اخبار داغ

آیت‌الله مدرسی‌یزدی:

نیازمند تولید محتوا و گفتمان‌سازی برای نسل جدید هستیم/ مخاطب امروز پرسشگر است و پاسخ روشن می‌خواهد

نیازمند تولید محتوا و گفتمان‌سازی برای نسل جدید هستیم/ مخاطب امروز پرسشگر است و پاسخ روشن می‌خواهد
عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر ضرورت فهم دقیق اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: برای صیانت از مسیر هدایت و دستیابی به سعادت دنیا و آخرت، باید تولید محتوا و گفتمان‌سازی متناسب با نیازهای نسل جدید را با دقت و اتقان دنبال کنیم.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت‌الله سید محمدرضا مدرّسی طباطبایی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، در همایش بین‌المللی «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)» گفت: حقیقت این همایش و برنامه‌های مشابه برای شناخت اندیشه‌های رهبر عظیم‌الشأن انقلاب است تا دریابیم که این مشعل هدایت، راه سعادت بشریت را روشن می‌سازد و باید به درستی فهم و تبیین شود. وی تأکید کرد: جامعه بدون راهبری رهبران الهی نمی‌تواند مسیر صحیح سعادت دنیا و آخرت را طی کند.

وی افزود: علاوه بر متن فرمایشات مقام معظم رهبری، باید رفتارها و عملکرد ایشان نیز مورد دقت قرار گیرد؛ چرا که این امر راه نجات امت‌ها و ملت‌هاست. مدرسی طباطبایی یزدی اظهار داشت: بخشی از خاستگاه اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب، قانون اساسی است و سالگرد تصویب این قانون یادآور اهمیت این منشور ملی در شکل‌دهی رهنمودهای ایشان است.

وی ادامه داد: خاستگاه اصلی اندیشه‌ها و رهنمودهای رهبری اسلام و منابع اسلامی، همچون قرآن کریم، سنت پیامبر اکرم (ص) و ائمه هدی(ع) و همچنین عقل و تجربه است و بدون شناخت این منابع، فهم دقیق بیانات و منویات معظم‌له ممکن نیست.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطر نشان کرد: همان‌گونه که فقها برای فتاوا و متون فقهی، شروح و اسناد ارائه می‌دهند، تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری نیز باید با مراجعه به مبانی اسلامی انجام شود تا از بروز کج‌فهمی جلوگیری گردد.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: خداوند متعال همه چیز را برای انسان قرار داده و حقوق انسانی در آموزه‌های قرآن و اسلام به روشنی تبیین شده است. وی خاطرنشان کرد: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَم» نشان می‌دهد کرامت انسانی پایه حقوق الهی است و پیامبر اکرم(ص) نیز به‌عنوان «رحمةً للعالمین» مبعوث شده است.

وی افزود: حقوقی که خداوند برای انسان‌ها مقرر کرده، شامل همه مردم می‌شود مگر آنکه کسی خود را از این حقوق خارج سازد. همچنین در نظام تشریعی و تکوینی الهی، «إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّهِ» بیانگر آن است که هیچ فرد یا قدرتی حق ندارد برخلاف حکم خداوند بر مردم سلطه پیدا کند.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی در ادامه با اشاره به اینکه ما باید به آیات قرآن کریم تدبر کنیم؛ تصریح کرد: آیاتی که مرتبط با حقوق انسان هستند و هم در حوزه احکام تکوینی و هم در عرصه احکام تشریعی معنا پیدا می‌کنند؛ مگر آنچه که خداوند متعال به پیامبران، اوصیای آنان و نمایندگان ایشان اعطا فرموده است. این همه نعمت و حقوقی که خداوند به مردم عطا کرده، به‌گونه‌ای است که هیچ‌کس حق سلب آن‌ها را ندارد. این حقوق باید توسط افرادی که ذات اقدس الهی تعیین می‌کند، فهمیده، بیان و اجرا شود؛ و این حقیقتی بسیار عظیم است.

وی با اشاره به عدالت الهی بیان کرد: خداوند نعمتی که در اختیار بشر قرار داده، به‌صورت کاملاً عادلانه تقسیم کرده است. خداوند عادل است و به عدل فرمان داده، چنان‌که در قرآن آمده است: «اِنَّ اللّهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَالإِحسان» و پیامبر اکرم(ص) نیز مأمور است در میان مردم به عدالت رفتار کند. مردم هم نسبت به یکدیگر موظف به رعایت عدالت هستند. خداوند برای همه حق قائل شده و فرموده است: «لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمّا اکْتَسَبوا وَلِلنِّساءِ نَصیبٌ»؛ مرد و زن در بهره‌مندی از مواهب الهی سهم دارند و هیچ‌کس حق ندارد حقوق آنان را پایمال کند. همچنین فرمود: «وَلا تَبخَسُوا النّاسَ أشیاءَهُم»؛ حقوق مردم را کم نکنید و کوچک نشمارید.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطر نشان کرد: در سیره پیامبر اکرم(ص)، رعایت حقوق مردم با دقتی شگفت‌انگیز انجام می‌شد؛ حتی نسبت به غیرمسلمانان. در منابع تاریخی آمده است که یهودی‌ای طلبی از پیامبر داشت و با تندی مطالبه کرد. اصحاب خواستند با او برخورد کنند اما پیامبر(ص) فرمود: «فَإِنَّ لِصاحِبِ الحَقِّ مَقالاً»؛ صاحب حق، حق بیان و مطالبه دارد؛ حتی اگر یهودی باشد. امیرالمؤمنین(ع) نیز فرمود: «فَلا تَکُفّوا عَنّی مَقالَةً بِحَقٍّ أَو مَشورَةٍ بِعَدل»؛ در بیان حق و مشورت عادلانه با من کوتاهی نکنید.

وی با بیان اینکه «مشورت، یکی از بزرگ‌ترین اصول اداره جامعه در اسلام است» گفت: خداوند فرمود «وَأمرُهُم شُوری بَینَهُم» و به پیامبر فرمان داد: «وَشاوِرهُم فِی الأمر». با اینکه پیامبر(ص) عقل کل بود، مأمور به مشورت با مردم شد. گاهی حتی نظر پیامبر با نظر اکثریت متفاوت بود؛ مانند جنگ بدر و اُحد؛ اما چون نظر اکثریت مخالفتی با حکم الهی نداشت، آن را پذیرفتند. در روایتی از امیرالمؤمنین(ع) نیز آمده است که پیامبر فرمود: «مُشاوَرَةُ أَهلِ الرَّأیِ وَاتِّباعُهُم»؛ یعنی تبعیت از نظر اکثریت در مشورت.

وی با تأکید بر اینکه اسلام بالاترین آزادی را برای انسان‌ها قائل است، اظهار داشت: هر محدودیتی که در اسلام وجود دارد برای صیانت از آزادی عقلانی و صحیح انسان است؛ چه آزادی سیاسی، چه اقتصادی و چه اجتماعی. امر به معروف و نهی از منکر محدودکننده آزادی نیست؛ بلکه محافظت‌کننده آزادی حقیقی است. پیامبر(ص) هر چیز پاکیزه‌ای را حلال و پلیدی‌ها را حرام کرده و بسیاری از فشارها و زنجیرهایی که بر امت‌های گذشته بود را برداشت: «وَیَضَعُ عَنهُم إِصرَهُم وَالأغلَالَ الَّتی کانَت عَلَیهِم».

وی تأکید کرد: قرآن می‌فرماید «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللهِ أَتقاکُم»؛ برتری تنها به تقواست. امیرالمؤمنین(ع) نیز در برابر کسانی که سابقه‌ای در اسلام داشتند و خواستار سهم بیشتر از بیت‌المال بودند، فرمود: خدمت‌تان نزد خدا محفوظ است، اما قانون برای همه یکسان است. آیات قرآن، پایه‌گذار جامعه‌ای آزاد، برابر و مبتنی بر کرامت انسانی است.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی با انتقاد از نگاه غرب به حقوق بشر و آزادی‌ها گفت: امروز آزادی در غرب صرفاً «ماکت آزادی» است که مردم را فریب می‌دهد. با تبلیغات گسترده، خود را مهد آزادی معرفی کرده‌اند اما نتیجه‌اش بمباران مردم غزه، لبنان، سوریه و عراق و محاصره و گرسنگی آنان است. همچنین در موضوع حقوق زنان شعار می‌دهند اما واقعاً زنان را به استثمار می‌کشانند. مقام معظم رهبری فرمودند: «ما از غرب در موضوع حقوق زنان طلبکاریم» و این واقعیتی است که باید به‌صورت علمی تبیین شود.

وی خواستار تلاش نخبگان برای روشنگری شد و افزود: دانشگاهیان و حوزویان باید با نقد عالمانه، این مسائل را برای مردم روشن کنند تا حقوق خود و دیگر انسان‌ها را بشناسند و میدان سوءاستفاده به چپاولگران عالم داده نشود.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به احکام اسلام در زمینه عفاف و حجاب گفت: اگر اسلام درباره پوشش سخنی دارد، هدفش سخت‌گیری نیست؛ بلکه حفظ آزادی حقیقی انسان است. بانوان عزیز اگر حجاب خود را حفظ کنند، در واقع آزادی و کرامت خود را حفظ کرده‌اند. مردان نیز اگر خود را از گرفتاری‌های نفسانی بازدارند، خیر دنیا و آخرت نصیب‌شان می‌شود. تقوا نجات‌بخش انسان و آزادی‌آور حقیقی است.

وی در پایان ابراز داشت: امیدواریم به برکت اسلام و قرآن و عنایات امام زمان(عج)، اهل تقوا و رعایت حقوق خود و سایرین باشیم. خداوند متعال برکات زمینی و آسمانی خود را بر شما و همه ملت‌های مسلمان و آزادگان جهان نازل فرماید. خدایا به حق محمد و آل‌محمد(ص)، سایه رهبری را بر سر این ملت مستدام بدار.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه