اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

دورخیز افخمی برای سیمرغ فجر/ «صبح اعدام» به مراحل فنی رسید

دورخیز افخمی برای سیمرغ فجر/ «صبح اعدام» به مراحل فنی رسید
فیلم سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی با پایان فیلمبرداری، مراحل فنی خود را آغاز کرده تا هرچه سریعتر برای جشنواره فیلم فجر آماده شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فیلمبرداری فیلم سینمایی «صبح اعدام» به نویسندگی و کارگردانی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی علی شیرمحمدی تازه‌ترین محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی به تازگی به پایان رسیده است. با آغاز تدوین فیلم توسط بهروز افخمی، نخستین تصویر حاج اسماعیل رضایی با بازی ارسطو خوش‌رزم، رونمایی شده است.

علاوه بر ارسطو خوش رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی، مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی، داود فتحعلی‌بیگی در نقش قاضی عسکر، پوریا منجزی در نقش کلیددار طیب، مهرداد نیکنام در نقش تیمسار، محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی و کاوه دارابی در نقش خبرنگار کیهان و فریبا آذرشب در نقش مادر حاج اسماعیل رضایی در تازه ترین ساخته بهروز افخمی نقش آفرینی کرده اند.

 فیلمبرداری فیلم سینمایی «صبح اعدام» از ۱۷ مردادماه در شهر تهران کلید خورده بود و به تازگی به پایان رسیده است؛ حسنعلی اسدی مدیر فیلمبرداری، علی شیرمحمدی طراح صحنه و لباس، محسن دارسنج طراح گریم و امیرحسین گل محمدی مدیر صدابرداری آخرین پروژه سینمایی افخمی است.

«صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ساعت ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود.

پیرنگ اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این دو شخصیت است که بهروز افخمی پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش آن را به فیلمنامه «صبح اعدام» تبدیل کرده است.

 بهروز افخمی که سال گذشته با تهیه کنندگی فیلم «استاد» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، حالا با کارگردانی «صبح اعدام» قصد دارد تا حضوری دوباره را در جشنواره فیلم فجر تجربه کند؛ افخمی درباره چگونگی شروع این پروژه سینمایی می گوید: حدود ٢٠ سال پیش، آرشیو روزنامه کیهان را بررسی می‌کردم که به گزارش تیرباران طیب حاج‌رضایی و حاج‌ اسماعیل رضایی برخوردم. در واقع، این گزارش شماره‌ای از کیهان روز ١١ آبان سال ١٣۴٢ بود. این گزارش خبری، به قدری جذاب و مفصل بود که برای خودم از آن کپی کردم و در کتابخانه‌ام گذاشتم. از همان زمان در ذهنم شکل گرفت که براساس این گزارشِ تیرباران می‌توانم فیلم سینمایی بسازم. همواره مشتاق بودم تا خبرنگاری که این گزارش را نوشته، پیدا کنم اما هنوز در دفتر روزنامه کیهان نتوانسته‌ام فردی را بیابم که این خبرنگار را بشناسد. به هر حال این گزارش دو صفحه‌ای، با امضای خبرنگاری است که متن را به‌گونه‌ای با دلبستگی و علاقه نسبت به اعدام‌شوندگان نوشته بود و چنین جبهه‌گیری‌ای در آن زمان بسیار عجیب بود. می‌توان اذعان کرد چون مصطفی مصباح‌زاده -بنیان‌گذار کیهان- به دنبال نشان دادن وجهه روشنفکری از خودش بود، این گزارش را چاپ کرده اما شخص خبرنگاری که آن را نگاشته، برای من بسیار اهمیت داشت.

وی با اشاره به اینکه فیلمنامه «صبح اعدام» را بر اساس گزارش مطبوعاتی کیهان نوشته است، عنوان کرد: دیالوگ‌های طیب حاج‌رضایی و حاج‌ اسماعیل رضایی را که در روزنامه نوشته شده بود به صورت مستقیم در فیلمنامه آورده‌ام. البته برای نوشتن فیلمنامه، از منابع و اسناد دیگر از جمله کتاب «طیب در گذر لوطی‌ها» استفاده و اقتباس کردم. کتاب «طیب در گذر لوطی‌ها» مصاحبه‌های مختلفی با لوطی‌های تهرانی دارد که طیب را می‌شناختند و نثر آن تهرانیِ قدیمی است و برای نوشتن فیلمنامه برایم بسیار کارآمد بود.

این فیلمساز درباره مدت زمان پیش‌تولید و همکاری با حوزه هنری توضیح داد: پاییز سال ۱۴۰۱ نوشتن فیلمنامه را آغاز کردم که حدود پنج هفته زمان برد. پس از نگارش فیلمنامه، از همان پاییز پیش‌تولید را آغاز کردیم. طرح داستانی فیلم را هم از همان ابتدا برای دوستان سازمان سینمایی سوره حوزه هنری مطرح کرده بودم و از قبل برای همکاری اعلام آمادگی کرده بودند. از اوایل نگارش فیلمنامه با هم پیش رفتیم و در پیش‌تولید هم مدام به ما سر می‌زنند و همچنان پیگیر انجام کار هستند. ما باید تمام جزییات صحنه را همچون دهه ۴۰ دربیاوریم و همین امر، منجر به طولانی شدن پیش‌تولید شد. در تلاش هستیم کار را برای جشنواره فجر نهایی کنیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه