اخبار داغ

عنابستانی در گفتگو با دانا:

مجلس با حذف اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق‌ و توسعه قانون جهش تولید دانش بنیان مخالف است

مجلس با حذف اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق‌ و توسعه قانون جهش تولید دانش بنیان مخالف است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره جزئیات حذف کلیه معافیت های مالیاتی از برنامه هفتم توسعه پرداخت.

علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، درباره گنجانده شدن بندی در برنامه هفتم مبنی بر حذف تمام معافیت های مالیاتی موجود در کشور و میزان درست بودن این پیشنهاد گفت: مبنا در برنامه هفتم ساماندهی مباحث مالیاتی است  نه حذف کامل مشوق های مالیاتی. بحث بر سر این است که به مرور زمان در طیف ها و گروه های مختلف و بر اساس شرایطی که در کشور به وجود آمده در قالب طرح، لایحه  و قوانین سنواتی بودجه مختلف معافیت ها و مشوق های مالیاتی متعددی وضع شده است. 

عنابستانی ادامه داد: این معافیت های مالیاتی به حدی زیاد شده که در ساختار مالیاتی کشور اصل به معافیت است تا اصل به دادن مالیات، بلاخره ما باید بتوانیم با درآمدهای داخلی مثل مالیات کشور را اداره کنیم. 

این نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه باید اقتصاد کشور ما بر پایه اقتصادی مقاومتی باشد و اقتصادی درون زا و برون نگر باشد، افزود: اقتصاد درون زا یعنی کشور باید با درآمدهای درونی خودش اداره شود و این اقتصاد بر پایه مالیات باشد تا بتواند با گسترش درآمدهای داخلی مردم و گسترش چرخش مالی مالیات بهتری بگیرد و خودش را اداره کند. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نظام مالیاتی ما اقتصادی به شدت غلط دارد و خیلی از معافیت ها بی دلیل است و در حال حاضر  ضرورتی ندارد که وجود داشته باشند. 

وی ادامه داد: نظام مالیاتی ما در شناسایی مودیان مالیاتی دچار مشکل است. قانون پایانه های فروشگاهی بر روی شناسایی دقیق مودیان اقدام کرده و در مجلس در زمینه اصلاحات مالیاتی هم گام های موثری برداشته ایم، این اقدامات ما را به سمت اصلاح نظام مالیاتی و اصلاح جهت گیری مالیاتی می برد.

وی افزود: برنامه هفتم دولت هدفش این است که ما معافیت ها و مشوق های مالیاتی که در طول سنوات گذشته وضع شده حذف شود ولی اگر هم نیاز به برقراری مجدد معافیت مالیاتی بود، بار دیگر آن را برقرار کنیم. 

وی افزود: اما مسئله این است که طول سنوات گذشته که مالیاتی ستانی در کشور ما وجود داشته به مناسبت ها و شرایطی عده ای را معاف از پرداخت مالیات کرده ایم و این معافیت هنوز ادامه دارد در حالی که دیگر دلایل و شرایطی که آن معافیت اعطا شده وجود ندارد. 

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه بخش زیادی از مودیانی که باید مالیات بدهند در لابه لای این شرایط از پرداخت مالیات معاف هستند و کشور با مشکل دریافت مالیات مواجه است، افزود: اینکه ما بگوییم صددرصد تمام معافیت ها را حذف کنیم امکان پذیر نیست، ولی باید معافیت ها را برداریم و سپس بر اساس شرایط و در صورت نیاز به معافیت در بودجه های سنواتی معافیت ها را در نظر می گیریم. 

این نماینده مجلس یازدهم گفت: به این صورت عده ای و گروهی سال به سال مشمول معافیت می شوند. اما فقط در بودجه های سنواتی و سال به سال گنجانده خواهد شد. باید بپذیریم در برنامه هفتم اصلاحات قوی پارامتری در زمینه اقتصادی لازم داریم. 

وی با اشاره به اینکه این تغییرات دردهایی را به دنبال دارد، گفت: ما با اقتصاد بیماری مواجهه هستیم و بخشی از این بیماری مربوط به حوزه مالیات یعنی تراز درآمدها و هزینه های کشور است. 

عنابستانی گفت: حتما ما به صورت اقتضائی برخی مشاغل را خواهیم داشت که نیاز به ادامه معافیت های مالیاتی داشته باشند و در این بین قانون جهش تولید دانش بنیان و اعطای اعتبار مالیاتی هم بخشی از آن است. 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس توضیح داد: معافیت مالیاتی در کشور ما به اصل تبدیل شده و وقتی در صحن علنی مجلس این بند حذف معافیت ها بررسی شود قطعا بین سلبریتی و دانش بنیان اولویت با ادامه دار بودن اعطای اعتبار مالیاتی به دانش بنیان ها است.

وی خاطرنشان کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان یکی از قوانین مترقی مجلس است و برای توسعه و کمک به دانش بنیان ها بحث اعطای اعتبار مالیاتی به واحدهای تحقیق و توسعه در آن گنجانده شده است و مجلس با حذف آن مخالفت خواهد کرد. 

این نماینده مجلس یازدهم گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان که مصوب شد برای کمک به شرکت های دانش بنیان بود و در نظر گرفتن اعتبار مالیاتی کمک به سزایی به آنها می کند به همین دلیل این اعتبار برای آنها در نظر گرفته شده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه