اخبار داغ

یک متخصص طب سنتی:

اثر محافظتی دانه کتان از قلب و روغن کتان از استخوان‌ها

اثر محافظتی دانه کتان از قلب و روغن کتان از استخوان‌ها
یک متخصص طب سنتی گفت: دانه کتان با کاهش لخته خون، بدن را در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند و باعث کاهش کلسترول خون می‌شود؛ همچنین امگا3 موجود در روغن کتان برای استخوان‌ها بسیار مفید است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر مرضیه بیگم سیاهپوش، در گفت‌وگو با خبرنگار سینا درباره خواص درمانی گیاه کتان گفت: کتان از نظر گیاه‌ شناسی در دسته گیاهان علفی یک‌ ساله قرار دارد که قسمت‌های مختلف آن نظیر ساقه، دانه و گل قابل استفاده هستند، اما استفاده از دانه کتان بیشتر رایج است.

وی در ادامه افزود: برخی از حکما ساقه کتان را سرد و خشک یا معتدل مایل به برودت معرفی کرده‌اند و برخی دیگر مجموع گیاه کتان را دارای مزاج گرم و تر دانسته‌اند که کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.

این متخصص طب‌سنتی با اشاره به این‌که خواص دانه کتان کوبیده با نکوبیده متفاوت است، اذعان داشت: در طب سنتی دانه کتان نکوبیده را به عنوان ملین برای درمان یبوست معرفی کرده‌اند، همچنین برای درمان سرفه‌های ناشی از بیماری‌های بلغمی یعنی ناشی از سوءمزاج سرد و تر بسیار مفید است و باعث دفع راحت‌تر خلط و کاهش سرفه‌ها خواهد شد.

وی در بیان خواص درمانی دانه کتان گفت: این گیاه برای اصلاح حال رحم بسیار خوب است، یعنی باعث تقویت رحم می‌شود و به طور کلی برای بیماری‌های این ناحیه موثر است.

بیگم‌سیاهپوش، تصریح کرد: دانه کتان با کاهش لخته خون، بدن را در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند و باعث کاهش کلسترول خون می‌شود‏، همچنین آزمایشات روی موش نشان داده که روغن کتان می‌تواند رشد سلول‌های سرطان پستان را کاهش دهد و باعث توقف پیشرفت سرطان پستان در موش شده است.

این متخصص طب‌سنتی درباره خواص روغن کتان و تأثیر این گیاه در رژیم لاغری بیان کرد: روغن کتان یکی از منابع غنی از امگا3 بوده و کالری بسیار بالایی دارد، اسید چرب امگا3 روغن کتان برای استخوان‌ها بسیار مفید است، اما در لاغری تأثیری نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: طب سنتی پوشیدن لباس‌های کتان را به افراد چاق در زمستان توصیه کرده، به دلیل این‌که رطوبت بدن را تا حدی جذب می‌‌کند، امکان داردکاهش وزن را در پی داشته باشد، البته این یک تئوری است که باید مورد پژوهش قرار گیرد.

بیگم سیاهپوش، درباره نحوه استفاده و نگهداری از روغن کتان خاطرنشان کرد: روغن کتان به هیچ‌وجه نباید جوشانده شود زیرا خاصیت موتاژن نشان می‌دهد و باعث فعال شدن سرطان در افراد مستعد خواهد شد، در نتیجه در طبخ غذا نمی‌توانیم از این روغن استفاده کنیم و با توجه به اینکه این روغن در حرارت و نور بسیار زود فاسد می‌شود، باید در ظرف سربسته و دور از نور داخل یخچال نگه‌داری شود.

انتهای پیام/خ

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سینا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه