سخنگو شهرداری تهران خبر داد؛
ورود ۲۰۱ اتوبوس برقی و دو خط جدید مترو تا بهمنماه در پایتخت
سخنگوی شهرداری تهران از ورود ۲۰۱ دستگاه اتوبوس برقی در ابتدای مهرماه و بهرهبرداری از دو خط جدید مترو تا بهمنماه خبر داد و گفت: توسعه حملونقل عمومی در کنار اصلاح تقاطعها و دسترسیهای شهری، به کاهش ترافیک و آلودگی هوای پایتخت منجر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری عبدالمطهر محمدخانی سخنگو شهرداری تهران، امروز(دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۴) در خانه روزنامه نگاران برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری سخنگوی شهردار تهران درباره آبیاری فضای سبز در شرایط خشکسالی تهران، گفت: رئیس سازمان پارکها گزارشهای مفصل و مبسوطی درباره مقابله با خشکسالی ارائه کرده است. وی افزود در این دوره مدیریتی چهار ساله رکوردهای مهم و بزرگی در این زمینه به ثبت رسیده است.
وی درباره انتقال آب به تهران که یکی از موضوعات کلیدی و بحرانساز بوده، افزود: شهرداری تهران در همکاری با دولت که مسئولیت این موضوع را بر عهده دارد، پنج هزار میلیارد تومان از بودجه سال جاری خود را به این مسئله اختصاص داده است. این مبلغ به صورت صد درصد و داوطلبانه تخصیص یافته است.
محمدخانی تاکید کرد: این رقم قابل توجهی است و در مقایسه با تخصیص بودجههای عمرانی در کشور، نمونهای بیسابقه است.
سخنگوی شهرداری همچنین به حل یک سوءتفاهم تاریخی بین شهرداری تهران و مجموعه آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: در روزهای گذشته جلسهای برگزار شد که منجر به تفاهم خوبی شد. در این توافق شهرداری چاههای آب خام بیشتری را در اختیار مجموعه آب و فاضلاب قرار میدهد و در مقابل، انتقال پساب برای آبیاری فضای سبز تسهیل خواهد شد. این ظرفیت در سالهای اخیر فراهم نبود، اما شهرداری اکنون میتواند بیش از پیش از این امکان بهرهمند شود.
وی افزود: با افتتاح تصفیهخانه فیروزبهرام در اواخر پاییز، ظرفیت استفاده از پساب به شدت افزایش خواهد یافت. در ابتدای دوره چهار ساله، میزان استفاده از آب خام حدود ۷ میلیون متر مکعب بود که پس از افتتاح این تصفیهخانه و خط لوله انتقال، این رقم به ۵۵ میلیون متر مکعب خواهد رسید که رکوردی بینظیر است.
سخنگوی شهرداری تهران، درباره آخرین وضعیت استخدام پاکبانها گفت: حدود ۵۰ درصد ظرفیت مورد نیاز تأمین شده است. فراخوانی که پیشتر ایجاد شده بود، تا حدودی مشکل را برطرف کرده است.
وی افزود: در این زمینه نیازمند همکاری مدیریت شهری و رسانهها هستیم. نوعی فرهنگسازی لازم است تا جایگاه پاکبانان بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. سالها مدیریت شهری به دلیل استفاده پیمانکاران از اتباع در این حوزه مورد انتقاد قرار میگرفت. شهرداری اکنون تلاش میکند این مسئله را بهصورت حداکثری حل کند.
محمدخانی با اشاره به لزوم توجه اجتماعی به این قشر تصریح کرد: پاکبانان عزیز زحمت فراوانی برای شهر میکشند. لازم است فرهنگ قدیمی مردم ایران و تهران در احترام، همراهی و تکریم این قشر دوباره احیا شود. همه ما خاطره داریم که در محلهها، پاکبانان بخشی از خانواده محسوب میشدند؛ در شب عید یا مراسمهای مختلف، حضور و احترام به آنان پررنگ بود. اکنون باید این فضا دوباره تشدید و تقویت شود.
