اخبار داغ

وقتی مشکل ته لنجی حل نمی شود؛

بازی رانندگان شوتی با جان‌ها برای کسب روزی

بازی رانندگان شوتی با جان‌ها برای کسب روزی
ته‌لنجی یکی از زخم‌های قدیم آن دسته از ساکنان بنادر استان بوشهر است که روزی خود را از طریق تجارت دریایی کسب می کنند و پدیده‌ای به نام خودروهای شوتی یکی از معضلات آن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ خبر یک حادثه هولناک برای اعضای یک خانواده در دشتستان بار دیگر نام شوتی را که چند روز پیش به خاطر طرح ساماندهی کالاهای ته لنجی در فضای رسانه‌ای استان مطرح بود دوباره داغ‌تر کرد.

 

در جریان شوتی چند موضوع مطرح است که مسئولان باید با جدیت به دنبال راهکاری باشند تا این مسائل حل شود و مشکلاتی که در پی خواهد داشت قبل از وقوع حادثه پیش‌گیری شود.

 

گاز تخت برای فرار از دست پلیس

خودروی شوتی اصلاحی است که برای خودروی‌های سواری یا باری سبک حمل کالای قاچاق یا کالایی که در حال حاضر ورود آنها به کشور ممنوع است می‌گویند. راننده شوتی برای آنکه بتواند از دایره قانون بگریزد با سرعت سرسام‌آور رانندگی می‌کنند که یکی از مهم‌ترین دلایل تصادفات جاده‌ای است.

 

هر از چند گاهی شاهد بروز حادثه برای یکی از این خودروها هستیم که برای تهیه هزینه زندگی و معاش خانواده پا به این مسیر می‌گذارد اما خانواده‌ای که منتظر پدر یا فرزند خود است هر لحظه منتظر شنیدن خبر ناگواری است. حتی چندی پیش شاهد بودیم یکی از این خودروها به دلیل سرعت بال و انحراف از مسیر خانواده خود را به کام مرگ فرستاد.

 

عدم وجود قانون مناسب برای ساماندهی ته لنجی

به دلیل ممنوعیت ورود و جابجایی برخی اقلام در سطح استان یا بین استانی و جرمی که قانون‌گذار برای حمل این کالاها در نظر گرفته باعث شده که رانندگانی که اقدام به این کار می‌کنند کرایه بیشتری دریافت کنند و همین موضوع برای افرادی که به دنبال آن هستند که از هر طریقی در زمان کم سود بیشتری داشته باشند می‌تواند یک راهکار باشد.

 

همین موضوع در کنار فشار اقتصادی باعث شده برخی از افراد به جای کارهایی که نیاز به زحمت بیشتر و سود کمتر دارد به فکر حمل کالای قاچاق که اکثر اوقات ، شامل پوشاک، لوازم برقی، خوراکی و گاهی متأسفانه اقلامی می‌شود که علاوه بر قانون در شریعت اسلام نیز حرام هستند.

 

همه اینها به دلیل آن رخ داده که با وجود تأکید همه دولت‌ها بر حل این موضوع ته لنجی اما همچنان این موضوع به چالشی جدی برای لنج‌داران ملوانان، بازرگانان تبدیل شده است و شغل‌هایی مانند شوتی را به وجود آورده است.

 

ماموریت رئیس جمهور به استاندار بوشهر برای ساماندهی ته لنجی

آیت‌الله رئیسی در سفر به استان بوشهر قول داد به صورت ویژه این موضوع را در دستور کار قرار دهد و استاندار را موظف کرد ظرف مدت ۲۰ روز در خصوص این موضوع جمع‌بندی کرده به هیئت دولت ارسال کند.



رئیس جمهور در سفر مهرماه ۱۴۰۰ به استان بوشهر در خصوص ته لنجی عنوان کرد:  برای ساماندهی ته لنجی مشخص شود که چه کسی، چه کالایی چه میزانی و با چه شرایطی می‌تواند وارد کند در این شرایط گمرک این کالا را مجاز می‌داند به همین علت این کالا هر کجا برود قانونی است.

