اخبار داغ

انواع لوله در صنعت خودروسازی کاربرد بالایی دارند!

انواع لوله در صنعت خودروسازی کاربرد بالایی دارند!
لوله ها به عنوان یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد، توانسته اند نقش ویژه ای در صنعت خودروسازی ایفا کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی مورد استفاده در صنایع، لوله است که نمونه‌ های متنوعی دارد. با توجه به گسترش صنعت و پیشرفت های متعدد، کاربرد این مقطع فولادی افزایش پیدا کرده و تنوع آن‌ ها نیز گسترده شده است. امروزه سایز، جنس، فرایند تولید و کاربرد لوله‌ ها نیز تغییر کرده است که هریک به نحوی در قیمت تمام شده این محصول تاثیر باشند. از این رو بررسی انواع  لوله  های  فولادی  به  همراه  مزیت ها  و  کاربردهای  گسترده  در  صنایع  مختلف  و تولید  متنوع می تواند مشخص کننده عامل اصلی انتخاب بهترین لوله باشد.

شاید اولین تصور افراد نسبت به مصالحی مانند لوله، انجام لوله‌ کشی آب و فاضلاب باشد؛ اما امروزه کاربرد لوله در صنعت خودرو سازی و سایر صنایع مثل نفت، گاز، پتروشیمی و... نیز گسترش پیدا کرده است. در نتیجه قیمت لوله از این ویژگی‌ ها تأثیر می‌ پذیرد و بر اساس نوع استفاده از آن‌ ها متغیر است. آشنایی با ویژگی ها و کاربرد این پروفیل قبل از تهیه می تواند کاربردی باشد.

 

بررسی چیستی لوله فولادی و تاریخچه آن

لوله‌ ها یک استوانه توخالی هستند که سطح مقطع به‌ کار رفته در تولید آن‌ ها دایره‌ ای است و برای انتقال انواع مواد سیال یا حتی جامد می‌ توان از آن‌ ها استفاده کرد. همه این مواد می‌ توانند از طریق لوله‌ ها جابه‌ جا شوند.لوله‌های فولادی لوله‌ های استوانه‌ ای هستند که از فولاد ساخته شده‌ اند و در ساخت و زیرساخت‌ ها کاربردهای زیادی دارند. آن ها پر استفاده ترین محصول ساخته شده توسط صنعت فولاد هستند.

 جنس لوله‌ ها اکثر اوقات فلزی یا پلاستیکی است و برای تولید آن‌ ها انواع استاندارد‌های ملی و بین‌ المللی باید رعایت شود. لوله‌ ها علاوه بر حالت دایره ای و استوانه، در مقاطع دیگر مثل مربعی و مثلثی نیز وجود دارند و در صنایع گوناگون مثل صنعت خودروسازی کاربرد گسترده ای پیدا کرده‌ اند.

 

کاربرد اصلی لوله در حمل و نقل مایع یا گاز زیرزمینی از جمله نفت، گاز و آب است. با این حال، لوله‌ های با اندازه‌ های مختلف در طول ساخت و ساز استفاده می‌ شوند. یک نمونه معمول تولید خانگی، لوله فولادی باریکی است که وظیفه خنک کننده یخچال را بر عهده دارند. در ساخت و ساز نیز از لوله برای گرمایش و لوله کشی استفاده می شود. سازه ها را می توان با استفاده از لوله های فولادی با اندازه های مختلف، مانند نرده ها، قفسه های دوچرخه، یا دیگر موارد ساخت.

تصور می شود که ویلیام مرداک پیشگام تولید لوله های فولادی باشد. در سال 1815 مرداک از سیستم لوله کشی نوآورانه خود برای انتقال گاز زغال سنگ به لامپ های خیابان های لندن استفاده کرد.

از دهه 1800، گام‌ های بزرگی در فناوری لوله‌ های فولادی برداشته شده است، از جمله بهبود روش‌ های ساخت، توسعه برنامه‌ های کاربردی برای استفاده از آن ها، و ایجاد مقررات و استانداردهایی که بر صدور گواهینامه آن ها حاکم است.

 

انواع  لوله  و  کاربرد‌های  آن  در  صنعت  خودروسازی

برای بررسی کاربرد لوله در صنعت خودرو سازی ابتدا باید با انواع دسته‌ بندی‌ های آن آشنا شوید. در حالت کلی لوله‌ ها بر اساس جنس مواد به‌ کار رفته در آن و متریال اصلی تقسیم بندی شده و نام‌گذاری می‌ شوند. تقسیم‌ بندی کلی لوله‌ ها به دو دسته فلزی و غیرفلزی است که هر کدام از آن‌ ها نیز دارای تقسیمات دیگری هستند.

لوله‌ های فلزی

در تهیه این مدل لوله‌ ها از فلزات استفاده می‌ شود و شامل انواع لوله فولادی، چدنی و مسی است. لوله فولادی، سایر انواع پروفیل های فلزی را شامل می شود.

 

لوله فولادی

لوله‌ های فولادی دارای جنس آهنی هستند و تنوع آن‌ ها بسیار زیاد است که مهم‌ ترین نوع آن‌ ها شامل موارد زیر می شود:

  • لوله گالوانیزه: این لوله از ورق‌ های فولادی ساخته می‌ شود که دارای 3 نوع سبک، نیمه سنگین و سنگین است. استحکام این لوله‌ ها بسیار زیاد است و در برابر خوردگی مقاومت زیادی دارند. همچنین در سیستم لوله‌ کشی خانگی از آن‌ ها استفاده می‌ شود.
  • لوله مسی: این لوله‌ ها نیز در برابر خوردگی مقاوم هستند و قیمت آن‌ ها نسبت به لوله‌ های پلاستیکی بالاتر است و کیفیت و دوام زیادی هم دارند. لوله‌ های مسی دارای دو نوع ثابت و انعطاف‌ پذیر هستند‌.
  •  لوله داربستی: این لوله‌ ها برای انتقال سیالات استفاده نمی‌ شوند و به دلیل طول عمر بالا و مقاومت زیاد برای پیمانکاران استفاده می‌ شوند. در سازه های نیمه آماده از این لوله های برای کار در ارتفاع استفاده می شود.
  • لوله ‌مانیسان: این لوله‌ ها بدون درز هستند و برای انتقال مواد صنعتی بهترین گزینه محسوب می‌ شوند. با توجه به کاربرد لوله در صنعت خودروسازی، ‌مانیسان به دلیل کیفیت بالا بهترین گزینه در استفاده برای خودروها است.
  • لوله چدنی: لوله‌ های چدنی نیز از طریق ریخته‌ گری ساخته می‌ شوند و میزان طول عمر و مقاومت آن‌ ها زیاد است. این محصولات برای استفاده در صنعت مناسب هستند.

 

لوله‌ های غیرفلزی

تنوع این لوله‌ ها نیز بسیار زیاد است. پروفیل‌ های غیر فلزی شامل انواع پلی‌ اتیلنی، بتنی، سیمانی، پلاستیکی و استیلی است‌. لوله‌ های پلی‌اتیلنی و پلاستیکی از موادی با پایه‌ های نفتی تولید می‌ شوند و مواد نفتی پایه پس از ذوب‌ شدن در داخل قالب‌ ها سرد می‌ شود و به حالت لوله در می‌ آید. لوله‌ های سیمانی نیز تحت شرایط خاص ریخته می‌ شوند و پس از خشک‌ شدن از قالب جدا می‌ شوند. هر کدام از این لوله‌ ها برای استفاده در انتقال مواد خاص کاربردی هستند و خاصیت‌ های متنوعی دارند.

