اخبار داغ

روش های فوری برای از بین بردن نفخ شکم

روش های فوری برای از بین بردن نفخ شکم
نفخ شکم از مشکلاتی است که به‌دلیل تغذیه نامناسب یا اختلال در سیستم گوارش به‌وجود می‌آید و از این‌رو تکرار مرتب آن، کسب مشاوره از متخصصین سامانه دکترتو را ضروری می‌کند. البته با توجه به آزاردهنده بودن این مشکل بسیاری از افراد به‌دنبال این هستند که آن را در سریع‌ترین زمان از بین ببرند. سوال اینجاست که آیا راه‌کاری برای حل سریع این معضل وجود دارد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نفخ شکم از مشکلاتی است که به‌دلیل تغذیه نامناسب یا اختلال در سیستم گوارش به‌وجود می‌آید و از این‌رو تکرار مرتب آن، کسب مشاوره از متخصصین سامانه دکترتو را ضروری می‌کند. البته با توجه به آزاردهنده بودن این مشکل بسیاری از افراد به‌دنبال این هستند که آن را در سریع‌ترین زمان از بین ببرند. سوال اینجاست که آیا راه‌کاری برای حل سریع این معضل وجود دارد؟

درصورتی ‌که نفخ معده به‌طور مرتب رخ دهد باید حتما از متخصص گوارش مشاوره دریافت کرد تا علت آن مشخص شود در صورتی که وقت کافی و زمان برای مراجعه حضوری را ندارید می توانید از دکتر گوارش آنلاین با هزینه کمتر مشاوره دریافت کنید. بااین‌حال راه‌کارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم در رفع این مشکل تاثیرگذار هستند. اگر می‌خواهید نفخ را در کوتاه‌ترین زمان از بین ببرید تا انتهای متن همراه ما باشید.

چگونه در کوتاه‌ترین زمان نفخ شکم را از بین ببریم؟

نفخ معده اگر تنها در موارد محدود رخ دهد با استفاده از راه‌کارهای به‌خصوص قابل درمان است. همچنین می‌توان با داشتن برنامه غذایی مناسب، تا حد زیادی جلوی بروز این مشکل را که باعث ایجاد حس سنگینی در شکم می‌شود گرفت. در ادامه با راه‌کارهای اساسی برای درمان این مشکل آشنا می‌شوید.

خارج کردن گاز برای درمان نفخ شکم

یکی از روش‌های فوری که به کاهش نفخ معده کمک می‌کند خارج کردن گاز است. توجه داشته باشید که ماندگاری گاز در معده آسیب‌های زیادی به این اندام وارد می‌کند و باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن می‌شود.

برخی افراد ممکن است تمایلی به خارج کردن گاز معده نداشته باشند، درصورتی ‌که این انجام این کار تاثیر زیادی در کاهش میزان نفخ دارد. ازطرف‌دیگر برخی افراد در خارج کردن گاز با مشکل مواجه می‌شوند که دلیل این موضوع احتمالا یبوست است و نیاز به درمان دارد.

دفع مدفوع برای کاهش نفخ شکم

زمانی که سعی در خارج کردن مدفوع داشته باشید روده شروع به حرکت می‌کند. این فرآیند باعث آسان‌سازی فرآیند خروج گاز معده می‌شود. از این‌رو می‌توان گفت دفع مدفوع از روش‌های فوری برای کاهش نفخ است.

در واقع باید گفت دفع مدفوع به خارج کردن گازهای محبوس در روده کمک می‌کند و تا حدی باعث کاهش احساس نفخ می‌شود اما پس‌از این فرآیند نیز ممکن است برخی گازهای معده همچنان در آن باقی بمانند.

مصرف نعنا برای کاهش نفخ معده

نعنا یکی از بهترین محصولات برای کاهش مشکلات گوارشی به‌شمار می‌آید که در کاهش نفخ نیز تاثیر زیادی دارد. در واقع باید گفت قرص نعنا به‌عنوان یکی از بهترین داروها برای کاهش نفخ معده معرفی می‌شود.

محصولات تولیدشده از نعنا مانند کپسول آن تا حدودی جلوی جذب آهن را می‌گیرند. به همین دلیل افرادی که کم‌خونی شدید دارند تنها پس ‌از مشورت با پزشک می‌توانند از این دارو استفاده کنند. ضمن این‌‌‌که قرص‌های نعنا گاهی باعث بروز احساس سوزش سر معده می‌شوند.

روغن گل میخک برای درمان نفخ شکم

اگر به طب سنتی علاقه دارید احتمالا با روغن گل میخک و خواص آن نیز آشنا هستید. این روغن کاربردهای زیادی در طب سنتی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها ازبین ‌بردن نفخ معده در کوتاه‌ترین زمان است.

این‌‌که گل میخک چه عوارضی بر بدن انسان می‌گذارد به‌طور کامل مشخص نیست. در واقع پژوهش خاصی روی این موضوع صورت نگرفته است. بااین‌حال طبق شواهد باید گفت گل میخک عوارض خاصی بر عملکرد بدن ندارد و علاوه‌بر کاهش نفخ به درمان مشکلاتی مانند زخم معده نیز کمک می‌کند.

برای دیدن اثر این روغن بهتر است پس‌از صرف غذا، کمی از آن را میل کنید تا به افزایش آنزیم‌های گوارشی کمک کند. این آنزیم‌ها با فعالیت خود، جلوی بروز مشکلاتی مانند نفخ معده را می‌گیرند.

گرم کردن شکم برای کاهش نفخ شکم

گرما به‌طور مستقیم روی شل‌شدن عضلات روده و معده تاثیر می‌گذارد. همچنین حرارت به کاهش درد و ناراحتی‌های این اندام‌ها کمک می‌کند. زمانی که یک پد گرم‌کننده یا کیسه آب گرم را روی شکم خود قرار دهید حرارت لازم برای شل شدن عضلات را به آن می‌رسانید.

با انجام این کار گازهای معده به سمت روده حرکت می‌کنند و فرآیند دفع آن‌ها آسان‌تر می‌شود. از این‌رو می‌توان استفاده از لوازم گرم‌کننده را یکی از روش‌های کاربردی برای رفع سریع نفخ معده دانست.

مصرف مکمل‌های پروبیوتیک برای کاهش نفخ شکم

محصولات حاوی پروبیوتیک باعث افزایش میزان باکتری‌های خوب روده می‌شوند. ازاین‌رو استفاده از آن‌ها تاثیر زیادی در درمان برخی مشکلات گوارشی مانند نفخ معده و اسهال خونی دارد. به‌طور کلی پروبیوتیک‌ها به کاهش درد و گاز معده کمک می‌کنند.

چه زمان برای درمان نفخ شکم باید از دکتر آنلاین گوارش کمک گرفت؟

نفخ معده اگر به‌دلیل عدم فعالیت یا مصرف غذاهای نامناسب باشد با کمک راه‌کارهای گفته‌شده بعد از مدتی کاهش پیدا می‌کند. بااین‌حال بهتر است یک برنامه غذایی مناسب داشته باشید تا از بروز همیشگی این مشکل جلوگیری کنید.

درصورتی ‌که پس‌از مصرف غذاهای معمولی باز هم با نفخ مواجه شدید باید به‌دنبال بررسی علت آن باشید. در واقع نفخ ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری جدی در بدن باشد و از این‌رو نیاز به بررسی‌های دقیق دارد.

دکتر گوارش آنلاین پس‌از بررسی شرایط جسمی، بیماری‌های زمینه‌ای و پرسیدن سوالاتی درخصوص نوع تغذیه می‌تواند علت بروز نفخ‌های همیشگی را تشخیص دهد. این پزشک سپس با تجوز دارو و تنظیم برنامه غذایی مناسب، به درمان آن کمک می‌کند.

نحوه دریافت ویزیت آنلاین متخصص گوارش

اگر با استفاده از راه‌کارهای گفته‌شده هنوز هم با مشکل نفخ شکم مواجه هستید باید به‌ دنبال روشی اساسی برای درمان آن باشید. متخصص گوارش آنلاین در این زمینه به شما کمک می‌کند. برای پیدا کردن این پزشک می‌توانید به سامانه دکترتو مراجعه کنید.

دریافت نوبت از دکتر گوارش آنلاین در این سامانه به‌صورت مشاوره متنی و تلفنی امکان‌پذیر است. همچنین با بررسی نظر دیگر بیماران می‌توانید در بین لیست موجود، بهترین دکتر را انتخاب و برای دریافت نوبت به پروفایل وی مراجعه کنید.

جمع‌بندی

نفخ شکم یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات گوارشی به‌شمار می‌آید که به‌دلایل مختلف رخ می‌دهد. این عارضه اگر به‌طور ‌مرتب تکرار شود ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری جدی باشد. در این زمان کسب مشاوره از پزشکی حاذق ضروری است. دکترتو در مسیر دریافت مشاوره به شما کمک می‌کند.

با مراجعه به دکترتو و کسب مشاوره از پزشکان این سامانه می‌توانید از دلیل بروز این مشکل اطلاع یابید. همچنین برای ازبین ‌بردن سریع نفخ می‌توانید از راه‌کارهای مختلف مانند خارج‌کردن گاز، دفع مدفوع، گرم کردن شکم، مصرف مکمل‌های پروبیوتیک، روغن گل میخک و مصرف قرص نعنا استفاده کنید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه