اخبار داغ

مدیرکل راه و شهرسازی بوشهر:

راه‌آهن بوشهر در گرو فروش نفت است

راه‌آهن بوشهر در گرو فروش نفت است
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: در حال حاضر آینده راه‌آهن بوشهر به‌شدت بستگی به تأمین اعتبار و فروش نفت تهاتری دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «سپاس خبر» رونق اقتصادی استان بوشهر بیش از ۱۵ سال است که در گرو بزرگ‌ترین کلان طرح این استان قرار گرفته است. راه‌‌آهن بوشهر به شیراز، کلیدی است که بوشهر را به خط ریلی کشور وصل می‌کند تا زمینه پیشرفت حوزه اقتصادی، گردشگری، مسافر‌بری و اجتماعی جنوب کشور را رقم بزند.

در سفر اول دولت نهم به استان بوشهر در سال ۱۳۸۶ بود که کلنگ طرح راه‌‌آهن بوشهر به شیراز به طول ۴۳۷ کیلومتر و با ۱۱ قطعه اجرایی بر زمین نشست تا جابه‌جایی ۳ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال اول بهره‌برداری، توسط این خط ریلی انجام شود.

با اتمام این طرح، شهرستان عسلویه به‌عنوان قطب اقتصادی کشور، به مسیر رونق بیشتری در حوزه اقتصادی وارد خواهد شد تا از این طریق داد و ستدهای اقتصادی جنوب کشور روی غلتک بیافتد. در ۱۵ سال گذشته، تامین اعتبار، بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی این طرح بوده است. شرایط توپوگرافی سخت منطقه نیز مزید بر علت شده است تا این طرح مهم، دچار مشکلات متعددی باشد.

 راه‌‌آهن بوشهر به شیراز مطالبه دیرینه بوشهری‌هاست

بنابراین طرح راه‌‌آهن بوشهر به فارس یکی از مطالبات دیرینه مردم استان بوشهر شده است چراکه با تکمیل این پروژه، خط ریلی تهران، اصفهان، شیراز به بندر بوشهر تسهیل می‌شود و از سوی دیگر اقتصاد دریایی نیز بر پایه همین خط ریلی رونق پیدا می‌کند. مردم استان بوشهر انتظار دارند این خط ریلی پویایی و رونق اقتصادی استان بوشهر را به ارمغان بیاورد.

برای همین منظور است که تکمیل خط ریلی بوشهر به شیراز یکی از اولویت‌های استان بوشهر در تخصیص اعتبار قرار گرفته است. اینکه خط ریلی بوشهر پس از سال‌ها رکود در دولت شهید آیت‌الله رئیسی فعال شده است یکی از دستاوردهای کلان این دولت در استان بوشهر است. اکنون پیشرفت پروژه راه‌‌آهن شیراز، بوشهر و عسلویه در قطعه هفتم نیز در کمتر از ۶ ماه پیشرفت فیزیکی حدود ۱۵ درصد رسیده است.

 

تحول در پیشرفت طرح راه‌‌آهن بوشهر به شیراز در دولت سیزدهم

اکنون همزمان کارگاه عملیاتی با بیش از ۸۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین عملیات‌های متعددی در شرایط زمینی‌شناسی دشوار انجام می‌دهند تاجایی که در ۶ ماه بیش از یک سوم عملیات خاک برداری و هموارسازی مسیر تعیین شده انجام شده است. در این راستا عملیات اجرای ۶۶ کیلومتر از این راه‌‌آهن در همین هفته شروع می‌شود.

معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اینطور وعده داده است که «در مدت زمان ۴ سال سوت قطار در استان بوشهر به صدا در خواهد آمد.» انتظار می‌رود با این طرح جذب سرمایه‌گذار به صورت ویژه‌تری در استان انجام شود و نیز فرصت‌های شغلی بیشتری برای مردم استان بوشهر ایجاد شود. حمل و نقل ارزان‌تر و کارآمدتر نیز در پی افتتاح این خط ریلی موجب کاهش هزینه‌های باری خواهد شد و ترافیک جاده‌ای را کاهش و  نیز حجم تصدفات را نزولی خواهد کرد.

افزایش درآمدهای محلی با طرح‌ریزی‌های گردشگری نیز در پی شنیده شدن سوت قطار در استان بوشهر است چراکه با تسهیل مسیر رفت و آمد گردشگران با شرایط مطلوب‌تر می‌توانند از استان بوشهر دیدن کنند.

 

نگاه رهبر انقلاب طرح کلان کشوری بوشهر را احیا کرد

محمود دستغیبی در گفتگو با خبرنگار «سپاس خبر» اظهار کرد: راه‌‌آهن شیراز به بوشهر به‌طول ۴۳۰ کیلومتر در قالب ۱۷ قطعه اجرایی تعریف شده است که ۱۲ قطعه به‌طول ۳۱۰ کیلومتر در استان فارس و پنج قطعه به‌طول ۱۲۰ کیلومتر در استان بوشهر واقع شده است که قبل از دولت سیزدهم دو قطعه الف و ب به‌طول ۲۵ کیلومتر در حال اجرا بود و قطعات یک و دو به‌طول ۱۰۰ کیلومتر نیز در استان فارس در حال اجرا بود اما در دولت سیزدهم مصوب شد که از محل تهاتر نفت اعتبار راه آهن شیراز بوشهر پرداخت شود و با نظر رهبر معظم انقلاب و بخشی از اعتبارات نفت، این طرح جان تازه‌ای گرفت. تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در پروژه راه آهن بوشهر به شیراز هزینه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر افزود: در دولت سیزدهم ۱۳ قطعه جدید نیز به مناقصه گذاشته شد و پیمانکاران انتخاب و عملیات اجرایی شروع شد. قطعات یک و دو نیز در سال گذشته به‌علت نبود اعتبار، اعمال ماده ۴۸ شد و نیز بعد از قطعات یک و دو، قطعه سه نیز به مناقصه گذاشته شده است که در مرحله نهایی شدن انتخاب پیمانکار است.

وی ادامه داد: تا شب عید امسال عمده‌ترین مشکل این طرح نبود اعتبار بوده است که باعث تعطیلی و کندی عملیات شده بود اما از فرودین امسال با تزریق اعتبار، عملیات اجرایی قطعات به شدت فعال و استمرار فعالیت نیز منوط به تزریق مجدد اعتبار است. در حال حاضر آینده طرح به‌شدت بستگی به تامین اعتبار و فروش نفت تهاتری دارد.

 

کلان طرح استان بوشهر همچان راه‌‌آهن بوشهر به شیراز است

اکبر پورات نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سپاس خبر» اظهار کرد: در هفته دولت امسال ۲ هزار و ۶۹ طرح کلنگ‌زنی و افتتاح خواهد شد. که از این تعداد، ۵۴۶ پروژه کلنگ‌زنی و یک‌هزار و ۵۲۳ طرح افتتاحی در حوزه سدها، راه‌ها، نهضت ملی مسکن و درمان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر اضافه کرد: اگرچه طرح‌های بزرگی تا الان در این سه سال انجام شده است اما همچنان کلان طرح موجود در استان بوشهر، طرح راه‌‌آهن است که ۱۷ قطعه دارد. از این تعداد قطعات، ۱۶ قطعه در مرحله عملیات اجرایی هستند.

 

 راه‌‌آهن بوشهر به شیراز در شتاب است

احمد محمدی‌زاده نیز در این باره در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «سپاس خبر» اظهار کرد: کارگاه راه‌‌آهن بوشهر به فارس در میسر دالکی به کنارتخته فعال است. کل این طرح نیز در بخش‌های دیگر با شتاب مطلوبی فعال است. چند قطعه از طرح راه‌‌آهن شیراز به بوشهر هم درحال تکمیل است.

محمدی زاده با بیان اینکه طرح راه‌‌آهن بوشهر به شیراز پیش از دولت سیزدهم، از ۱۷ قطعه، فقط ۴ قطعه‌اش پیمانکار داشته است، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶ قطعه از ۱۷ قطعه این طرح فعال است. ازجمله علل فعال شدن این طرح نیز ۱.۲ میلیارد یورویی است که با تلاش آیت‌الله رئیسی و نظر رهبر معظم انقلاب، به این طرح اختصاص پیدا کرد.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه در چهار ماه اخیر حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان به پروژه راه‌‌آهن تزریق شده است، بیان کرد: امیدواریم این طرح زمینه رفاه بیشتر شهروندان این استان را به همراه داشته باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه