دانا گزارش می دهد؛
جاده دوطرفه «تهران - پکن» برای همکاری های استرتژیک/توهم نپیوستن به FATF و دست انداز همکاری با چین!
اگرچه برخی به دنبال طرح توهم نپیوستن ایران به FATF و موانع آن برای همکاری ایران و چین هستند، اما گسترش روابط استراتژیک تهران - پکن گامی در جهت ایجاد نظم نوین جهانی و شکست جهان تک قطبی خواهد بود.
به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موضوع پذیرش یا عدم پذیرش FATF اگرچه در طول سالهای اخیر با دیدگاه های موافق و مخالف بسیاری مواجه بوده است اما مهمتر از موضع گیری های سیاسی، مسئله حقوقی پذیرش آن است که برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
براساس این دیدگاه از آنجا که ایران در طول دهه های گذشته تخت فشار شدید تحریم های آمریکا قرار گرفته است، برای حفظ تعادل در چرخا اقتصادی، لاجرم مسیر دور زدن تحریم های را در پیش گرفته است، مسیری که تا به امروز توانسته مهمترین راهکار برای کاهش فشار تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان باشد.
در این بین اما، پیوستن به FATF و پذیرش همه شروط آن، موجب خواهد شد که دست خود را در دور زدن تحریمها رو کرده و این امکان را برای کاهش فشارهای اقتصادی از بین ببریم.
از سوی دیگر به نظر می رسد حتی در صورتی که ایران به FATF بپیوندد و از لیست سیاه خارج شود، اما تحریمهای گسترده ایالات متحده همچنان بهعنوان مانعی جدی برای تعاملات مالی و تجاری ایران باقی خواهد ماند و این دلیل روشنی برای غیر قابل اعتماد بودن غرب خواهد بود.
این میان اما، عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای و بریکس خود راهکار مهمی برای جبران خلا های ناشی از تحریم های آمریکا علیه ایران و کارشکنی های غرب در تعاملات مالی و تجاری به شمار می رود.
توهم طرفداران FATF درباره همکاری با چین
در حالی که تبعات پیوستن ایران به FATF امری روشن و قطعی به شمار می رود، اما طرفداران پیوستن به این معاهده همچنان برای بستن دست و پای ایران، در تلاش هستند تا با طرح توهماتی، جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بین الملل گرفتار تعهدات سیاسی کنند.
علی رقم آنکه برخی معتقد هستند که عدم پذیرش FATF می تواند مانع همکاری ایران و چین شود اما سطح همکاری ایران با چین در قالب توافق راهبردی بین ایران و چین می تواند گام مهمی در جهت تقوبت روابط دو جانبه باشد.
در دولت سیزدهم برای تقویت همکاری های مشترک ایران و چین لایه صادرات نفت به سمت پروژه های عمرانی و اجرایی حرکت کرد.
فراهم شدن تمهیدات و مقدمات فیزیکی و فکری «ابتکار کمربند – راه» به عنوان یک کریدور بینالمللی موثر در توسعه و ایجاد یک تحول تمدنی و صنعتی در روابط دو کشور از اقدامات دولت سیزدهم برای تقویت روابط دو کشور بود موضوعی که بر اهمیت نقش محوری ایران در پروژه راهبردی یک کمربند - یک جاده و تقویت روابط بنیادین و پایداری برای توسعه همکاری های تهران - پکن تاکید داشت.
سرمایه گذاری های مشترک ایران و چین یکی دیگر از زمینه های گسترش و تقویت همکاری دو کشور است که می تواند یه گام دیگر از لزوم پیوستن به FATF , ایجاد بار مضاعف در برابر غرب جلوگیری کند.
ایجاد سازوکارهای مالی خارج از مدار دلار و یورو و جذب سرمایهگذاری خارجی در بخشهای راهبردی دو محور اصلی در معاهده اقتصادی ایران و چین است که می تواند زمینه روابط پایدار تهران - پکن را فراهم کند.
حرکت به سمت نظم نوین جهانی
از آنجا که در حال حاضر چین به عنوان با برخورداری از دومین اقتصاد بزرگ جهان نقش مهمی در تحولات جهانی و نظم نوین آینده ایفا خواهد کرد، همکاری های مشترک منطقه ای با این کشور یم تواند به لایه های اشتراتژیک تر وارد شود.
چین به عنوان ستون فقرات سازمان های اقتصادی منطقه ای از انگیزه بالایی برای شکستن نظام تک قطبی در جهان و تقویت چند جانبه گرایی دارد از این رو همکاری های مشترک دیپلماتیک با این این کشور زمینه ساز مبارزه با سلطه گری آمریکا و یک جانبه گرایی آن در جهان خواهد بود.
ار این رو می توان سفر مسعود پزشکیان به چین، را فراتر از یک سفر دیپلماتیک و تشریفاتی قلمداد کرد چرا که چین، بهعنوان دومین اقتصاد جهان میتواند از منظر حیاتی، به نیازهای ایران پاسخ مثبت دهد.
یکی از اقدامات مهم این کشور، خرید نفت ایران در دوران تحریم ها بود که موجب شد کمک شایانی به اقتصاد ایران در دوران فشارهای ظالمانه صورت گیرد. علاوه بر آن براساس سند همکاری 25 ساله دو کشور این همکاری های اقتصادی امروز فراتر رفته و به بخش سرمایهگذاری چین در انرژی، زیرساخت و انتقال فناوری دیجیتال کشیده شده است.
بدون شک همکاری های مشترک ایران و چین می تواند در عرصه بین الملل تاثیر قابل توجهی بر موقعیت استراتژیک هر دو داشته باشد و در این مسیر باید روشن باشد که تهران - پکن تا چه اندازه شریک قابل اعتمادی برای یکدیگر خواهند بود.
غرب به عنوان شریک اقتصادی قابل اعتماد نیست
جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس در گفتگو با دانا؛ با اشاره به اینکه همکاری با چین فرصت مهمی برای اقتصادی و ایجاد گشایش در برابر تحریم های ظالمانه آمریکا است، گفت: قرارداد 25 ساله ایران و چین در حقیقت فضای برای تنفس اقتصادی کشور بود.
وی با اشاره به اینکه در طول سالهای گذشته بارها در قالب مذاکره و گفتگو غرب را آزمودیم، ادامه داد: آمریکا و اروپا نشان دادند که نمی توان به آنها به عنوان شریک اقتصادی اعتماد کرد.
نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به اینکه آمریکا و اروپا عملا از برجام خارج شدند بدون اینکه به تعهدات خود عمل کنند، تصریح کرد: از برجام خارج شدند و به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند و حالا بعد از گذشت چند سال مکانیزم ماشه را از دل برجام بیرون کشیده و علیه ایران استفاده می کنند، در چنین شرایطی نمی توان به غرب اعتماد کرد.
قادری با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم سیاست های منطقه ای بسیار تقویت شد و زمینه برای استفاده از ظرفیت ها و فرصت های کشورهایی همچون چین فراهم آمد، ادامه داد: چرا نباید همکاری های استراتژیک با کشورهای همچون چین را که اقتصاد دوم جهان را در اختیار دارد افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه باید برای تامین منافع ملی خود به دنبال توافق های بلند مدت با کشورهایی همچون چین، روسیه، هند باشیم که اعضای سازمان های اقتصادی همچون بریکس و شانگهای هستند، خاطرنشان کرد: نباید برای تامین منافع ملی خود از آمریکا یا اروپا مجوز بگیریم منافع ما ایجاب میکند تا با هر کشوری که حاضر به ارتباط سالم متقابل با ما باشد ارتباط برقرار کنیم.
ارسال دیدگاه