در نشست خبری تشریح شد؛
جزئیات کنسرت "بوی بهار"؛ اجرای آثار خاطرهانگیز موسیقی ایران با ارکستر ملی
![جزئیات کنسرت "بوی بهار"؛ اجرای آثار خاطرهانگیز موسیقی ایران با ارکستر ملی](https://s3.dana.ir/dana/uploads/2025/02/11/3371770d3c014300a7e4a1baee9ea50c.jpg)
نشست خبری کنسرت ارکستر ایرانی بوی بهار، صبح امروز سه شنبه بیست و سوم بهمنماه، در سالن صفارزاده حوزه هنری تهران با حضور فاضل جمشیدی (خواننده)، کیوان ساکت (آهنگساز) و داریوش آریانپور (تنظیمکننده و سرپرست گروه تحریر خیال) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی دانا؛ کنسرت موسیقی ارکسترال ایرانی با عنوان "بوی بهار" که در آستانه ماه رمضان برگزار میشود، فرصت بینظیری برای شنیدن قطعات خاطرهانگیز و پرشور موسیقی ایران است. این کنسرت با اجرای قطعاتی از هنرمندان بزرگ موسیقی کشورمان همچون کامبیز روشنروان، کیوان ساکت، بابک زرین و داریوش آریانپور، لحظات خاص و به یادماندنی را برای علاقهمندان به موسیقی سنتی ایرانی رقم خواهد زد.
فاضل جمشیدی، خواننده دیرین و معروف موسیقی ایرانی، در این برنامه در کنار ارکستر بزرگ ۳۰ نفره ملی ایرانی و ارکسترالهای سنتی به اجرا خواهد پرداخت.
نشست خبری کنسرت ارکستر ایرانی بوی بهار، صبح امروز سه شنبه بیست و سوم بهمنماه، در سالن صفارزاده حوزه هنری تهران با حضور فاضل جمشیدی (خواننده)، کیوان ساکت (آهنگساز) و داریوش آریانپور (تنظیمکننده و سرپرست گروه تحریر خیال) برگزار شد.
این کنسرت به رهبری علیرضا شریفی، چهارشنبه هشتم اسفندماه با ارکستر سی نفره در تالار اندیشه حوزه هنری روی صحنه میرود و قطعاتی چون توای پری کجایی، امشب در سر شوری دارم، نوایی، پیک سحری، رواق سکوت، ملامحمد جان و وطنم ای شکوه پا برجا از جمله آثار برجستهای هستند که در این کنسرت به صحنه خواهند آمد
جمشیدی: آثار فاخر نباید در فراموشی بمانند
در ابتدای این نشست خبری فاضل جمشیدی خواننده موسیقی سنتی ایرانی گفت: جای کامبیز روشن روان که از شریف ترین موزیسین های ایرانی است بسیار خالی است. پنج قطعه از او است ، سه کار از کیوان ساکت است که من با او از دهه شصت دوست هستم، از اقای اریانپور هم ممنون هستم.
وی ادامه داد: ارکستر ملی در ادامه گلها شروع به کار کرد و بعد از آقای محمدرضا شجریان از من و آقای علیرضا قربانی دعوت شد. همان روز استاد ساکت مرا تشویق کرد و گفت این حضور باعث افتخار است. اگر ما با ارکستر ملی که بعد شجریان من خوانندهاش بودم، اجرا نکنیم؛ پس چه کسی این کار را میکند؟
جمشیدی بیان کرد: دو انگیزه اصلی برای برگزاری کنسرت ارکستر ایرانی داشتیم. نخست اینکه آثار انتخابشده همگی فاخر هستند و باید در ارکستر ملی ایران اجرا میشدند؛ اما متأسفانه سالهاست از آثار استاد روشنروان استفاده نشده و نباید اینطور باشد.
وی ادامه داد: ما سمفونی "فلکالافلاک" را در اختیار داشتیم که قرار بود در لرستان و شهر خرمآباد اجرا شود. حتی سه وزارتخانه نیز قول همکاری داده بودند، اما در نهایت به وعدههای خود عمل نکردند و کار به سرانجام نرسید. این موضوع نیز یکی از انگیزههای اصلی برگزاری کنسرت پیشرو است که به عنوان آخرین برنامه اجرای موسیقایی پیش از فرا رسیدن ماه رمضان در نظر گرفته شده است.
این خواننده پیشکسوت خاطر نشان کرد: پانزده اثر دارم که باید با ارکستر ملی اجرا میشدند، اما متأسفانه این روند در دستاندازهای اداری گیر کرده است. این آثار را نمیتوان با ارکسترهای معمولی اجرا کرد و نیاز به ارکستری بزرگ و حرفهای داریم. خوشبختانه حوزه هنری در کوتاهترین زمان ممکن، شرایط کار و برگزاری کنسرت را برای ما تسهیل کرد.
وی با اشاره به هزینههای بالای اجرا تأکید کرد: دستمزد نوازندگان بالای صد و بیست تا سیمیلیون تومان است و ممکن است گیشه نتواند این هزینهها را پوشش دهد. متأسفانه شرایط به گونهای است که اگر یک خانواده بخواهد به کنسرت بیاید و حتی یک ساندویچ هم بخورد، باید حدود شش میلیون تومان هزینه کند.
جمشیدی با تشکر از حوزه هنری گفت: امیدوارم این کنسرت، که به عنوان آخرین برنامه موسیقایی قبل از ماه رمضان امسال برگزار میشود، به بهترین شکل ممکن اجرا شود و اثری فاخر و ماندگار از خود به جای بگذارد.
ساکت: آثارم را برای دلم ساختهام، نه برای مناسبتها
در ادامه این نشست کیوان ساکت با اشاره به سبقه آشناییش با فاضل جمشیدی اظهار داشت: من یه دعوت مشکاتیان به تهران آمدم و قبلش با فاضل در مشهد کار میکردم. گروهی داشتم به اسم صبا و یادم هست داریوش ارجمند در ارشاد آنجا مسئول موسیقی بودند. بعدا که به تهران و خانه مشکاتیان رفتم، او گفت ارجمند هم اینجاست. بعد گفت تو باید به تهران میآمدی. بعد هم که با فاضل جمشیدی آشنا شدم و نخستین گروه را داشتیم. من و فاضل و برخی دیگر برای اولینبار در مزار خیام اجرا کردیم و اتفاقا هم استقبال شد. سابقه دوستی من و آقای جمشیدی به آن سالها باز میگردد و حال خوشحالم که همکاری دیگری را در پیش داریم.
او گفت: خوشحالم که آثارم را به خاطر دلم ساختهام و تا حالا هیچ اثری برای هیچ مناسبتی نساختهام. همچنین خوشحالم آقای آریانپور که هم خوشنویس باسابقه ای است و هم نوازندهاند را کنار خودمان داریم. ایشان آثار زیادی کار کرده و بزودی آنها را میشنوید.
موسیقی کلاسیک بدون حمایت روی زمین میماند
آریانپور نیز گفت: قصدم این بود ارکستری صد نفره داشته باشیم، اما خب نمیشود. موسیقی کلاسیک همیشه به حمایت نیاز دارد و اگر حمایت نشود روی زمین میماند. در همه کشورها بلیتها توسط دولت خریده میشوند و دغدغه گروه فقط اجراست.
وی درباره همکاری حوزه هنری نیز گفت: آنقدر حمایت شدیم تا توانستیم کار برگزاری کنسرت با ارکستری بزرگ را ممکن کنیم. به خاطر ارادت به استاد ساکت و اینکه سالها شاگردش بودم سبک ایشان را خیلی می پسندم و همه میدانیم بعد گلها ارکستر ایرانی به انزوا رفت. اما ارکستر وزیری این کارها را کرده بود.
او در بخش دیگری از صحبتهایش بیان کرد: موسیقی به همه مردم دنیا اختصاص دارد و شرقی و غربی ندارد. استاد ساکت از ویلون و سازهای غربی در ارکستر بهره بردند و همیشه دوست داشتم کار ارکسترال انجام دهم.
وی در پایان بیان کرد: همه کارهای من ارکسترال است و چون دوست داشتیم از کارهای کامبیز روشنروان و استاد ساکت داشته باشیم از آثار خودم دو کار بیشتر در قطعات قرار ندادم.
ارسال دیدگاه