اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

وقتی اولویت‌های خانم وزیر به جای ساخت و ساز، گردشگری است! + سند

وقتی اولویت‌های خانم وزیر به جای ساخت و ساز، گردشگری است! + سند
در حالی که بحران مسکن و نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های عمرانی در کشور همچنان ادامه دارد، سفرهای تفریحی وزیر راه و شهرسازی به مقاصدی همچون جزیره کیش و سوئیس، سؤالات زیادی را درباره عملکرد دولت در این حوزه ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی که بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و عمرانی کشور به اوج خود رسیده است، تصاویر سفرهای تفریحی وزیر راه و شهرسازی به مقاصدی همچون جزیره کیش و سوئیس، نگاه عموم مردم را به خود جلب کرده است. این سفرها که در فصل‌های شلوغ و حساس سال مانند نوروز انجام شده‌اند، نه تنها باعث اعتراض نمایندگان مجلس شده‌اند، بلکه در میان مردم نیز واکنش‌های منفی فراوانی ایجاد کرده‌اند.

قاسم روان‌بخش، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، در یکی از نطق‌های خود به این موضوع اشاره کرد و تأکید کرد که سفر تفریحی وزیر راه و همراهان وی به جزیره کیش در ایام نوروز، زمانی که اوج کاری وزارت راه و شهرسازی است، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی افزود: استفاده از بیت‌المال برای سفرهای غیرضروری نه تنها با موازین اخلاقی و مدیریتی سازگار نیست، بلکه نشان‌دهنده بی‌توجهی به مشکلات کلان کشور است.

عملکرد صفر درصدی وزارت راه و شهرسازی

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که در دوران مسئولیت فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، پیشرفت قابل‌توجهی در پروژه‌های مسکن ملی و عمرانی شهرهای جدید مشاهده نشده است. گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که در طی چند ماه اخیر، تولید مسکن در شهرهای جدید به نزدیک صفر درصد رسیده است.

شهرام ملکی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران، در گزارشی اعلام کرد که از مجموع ۱۴۱ هزار و ۶۸۷ واحد مسکن نهضت ملی مسکن، تنها ۱۱ هزار و ۷۹۲ واحد به مرحله سفت‌کاری رسیده‌اند. اما نکته جالب اینجاست که این آمار در طی یک ماه اخیر هیچ تغییری نداشته است. این موضوع سؤالات زیادی را درباره صحت آمارهای ارائه‌شده و عملکرد واقعی وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرده است.

آمارسازی یا واقعیت؟

یکی از انتقادات جدی که به وزارت راه و شهرسازی وارد شده، عدم شفافیت در ارائه آمارها و اطلاعات است. در حالی که وزیر راه و شهرسازی تکرار کرده است که "آمارسازی ممنوع است"، اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که همچنان عددسازی و آمارسازی در این وزارتخانه ادامه دارد.

برای مثال، افرادی که در سال ۱۴۰۰ اولین واریزی خود را برای ساخت و ساز در شهرهای جدید انجام داده‌اند، هنوز شاهد هیچ اقدامی در راستای ساخت منزل خود نیستند. این موضوع نه تنها باعث نارضایتی مردم شده، بلکه اعتقاد به بی‌کاری و بی‌تفاوتی دولت را در میان عموم مردم تقویت کرده است.

سفر به سوئیس؛ ضرورت یا تجمل؟

سفر وزیر راه و شهرسازی به سوئیس نیز یکی از مواردی است که بحث‌برانگیز بوده است. پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد هدف این سفر که بازدید از زیرساخت‌ها و جاده‌های سوئیس معرفی شده، اما سوال این است که واقعا در شرایط کنونی بازدید از جاده های سوئیس مهمتر از رسیدگی به شرایط جاده ای کشور بود که امسال نوروز نزیک به 900 نفر را به کام مرگ کشید؟ اخبار نشان می دهد، در واقع شامل دیدارهایی با مقامات کمیسیون اقتصادی اروپا و توسعه همکاری‌های بین‌المللی بوده است.

وزیر راه و شهرسازی در این سفر تأکید کرد که ایران آماده است در حوزه‌هایی مانند ایمنی جاده‌ای، کاهش تلفات جاده‌ای، استانداردسازی، و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک همکاری کند. اما سؤال اینجاست که آیا این همکاری‌ها نیاز به سفر شخص وزیر داشت؟ آیا نمی‌توانست این همکاری‌ها از طریق دیپلماسی اقتصادی یا فناوری‌های ارتباطی انجام شود؟

انتقاد از عدم توجه به مشکلات داخلی

یکی از انتقادات اصلی به وزیر راه و شهرسازی، عدم توجه به مشکلات داخلی و تمرکز بر سفرهای خارجی است. در حالی که کشور با بحران‌هایی مانند نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های مسکن ملی، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، و بی‌کیفیت بودن راه‌ها مواجه است، سفرهای تفریحی و گردشگری وزیر راه و همراهان وی نشان‌دهنده بی‌توجهی به مشکلات داخلی است.

نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی تأکید کرده‌اند که وزارت راه و شهرسازی باید به جای سفرهای تفریحی، بر حل مشکلات کلان کشور مانند بحران مسکن، کمبود زیرساخت‌ها، و نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های عمرانی تمرکز کند.

راهکارها برای بهبود عملکرد

برای بهبود عملکرد وزارت راه و شهرسازی، چند راهکار کلیدی وجود دارد:

  1. تمرکز بر پروژه‌های داخلی: وزارت راه و شهرسازی باید تمام تلاش خود را بر حل مشکلات داخلی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام معطوف کند.
  2. شفافیت در ارائه آمار: وزارت باید آمارهای دقیق و شفافی از پیشرفت پروژه‌ها ارائه دهد تا مردم و نهادهای نظارتی بتوانند عملکرد آن را ارزیابی کنند.
  3. کاهش هزینه‌های غیرضروری: سفرهای تفریحی و گردشگری باید به حداقل برسد و بودجه‌های اختصاص‌داده‌شده به این سفرها برای حل مشکلات داخلی استفاده شود.
  4. همکاری‌های بین‌المللی هوشمندانه: همکاری‌های بین‌المللی باید از طریق دیپلماسی اقتصادی و فناوری‌های ارتباطی انجام شود تا هزینه‌های سفرهای خارجی کاهش یابد.

به گزارش راه دانا، سفرهای تفریحی وزیر راه و شهرسازی در حالی که مشکلات کلان کشور همچنان ادامه دارد، نشان‌دهنده بی‌توجهی به نیازهای مردم و بحران‌های داخلی است. وزارت راه و شهرسازی باید به جای تمرکز بر سفرهای گردشگری، تمام تلاش خود را بر حل مشکلات مسکن، تکمیل پروژه‌های عمرانی، و بهبود زیرساخت‌ها معطوف کند. این اقدامات نه تنها باعث افزایش رضایت مردم خواهد شد، بلکه به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور نیز کمک خواهد کرد.

ادعای شخصی بودن سفر، اما شواهد متناقض

در حالی که مجید اخوان ، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، از سفر وزیر این وزارتخانه به جزیره کیش به عنوان یک سفر "شخصی و خانوادگی" یاد کرده است، برخی نکات و مستندات مطرح‌شده، این ادعای وزارت راه را زیر سؤال می‌برد.

چرا همچنان پرسش‌ها باقی مانده‌اند؟

1. حقوق کارکنان دولت یا استفاده از بیت‌المال؟
اخوان در توضیحات خود اشاره کرد که سفر وزیر راه و شهرسازی، که با همراهی دو خانواده دیگر و در مجموع هفت نفر انجام شده، کاملاً خصوصی بوده و هیچ ارتباطی با وظایف اداری نداشته است. وی همچنین تأکید کرد که هزینه‌های این سفر به طور کامل از محل منابع شخصی پرداخت شده است.

اما این ادعا در مقابل نامه‌ای از سوی اداره رفاه سازمان هواپیمایی که به صورت رسمی و اداری تنظیم شده، بازتاب متفاوتی پیدا می‌کند. این نامه که به ظاهر به پیگیری شرایط سفر وزیر اختصاص دارد، اشاره‌ای به هزینه‌های "شخصی" ندارد و حتی جزئیاتی مانند "شام و ناهار فولبرد" را شامل می‌شود.

2. چرا نامه‌نگاری اداری برای سفر شخصی؟

یکی از بزرگ‌ترین پرسش‌ها این است که اگر این سفر واقعاً شخصی بوده، چرا نیاز به نامه‌نگاری اداری وجود داشته؟ این موضوع به خصوص زمانی قابل توجه است که در نامه اداره رفاه سازمان هواپیمایی، از اصطلاحاتی مانند "شام و ناهار فولبرد" استفاده شده است. این توضیحات نشان می‌دهد که این سفر به نوعی تحت پوشش منابع دولتی قرار داشته است.

3. وزیر راه و نقش نظارتی در ایام پیک سفرها

یکی دیگر از نقاط ضعف این ادعا، برنامه‌ریزی سفر وزیر راه و شهرسازی در ایام پیک سفرهای نوروزی است. وزیر این وزارتخانه، به عنوان مسئول نظارت بر خدمات‌رسانی در پایانه‌های مسافری، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و ناوگان حمل‌ونقل، وظیفه دارد تا در این دوره‌های پرتردد، حضور فعال داشته باشد.

این موضوع اهمیت می‌یابد وقتی متوجه شویم که در طول عمر جمهوری اسلامی، سابقه ندارد که وزیر راه و شهرسازی در ایام پیک سفرها، به سفری شخصی برود. این موضوع به ویژه زمانی مشکل‌ساز می‌شود که شرایط سفر و اقامت وزیر، شامل امکانات لوکس مانند سوئیت رویال و غذای رایگان باشد که به نظر می‌رسد از محل بیت‌المال تأمین شده‌اند.

سؤالات بدون پاسخ

  • هزینه‌های سفر واقعاً توسط خود افراد پرداخت شده است؟
    اگر پاسخ مثبت است، پس چرا نامه‌ای از سوی اداره رفاه سازمان هواپیمایی تنظیم شده است؟

  • چرا جزئیاتی مانند "شام و ناهار فولبرد" در نامه‌های اداری ذکر شده است؟
    این جزئیات نشان می‌دهد که این سفر به نوعی تحت پوشش منابع دولتی قرار داشته است.

  • نقش نظارتی وزیر راه در ایام پیک سفرها چه شد؟
    حضور وزیر در چنین مواقعی، ضروری‌تر از هر زمان دیگری است.

با توجه به شواهد موجود، ادعای شخصی بودن سفر وزیر راه و شهرسازی به کیش، نیازمند بررسی دقیق‌تری است. اگر این سفر واقعاً شخصی بوده، چرا نامه‌های اداری و جزئیاتی مانند "شام و ناهار فولبرد" در میان مستندات آن دیده می‌شود؟

این موضوع نه تنها نیازمند توضیحات شفاف‌تری از سوی وزارت راه و شهرسازی است، بلکه نشان‌دهنده ضرورت نظارت دقیق‌تر بر نحوه استفاده از منابع عمومی است.


در نهایت امروز اینکه مدیران گرانقدر وزارت راه و شهرسازی درباره این مکاتبه توضیح دهند تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه