بررسی مقایسه ای حقوق کارگران در دوران پسابرجام با دوران تحریم؛
دستمزدهایی که به گرد گرانی هم نمی رسند/ افزایش حقوق در دوران تحریم 17 درصد؛ در دوره پسابرجام 10 درصد! +جدول
دستمزد نرخ کارگری هر ساله با توجه به نوسانات تورم و رکود تعیین می شود که سال گذشت با تورم 17 درصدی، افزایش دستمزد نیز 17 درصد شد؛ هر چند قشر کارگری به خواسته خود نرسیدند و این مقدار افزایش را عادلانه نداستند.[
به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دستمزد کارگری در ایران هر ساله با توجه به نرخ تورم و وضعیت اتقصادی کشور توسط تعیین می گردد که سال گذشته با توجه به نرخ تورم، حقوق کارگری افزایش 17 درصدی به خود دید که در نتیجه حداقل دستمزد کارگری سال 94، 712 هزار و 425 تومان شد؛ هر چند با توجه به رکود شدید این افزایش در نوبه خود به ضرر اقتصاد کشور شد چرا که قدرت خرید مردم و یا همان 13 میلیون قشر کارگری کمتر از گذشته شد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,چندی پیش ستاد تخصصی تعیین حداقل مزد95 نیز تایین شد تا حداقل نرخ دستمزد این قشر را تعیین کنند هر چند که این ستاد خود به این باور رسیده است که حداقل حقوق 700 هزار تومانی سال گذشته یک سوم هزینه خانوار 4 نفره را هم نمی تواند تعیین کند با این حال زمزمه های شنیده شده از این ستاد حاکی از آن است که این بار با توجه به نرخ تورم 13 درصدی شاید با افزایش ده درصدی حقوق روبرو باشیم که مطمنا این افزایش گره ای از مشکلات اقتصادی خانوراهای کارگری نخواهد داشت و بیش از پیش دست به رکود شدید خواهد زد.
,با بررسی های انجام شده و طبق امارهای رسمی هزینه های یک خانوار ایرانی در سال 93 با افزایش 15.6 درصدی به 32میلیون و 800 هزار تومان یعنی ماهانه 2میلیون و 700هزار تومان رسید؛ از طرفی کارگران و نمایندگانشان سال گذشته به حقوق بالای سه میلیون معتقد بودند چرا ه خرج این خانوار بالای این مقدار است و درنتیجه با پایین بسته شدن حداقل حقوق کارگری در سال 94 قشر کارگری با کاهش قدرت خرید فقط توانست نیاز های ضروری خود را تامین کند.
,از طرفی کارفرمایان با قبول این بحث اعتراف می کنند که با حقوق 700 هزار تومانی در ماه زندگی نمی چرخد اما از پرداخت حقوق بیشتر از این مبلغ هم عاجز هستند و نمی توانند به یکباره افزایش چشمگیری را داشته باشند.
,با این تفاسیر در سال 95 باید دولت بیشتر از پیش به فکر قشر کارگری جامعه باشد و به اندازه ای باافزایش حقوق مناسب قدرت خرید این قشر را هم بالا ببرد؛ یقینا دولت می تواند با برنامه های منظم و از پیش تعیین شده به کمک این قشر جامعه بشتابد؛ از طرفی افزایش حقوق با نرخ تورم همراستایی می کند و امسال با رکود 13 درصدی افزایشی در حد 10 درصد انتظار می رود اما دولتمردان نباید از این امر غافل بمانند که این تورم نتیجه رکود اقتصادی شدید در کشور است.
,امید می رود دولت تدبیر با محاسبه درست تورم در رکود شدید اقتصادی کشور افزایش حقوق قابل قبولی را برای کارگران عزیز داشته باشد تا با افزایش قدرت خرید این قشر از جامعه در سال های آتی شاهد خارج شدن از رکود نیز باشیم.
,جزییات افزایش حقوق در سال های گذشته
, جزییات افزایش حقوق در سال های گذشته,
مقایسه جزئیات دستمزد طی سال های 1390- 1394 (ریال) |
|||||
جزئیات دستمزد |
1390 |
1391 |
1392 |
1393 |
1394 |
حداقل مزد روزانه |
110100 |
129900 |
162375 |
202970 |
237475 |
حق مسکن |
100000 |
100000 |
100000 |
200000 |
400000 |
حق بن نقدی (خواربار) |
280000 |
350000 |
500000 |
800000 |
1100000 |
حق اولاد |
330300 |
389700 |
487125 |
608910 |
712420 |
حق سنوات روزانه |
2000 |
2500 |
3000 |
5000 |
10000 |
حداقل مزد ماهیانه |
3303000 |
3897000 |
4871250 |
6089000 |
7124250 |
مقایسه جزئیات دستمزد طی سال های 1390- 1394 (ریال)
جزئیات دستمزد
1390
1391
1392
1393
1394
حداقل مزد روزانه
110100
129900
162375
202970
237475
حق مسکن
100000
100000
100000
200000
400000
حق بن نقدی (خواربار)
280000
350000
500000
800000
1100000
حق اولاد
330300
389700
487125
608910
712420
حق سنوات روزانه
2000
2500
3000
5000
10000
حداقل مزد ماهیانه
3303000
3897000
4871250
6089000
7124250
مقایسه جزئیات دستمزد طی سال های 1390- 1394 (ریال)
مقایسه جزئیات دستمزد طی سال های 1390- 1394 (ریال)
مقایسه جزئیات دستمزد طی سال های 1390- 1394 (ریال)
,جزئیات دستمزد
1390
1391
1392
1393
1394
جزئیات دستمزد
جزئیات دستمزد
,1390
1390
,1391
1391
,1392
1392
,1393
1393
,1394
1394
,حداقل مزد روزانه
110100
129900
162375
202970
237475
حداقل مزد روزانه
حداقل مزد روزانه
,110100
110100
,129900
129900
,162375
162375
,202970
202970
,237475
237475
,حق مسکن
100000
100000
100000
200000
400000
حق مسکن
حق مسکن
,100000
100000
,100000
100000
,100000
100000
,200000
200000
,400000
400000
,حق بن نقدی (خواربار)
280000
350000
500000
800000
1100000
حق بن نقدی (خواربار)
حق بن نقدی (خواربار)
,280000
280000
,350000
350000
,500000
500000
,800000
800000
,1100000
1100000
,حق اولاد
330300
389700
487125
608910
712420
حق اولاد
حق اولاد
,330300
330300
,389700
389700
,487125
487125
,608910
608910
,712420
712420
,حق سنوات روزانه
2000
2500
3000
5000
10000
حق سنوات روزانه
حق سنوات روزانه
,2000
2000
,2500
2500
,3000
3000
,5000
5000
,10000
10000
,حداقل مزد ماهیانه
3303000
3897000
4871250
6089000
7124250
حداقل مزد ماهیانه
حداقل مزد ماهیانه
,3303000
3303000
,3897000
3897000
,4871250
4871250
,6089000
6089000
,7124250
7124250
,متوسط هزینه ناخالص یک خانوار به تفکیک گروه های مختلف هزینه طی سال های1390 – 1393 (هزینه به ریال)
,,
متوسط هزینه ناخالص یک خانوار به تفکیک گروه های مختلف هزینه طی سال های1390 – 1393 (هزینه به ریال) |
||||||||
سال |
1390 |
1391 |
1392 |
1393 |
||||
گروه های هزینه |
هزینه |
درصد توزیع |
هزینه |
درصد توزیع |
هزینه |
درصد توزیع |
هزینه |
درصد توزیع |
1- خوراک |
43266836 |
24/9 |
56841253 |
26/2 |
74723610 |
26/3 |
80806786 |
24/6 |
2- دخانیات |
558236 |
0/3 |
862864 |
0/4 |
1175924 |
0/4 |
1159477 |
0/4 |
3- پوشاک |
7963384 |
4/6 |
9842351 |
4/5 |
13149189 |
4/6 |
15243479 |
4/6 |
4- مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها |
53291594 |
30/6 |
71157887 |
32/9 |
97073812 |
34/1 |
109901731 |
33/4 |
5- لوازم منزل |
8304318 |
4/8 |
9646582 |
4/5 |
11923482 |
4/2 |
13600145 |
4/1 |
6- بهداشت و درمان |
9299884 |
5/3 |
11857892 |
5/5 |
16021227 |
5/6 |
19031440 |
5/8 |
7- حمل و نقل |
20309854 |
11/7 |
20389566 |
9/4 |
24298942 |
8/5 |
34043401 |
10/4 |
8- ارتباطات |
3941486 |
2/3 |
4415389 |
2/0 |
5730486 |
2/0 |
7029783 |
2/1 |
9- تفریحات |
4691431 |
2/7 |
5069760 |
2/3 |
6548874 |
2/3 |
7727099 |
2/3 |
10- تحصیل |
3652661 |
2/1 |
4217329 |
2/0 |
4989843 |
1/8 |
6169927 |
1/9 |
11- رستوران و هتل |
3973288 |
2/3 |
4535279 |
2/1 |
5856954 |
2/1 |
6552626 |
2/0 |
12- کالا و خدمات متفرقه |
14672966 |
4/8 |
17703461 |
8/2 |
22969993 |
8/1 |
27494081 |
8/4 |
جمع کل هزینه های ناخالص |
173925938 |
100/0 |
216539613 |
100/0 |
284462336 |
100/0 |
328759975 |
100/0 |
متوسط هزینه ناخالص یک خانوار به تفکیک گروه های مختلف هزینه طی سال های1390 – 1393 (هزینه به ریال)
سال
1390
1391
1392
1393
گروه های هزینه
هزینه
درصد توزیع
هزینه
درصد توزیع
هزینه
درصد توزیع
هزینه
درصد توزیع
1- خوراک
43266836
24/9
56841253
26/2
74723610
26/3
80806786
24/6
2- دخانیات
558236
0/3
862864
0/4
1175924
0/4
1159477
0/4
3- پوشاک
7963384
4/6
9842351
4/5
13149189
4/6
15243479
4/6
4- مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها
53291594
30/6
71157887
32/9
97073812
34/1
109901731
33/4
5- لوازم منزل
8304318
4/8
9646582
4/5
11923482
4/2
13600145
4/1
6- بهداشت و درمان
9299884
5/3
11857892
5/5
16021227
5/6
19031440
5/8
7- حمل و نقل
20309854
11/7
20389566
9/4
24298942
8/5
34043401
10/4
8- ارتباطات
3941486
2/3
4415389
2/0
5730486
2/0
7029783
2/1
9- تفریحات
4691431
2/7
5069760
2/3
6548874
2/3
7727099
2/3
10- تحصیل
3652661
2/1
4217329
2/0
4989843
1/8
6169927
1/9
11- رستوران و هتل
3973288
2/3
4535279
2/1
5856954
2/1
6552626
2/0
12- کالا و خدمات متفرقه
14672966
4/8
17703461
8/2
22969993
8/1
27494081
8/4
جمع کل هزینه های ناخالص
173925938
100/0
216539613
100/0
284462336
100/0
328759975
100/0
متوسط هزینه ناخالص یک خانوار به تفکیک گروه های مختلف هزینه طی سال های1390 – 1393 (هزینه به ریال)
متوسط هزینه ناخالص یک خانوار به تفکیک گروه های مختلف هزینه طی سال های1390 – 1393 (هزینه به ریال)
متوسط هزینه ناخالص یک خانوار به تفکیک گروه های مختلف هزینه طی سال های1390 – 1393 (هزینه به ریال)
,سال
1390
1391
1392
1393
سال
سال
,1390
1390
, 1390,1391
1391
, 1391,1392
1392
, 1392,1393
1393
, 1393,گروه های هزینه
هزینه
درصد توزیع
هزینه
درصد توزیع
هزینه
درصد توزیع
هزینه
درصد توزیع
گروه های هزینه
گروه های هزینه
,هزینه
هزینه
,درصد توزیع
درصد توزیع
,هزینه
هزینه
,درصد توزیع
درصد توزیع
,هزینه
هزینه
,درصد توزیع
درصد توزیع
,هزینه
هزینه
,درصد توزیع
درصد توزیع
,1- خوراک
43266836
24/9
56841253
26/2
74723610
26/3
80806786
24/6
1- خوراک
1- خوراک
,43266836
43266836
, 43266836,24/9
24/9
, 24/9,56841253
56841253
, 56841253,26/2
26/2
, 26/2,74723610
74723610
, 74723610,26/3
26/3
, 26/3,80806786
80806786
, 80806786,24/6
24/6
, 24/6,2- دخانیات
558236
0/3
862864
0/4
1175924
0/4
1159477
0/4
2- دخانیات
2- دخانیات
,558236
558236
, 558236,0/3
0/3
, 0/3,862864
862864
, 862864,0/4
0/4
, 0/4,1175924
1175924
, 1175924,0/4
0/4
, 0/4,1159477
1159477
, 1159477,0/4
0/4
, 0/4,3- پوشاک
7963384
4/6
9842351
4/5
13149189
4/6
15243479
4/6
3- پوشاک
3- پوشاک
,7963384
7963384
, 7963384,4/6
4/6
, 4/6,9842351
9842351
, 9842351,4/5
4/5
, 4/5,13149189
13149189
, 13149189,4/6
4/6
, 4/6,15243479
15243479
, 15243479,4/6
4/6
, 4/6,4- مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها
53291594
30/6
71157887
32/9
97073812
34/1
109901731
33/4
4- مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها
4- مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها
,53291594
53291594
, 53291594,30/6
30/6
, 30/6,71157887
71157887
, 71157887,32/9
32/9
, 32/9,97073812
97073812
, 97073812,34/1
34/1
, 34/1,109901731
109901731
, 109901731,33/4
33/4
, 33/4,5- لوازم منزل
8304318
4/8
9646582
4/5
11923482
4/2
13600145
4/1
5- لوازم منزل
5- لوازم منزل
,8304318
8304318
, 8304318,4/8
4/8
, 4/8,9646582
9646582
, 9646582,4/5
4/5
, 4/5,11923482
11923482
, 11923482,4/2
4/2
, 4/2,13600145
13600145
, 13600145,4/1
4/1
, 4/1,6- بهداشت و درمان
9299884
5/3
11857892
5/5
16021227
5/6
19031440
5/8
6- بهداشت و درمان
6- بهداشت و درمان
,9299884
9299884
, 9299884,5/3
5/3
, 5/3,11857892
11857892
, 11857892,5/5
5/5
, 5/5,16021227
16021227
, 16021227,5/6
5/6
, 5/6,19031440
19031440
, 19031440,5/8
5/8
, 5/8,7- حمل و نقل
20309854
11/7
20389566
9/4
24298942
8/5
34043401
10/4
7- حمل و نقل
7- حمل و نقل
,20309854
20309854
, 20309854,11/7
11/7
, 11/7,20389566
20389566
, 20389566,9/4
9/4
, 9/4,24298942
24298942
, 24298942,8/5
8/5
, 8/5,34043401
34043401
, 34043401,10/4
10/4
, 10/4,8- ارتباطات
3941486
2/3
4415389
2/0
5730486
2/0
7029783
2/1
8- ارتباطات
8- ارتباطات
,3941486
3941486
, 3941486,2/3
2/3
, 2/3,4415389
4415389
, 4415389,2/0
2/0
, 2/0,5730486
5730486
, 5730486,2/0
2/0
, 2/0,7029783
7029783
, 7029783,2/1
2/1
, 2/1,9- تفریحات
4691431
2/7
5069760
2/3
6548874
2/3
7727099
2/3
9- تفریحات
9- تفریحات
,4691431
4691431
, 4691431,2/7
2/7
, 2/7,5069760
5069760
, 5069760,2/3
2/3
, 2/3,6548874
6548874
, 6548874,2/3
2/3
, 2/3,7727099
7727099
, 7727099,2/3
2/3
, 2/3,10- تحصیل
3652661
2/1
4217329
2/0
4989843
1/8
6169927
1/9
10- تحصیل
10- تحصیل
,3652661
3652661
, 3652661,2/1
2/1
, 2/1,4217329
4217329
, 4217329,2/0
2/0
, 2/0,4989843
4989843
, 4989843,1/8
1/8
, 1/8,6169927
6169927
, 6169927,1/9
1/9
, 1/9,11- رستوران و هتل
3973288
2/3
4535279
2/1
5856954
2/1
6552626
2/0
11- رستوران و هتل
11- رستوران و هتل
,3973288
3973288
, 3973288,2/3
2/3
, 2/3,4535279
4535279
, 4535279,2/1
2/1
, 2/1,5856954
5856954
, 5856954,2/1
2/1
, 2/1,6552626
6552626
, 6552626,2/0
2/0
, 2/0,12- کالا و خدمات متفرقه
14672966
4/8
17703461
8/2
22969993
8/1
27494081
8/4
12- کالا و خدمات متفرقه
12- کالا و خدمات متفرقه
,14672966
14672966
, 14672966,4/8
4/8
, 4/8,17703461
17703461
, 17703461,8/2
8/2
, 8/2,22969993
22969993
, 22969993,8/1
8/1
, 8/1,27494081
27494081
, 27494081,8/4
8/4
, 8/4,جمع کل هزینه های ناخالص
173925938
100/0
216539613
100/0
284462336
100/0
328759975
100/0
جمع کل هزینه های ناخالص
جمع کل هزینه های ناخالص
,173925938
173925938
, 173925938,100/0
100/0
, 100/0,216539613
216539613
, 216539613,100/0
100/0
, 100/0,284462336
284462336
, 284462336,100/0
100/0
, 100/0,328759975
328759975
, 328759975,100/0
100/0
, 100/0,,
,
گذشته از تفاسیر بالا تعیین حقوق 95 مصادف است با پسابرجام، که دولت وضعیت خوبی برای این دوران تداعی کرده است؛ ساختار تحریم ها شکسته می شود و به قول گفته مسئولین دولت تدبیر اوضاع اقتصادی رو به رشد خواهد بود که در این شرایط قطعا رشد 10درصدی سال های گذشته باید چندین برابر شده و توجه بیشتری به قشر کارگری شود.
, گذشته از تفاسیر بالا تعیین حقوق 95 مصادف است با پسابرجام، که دولت وضعیت خوبی برای این دوران تداعی کرده است؛ ساختار تحریم ها شکسته می شود و به قول گفته مسئولین دولت تدبیر اوضاع اقتصادی رو به رشد خواهد بود که در این شرایط قطعا رشد 10درصدی سال های گذشته باید چندین برابر شده و توجه بیشتری به قشر کارگری شود.,,
غلامرضا عباسی رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران در گفت و گو با دانا با بیان اینکه کارگروهی برای بررسی میدانی وضعیت کارگران مشخص شده است، اظهار کرد: این کارگروه که در وزارت کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده است برای بررسی وضعیت درآمدی و معیشتی کارگران در مراکز استان ها مستقر شده اند تا پس از ارسال نتیحه آن به کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران مورد بررسی قرار گیرد.
, .,وی افزود: سپس اطلاعات جمع بندی شده توسط نماینده کانون عالی کارگران در کارگروه فعال وزارت کار و رفاه اجتماعی مطرح می شود که پس از نهایی شدن بررسی، کارگروه گزارش خود را به شورای عالی کار ارسال می کند که در آن تصمیم گیری نهایی برای تعیین درصد دستمزد کارگران انجام می شود.
, .,رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران در خصوص پیش بینی دستمزد 820 هزار تومان برای کارگران در سال 95، اظهار کرد: بررسی های کارگروه کارگران به تازگی آغاز شده است که به اتمام نرسیده اما براساس سیاست های سال گذشته دولت که سعی داشت دستمزد کارگران نزدیک به افزایش حقوق کارمندان باشد، احتمال می رود امسال هم همین سیاست را اتخاذ کند.
, .,وی در ادامه افزود: البته شرایط کارگران با کارمندان تفاوت دارد چرا که برای کارمندان بسته های حمایتی مختلفی از سوی دولت و ارگان مربوطه آنها ارایه می شود در صورتی که کارگران از این مهم بی بهره اند و چشم امید آنها تنها به دستمزد تعیین شده از سوی دولت است.
, .,دستمزد تعیین شده باید کفاف هزینه های خانوار را بدهد
, دستمزد تعیین شده باید کفاف هزینه های خانوار را بدهد,عباسی با بیان اینکه در تعیین دستمزد کارگران معیشت بیشتر مورد توجه است، گفت: با توجه به ماده 41 قانون کار در خصوص افزایش دستمزد سالانه کارگران، میزان دستمزد براساس تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تعیین می شود اما گزینه دیگر بحث معیشت خانوار کارگری است که براساس استانداردهای جهانی، میزان حداقل دستمزد تعیین شده باید کفاف هزینه خانوار را بدهد.
, .,وی تصریح کرد: ما مشکلات متعدد دولت از جمله تورم را در نظر می گیریم اما باید توجه داشت که اگر معیشت کارگران و هزینه خانوار تامین و از دستمزد منصفانه برخوردار نشود، عدم آرامش روانی کارگران و مشکلات اقتصادی آنها به نوعی در میزان فعالیت آن ها در واحدهای تولیدی و در نهایت کیفیت کالاهای تولید شده هم تاثیرگذار خواهد بود.
, .,با افزایش 25 درصدی دستمزد موافقت نشد
, با افزایش 25 درصدی دستمزد موافقت نشد,این مقام مسئول با اشاره به افزایش 17 درصدی دستمزد در سال جاری، اظهار کرد: سال قبل گزینه نهایی کانون عالی کارگران و هدفگذاری برای تعیین دستمزد کارگران، 25 درصد بود اما علیرغم میل باطنی نمایندگان شورای کار، بنا به شرایط دولت، با افزایش دستمزد 17 درصدی موافقت شد.
, . ,وی تصریح کرد: در صورتی که امسال هم دولت افزایش بیشتر دستمزدها را به دلیل وضعیت تورمی کشور نپذیرد، درخواست ما این است بسته های حمایتی مختلف از جمله مساعدت غیرنقدی مثلا در خصوص حق بیمه کارگران تعریف شود تا حداقل بخشی از مشکلات معیشتی خانوار تا حدودی کاهش یابد.
, .,دولت در تعیین دستمزدها نرخ تورم واقعی را لحاظ کند
, دولت در تعیین دستمزدها نرخ تورم واقعی را لحاظ کند,عباسی به لزوم افزایش قدرت خرید کارگران اشاره و با بیان اینکه تلاش دولت باید در راستای کاهش تورم واقعی باشد، نه تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود، گفت: باید آثار کاهش تورم در سفره های کارگران مشاهده شود چون در غیر این صورت گرهی از مشکلات معیشتی کارگران باز نمی کند.
, .,دستمزد تعیین شده باید مانع شکاف طبقاتی شود
, دستمزد تعیین شده باید مانع شکاف طبقاتی شود,غلامرضا کاتب عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در گفت و گو با پایتخت در خصوص تعیین مزد کارگران، گفت: اگر دستمزد کارگران به نحوی تعیین شود که نیاز معیشتی آنها را برطرف کند شکاف طبقاتی بین کارمندان و کارگران با سایر اقشار جامعه کم می شود.
, .,وی اظهار کرد: این اقدام آرامش روانی کارگران را در پی خواهد داشت که مسلما نتایج و آثار آن در بخش تولید و در نهایت شرایط اقتصادی کشور مشاهده خواهد شد.
,,
دولت در مورد افزایش نرخ دستمزد کارگری همه چیز را به کارفرمایان نسپارد
, دولت در مورد افزایش نرخ دستمزد کارگری همه چیز را به کارفرمایان نسپارد,ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی دانا با بیان اینکه بخشی از وظایف در نرخ دستمزد کارگری بر عهده دولت است، گفت: در تمام کشورهای جهان نیز دولت با نقش حکومتی خود باید اوضاع معیشتی کارگران را مورد توجه قرار دهد و مسایل را تنها به کارفرمایان و شرایط ارایه دستمزدی آنها محدود نکنند.
, .,وی ادامه داد: اگر تمامی امور از کارفرمایان مطالبه شود دو اتفاق را در پی دارد؛ اول اینکه میل به سرمایه گذاری را در کارفررمایان کاهش می دهد چرا که کارفرما خود را حکومت نمی داند که هزینه کلی کارکگران را بر عهده بگیرد لذا یک سرمایه گذار است که متناسب با بازارکار، به دنبال سود است.
, .,وی افرود: در این شرایط کارفرما از سرمایه گذاری اجتناب می کند و بنابراین میزان سرمایه گذاری کلی در کشور کاهش و در پی آن بیکاری افزایش می یابد و یا اینکه دستمزد کارگران پرداخت نمی شود که در این صورت با مشکل تامین معیشت روبرو می شوند.
, .,ندیمی به دومین پیامد اشاره کرد و گفت: در حالت دوم کارفرما حاضر به استفاده از نیروی انسانی بیشتر نمی شود و از روشها و تکنولوژی های صنعتی استفاده می کند؛ در این صورت تنها کارگران با مشکل مواجه می شوند بنابراین دولت باید علاوه بر تعیین نرخ دستمزد مناسب، از بسته های حماتی برای مساعدت در تامین معیشت کارگران استفاده کند.
, .,عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم ارایه بسته های حمایتی به کارگران اظهار کرد: با ارایه بسته های حمایتی از جمله خدمات بیمه و غیره از سوی دولت، خلا ناشی از دستمزد پایین کارگران پر می شود و آسیب های حاصل از آن مانند افزایش بیکاری، اشتغال خانوادگی و چندشیفته کار کردن آنها تا حدودی کاهش می یابد.
, .,وی با بیان اینکه به نظر میرسد که همچنان نظر جامعه کارگری درباره دستمزد تامین نخواهد شد، گفت: انتظار رشد بالای دستمزد 1395 بعید است. اما با این حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم در روزهای پایانی سال شورای عالی کار در جلسات خود چه تصمیمی برای جامعه کارگری خواهد گرفت.
, .,,
گزارش:سعید پیرزاده
, گزارش:سعید پیرزاده,انتهای پیام/پ
]
ارسال دیدگاه