 

به نتیجه نرسیدن قانون ته لنجی چه عواقبی دارد

در همین مدت چند بار زمزمه‌هایی از سمت مسئولان ارشد استان مبنی بر حل‌وفصل شدن مسئله ته لنجی به گوش رسید اما چیزی که در واقعیت می‌بینیم این را نشان نمی‌دهد. نتیجه روند فعلی دامن زدن به حوادث جاده‌ای و ضربه به اقتصاد خانواده‌هایی است که از طریق ملوانی و ته لنجی امورات خود را می‌گذرانند.

 

در همین راستا طی روزهای گذشته لایحه‌ای در خصوص ساماندهی کالای همراه ملوان یا همان ته لنجی در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شد که نمایندگان استان بوشهر به این لایحه رأی منفی دادند.
 

چرایی مخالفت نماینده دشتستان با لایحه ساماندهی ته‌‌لنجی‌

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی که به این طرح رأی منفی داده بود در این خصوص عنوان کرد: بعد از نطق حقیر در دفاع از مظلومیت مرزنشینان در مجلس شورای اسلامی، این سؤال برای برخی دوستان پدید آمد که با وجود آن نطق، چرا به لایحه ساماندهی ته‌لنجی مخالفت کرده‌ام.

 

ابراهیم رضایی افزود: حقیقت قضیه این است که کلیات لایحه دوفوریتی دولت با نام «ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان» پیش از این در کمیسیون و صحن تصویب شده و جزییات در دست بررسی بود. معتقدم یک لایحه جامع و مانع نیست و مشکلات بسیاری دارد. از سویی نمی‌تواند خواست مرزنشینان را هم حل کند. 

 

نماینده دشتستان خاطرنشان کرد:  یکی از مسائلی که دولت در لایحه بر آن اصرار دارد کنار گذاشتن فعالیت لنج‌های فعلی به خاطر مشکلات آنها در یک بازه زمانی 5 ساله است که معتقدم غیرقابل اجراست. امروز دغدغه جدی برای معیشت لنج‌داران، ملوانان و... داریم و نباید بیش از این خسارت ببینند. از طرفی برای اشتغال پایدار در مرزها حرکت قوی و منسجمی انجام نشده و این لایحه بر گره‌های موجود خواهد افزود.

 

وی بیان کرد: به همین دلیل به همراه نمایندگان استان مصر بر بازگشت لایحه به دولت و رفع نقصان‌ها و کاستی‌ها بودیم که متأسفانه دولت بر آن اصرار کرد. در سفر پارسال رئیس‌جمهور به استان - به دلیل هم کاستی‌ها و مشکلات موجود - توافق شده بود که لایحه به دولت برگردد.

 

پیشنهاد نمایندگان استان بوشهر برای رفع مشکلات لایحه ساماندهی ته لنجی

رضایی بیان کرد: در مرحله بررسی جزئیات به همراه نمایندگان استان سعی کردیم پیشنهادهایی ارائه کنیم تا برخی از آنها رفع گردد. برای مثال پیشنهاد کردم که معافیت 30 درصدی عوارض به 50 درصد تبدیل شود؛ چرا که این معافیت می‌تواند به حل بخشی از مشکلات لنج‌داران، ملوانان و... کمک کند. فیلم و دفاع بنده مربوط به طرح همین پیشنهاد است.

 

نماینده دشتستان عنوان کرد: حالا هم ناامید نیستیم و ان‌شاالله با رایزنی بزرگان استان و نمایندگان این لایحه از شورای نگهبان به مجلس برگشت داده شود و در اصلاحیه مشکلات گفته شده رفع گردد.

 

با تمام این تفاسیر ادامه روند موجود نه به سود راننده‌های شوتی، نه ملوان و نه مردمی که در کنار خودروهای شوتی در حال طی مسیر عادی سفر خود هستند.

 

تلنگری برای پیشگری از پرپرشدن لاله‌ها

مرگ سه کودک دشتستانی که این روزها در خبرها آن را به راننده یک خودرو شوتی منتسب می‌کنند چه ارتباط داشته باشد و یک سر ماجرا راننده شوتی بوده باشد یا در روایت دیگری که می‌گوید راننده متخلف شوتی نبوده یک تلنگر محکم به همه است.

 

برای محمد، زینب و یگانه

در این قضیه هم مسئولان باید سریع‌تر چاره‌اندیشی کنند و هم مردم و اصحاب رسانه مطالبه کنند که دیگر شاهد پرپر شدن فرزندان این استان و حوادثی که اول از همه رانندگان خودروهای شوتی را تهدید می‌کند نباشیم.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه