اخبار داغ

انواع دستگاه های سونوگرافی برای تشخیص بیماری های مختلف

انواع دستگاه های سونوگرافی برای تشخیص بیماری های مختلف
سونوگرافی یک از روش‌های تصویربرداری پزشکیِ غیرتهاجمی است؛ زیرا از هیچ اشعه خطرناکی برای تصویربرداری استفاده نمی‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سونوگرافی یک از روش‌های تصویربرداری پزشکیِ غیرتهاجمی است. زیرا از هیچ اشعه خطرناکی برای تصویربرداری استفاده نمی‌کند. انواع دستگاه های سونوگرافی برای تشخیص بیماری های مختلف بسیار گسترده است. دستگاه‌های سونوگرافی را می‌توان از دو طریق، یکی نوع طراحی و دیگری کاربرد آن‌ها طبقه بندی کرد.

کاربرد سونوگرافی در پزشکی محدود به تصویربرداری نبوده و گاهی به عنوان یک روش درمانی از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال سنگ شکن‌هایی که برای از بین بردن سنگ کلیه از آن‌ها استفاده می‌شود، از همین نوع بوده و با استفاده از امواج فراصوت کار می‌کنند.

در ادامه قصد داریم این دو نوع طبقه بندی دستگاه سونوگرافی یا همان دستگاه اولتراسوند را با هم بررسی کنیم، البته قبل از آن به معرفی اجزای این دستگاه خواهیم پرداخت.

اجزای دستگاه سونوگرافی

انواع دستگاه های سونوگرافی برای تشخیص بیماری های مختلف از نظر ساختار تقریباً مشابه یکدگیر بوده و دارای اجزای زیر هستند:

1. پروب یا مبدل

 امواج صوتی از طریق این بخش به بدن بیمار فرستاده می‌شود و امواج منعکس شده نیز از طریق همین بخش به دستگاه باز می‌گردند.

2. مانیتور

 برای آن که سونوگرافیست تصاویر را به صورت آنی و لحظه‌ای مشاهده کند، دستگاه سونوگرافی مجهز به یک مانیتور برای نمایش است.

3. پاور

 منبع تغذیه این دستگاه پاور نام دارد که وظیفه تأمین انرژی مورد نیاز دستگاه را برعهده دارد.

4. پرینتر یا چاپ گر

 تصاویر مربوط به هر بیمار توسط این بخش چاپ شده و همراه با توضیحات سونوگرافیست به وی تحویل داده می‌شود.

انواع دستگاه سونوگرافی براساس نوع طراحی

دستگاه‌های اولتراسوند را با توجه به نوع طراحی به دو گروه تقسیم می‌کنند:

  • دستگاه های قابل حمل (portable)

این دستگاه‌ها را به راحتی می‌توان جابه جا کرد و به همین دلیل مناسب استفاده در کلینیک‌های دامپزشکی و مطب‌های مامایی می‌باشند.

  • سونوگرافی مبله (Stationary)

این نوع از دستگاه‌های تصویربرداری غیرتهاجمی، مناسب مراکز تصویربرداری هستند. این دستگاه‌ها را نمی‌توان پی در پی جا به جا کرد و بعد از قرارگیری در یک مکان، باید برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده کرد.

دستگاه های سونوگرافی برای تشخیص بیماری های مختلف کدام ها هستند؟

اگر بخواهیم این دستگاه‌ها را باتوجه به نوع بیماری که تشخیص می‌دهند یا همان کاربردشان طبقه بندی کنیم، شامل موارد بسیاری می‌شوند که تعدادی از آن‌ها را در قالب موارد زیر برای شما آورده‌ایم:

  • سونوگرافی ترانس واژینال

از این نوع سونوگرافی در ماه اول بارداری برای بررسی وضعیت قرارگیری جنین در رحم و ضربان قلب جنین استفاده می‌شود. همچنین یکی از کاربردهای رایج دیگر سونوگرافی واژینال بررسی امکان سزارین است.

  • سونوگرافی های دوران بارداری

بررسی جنین در بارداری رایج‌ترین کاربرد سونوگرافی در پزشکی است. سونوگرافی‌هایی که در بارداری اجباری است، 4 عدد هستند که هرکدام در یک ماه مشخص باید انجام شوند.

ضرورت استفاده از اولتراسوند در بارداری این است که سلامت کامل جنین و مادر تأیید شود و در صورت تهدید جان مادر با ادامه روند بارداری یا نقص ژنتیکی جنین، دستور ختم بارداری توسط مراجع قانونی صادر شود.

در این حین کیفیت دستگاه‌های سونوگرافی بسیار مهم است. زیرا اگر در تشخیص، کوچک‌ترین خطایی رخ دهد، عواقب آن قابل جبران نیست. همچنین میزان تخصص فردی که سونوگرافی را انجام می دهد نیز اهمیت بسیاری دارد و خب اگر خود پزشک این کار را انجام دهد، قطعا بهتر خواهد بود.

  • سونوگرافی داپلر

در این سونوگرافی نیز از امواج فراصوت بی‌ضرر برای ایجاد تصاویر استفاده می‌کنند. در این سونوگرافی عروق و تعداد گلبول‌های خونی بررسی می‌شود.

این سونوگرافی دارای انواع مختلفی است. داپلر رنگی، داپلر قدرتی، داپلر طیفی، داپلر مضاعف و امواج متناوب از انواع سونوگرافی داپلر هستند که در حال حاضر برای تشخیص بیماری‌های مرتبط با عروق استفاده می‌شوند.

  • رکتال

از این سونوگرافی برای بررسی بافت مقعد و غده پروستات بهره برده می شود. بیماری‌های مختلفی در مورد بافت‌های بیان شده وجود دارد که با انجام این سونوگرافی تشخیص داده می‌شوند.

  • سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

با پیشرفت تکنولوژی، این دستگاه‌ها مجهز به تصویربرداری سه بعدی و چهار بعدی شدند. تصاویر سه بعدی و چهار بعدی دارای کیفیت بالاتری بوده که سبب تشخیص دقیق‌تر بیماری می‌شوند. یکی از کاربردهای مهم سونوگرافی‌های سه بعدی و چهار بعدی در بارداری، بررسی دقیق‌تر سلامت جنین است.

دستگاه سونوگرافی با کیفیت، چه ویژگی هایی دارد؟

در ادامه این بخش به بررسی ویژگی‌های دستگاه‌های باکیفیت سونوگرافی می‌پردازیم:

1. دقت بالا

برای آن که بتوانیم بگوییم یک دستگاه سونوگرافی دارای کیفیت بالایی است، ابتدا باید به دقت تصویربرداری آن توجه کنیم. هرچه دقت تصاویر پردازش شده توسط دستگاه بیشتر و بهتر باشد، آن دستگاه دارای کیفیت بالاتری است.

2. یکنواختی تصاویر

برای آن که سونوگرافیست بتواند یک تشخیص دقیق داشته باشد، باید تصاویر یکنواختی را از محل مورد معاینه داشته باشد. بنابراین یکی از پارامترهای سنجش کیفیت یک دستگاه تصویربرداری، یکنواختی تصاویری است که توسط آن ایجاد می‌شود.

3. بدون نویز بون تصاویر

 معمولاً دستگاه‌هایی که با برق کار می‌کنند، دارای نویز هستند. بنابراین برای از بین بردن نویز باید تکنولوژی درستی در آن‌ها گنجانده شود. دستگاه‌های سونوگرافی نیز از این ماجرا مستثنی نیستند.

4. برندهای شناخته شده

معمولاً برند شناخته شده هر محصولی دارای کیفیت بالاتری هستند. بنابراین برای خرید دستگاه‌های سونوگرافی نیز از برندهای معتبر استفاده کنید.

انواع مبدل های دستگاه ها

تقریباً می‌توان گفت مهم‌ترین بخش دستگاه سونوگرافی، پروب‌ها یا همان مبدل‌های آن‌هاست که تفاوت در نوع تصویربرداری را نیز ایجاد می‌کنند.

بعضی از مبدل‌ها از روی بدن تصاویر را ایجاد کرده و بعضی دیگر برای تصویربرداری وارد بدن می‌شوند. در ادامه تعدادی از انواع پروب‌های دستگاه‌های اولتراسوند را بررسی خواهیم کرد:

  • پروب‌های منحنی، کانوکس یا شکمی

رایج‌ترین نوع مبدل‌ها همین نوع بوده که معمولاً برای سونوگرافی‌های شکمی بزرگسالان از آن استفاده می‌شود. عمق نفوذ امواج این پروب‌ها به مراتب بالاتر از انواع دیگر است. اما با افزایش عمق امواج معمولاً کیفیت تصاویر کمی کاهش پیدا می‌کند. میدان دید در این نوع سونوگرافی‌ها منحنی یا همان کروی شکل بود که تقریباً دید مناسبی برای بررسی سونوگرافیست ایجاد می‌کند.

  • پروپ خطی

این مبدل‌ها که با نام پروب عروقی نیز شناخته می‌شوند، برای بررسی پوست و عروق خونی به کار می‌روند. میدان دید در این نوع مبدل مستطیل شکل است و دقت بسیار بالایی دارد.

  • مبدل های فازی

میدان دید این پروب‌ها مثلثی شکل است. بنابراین دید آنچنان وسیعی را برای سونوگرافیست ایجاد نمی‌کنند. از این مبدل‌ها نیز معمولاً برای انجام سونوهای شکمی استفاده می‌شود.

کلام پایانی

انواع دستگاه های سونوگرافی برای تشخیص بیماری های مختلف بسیار متنوع هستند که پزشک متخصص باتوجه به نوع نیاز بیمار استفاده از نوع خاصی را برای او تجویز می‌کند.

سونوگرافی به عنوان یک روش غیرتهاجمی تصویربرداری در پزشکی، پرکاربردترین نوع تصویربرداری است که حتی برای زنان باردار نیز قابل انجام است. زیرا امواج سونوگرافی دارای هیچ تشعشع یونیزه کننده‌ای نیست و برای سلامتی جنین خطری ندارند.

از هر نوع دستگاه سونوگرافی که استفاده می‌کنید، باید بدانید که کیفیت ساخت آن‌ها در تشخیص درست بیماری توسط سونوگرافیست بسیار مهم است. در همین راستا ایده گستر قدرت در تلاش است تا با واردات بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه سونوگرافی هندهلد، خیال همگان را از جانب تشخیص دقیق و به موقع بیماری راحت گرداند. اکثر بیماری‌ها اگر در مراحل اولیه به درستی تشخیص داده شوند، قابل درمان بوده و جان افراد نجات پیدا خواهد کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه