکیک صورت نگرفته است، سازمان امور مالیاتی باید آمادگی لازم و ابزارهای مالی مورد نیاز را داشته باشد تا حق افراد تضییع نشود، زیرا همه میزان گردش مالی سود نیست، بلکه بخشی از آن سود محسوب می‌شود.

نیاز به هوشمندی در فرآیند اخذ مالیات با پیشرفت فناوری

وی در پایان افزود: با اجرای دقیق و کامل قانون سامانه مودیان مالیاتی و شفاف‌شدن نقل‌وانتقالات فعالان اقتصادی با تفکیک‌شدن حساب تجاری افراد تا حد زیادی در حق مودیان اجحاف نمی‌شود و به‌راحتی افراد با درآمد بالا نمی‌توانند فرار مالیاتی داشته باشند؛ بنابراین تکمیل سامانه مودیان و تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری، قدم بعدی استقرار کامل نظام مالیاتی هوشمند و عادلانه است

بیشتر بخوانید:

هوشمندسازی نظام مالیاتی مشاغل خاص با استقرار سامانه مودیان

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه