حجتالاسلام علیرضا پناهیان:
آغاز انحراف مؤمنین از واقعبینی بدون در نظر گرفتن خدا شروع میشود
استاد حوزه و دانشگاه گفت: آغاز انحراف یک انسان و نابودی این انسان زمانی است که واقع بین شود ولی فقط واقعیت های منفی را ببنید و واقعیت ها مثبت را نبیند.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بسیج مداحان، حجتالاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سلسله نشستهای تاریخ اسلام هیئت شهدای گمنام (حسینیه قهرودیها) با اشاره به اینکه باید به موضوع نفاق بپردازیم و به آن فکر کنیم و سپس در جامعه آن را تبیین کنیم، گفت: منافقین در جامعه آدم های زیاد محبوب، مطلوب و معقول نباید باشند. باید منافقین را بشود شناخت، زیاد کار سختی نیست. مومنین باید آدمهای پرجاذبه، محبوب، معقول و منطقی باشند و جلوه کنند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,چرا در بسیاری از اوقات مردم منافقین را بر مومنین ترجیح میدهند؟
, چرا در بسیاری از اوقات مردم منافقین را بر مومنین ترجیح میدهند؟,وی در ادامه با طرح سوالی گفت: با این وجود پس چرا در بسیاری از اوقات مردم منافقین را بر مومنین ترجیح می دهند؟ یکی زمانی مومنین خراب کرده اند، منافقین بر آن ها ترجیح پیدا کرده اند. زمان دیگری هم هست که مومنین شناخته شده نیستند. زمان دیگری مومنین نه خراب کرده اند و نه ناشناخته هستند ولی جامعه به آن ها اقبال ندارد، جامعه به منافق اقبال دارد، چرا؟ این یک مسئله بسیار بزرگ و پیچیده است که باید حل شود. آیا مردم همیشه به سمت منافقین می روند، پس فطرت پاک و درک عمومی کجا می رود.
,استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه با تاریخ با سوال باید روبرو شویم گفت: تاریخ اسلام طوری طراحی شده است که هیچ چیزی در آن طبیعی نیست تا ما درباره آن فکر کنیم. اینکه امیرالمومنین علی علیه السلام را کسی دوست نداشته باشد طبیعی نیست. توجیه های سطحی را هم نپذیریم. هر جوابی را پذیرفتیم با توجه و تحقیق باشد.
,چه میشود منافقین در میان مردم جایگاه پیدا میکنند؟
, چه میشود منافقین در میان مردم جایگاه پیدا میکنند؟,پناهیان تصریح کرد: چه می شود منافقین در میان مردم جایگاه پیدا می کنند؟ مردم بر اساس چه نقطه ضعفی به منافقین اعتماد می کنند. مردم با اینکه می دانند این ها منافقن هستند آن ها را بر مومنینی که می دانند از منافقین بهترند ترجیح می دهند. مردم می دانستند امام حسین علیه السلام خوب و حق است. نمی توانیم بگویم همه مردم منافق شده اند و پست فطرت شده اند حتی مردم کوفه. اگر مردم کوفه همگی بد بودند پس قیام توابین را چه کسی انجام داد.
,وی تاکید کرد: یکی از مهمترین دلائلی که مردم به سمت نفاق می روند با اینکه می دانند منافق چه کسی است یا نه و می دانند مومنی که رها کرده اند از منافقین بالاتر است و می دانند با این کار بستری برای جا پیدا کردن منافق پیدا می شود. کالای منافق خریدار دارد و کالای مومن خریدار ندارد. همه مردم هم بد نمی شوند. چرا این طور می شود؟ ریشه نفاق سوء ظن به خداست، سوء ظن به خدا بیماری است. وقتی یک نفر می گوید نمی شود همیشه و در همه کارها روی خدا حساب باز کنیم مردم هم می گویند تو معقول تر حرف می زنی. مردمی که خودشان دچار آسیب سوء ظن به خدا هستند کسی را می پسندند که سوء ظن به خدا دارد. منافق سجاده آب نمی کشد و نمی گوید از امام حسین علیه السلام بهتر هستم، منافق نمی تواند اینقدر کسی را گول بزند. منافق نمی تواند بدی های زیاد خودش را پنهان کند.
,استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: یک چیزی هست که مردم کسی مثل عبیدالله بن زیاد را که در بین مردم شناخته هست را بر امام حسین علیه السلام که فرزند فاطمه زهرا(س) است ترجیح می دهند. زیاد به عبید را چون پدرش مشخص نبود این طور نام گذاشتند. حرف عبیدالله گرفت. چرا؟ مردم که همه بیمار نبودند اما عبیدالله گفت سپاه یزدید می آید. شما نمی توانید در مقابل آن سپاه ایستادگی کنید. توکل بر خدا چقدر است. گفتند راست می گوید. امام حسین علیه السلام را کشتند، کسی نگفت ای مردم به نصرت خدا اعتقاد داشته باشید. مردم دوست نداشتند قاتل امام حسین علیه السلام باشند.
,مردم در منافقین چه میببینند که به آنها اعتماد میکنند
, مردم در منافقین چه میببینند که به آنها اعتماد میکنند,پناهیان گفت: دشمنان امام حسین علیه السلام می دانستند چه کاری می کنند. مردم در منافقین چه می ببینند که اعتماد به آن ها می کنند. مردم می گویند همش هم نمی شود روی خدا حساب باز کرد. مردم اینطوری منافق را بر مومن ترجیح میدهند. والا مردم منافق نیستند البته منافق هم همه چیز را رو نمی کند اما مردم می فهمند سطح منافق از مومن کمتر است.
,وی با بیان اینکه مباحث مطرح شده بحث های قرآنی است که در سوره احزاب آمده است گفت: سوره احزاب به دلیل جنگ احزاب آمد که به دلیل وجود احزاب در آن جنگ نام احزاب گرفته است. تاریخی ترین سوره قرآن بر اساس یک واقعه تاریخی نهاده شده است. این واقعه تاریخی خیلی برجسته است که در قرآن برجسته شده است. جنگ احزاب در مقابل مشرکین قریش آمدند و هر چه عرب هم پمیان داشتند را دعوت کردند و گفتند بیاید یک بار با پیامبر بجنگیم و کار را تمام کنیم. یاران پیامبر در این جنگ 3 هزار نفر بودند و در مقابل یاران احزاب 10 هزار نفر بودند. لشکر احزاب 3 برابر لشکر پیامبر بود و از نظر تجهیزات هم احزاب قوی تر بودند و مومنین ضعیف تر بودند. آمده بودند پیامبر و اصحابش را در مدینه از بین ببرند.
,قرآن میفرماید ما بر دشمنان شما طوفانی را فرستادیم و لشکریانی که شما نمیدید
, قرآن میفرماید ما بر دشمنان شما طوفانی را فرستادیم و لشکریانی که شما نمیدید,استاد حوزه و دانشگاه افزود: آیات قرآن خیلی زیبا این واقعه را بیان کرده است. پیامبر گرامی اسلام با اصحاب خود مشورت کرد. سلمان فارسی پیشنهاد خندق را مطرح کرد تا دور مدینه خندق کنده شود تا دشمنان نتوانند وارد شهر شودند. کندن خدق برای مومنین شکنجه شده بود چون زمان کندن خندق با ماه رمضان هم زمان شد. پیامبر گرامی اسلام شخصاً شروع به کندن خندق کردند. موضوع سر امتحان است. دل دشمنان پس از درگیر شدن امیرالمومنین با امر خالی شد. سپاه اسلام سرفراز شد. پیامبر گرامی اسلام موفق شد در بین احزاب تفرقه ایجاد کند. احزاب متلاشی شد و سپاه اسلام با کمترین تلفات پیروز شد. در واقع این جنگ فقط یک امتحان بود.
,پناهیان با بیان اینکه خدا در قرآن فرمودند ما جنود را برای کمک به لشکر اسلام فرستادیم گفت: قرآن می فرماید ما بر دشمنان شما طوفانی را فرستادیم و لشکریانی که شما نمی دید. لشکریانی که به سمت شما حمله کردند، چقدر بودند. شما گمان بد به خدا بردید. خدا بحث را در این آیه پیش می کشد و می فرماید اینجا مومنین در اینجا امتحان پس دادند. به مومنین می فرماید شما گمان هایی کردید ولی منافقین این سوء ظن را در وجود خودشان بیشتر کردند.
,وی گفت: چه می شود یک انسان خراب می شود. نقطه آغاز خراب شدن یک مومن کجاست. خیلی ها در آغاز خراب شدن حس می کنند خراب نشده اند. یک مومن وقتی می خواهد خراب شود و در حال فاسد شدن است از کجا خراب می شود. رمزی است که ابلیس از اینجا او را خراب می کند. زمان جنگ رزمندها هر لحظه خودشان را امتحان می کردند. وجودشان را در معرض گلوله قرار می دادند و می گفتند ترکش گولت نزند، عمر دست خداست. اگر الان ترکش بخوری غیر از جبهه هم بودی تصادف می کردی پس اگر قرار باشد ترکش نخورید هیچ اتفاقی نمی افتد.
,اسم ما را نیروهای ارزشی گذاشتهاند تا اسم خودشان را واقع بین بگذارند
, اسم ما را نیروهای ارزشی گذاشتهاند تا اسم خودشان را واقع بین بگذارند,استاد حوزه و دانشگاه آغاز خراب شدن مومن را واقعیت بینی به دور از خدا عنوان کرد و گفت: آغاز خرابی انسان واقعی بینی است به یک شرط که در این واقعیت های که می بینید خدا را نبینید، اینگونه خراب می شوید. خدا هم یک واقعیت است. اسم ما را نیروهای ارزشی گذاشته اند تا اسم خودشان را واقع بین بگذارند ولی ما واقع بینیم آن ها اتفاقا واقع بین نیستند، اینقدر واقع بین نیستند که پیروزی های ما را هم نمی توانند ببنند.
,پناهیان خاطر نشان کرد: منافقین واقع بین هستند ما هم واقع بین هستیم، لشکر خدا وجود دارد، قرآن دروغ نمی گوید. شهدا زنده هستند، شهدا شهید می شوند و سپس تبدیل به شخصیت های می شوند که گلوله بر آن ها اثر نمی گذارد و در بین دشمن می روند و آن ها را در هم می کوبند. جنود هم یک واقعیت است، وعده های خدا هم یک واقعیت است. آغاز بدبخی برای یک ملت آن جاست که وعده های خدا را واقعی نداند. آغاز خرابی انسان واقعی بینی است در صورتی که واقعیت ها بسیار بزرگتر و ارزشمند تر را نبیند.
,آغاز انحراف یک انسان این است که واقعیت بین شود ولی در واقعیتهایش خدا را حذف کند
, آغاز انحراف یک انسان این است که واقعیت بین شود ولی در واقعیتهایش خدا را حذف کند,وی خاطر نشان کرد: بیست و هفت میلیون نفر طرفدار امام حسین علیه السلام یک واقعیت است که نمی توانند آن را به عنوان واقعیت ببینند. قرآن میفرماید اینها کر و کور و گنگ هستند. آغاز انحراف یک انسان این است که واقعیت بین شود ولی در واقعیتهایش خدا را حذف کند. آغاز انحراف یک انسان در کنار ایمانش به واقعیت بزرگی مثل خدا واقع ببن شود ولی واقعیتهای را سطحی ببیند و تحلیل دقیقی از واقعیت ها را نداشته باشد. آغاز انحراف یک انسان و نابودی این انسان زمانی است که واقع بین شود ولی فقط واقعیت های منفی را ببیند و واقعیتها مثبت را نبیند. پیامبر اکر وسط خندق کلنگشان به سنگی خورد و جرقه زد، سه بار تکبیر گفتند وقتی سوال کردند جبرئیل فرمود شما روم و ایران را خواهید گرفت. منافقین او را مسخره کردند.
,انتهای پیام/خ
]
ارسال دیدگاه