رئیس شورای شهر تهران مطرح کرد:
بررسی وضعیت نابسامان معابر تهران
رئیس شورای شهر تهران گفت: ترافیک سنگین، سد معبر دستفروشان و کمبود زیرساختهای شهری از چالشهای اصلی تهران در ایجاد وضعیت نابسامان معابر است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی چمران در گفتگو با خبرنگار تهران پرس درباره وضعیت نابسامان معابر و خیابانهای پایتخت گفت: ترافیک سنگین، سد معبر دستفروشان و کمبود زیرساختهای شهری از چالشهای اصلی تهران برای این مسئله است.
وی با اشاره به تلاشهای شورا برای بهبود وضعیت، از برنامههای ساماندهی معابر و توسعه حملونقل عمومی سخن گفت، اما تأکید کرد که حل این مشکلات نیازمند همکاری همهجانبه است.
رئیس شورای شهر تهران افزود: واقعیت این است که تهران به دلیل جمعیت بالا و تمرکز فعالیتهای اقتصادی و اداری، فشار زیادی روی معابرش تحمل میکند. در محلههایی مثل داوودیه، که هم مسکونی است و هم مراکز تجاری و اداری زیادی دارد، ترافیک در ساعات اوج به یک معضل جدی تبدیل شده. بلوار میرداماد و خیابانهای اطراف مانند ظفر، به دلیل تردد بالای خودروها و کمبود پارکینگ، اغلب قفل میشوند. این مشکل در کل تهران وجود دارد، اما در مناطق مرکزی مثل منطقه ۳ پررنگتر است.
وی درباره برنامههای شورای شهر برای رفع سد معبر توسط دستفروشان اظهار داشت: سد معبر دستفروشان، بهویژه در مناطق شلوغ، پیادهروها را برای عابران پیاده ناامن و غیرقابل استفاده کرده است. ما در شورای شهر بارها این موضوع را بررسی کردیم. در جلسه اخیر، اعضا تأکید کردند که باید ساماندهی دستفروشان با جدیت دنبال شود. طرحهایی برای ایجاد بازارچههای محلی و اختصاص فضاهای مشخص به دستفروشان در دست اجراست. برای مثال، در منطقه ۱۱ و اطراف پارک دانشجو، ساماندهی خوبی انجام شده که میتواند الگویی برای محلات دیگر باشد. شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری و شهربان باید نقش فعالتری ایفا کنند تا این معضل بهتدریج حل شود.
چمران با اشاره به اینکه ترافیک در برخی محلهها بهویژه بلوار میرداماد، یکی از گلایههای اصلی ساکنان است، درباره اقدامات شورای شهر برای کاهش بار ترافیکی خاطرنشن کرد: ترافیک در این محلهها به دلیل موقعیت استراتژیک محله و نزدیکی به بزرگراههای مدرس و حقانی، چالش بزرگی است. ما در شورای شهر، توسعه حملونقل عمومی را در اولویت قرار دادهایم. ایستگاههای مترو میرداماد و شریعتی دسترسی خوبی فراهم کردهاند، اما کافی نیست. اخیراً ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید به خطوط جنوب تهران اضافه شده و برنامه داریم این تعداد را در مناطق مرکزی هم افزایش دهیم. همچنین، طرحهایی برای هوشمندسازی تقاطعها و مدیریت ترافیک در حال بررسی است. البته، باید فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی هم تقویت شود.
رئیس شورای شهر تهران درباره برنامههای شورای شهر برای وضعیت پیادهروها و زیرساختهای عابر پیاده در تهران بیان کرد: برخی پیادهروهای تهران به دلیل تردد بالا و گاه اشغال توسط مغازهداران یا دستفروشان، وضعیت مطلوبی ندارند. در برخی نقاط، مثل خیابان کازرون، حتی عبور از پیادهرو دشوار است. ما طرحی برای بازسازی و استانداردسازی پیادهروها داریم که شامل همسطحسازی، نصب موزاییکهای مناسب و ایجاد مسیرهای ویژه برای معلولان است. این طرح در مناطق دیگر با موفقیت اجرا شده و بهزودی در باقی مناطق هم عملیاتی خواهد شد.
وی در پایان یادآور شد: حل مشکلات معابر تهران یکشبه ممکن نیست. ما با چالشهای مالی و زیرساختی مواجهیم، اما برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت در دست اجراست. در کوتاهمدت، ساماندهی دستفروشان و افزایش ناوگان حملونقل عمومی ادامه دارد. در بلندمدت، طرحهای توسعه مترو و هوشمندسازی ترافیک میتواند بار معابر را کاهش دهد. همکاری شهروندان هم ضروری است؛ مثلاً کاهش استفاده از خودروهای شخصی میتواند تأثیر زیادی داشته باشد.
ارسال دیدگاه