روحانینیا مطرح کرد؛
نقاط قوت خدمات غیرحضوری دفاتر الکترونیک قضایی
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: از نقاط قوت خدمات غیرحضوری دفاتر، حضور مجازی مدیر دفتر به عنوان حلقه واسط بین مردم و دستگاه قضایی است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن روحانینیا اظهار داشت: یک دهه از فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک قضائی میگذرد و در این مدت یک دوره تأسیس و یک دوره تثبیت را تجربه کردهاند و به نظر میرسد که اکنون موعد آن است که بسته خدمات در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی تکمیل شود و توسعه یابد.
وی با اشاره به ارائه خدمات متنوع برای اقشار مختلف جامعه در دفاتر گفت: تاکنون برای اقشار مختلف اجتماعی برنامهریزی خدمت داشتیم از جمله برای محرومان و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ره و سازمان بهزیستی کشور طرح مواسات اجرا شده است.
روحانی نیا ادامه داد: طرح خدمات جهادی برای افراد محروم حاشیه کشور اجرا شده است همچنین برای افراد سالخورده، ایثارگران و معلولین نیز خدمات سیار تعریف شده است و اکنون وقت آن است تا برای افرادی که امکان دریافت خدمات غیرحضوری دفاتر را دارند تدارک لازم را ببینیم.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی درباره ارائه خدمات غیرحضوری توضیح داد: از اوایل سال جاری مطابق برنامهریزیها، نیاز به یک سامانه ارائه خدمات غیرحضوری احساس شد؛ بنابراین کانون با برنامهریزی صورت گرفته و تلاشهای تیم فنی کانون، سامانه «پناه» به عنوان یک سامانهای که زیرساخت لازم برای ارائه خدمات غیرحضوری دفاتر را به مردم فراهم میکند، ایجاد شد.
روحانینیا درباره تفاوت خدمات غیرحضوری دفاتر با خدمات خود کاربری گفت: در خود کاربری یک حقوقدان در کنار مردم برای ارائه خدمات و پذیرش درخواستهای آنان وجود ندارد و البته گمان میکنیم که این نوع خدمات ممکن است در دراز مدت مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند اما نقطه قوت خدمات غیرحضوری دفاتر، حضور مجازی مدیر دفتر به عنوان حلقه واسط بین مردم و دستگاه قضائی است؛ به این معنا که مردم میتوانند بدون مراجعه حضوری، دفتر مورد نظر خود برای دریافت خدمات غیرحضوری را انتخاب و درخواستهای خود را از منزل یا محل کار و از طریق سامانه «پناه» ارسال کنند.
روحانینیا افزود: دفتر خدمات الکترونیک قضائی پس از دریافت درخواست و مدارک از سامانه «پناه»؛ اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، اصلاحات را انجام میدهد و بعد از تأیید متقاضی، مدارک را برای مرجع قضائی دارای صلاحیت ارسال میکند.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی درباره تعرفه خدمات غیرحضوری دفاتر گفت: بر اساس تدابیر ریاست قوه قضائیه، هزینه خدمات غیرحضوری ارزانتر از خدمات حضوری است.
روحانینیا با اشاره به مزایای خدمات غیرحضوری دفاتر خدمات الکترونیک قضائی اضافه کرد: مردم هزینه رفت و آمد، ترافیک و زحمات و مخاطرات آن را متحمل نمیشوند ضمن اینکه بابت دریافت خدمات نیز هزینه کمتری پرداخت میکنند.
وی درباره مقرون به صرفه بودن خدمات غیرحضوری برای مدیران دفاتر نیز اظهار داشت: در این طرح به تدریج هزینههای ثابت و جاری دفاتر خدمات الکترونیک قضائی نیز کاهش مییابد؛ بنابراین مطابق برنامهریزیهای صورت گرفته، در صورت استقرار کامل سامانه «پناه» در دفاتر، بخشی از مقررات پس از اخذ مجوزهای لازم برای مدیران دفاتر نیز تسهیل خواهد شد از جمله اینکه کاربران دفاتر میتوانند به صورت دورکاری فعالیت داشته باشند و یا اینکه مساحت دفتر نیز قابل بررسی مجدد خواهد بود تا هزینه کمتری به مدیران تحمیل شود.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در ادامه درباره پیشبینی میزان استقبال مردم از خدمات غیرحضوری دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، گفت: مطابق گزارشهای مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضائی سراسر کشور، اکنون به رغم اینکه وکلای دادگستری به خدمات خود کاربری دسترسی دارند اما بعضاً ترجیح میدهند که برای انجام امور قضائی به دفاتر مراجعه کنند و این مسأله حاکی از آن است که در دفاتر دقت، توجه و حوصله کافی نسبت به دریافت و ثبت دادخواستها و درخواستها وجود دارد؛ پیشبینی ما این است که با توجه به اعتماد مردم به دفاتر و خدمات شایستهی دفاتر، خدمات غیرحضوری موسوم به پناه با رشد تدریجی مواجه خواهد بود و انتظار نداریم که با رشد انفجاری استفاده از خدمات غیرحضوری روبرو شویم.
روحانینیا با تاکید بر توسعه تدریجی استفاده از خدمات غیرحضوری افزود: مطابق رفتارشناسی ایرانیان، مردم بیشتر علاقهمند هستند تا امور را به صورت حضوری پیگیری کنند و لذا لازم است تا پیش بینی مناسب برای استفاده از خدمات غیرحضوری توسط مردم، از جمله اطلاع رسانی و ابزارهای تشویقی فراهم شود؛ بنابراین توسعه خدمات غیرحضوری مستلزم فرهنگسازی در این خصوص است.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی تصریح کرد: مجموع خدمات الکترونیک قضائی حضوری و غیرحضوری در قالب یک بسته خدماتی ارائه میشود تا مراجعان بنا به نوع وضعیت خود بتوانند از این خدمات بهرهمند شوند؛ هرچند برای استفاده از خدمات غیرحضوری مشوقهایی از جمله ارزانتر بودن خدمات در نظر گرفته شده است.
خانواده بزرگ کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی با شعار «دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، از مردم برای مردم» در حدود بیش از ۱۲۰۰ دفتر با نیروهای متعهد و متخصص در سراسر کشور، در تحقق «قوه قضائیه هوشمند در تراز انقلاب اسلامی» در همکاری با مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضائی، همواره مشغولِ خدمترسانی به عموم مردم شریف ایران اسلامی است.
ارسال دیدگاه