سخنگوی شهرداری تهران، درباره ورود مدیریت شهری به موضوع بازسازی پس از جنگ ۱۲ روزه غزه گفت: از همان ابتدا تلاش شد روحیه و مانیفست مدیریت شهری مبتنی بر مسئولیتپذیری شکل بگیرد. برخلاف رویهای که در برخی بخشها وجود دارد، ما تلاش کردیم از مسائل مردم فرار نکنیم، شانه خالی نکنیم و مشکلات را به گردن دیگران نیندازیم.
محمدخانی تأکید کرد: در موضوع بازسازی، یک نقیصه جدی و خلأ مدیریتی وجود داشت که میتوانست به یک وضعیت بغرنج منجر شود. هرچند دولت محترم در شرایط سختی قرار داشت، اما نیاز بود که شهرداری تهران بهصورت داوطلبانه وارد میدان شود. همین موضوع نیز در جلسات متعدد دولت مطرح و مسئولیت با همراهی ویژه شخص رئیسجمهور، آقای پزشکیان، به شهرداری تهران واگذار شد.
سخنگوی شهرداری تهران گفت: اولین اقدام جدی مدیریت شهری، پایش خانههای آسیبدیده بود. دستگاههای دیگر در ابتدا عدد بسیار پایینی، مثلاً ۳۰۰۰ واحد، را اعلام کرده بودند. اما به دلیل شبکه ارتباطی شهرداری با مناطق و نواحی و ارتباط نزدیک با شهروندان، ما به عدد دقیقتری رسیدیم؛ حدود ۸۳۰۰ واحد مسکونی. میتوانم بگویم تقریباً هیچ خانهای از قلم نیفتاد.
وی ادامه داد: در مرحله نخست، تعمیرات جزئی و متوسط مانند شیشهها، پنجرهها و دیوارها انجام شد و تاکنون ۹۹ درصد این پروندهها به پایان رسیده است. در بحث مقاومسازی نیز از چهار پلاک نیازمند، هر چهار تعیین تکلیف شده و یکی از آنها بهزودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.
محمدخانی تصریح کرد: شهرداری تهران تعهد خود را در بازسازی بهطور کامل انجام داده است. اکنون شرایط برای آن فراهم شده که خود مردم وارد فرآیند تخریب و نوسازی شوند. هزینهها نیز مطابق فرآیند قانونی توسط شهرداری تأمین میشود. وقتی میگوئیم ۸۰ درصد کار پیش رفته، به این معنی نیست که ۸۰ خانه ساخته شده؛ بلکه یعنی از همان روز نخست تا امروز، روند کار بهصورت شفاف و پیوسته در حال انجام است و انشاءالله تا پایان نیز همینطور ادامه خواهد داشت.
سخنگوی شهرداری تهران، درباره موضوع جابجایی درختان گفت: جابجایی درختان طبق مصوبات قانونی، در زمان مقرر و زیر نظر کارشناسان انجام شد. آنچه باید در مرحله انتقال صورت میگرفت، بهطور کامل انجام شده است.
وی افزود: مسئلهای که امروز محل بحث است، مربوط به نگهداری درختان پس از جابجایی است. شهرداری و مسئولان منطقه مدعی هستند که تا چند ماه پس از انتقال، حتی فراتر از وظایف قانونی، مراقبتهای لازم انجام شده است. اما بعد از آن، شرایط متفاوت شد. در هر صورت، بدون تعارف باید بگویم که ما خشک شدن حتی یک درخت را هم تحمل نمیکنیم.
محمدخانی با اشاره به جلسه اخیر شورای شهر تصریح کرد: اتفاق دیروز در شورا برای ما تلخ و قابل تأسف بود. برخی دوستان انتقاداتی مطرح کردند، در حالی که در دوره مسئولیت خودشان شاهد موارد بسیار بغرنجتر، از جمله قطع شبانه گسترده درختان در نقاط مختلف شهر بودند. عجیب است که با وجود چنین کارنامهای، امروز موضوع جابجایی درختان با موفقیت انجامشده را دستاویز انتقاد قرار میدهند.
وی ادامه داد: موضوع نگهداری پس از جابجایی اصلاً قابل مقایسه با آن اتفاقات تلخ گذشته نیست. ضمن اینکه شهرداری تهران با افتخار اعلام میکند تعداد کاشت نهالها و افزایش متراژ فضای سبز در این دوره، هم از نظر کمی و هم کیفی، فراتر از گذشته بوده است. بنابراین این نوع نقدها با واقعیت و با سابقه گذشته همخوانی ندارد.
سخنگوی شهرداری تهران، درباره موضوع حریم پایتخت گفت: آنچه قانونی و مشخص است، در مسیر قانون پیگیری میشود. موضوع حریم را بهطور جدی و محکم با همکاری استانداری تهران دنبال میکنیم؛ چراکه این مسئله هم ملاحظات امنیتی دارد و هم ابعاد زیستمحیطی و توسعهای.
وی افزود: تهران یک ابرشهر با مختصات خاص و جمعیتی بینظیر است. بارها گفتهام که از هر هفت ایرانی، یک نفر بهطور روزانه در تهران حضور دارد. این عدد بسیار مهمی است که نشان میدهد پایتخت تبعات و پیچیدگیهای متعددی دارد.
محمدخانی تصریح کرد: اگر به موضوع حریم بیتوجهی شود، تبعات کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت به دنبال خواهد داشت. توسعه بیضابطه و گسترش نامتوازن، میتواند سلامت، محیط زیست و کیفیت زندگی را بهشدت تحتتأثیر قرار دهد. کسانی که امروز در این حوزه مسئولیت دارند، باید پاسخگو باشند؛ چراکه نتایج برخی تصمیمها یا اهمالها ممکن است نه امروز، بلکه در ماهها، سالها یا حتی دهههای آینده آشکار شود.
سخنگوی شهرداری تهران، درباره پیشرفتهای بازآفرینی شهری گفت: همین الان ۲۵۶ هکتار از بافت فرسوده شهر تهران کاهش پیدا کرده است. این اتفاق نتیجه پروژههای بازآفرینی و برنامهریزی دقیق است و نقطه فاصله بسیار مهمی با وضعیت قبلی ایجاد شده است.
سخنگوی شهرداری تهران، با اشاره به پیشرفتهای حوزه حمل و نقل عمومی گفت: در همین ابتدای مهرماه، ۲۰۱ دستگاه اتوبوس برقی وارد تهران خواهند شد و هفته آینده رونمایی رسمی این اتوبوسها انجام میشود.
وی افزود: همزمان، دو ایستگاه اتوبوس در ضلع جنوب غربی میدان خانه و مجموعه هنگام افتتاح خواهد شد. این ایستگاهها محل نگرانی برخی کارشناسان بودند و خوشبختانه آماده بهرهبرداری شدهاند.
محمدخانی ادامه داد: در اواسط یا اواخر مهرماه، اتوبوسهای ۱۸ متری دوکابین وارد چرخه خدماترسانی میشوند. تا دیماه، تعداد این اتوبوسها به ۴۰۰ دستگاه خواهد رسید و از اواسط مهر تا پایان دیماه، بهرهبرداری کامل از این ناوگان برنامهریزی شده است.
سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: علاوه بر اتوبوسها، اصلاح تقاطعها و دسترسیها در نقاط مختلف شهر، از جمله میدان فتح، در دستور کار است و به زودی افتتاح میشود. این اقدامات در کنار ارتقای کیفیت حمل و نقل عمومی، موجب کاهش ترافیک و آلودگی میشود.
محمدخانی در پایان، گفت: با همکاری دولت محترم و پیگیری شخص رئیسجمهور، واگنهای قطار شهری تأمین شد و امیدواریم در بهمنماه دو خط جدید قطار شهری به بهرهبرداری برسد. در حوزه تراموا نیز مطالعات انجام شده و مسیرها در حال بررسی است. شهرداری تهران اصرار دارد از روشهای نوین و مدرن حمل و نقل عمومی استفاده کند تا همزمان مشکل ترافیک و آلودگی کاهش یابد.
ارسال دیدگاه