کاربرد انواع لوله ها در صنعت

کاربرد لوله در صنعت خودرو سازی و نفت و گاز، پتروشیمی و... بسیار زیاد است؛ از جمله:

  • انتقال انواع مواد نفتی و پالایشگاهی
  • قابل استفاده برای خطوط نقل‌ و انتقال آب
  • لوله‌ کشی آب منازل
  • قابل استفاده در سیستم لوله‌ کشی تولیدی‌ ها و کارخانه‌ ها
  • ساخت انواع قطعات اصلی و فرعی خودرو
  • سیستم فاضلاب

 

کاربرد  لوله  در  صنعت  خودرو سازی

لوله‌ ها در ساخت خودرو قابلیت‌ های استفاده گوناگونی دارند. به طور مثال برای تولید صدا خفه کن اتومبیل از لوله جوش داده شده و با جنس استیل ضد زنگ استفاده می‌ شود. همچنین برای ساخت شاسی خودرو از لوله محور و برای ساخت محور شاسی جلو و آستانه تحمل بوش از لوله بدون درز استفاده می‌ شود. کاربرد دیگر لوله در صنعت خودروسازی بر روی خنک‌ کننده کولرگازی و انتقال‌ دهنده آب سرد به آن است.

علاوه براین لوله فولادی که در خودرو استفاده می‌ شود امکان چرخش یا رانندگی در جاده‌ های ناهموار را با سرعت‌ های گوناگون فراهم می‌ کند و به کنترل حرکت غلتکی چرخ‌ های ماشین در دو طرف کمک می‌ کند. لوله‌ های بدون درز مورد استفاده در صنعت خودروسازی استحکام و دوام زیادی نسبت به لوله‌ های درزدار دارند. لوله­ های ‌مانیسمان در قطر‌های پایین ساخته می‌ شود و برای صنعت خودرو بسیار کاربردی هستند.

عوامل مهم در خرید لوله فولادی

به دلیل کاربرد لوله در صنعت خودرو سازی و حساسیت استفاده از این محصول در هنگام خرید، باید به برخی از مشخصات آن توجه کنید. نیاز خریدار ابتدا باید بررسی شود و مشخصات لوله بر اساس آن تعیین شود. سایز و ابعاد لوله، ضخامت، آلیاژ، تست‌ های انجام شده بر روی لوله یا قابلیت‌ های آن، مقدار مورد نیاز و محل تهیه باید در هنگام خرید بررسی شود. همچنین قیمت لوله باید در نظر گرفته شود.

 

قیمت لوله فولادی

تنوع قیمت لوله بر اساس جنس و نوع محصول تولید شده بسیار گسترده است. نرخ لوله فولادی بر اساس فاکتور‌هایی مانند ضخامت لوله، سایز و ابعاد آن، کارخانه و برند تولید‌ کننده پروفیل، وضعیت بازار فولاد و کیفیت ورق مورد استفاده در تهیه آن تعیین می‌ شود. اصلی‌ ترین ویژگی مؤثر بر قیمت لوله کیفیت آن است که نشان‌ دهنده استفاده از آلیاژ‌های خاص در مواد اولیه آن است. فلزات در حال حاضر علاوه بر هزینه‌ های مربوط به تولید از تورم، نرخ دلار، نرخ جهانی فلزات و عواملی از این قبیل نیز تأثیر می‌ پذیرد.

لوله‌ ها از مقاطع مهم و پرکاربرد در صنایع مختلف مثل خودروسازی هستند. کاربرد لوله در صنعت خودرو سازی برای ساخت قسمت‌ های مختلف مثل شاسی و قطعات گوناگون داخلی خودرو مناسب است. علاوه براین، تنوع لوله‌ ها بسیار زیاد است و سایز‌های گوناگونی دارند که زمینه استفاده از آن‌ ها را در صنایع مختلف فراهم می‌کند. قیمت این لوله ها از عوامل مختلفی تأثیر می‌ پذیرند و کیفیت‌ های گوناگونی دارند. شما می‌ توانید در هنگام خرید ویژگی‌ های مختلف لوله‌ ها را بررسی و جنس درجه یک آن را خریداری کنید.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه