اخبار داغ

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با دانا؛

ورود خودروهای خارجی می‌تواند به عنوان یک اهرم فشار بر خودروسازان عمل کند

ورود خودروهای خارجی می‌تواند به عنوان یک اهرم فشار بر خودروسازان عمل کند
حجت‌الاسلام سید جواد حسینی کیا با تأکید بر نقش دولت در سیاست‌گذاری و نه مدیریت مستقیم بازار، خط‌مشی‌هایی برای کاهش تنش‌های قیمتی و افزایش کیفیت محصولات داخلی ارائه کرد.

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، در پاسخ به سوالی در خصوص علل درخواست افزایش قیمت خودرو توسط گردانندگان ایران خودرو به خصوص نقش مدیریت کروز بر این شرکت به بررسی مشکلات موجود در بازار خودرو پرداخت. وی با تأکید بر نقش دولت در سیاست‌گذاری و نه مدیریت مستقیم بازار، خط‌مشی‌هایی برای کاهش تنش‌های قیمتی و افزایش کیفیت محصولات داخلی ارائه کرد.

حسینی کیا، در ابتدا به تحلیل وضعیت فعلی بازار خودرو پرداخت و گفت: "مشکل اصلی بازار خودرو در ایران، ناترازی جدی میان عرضه و تقاضا است. این موضوع به دلیل انحصار داخلی و عدم وجود رقابت کافی تشدید شده است."

وی ادامه داد: "وقتی بازار تحت تسلط چند تولیدکننده بزرگ قرار دارد، آزادی عمل برای تعیین قیمت‌ها در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد. این امر باعث شده است که مردم شاهد افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها باشند."

نقش دولت در تنظیم بازار

حسینی کیا با تأکید بر جداسازی نقش دولت از بنگاه‌داری، اظهار داشت: "وظیفه دولت در عرصه خودروسازی، تنها سیاست‌گذاری است و نه مدیریت مستقیم کسب‌وکار. دولت باید شرایطی فراهم کند تا بازار به تعادل برسد و رقابت سالم برقرار شود."

وی افزود: "هدف از تصویب قوانینی مانند واردات خودرو، حذف تولید داخلی نیست، بلکه جبران کسری عرضه و ایجاد تعادل در بازار است. این اقدام می‌تواند به کاهش فشار قیمتی کمک کند."

مزایای ورود خودروهای خارجی به بازار

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس به مزایای ورود خودروهای خارجی اشاره کرد و گفت: "ورود خودروهای خارجی می‌تواند به عنوان یک اهرم فشار عمل کند و خودروسازان داخلی را مجبور کند که کیفیت محصولات خود را افزایش دهند و قیمت‌ها را منطقی‌تر سازند."

وی توضیح داد: "رقابت سالم بین خودروسازان داخلی و خارجی، نه تنها به نفع مصرف‌کنندگان است، بلکه باعث پیشرفت صنعت خودروسازی کشور نیز خواهد شد."

خطر آزادسازی کامل قیمت‌ها

حسینی کیا با ابراز نگرانی از آزادسازی کامل قیمت‌ها، گفت: "اگر قیمت‌ها به طور کامل آزاد شود و به دست خودروسازان سپرده شود، بخش بزرگی از جامعه و اقشار متوسط از توان خرید خودرو محروم خواهند شد."

وی ادامه داد: "باید این سؤال را مطرح کرد که وقتی خودروساز بدون هیچ محدودیتی قیمت را بالا می‌برد، چه کسی می‌تواند این قیمت‌ها را کنترل کند؟"

راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات بازار

حسینی کیا راهکارهایی برای حل مشکلات بازار خودرو ارائه کرد و گفت: "نمی‌توان سرنوشت بازار را به طور کامل به دست تولیدکنندگانی سپرد که برای افزایش قیمت، عرضه را برای مدت‌ها متوقف می‌کنند."

وی تصریح کرد: "راهکار مناسب، اجرای یک برنامه پله‌ای و زمان‌بندی شده است. می‌توان در یک بازه زمانی مشخص (سه تا پنج سال)، با ارائه معافیت‌ها و تسهیلاتی به خودروسازان داخلی، آن‌ها را برای رقابتی‌شدن آماده کرد و به‌تدریج به سمت آزادسازی کامل حرکت کرد."

نقش شورای رقابت در تعیین قیمت‌ها

حسینی کیا شورای رقابت را مرجع قانونی تعیین قیمت‌ها دانست و گفت: "تا زمانی که شرایط برای آزادسازی کامل قیمت‌ها فراهم نیست، شورای رقابت باید وظیفه قانونی خود را در تعیین قیمت به‌درستی انجام دهد."

وی افزود: "این شورا باید نظارت دقیقی بر قیمت‌گذاری داشته باشد تا از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها جلوگیری شود و حقوق مصرف‌کنندگان حفظ شود."

به گزارش راه دانا، مشکلات موجود در بازار خودرو ایران ریشه در ناترازی عرضه و تقاضا، انحصار داخلی و عدم رقابت کافی دارد. برای حل این مشکلات، دولت باید نقش سیاست‌گذاری خود را به‌درستی ایفا کند و شرایطی فراهم کند که رقابت سالم برقرار شود. ورود خودروهای خارجی می‌تواند به عنوان اهرمی برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت‌ها عمل کند. آزادسازی کامل قیمت‌ها بدون برنامه‌ریزی دقیق، می‌تواند به محرومیت بخش بزرگی از جامعه از توان خرید خودرو منجر شود. بنابراین، اجرای یک برنامه پله‌ای و زمان‌بندی شده، به همراه نظارت دقیق شورای رقابت، می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند و دولت و خودرو سازان باید به این نتیجه برسند که افزایش قیمت خودرو راهکار نیست و در نهایت موجب رکود بیشتر این بازار خواهد شد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه