آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات مهارت آموزی کارکنان وظیفه ارتش برگزار شد
آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات مهارت آموزی کارکنان وظیفه ارتش امروز در سازمان عقیدتی سیاسی آجا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات مهارت آموزی کارکنان وظیفه ارتش امروز (چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴) در سازمان عقیدتی سیاسی آجا برگزار شد.
گزارش عملکرد هشتساله ارتش در حوزه مهارتآموزی کارکنان وظیفه
در این مراسم امیر سرتیپ دوم «محمدرضا علیاننژاد» معاون تربیت و آموزش ارتش گفت: پس از دریافت فرمان فرمانده معظم کل قوا در سال ۱۳۹۶ مبنی بر اجرای طرح مهارتآموزی کارکنان وظیفه، ارتش جمهوری اسلامی ایران بلافاصله اقدامات اولیه را بهصورت مرحله بهمرحله آغاز کرد.
وی افزود: در نخستین گام، ستادهای سازمانی تشکیل و جلسات اولیه برگزار شد و مجموعهای از کارگاههای مقدماتی بهمنظور آغاز اجرای طرح ایجاد گردید. بهمحض صدور دستور، ساختار اولیه در ارتش شکل گرفت و رایزنیهای گستردهای با نهادهای مرتبط برای تجهیز و راهاندازی یگانهای آموزشی صورت پذیرفت تا دورههای تخصصی مهارتآموزی آغاز شود.
وی تصریح کرد: در این مسیر، اساتید از سازمانهای همکار دعوت شدند و شوراهای تخصصی آموزش و نظارت بر روند اجرا بهصورت دائم فعال گردید. همچنین بانک اطلاعاتی اولیه مهارتآموزان تشکیل شد و کارگاهها با حمایت ستاد کل نیروهای مسلح تجهیز و در مجموعه ارتش ثبت شدند.
امیر علیاننژاد گفت: هدف اصلی این اقدامات، افزایش عمر مفید تجهیزات آموزشی و بهرهگیری از آنها در فرایند آموزشهای ثابت بود و این اقدام بهتدریج بهصورت ساختارمند در سازمان پیش رفت.
وی تأکید کرد: با پیشرفت برنامه، طرح مهارتآموزی در برنامههای سالیانه ارتش گنجانده شد و تخصیص اعتبارات با هدف تعمیر، پایداری و توسعه نظام آموزشی دنبال گردید. در همین مسیر، ۵۸۹۷ پروژه آموزشی در سطح ارتش اجرا شد که بهعنوان محیط واقعی آموزش، سازمان را بهتدریج به بلوغ رساند.
وی یادآور شد: بر اساس بررسیهای انجامشده، پیشنهاد ساخت ۵۸ مجتمع آموزش مهارتی ارائه و مورد تصویب قرار گرفت. بخشی از اعتبارات توسط ستاد کل و بخشی با حمایت ارتش تأمین شد. تاکنون ۲۲ مجتمع با پیشرفت صددرصدی به بهرهبرداری رسیده است، ۱۹ مجتمع بیش از ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشتهاند، چند مجتمع حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته و ۱۷ مجتمع نیز بین ۱۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت دارند.
وی اضافه کرد: عمده این مجتمعها در مناطق کمتر برخوردار ایجاد شدهاند تا هم یگانهای نظامی و هم جوانان محلی از امکانات آموزشی بهرهمند شوند.
معاون تربیت و آموزش ارتش افزود: در مسیر توسعه مهارتآموزی، ۱۷ اتاق پراتیک تخصصی نیز در مراکز آموزشی سازماندهی شد که نقش مهمی در ارتقای سطح آموزش داشت. در نتیجه، نظام مهارتآموزی وظیفه تدوین و تصویب شد و از آن زمان، آموزش مهارتآموزی به یکی از سرفصلهای اصلی آموزش در ارتش تبدیل گردید.
وی خبر داد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون، ۶۹۹ هزار و ۳۷۲ نفر از کارکنان وظیفه در رشتههای تخصصی فنی و حرفهای، جهاد کشاورزی، ورزش، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گواهینامه مهارت دریافت کردهاند. همچنین ۵۳۲۳۰ نفر در حوزههای اشتغال، حقوقی، سواد رسانهای، فضای مجازی و امداد شرکت کردهاند.
وی گفت: بررسی عملکرد سالهای مختلف نشان میدهد که بهجز دو سال نخست اجرای طرح، میزان آموزشهای محققشده از سهمیههای ابلاغی فراتر رفته و روندی کاملاً صعودی داشته است.
امیر علیاننژاد در ادامه به برگزاری مسابقات مهارتآموزی اشاره کرد و گفت: در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ مسابقات بین سازمانها برگزار شد که ارتش در هر دو سال موفق به کسب رتبه برتر گردید.
وی افزود: در سال ۱۴۰۴ نیز وضعیت مدالهای ارتش نسبت به سال قبل ارتقا یافت و مسابقات مهارتآموزی در سطح سازمانها در چهار مرحله برگزار شد.
وی با تأکید بر اهمیت این رقابتها بیان کرد: برگزاری رقابتهای کارکنان وظیفه در تخصصهای مختلف، زمینه شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان مهارتی را فراهم کرد و موجب ارتقای فرهنگ مهارتآموزی در میان جوانان شد.
وی ادامه داد: در مرحله نخست که بهصورت پادگانی برگزار شد، از تمامی پادگانها و یگانها نفرات برتر انتخاب شدند. در این مرحله ۶۸۰۰ نفر از ۲۷ استان با همکاری ادارات فنی و هلال احمر شرکت کردند. در مرحله دوم نیز ۴۸۰ نفر از برگزیدگان مرحله اول در ۲۰ رشته مصوب به رقابت پرداختند.
وی خاطرنشان کرد: از میان این افراد، ۶۸۰ نفر به مرحله سوم راه یافتند که همزمان با جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی برگزار شد و ادامه آن به مهرماه موکول گردید. در نهایت، ۲۶۰ نفر در مرحله نهایی رقابت کردند و ۶۰ نفر بهعنوان رتبههای اول تا سوم هر رشته انتخاب شدند که امروز مورد تقدیر قرار میگیرند.
معاون تربیت و آموزش ارتش گفت: فرایند مهارتآموزی چهار مرحله اساسی دارد و تاکنون بخش قابلتوجهی از آن در ارتش انجام شده است. با این حال، برای تکمیل این چرخه لازم است سایر دستگاهها نیز در مراحل پیش و پس از خدمت همکاری داشته باشند.
وی تأکید کرد: اگر هدایت و مشاوره پیش از خدمت سربازی بهدرستی انجام شود، سربازان با انگیزه و هدفمند وارد محیط خدمت خواهند شد. در غیر این صورت، بخش عمده بار آموزشی بر دوش نیروهای مسلح باقی میماند.
وی تصریح کرد: مرحله پس از پایان خدمت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و باید گواهینامهها و مهارتهای کسبشده مزیت و امتیاز واقعی برای سربازان ایجاد کند، در غیر این صورت انگیزه برای آموزش کاهش مییابد.
وی در پایان ضمن قدردانی از همکاری قرارگاه مهارتآموزی ستاد کل نیروهای مسلح، خواستار استمرار حمایتها و مشارکت بینسازمانی برای گسترش فرهنگ مهارتآموزی در نیروهای مسلح شد.
جوانان، سرمایههای ملی و موتور محرک توسعه کشور هستند
در ادامه؛ امیر سرتیپ «سلیمان کامیابی» معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و امام خمینی (ره)، به تشریح دستاوردها و ضرورتهای مهارتآموزی در نیروهای مسلح پرداخت و با تأکید بر اینکه جوانان، سرمایههای ملی و موتور محرک توسعه کشور هستند، اظهار داشت: مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان هستند و باید بستر لازم برای توانمندسازی و بهرهگیری از شایستگیهای آنان فراهم شود.
وی افزود: حدود نیمی از نیروهای مسلح را کارکنان وظیفه تشکیل میدهند؛ بنابراین، توانمندسازی و مهارتآموزی این قشر عزیز از سال ۱۳۹۶ در دستور کار قرار گرفته که بسیار حائز اهمیت است.
معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه، ترویج و تقویت فرهنگ کار، تلاش و کسب مهارت را یک ارزش اجتماعی عنوان کرد و گفت: انسان با تلاش معنا مییابد و آیات شریفه قرآن نیز بر این امر تأکید دارند. کار و تلاش و کسب مهارت و تخصص در قوانین کشور ما با عنوان حقالصُنع شناخته میشود و به کسی تعلق میگیرد که تلاشی را انجام دهد.
وی ادامه داد: بیکاری و بیهنری و اینکه جوانی فاقد هرگونه مهارت و تخصص باشد، یکی از مشکلات اجتماعی امروز است. کسب مهارت، کلید اشتغال است. اشتغال، کلید ازدواج است و ازدواج، کلید فرزندآوری است و فرزندآوری به جامعهای جوان، پویا و فعال منجر میشود. کسب هر مهارت یعنی کسب یک شایستگی و توانایی.
امیر کامیابی با تقدیر از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و دستاندرکاران مهارتآموزی بهویژه برگزارکنندگان مسابقات مهارتی و کارکنان وظیفهای که در این مسابقات شرکت کردند و موفق به کسب رتبه شدند، گفت: امروز مهارتآموزی امری بسیار مهم و ضروری است که جزو الزامات خدمت مقدس وظیفه عمومی است. الحمدلله نهضت مهارتآموزی در نیروهای مسلح فراگیر و نهادینه شده و این مهم در دستگاههای دولتی متولی نیز تأیید و تأمین شده است.
وی دوره مهارتآموزی را دوره طلایی تلاش برای ارتقای توانمندیها خواند و از همه دستگاههایی که در این حوزه فعالیتهای مؤثری داشتهاند، از جمله سازمان فنی و حرفهای، وزارتخانههای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، جهاد دانشگاهی، سازمان بسیج، بانک مرکزی و سایر بانکهای عامل، سازمانهای نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.
معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح برگزاری مسابقات مهارتی را از چند جهت حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: این دوره برای خود سربازان مهم است؛ چرا که با شرکت در مسابقه، اعتماد به نفس و خوداتکایی پیدا میکنند و برای رقابت در بازار کسبوکار آماده میشوند.
امیر کامیابی افزود: این دورهها برای دستگاههای اجرایی آموزشدهنده هم حائز اهمیت است؛ چرا که آموزشهای آنان در معرض محک یک آزمون واقعی قرار میگیرد و میتوانند در راستای بهبود و ارتقای کیفی آموزشها برنامهریزی لازم را انجام دهند؛ همچنین برای سازمانها و فرماندهان هم اهمیت دارد؛ زیرا آنها حاصل اقدامات خود را محک میزنند و در رقابتی سازنده با دیگر سازمانها، اثربخشی اقدامات انجامشده مشخص میشود؛ لذا محاسن، معایب و نقاط قابل بهبود را میتوانند برای برنامهریزیهای آتی مدنظر قرار دهند.
وی اضافه کرد: مهمترین جهت این مسابقات، همان شور، نشاط و جذابیتی است که در بین کارکنان وظیفه و خانوادههای آنان و همچنین فرماندهان ایجاد میشود که این امر باعث شده دورههای مهارتی به یک کنش اثربخش و قابلتوجه تبدیل شود.
معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به اقدامات ارزشمند و عملکرد هشتساله سازمانهای نیروهای مسلح در این حوزه اشاره و عنوان کرد: در عرصههای گوناگون آموزشهای تخصصی، عمومی و زیرساختها، اقدامات بسیار مهمی انجام شده است. ۲۹ دستگاه در این زمینه همکاری کردهاند و حاصل این تلاش جمعی را امروز در ارتش جمهوری اسلامی ایران ملاحظه میکنیم.
امیر کامیابی به آمار و دستاوردهای این حوزه مهارت آموزی کارکنان وظیفه اشاره کرد و گفت: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نیروهای مسلح، مهارتهای تخصصی را فراگرفتهاند و به همین مقدار نیز آموزش مهارتهای عمومی ارائه شده است؛ همچنین ۴۲۲ مربی برای مهارتآموزی تربیت شدند و ۱۷۹ مجتمع آموزش مهارتی در نیروهای مسلح ایجاد شده است که هرکدام بین شش تا ۱۰ کارگاه آموزش مهارتی در رشتههای مختلف دارند.
معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: ۱۰۰ مرکز آزمون برخط برای تسهیل این امر ایجاد شده است و ۱۰۰ مرکز مدیریت آموزش هم در سطح نیروهای مسلح فعال است.
وی افزود: در حوزه حمایت شغلی نیز در سال ۱۴۰۳، بیش از ۴۰ هزار نفر از تسهیلات استفاده کردهاند و برای سال ۱۴۰۴، با تأمین منابع پیشبینی شده، ۱۸ هزار نفر ثبتنام کردهاند که امیدواریم با پرداخت وام در جهت اشتغال این عزیزان گام برداریم. سامانه مشوقها نیز راهاندازی شده و تاکنون پنج هزار نفر واجد شرایط در این سامانه ثبتنام کردهاند.
امیر کامیابی در پایان ضمن قدردانی از همه دستاندرکاران عرصه مهارتآموزی، خاطرنشان کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا این نهضت را قویتر از گذشته پیش ببریم.
گفتنی است؛ در این مراسم، امیر دریادار «حبیبالله سیاری» رئیس ستاد و معاون هماهنگکننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ «محمد اکرمینیا» معاون هماهنگکننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، امیر سرتیپ «یوسف قربانی» معاون هماهنگکننده نیروی زمینی ارتش، امیر دریادار دوم «جلیل مقدم» معاون هماهنگکننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ دوم «حسین امیدی» رئیس سازمان تربیت بدنی ارتش، امیر سرتیپ دوم خلبان «مسعود جعفری» معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ دوم «حمدالله نصراللهی» معاون علوم تحقیقات و فناوری ارتش، امیر سرتیپ دوم «حمید صمیمیپور» فرمانده دژبان کل ارتش، امیر دریادار دوم «فرهاد فتاحی» فرمانده منطقه دوم ولایت نداجا و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح حضور داشتند.
ارسال دیدگاه