اخبار داغ

رقص شمشیر هنر ناب مردم جنوب شرق کشور

رقص شمشیر هنر ناب مردم جنوب شرق کشور
رقص شمشیر و یا چوب بازی اکثراً در مراسمات شادی سیستانیان استفاده می شود و بیشتر در عروسی ها، عید نوروز و ولادت ائمه(ع) مورد استفاده قرار می گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای هیرمند؛ استان سیستان و بلوچستان از جمله استان هایی است که همانند قوم های لر و ترک کرد و... دارای تمدن، فرهنگ ها، آداب و رسوم خاصی در بین مردمان این سرزمین وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای هیرمند,

یکی از این فرهنگ ها که امروزه به هنر ناب سیستانی تبدیل شده است آئین رقص شمشیر در کنار دهل و ساز معروف این منطقه است که همواره علاقه مندان خاصی در بین مردم از گذشته تا به امروز دارد.

,

رقص شمشیر از آنجایی که محبوبیت خاصی در بین مردمان این منطقه دارد ، علاقه مندان زیادی را به هنگام نواختن دهل به خود جلب می کند و در نهایت با هماهنگ شدن ساز؛ مردم به صورت هماهنگ به این آئین می پردازند.

,

رقص شمشیر و یا چوب بازی اکثراً در مراسمات شادی سیستانیان استفاده می شود و بیشتر در عروسی ها، عید نوروز  و ولادت ائمه(ع) مورد استفاده قرار می گیرد.

,

 این آئین بیانگر حفظ فرهنگ های نیاکان سیستانیان تا به امروز است و با نگاه داشتن هنر اصیل گذشته امروزه حرف های زیادی در سطح جهانی نیز دارند در حالی که بسیاری از هنرمندان این زمینه به کشورهای خارجی دعوت میشوند و برنامه های ویژه ای انجام حواهند داد.

,

رضا بارانی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  شهرستان هیرمند گفت:  آنچه امروزه بعنوان چوب بازی در رقص سیستانی شناخته می‌شود ادامه رقص شمشیر است که سیستانیان باستان و گذشته برای استمرار آمادگی دفاعی مبارزین خود در زمان صلح با این رقص شمشیر به تقویت روحیه وامادگی دفاعی نیروهای خود کمک می‌کردند.

,

وی افزود: رقص آیینی شمشیر در سیستان جنبه کاملاً دفاعی دارد و داستان دو پهلوان رو در روی یکدیگر است که هر دو سپر به‌ سپر شده و رزم پهلوانی شروع می‌شود تا یکی شکست بخورد و برای فرد پیروز سرنا و موسیقی شادمانی می‌زنند.

,

بارانی بیان داشت: نقاشی‌های دیواری کوه خواجه (استان سیستان و بلوچستان) که به ‌جا مانده از دوره اشکانیان و ساسانیان در ایران است، تصاویری را به نمایش گذاشته‌ که نشان‌دهنده سنت‌های موسیقایی و بزمی و رقص شمشیر و جنگ در این نقطه از ایران در آن روزگار است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه