اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

تظاهرات ضدفرانسوی در نیجر؛ کودتاچیان نسخه سفیر فرانسه را پیچیدند

تظاهرات ضدفرانسوی در نیجر؛ کودتاچیان نسخه سفیر فرانسه را پیچیدند
رهبران کودتا بسته قراردادهای نظامی را منعقد و قرارداد حضور نظامی فرانسه در نیجر را لغو کردند.

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک منبع نظامی گفت که نیروهای فرانسوی تنها از زمان انقضای توافقنامه به مواضع خود در داخل پایگاه خود پایبند بوده اند و نیروهای ارتش و پلیس نیجریه به تقویت حضور خود در داخل و اطراف پایگاه نظامی ادامه می دهند.

وی گفت که شورای نظامی تجهیز پلیس در پایتخت و مناطق مجاور را تشدید و وضعیت آماده باش را در میان صفوف ارتش را تمدید کرده است.

همزمان با انقضای توافقنامه ای که حضور نظامی فرانسه در نیجر را تنظیم می کند، تظاهرات برای درخواست خروج نیروهای فرانسوی ادامه دارد.

هزاران معترض از حامیان رهبران کودتا برای سومین روز متوالی تظاهرات کردند و برخی از آنها در پاسخ به یک فراخوان به تحصن خود ادامه دادند که روزها در مقابل پایگاه فرانسه در نیامی پایتخت فرانسه ادامه داشت.

تظاهرکنندگان همچنین خواستار خروج سفیر فرانسه از نیجر و احترام به حاکمیت این کشور شدند و خاطرنشان کردند که شورای نظامی، پاریس را به دخالت آشکار در امور نیجر با حمایت از محمد بازوم رئیس جمهور مخلوع این کشور متهم کنند.

تظاهرات مسالمت آمیز در نیجر

پاریس پس از اطمینان از اینکه گروه اقتصادی غرب آفریقا نمی تواند مداخله کند، به دنبال بهانه ای برای مداخله نظامی در نیجر است.

در سوم اوت گذشته، شورای نظامی نیجر لغو چندین قرارداد نظامی منعقد شده با فرانسه را در خصوص استقرار گروه فرانسوی که 1500 سرباز را به بهانه مشارکت در مبارزه با تروریسم در کشور مستقر می کند، اعلام کرد.

نیجر همچنین مصونیت دیپلماتیک و روادید سفیر فرانسه، سیلوین ایت را پس گرفت و از او خواست تا طبق دستور وزارت کشور که پنجشنبه گذشته صادر شد و تصمیم دادگاه عالی نیامی که روز جمعه صادر شد، کشور را ترک کند.

در اواخر ژوئیه، اعضای گارد ریاست جمهوری در نیجر کودتایی را انجام دادند که باعث سرنگونی رئیس جمهور محمد بازوم شد و تعلیق قانون اساسی، تشکیل شورای ملی نجات ملت و سپس دولتی که شامل غیرنظامیان و نظامیان است، منجر شد.

فرانسه شاکی است و توجیه می کند

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه گفت که نیروهای کشورش در نیجر، یک روز پس از تجمع هزاران نفر در مقابل پایگاه فرانسوی در نیامی، دیگر نمی‌توانند مأموریت‌های خود را در آنجا انجام دهند و از آنها خواستند، کشور را ترک کنند.

وزیر امور خارجه فرانسه، مداخله فرانسه در آفریقا را همواره به درخواست مقامات محلی دانسته و ادامه داد: هر چه حضور فرانسه در آنجا کمتر باشد، ناامنی بیشتر می شود.

کولونا همچنین در مورد سفیر خود که تسلیم مقامات غیرقانونی نیجر نمی‌شود، تاکید کرد که او در نیامی می ماند.

در همین حال، حسومی مسعودو، وزیر امور خارجه در دولت محمد بازوم، رئیس جمهور بازداشت شده، گفت که آمادگی گروه آکواس برای مداخله نظامی در نیجر وارد مرحله پیشرفته شده است.

مسعودو افزود که این تدارکات جنگی علیه نیجر نیست، بلکه عملیاتی یکباره با هدف بازگرداندن اقتدار رئیس جمهور بازوم است.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه