اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

بازخوانی سینمای ایران با موضوع فلسطین/ «بازمانده» تابلوی درخشانی با نام فلسطین

بازخوانی سینمای ایران با موضوع فلسطین/ «بازمانده» تابلوی درخشانی با نام فلسطین
بیش از چهار دهه از عمر انقلاب می گذرد و در این سال ها فیلم های نه چندان فراوانی با موضوع لبنان، فلسطین و جنایات صهیونیست ها ساخته شده اما مخاطبان سینما و تلویزیون بی تردید در نگاه اول به یاد فیلم سینمایی «بازمانده» می افتند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیش از چهار دهه از عمر انقلاب می گذرد و در این سال ها فیلم های نه چندان فراوانی با موضوع لبنان، فلسطین و جنایات صهیونیست ها ساخته شده اما مخاطبان سینما و تلویزیون بی تردید در نگاه اول به یاد فیلم سینمایی «بازمانده» می افتند؛ فیلمی که بارها به بهانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس، از تلویزیون و شبکه های مختلف سیما بازپخش شده است و خیلی ها به خاطر بازیگران عرب و لوکیشن های خارجی این فیلم، تصور می کنند که بیننده فیلمی خارجی با دوبله ایرانی هستند.

اما فیلم سینمایی «بازمانده» که به گواه بسیاری از منتقدان سینما، موفق ترین فیلم سینمای ایران با موضوع فلسطین است، به کارگردانی سیف الله داد و با بازی بازیگران عرب زبان سوری در سال ۷۳ تولید شده است؛ سیف‌الله داد فیلمنامه این فیلم را بر اساس داستانی از غسان کنفانی نویسنده فلسطینی به نام بازگشت به حیفا نوشته‌ و موضوع آن به سال ۱۹۴۸ و تشکیل کشور اسرائیل و حکومت آن بر شهر حیفا بازمی‌گردد.

این فیلم در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۷۴ جایزه ویژه هیئت داوران را کسب کرد و کاندیدای بهترین فیلمنامه و بازیگر نقش اول زن هم شد. سلمیٰ مصری هم بخاطر بازی در این فیلم لوح تقدیر دریافت کرد.

منوچهر محمدی، منوچهر عسگری نسب به همراه سیف الله داد تیم تهیه کنندگی این فیلم را برعهده داشتند و علیرضا زرین دست فیلمبرداری و مجید انتظامی موسیقی این فیلم به یادماندنی را ساخته است.

 داستان فیلم درباره زن و شوهر جوانی است که به همراه فرزند نوزادشان فرهان در بیت‌المقدس زندگی می‌کنند که صهیونیست‌ها به آنجا حمله می‌کنند و کانون این خانواده از هم می‌پاشد.

زندگی شیرین این خانواده به اشغال یک خانواده یهودی مهاجر در می‌آید و حتی فرزند آن خانواده بومی فلسطین هم مانند یک میراث به آن دو واگذار می‌شود. در واقع، فیلم«بازمانده» ماجرای اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها را در قالب مالکیت نامشروع یک زن و شوهر عقیم بر فرزند دیگران روایت کرده است.

قناری

فیلم «قناری» به کارگردانی جواد اردکانی و تهیه کنندگی سید مسعود اطیابی روایتی است درباره جانفشانی کودکان و نوجوانان فلسطینی در راه مبارزه برای آزادی کشورشان. داستان فیلم «قناری» درباره یک پسر خردسال فلسطینی است که دچار لکنت‌زبان است.

یک کشیش مسیحی به نام «پدر سیمون» برای کمک به رفع این مشکل، قناری کوچکی را به او هدیه می‌دهد و از او می‌خواهد برای قناری خود محیطی آرام و کم سر و صدا ایجاد کند تا قناری بتواند برایش آواز بخواند. تلاش این کودک برای یافتن محیط امن و آرام او را با مسائل مختلفی روبه رو می‌کند. قناری، در واقع نمادی است از صلح و آشتی و این فیلم استعاره‌ای است از صلح طلب‌بودن کودکان فلسطینی.

هیام

فیلم «هیام» به کارگردانی محمد درمنش ملودرامی خانوادگی است که موضوع مقاومت فلسطین و تجاوز صهیونیست‌ها به حقوق مردم این سرزمین را از دریچه روابط انسانی به تماشا درآورده است.

فیلم سینمایی «هیام» تلاش می‌کند تا با ترسیم این واقعیت که اشغال فلسطین برهم زننده زندگی‌های عاشقانه و به هجران کشاندن وصال‌ها است، مخاطب خود را نسبت به رژیم صهیونیستی و تصرف خاک فلسطین متنفر کند. البته در پایان فیلم، آزادی قدس نوید داده می‌شود؛ خروج هیام و شوهرش از بند و بلای صهیونیست‌ها، آینده‌ای روشن و قریب الوقوع را برای مردم فلسطین نشان می‌دهد.

بیگانگان

فیلم «بیگانگان» به کارگردانی عباس رافعی نیز مصائب مردم فلسطین و جنایات رژیم اشغالگر قدس را در قالب روایتی با پس زمینه‌ای عاطفی و عاشقانه ترسیم کرده است. جوانی به نام «حسام» عاشق دختری به نام «لیلا » می‌شود. آن دو قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، اما حمله صهیونیست‌ها به آن کشور و به وجود آمدن جنگ و سپس آواره شدن ساکنان شهر، باعث می‌شود که این دختر و پسر یکدیگر را گم کنند، اما پس از گذشت بیش از نیم قرن از این حوادث و در شرایطی که حسام و لیلا هر دو در سالخوردگی به سر می‌برند، اتفاقاتی رخ می‌دهد که زمینه پیوند آنها را فراهم می‌کند.

از نکات قابل توجه این فیلم، اشاره پررنگ آن به نقش انگلستان در شکل‌گیری رژیم صهیونیستی است. مخاطب در این فیلم با یک گروه از صهیونیست‌های تندرو به نام «هاگانا» آشنا می‌شود که به همراه انگلیسی‌ها نقش مهمی در اشغال منطقه حیفا در دوران تصرف کشور فلسطین داشتند.

شکارچی شنبه

این اثر به کارگردانی «پرویز شیخ طادی» و با نقش آفرینی درخشان استاد علی نصیریان درباره یک کودک اسرائیلی به نام «بنیامین» است که سرپرستی‌اش به پدربزرگش واگذار می‌شود. پدربزرگی که یک خاخام صهیونیست است و با توجیهات مذهبی سعی می‌کند نسل کشی و قتل عام دیگر نژادها، ازجمله فلسطینی ها را توجیه کند. کشتار فلسطینی‌ها برای او یک سرگرمی روزانه است و در همین حین این مرام را به نوه خود نیز تدریس می‌کند. فیلم به افشای بسیاری از مناسبات فاسد و ضدانسانی رایج در مجامع صهیونیستی می‌پردازد.

در «شکارچی شنبه» می‌بینیم که چگونه یک کودک ساده و بی‌آزار تحت آموزش های پدر بزرگش تبدیل به یک جانی خون آشام و متوحش می‌شود. فیلم «شکارچی شنبه» همچنین دارای پایانی تأمل برانگیز است. در پایان این فیلم شاهد به قتل رسیدن پدربزرگ به دست خود بنیامین هستیم؛ صحنه‌ای که می‌توان آن را نوعی پیش‌بینی سرنگونی رژیم صهیونیستی قلمداد کرد.

چشمان آبی زهرا

این فیلم به کارگردانی سعید سلطانی درباره جستجوی گروه پزشکی صهیونیست در اردوگاه‌های فلسطینی برای یافتن یک کودک است تا چشمان او را به جای چشمان فرزند یکی از مقامات بلندپایه صهیونیستی پیوند بزنند.

این فیلم روایتی نمادین از به وجود آمدن کشور جعلی اسرائیل است. به این معنی که تئودور، به عنوان یک کودک ناقص الخلقه، استعاره‌ای از رژیم صهیونیستی است که با دزدیدن اجزای سایرین در پی زنده نگاه داشتن خود است. این فیلم همچنین بر این واقعیت که رژیم صهیونیستی بزرگترین قاچاق کننده اعضای بدن کودکان است، صحّه می‌گذارد.

سی و سه روز

فیلم «سی و سه روز» بر اساس قصه مقاومت وایستادگی روستا عیت الشعب و اهالی آن در برابر پیشروی نیروهای اسرائیلی با تجهیزات پیشرفته است، روستایی که به نوعی مدخل و پل ورود به مناطق مرکزی لبنان قلمداد می‌شود. جمال شورجه داستان عروسی یک زوج را در روستایی مرزی روایت می‌­کند که همزمان می­‌شود با حضور دو افسر اسرائیلی در خاک لبنان و اسارت آنان به دست جوانان این کشور.

فیلمنامه این فیلم در چند مرحله مورد بازنویسی قرار گرفته است و در نهایت به دست یک فیلمنامه‌نویس لبنانی«هادی قبیسی» اصطلاحاً «آدابته» و مطابق با ویژگی­های کلامی ، رفتاری و عینی فضای لبنان ترسیم شده است.

بازیگران مصری، سوری و لبنانی نام آشنای فیلم توسط  "منیر" که سابقه بازی در فیلم مصطفی عقاد - محمد رسول‌الله (ص)- را داشته است، انتخاب شده‌اند. "پیرداغر" بازیگر نقش مفتش در سریال «مدار صفر درجه» که در این فیلم نقش یک افسر عالی رتبه اسرائیلی را ایفا می‌کند و "دارین حمزه" دختر مسیحی مسلمان شده فیلم "کتاب قانون" و"حنان ترک" بازیگر زن مصری، از بازیگران اصلی این فیلم‌اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه