اخبار داغ

امیدی که بعد از مجلس خبرگان رهبری در مجلس دهم نیز شکست خورد؛

آیا اعضاء فراکسیون لیست امید «عارف» را دور زدند؟!

آیا اعضاء فراکسیون لیست امید «عارف» را دور زدند؟!
انتخاب مسعود پزشکیان با 154 رأی به عنوان نایب رئیس موقت مجلس دهم و بازماندن عارف از کرسی ریاست با تحصیل 103 رأی نشان داد اعضای فراکسیون لیست امید سرلیست اصلاحات را دور زده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، جناح اصلاح طلب که بر اساس برخی بده بستان‌های سیاسی جناح اعتدال را در قالب لیست امید همراه کرده بود، بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با عَلم کردن نتایج انتخابات در تهران و معدود شهرستان‌ها، مدعی پیروزی در انتخابات شد، این جناح بعد از ماراتن سیاسی به کُری خوانی‌های خود ادامه داده و با گردهمایی نمایندگان لیست امید به رهبری محمد‌رضا عارف اقدام به ایجاد فراکسیون امید کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

در مورد انتخاب رئیس مجلس از میان علی لاریجانی و محمد‌رضا عارف، تحلیل‌ها و گفت‌وشنود های سیاسی و رسانه‌ای مختلفی منتشر شد و انتخاب عارف از دیدگاه اصلاح طلبان رادیکال و فاناتیک امری حتمی بود و به نوعی تصاحب مسند ریاست توسط عارف، به موضوع حیثیتی تبدیل شده بود.

,

شاید اصلاحات این مولفه را از یاد برده بود که تعداد قابل توجهی از لیست امید را اعتدالیون تشکیل می دهند و بر اساس سوابق جناحی و سیاسی، اعتدال لاریجانی را به عارف ترجیح می‌دهد و از طرفی اصولگرایان بر اساس اقتضائات ترکیب مجلس، گزینه‌ای جز حمایت از لاریجانی ندارند، لذا بر اساس یک محاسبه ساده این امر بدیهی به نظر می‌رسد که شانس نفر دوم قم نسبت به نفر اول تهران برای تصاحب ریاست مجلس دهم بیشتر است، لکن اصلاح طلبان نیز بالاجبار و برای جلوگیری از القای شکست کمر همت را برای بالا بردن عارف محکم بستند.

,

نتیجه امروز انتخابات ریاست مجلس و هیات رئیسه آب سردی بر سر جناح اصلاحات بود که پس از انتخاب آیت الله جنتی به عنوان رئیس مجلس و نایب رئیسی آیت الله موحدی کرمانی و هاشمی شاهرودی، ریخته شد.

,

فراکسیون امید در جلسه ای که در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، همراه با قرائت پیش نویس اعلام موجودیت کرد 158 نفر میثاق نامه آن را امضاء نمودند که محمدرضا تابش در ساعات پایانی جلسه اعلام کرد که ۱۶۷ نفر از منتخبین مجلس دهم حتی دو نفر از نمایندگان اقلیت های مذهبی در همایش فراکسیون امید حضور یافته بودند.

,

لکن بازماندن عارف با 103 رای کل محاسبات اصلاحات را برهم زد، در حالی که علی لاریجانی 173 رای بدست آورد و نشان داده شد که جمعی از لیست امید با زیرپا گذاشتن میثاق نامه فراکسیون، صلاح بر انتخاب لاریجانی دیدند و از طرفی این انتخاب نشان داد که مستقلان مجلس دهم نیز بیشتر از آنکه به اصلاح طلبی تمایل داشته باشند، جانب فراکسیون ولایت را گرفته‌اند.

,

و انتخاب مسعود پزشکیان (هم فراکسیون عارف) با 154 رای به عنوان نایب رئیس اول مجلس، مهر تاییدی بر دور زدن عارف توسط لیست امید گردید.

,

8 خرداد یعنی یک روز قبل از انتخابات ریاست مجلس دهم، علی نظری نماینده‌ی اصلاح‌طلب مجلس ششم و سردبیر مجله‌ی دوم خردادی پایتخت کهن در یادداشتی نوشته بود که: بنده به همراه جمعی از دوستان خوش فکرمان مثل استاد بهزاد نبوی تلاش کردیم تا آقایان لاریجانی و عارف به رقابت با هم نپردازند. دکتر عارف حاضر نشد حرف عقلای قوم و بزرگان جنبش روشنفکری دینی را بپذیرد.

,

به هرحال پا به عرصه‌ای گذاشت که اخبار ناخوشی برای جبهه‌ی اصلاحات را چند ساعت دیگر در پی خواهد داشت.

,

ما از روز اول به آقای عارف و دست‌اندرکاران لیست امید دلسوزانه گفتیم که حد نصاب 142 نفر را ندارید، اما گوش نکردند. شنبه طبق اظهارات دکتر وکیلی سخنگوی فراکسیون امید تعداد 115 نفر منتخب در نشست این فراکسیون حضور پیدا کردند. یعنی اینکه ما 27 کرسی تا رسیدن به حدنصاب کافی برای فتح کرسی‌های 12 گانه‌ی هیات رئیسه کم داریم!

,

وی در اعترافات خود ادامه داد: آیا بهتر نبود حامیان عارف با لاریجانی به توافق می‌رسیدند و ترکیب هیات رئیسه به صورت تساوی پنجاه -پنجاه بین طرفین تقسیم می‌شد؟

,

آیا بهتر نبود که حامیان عارف با لاریجانی به توافق می‌رسیدند تا چهره‌های تندی مثل حاج بابایی، محمد دهقانی و عبدالرضا مصری به هیات رییسه‌ی مجلس دهم نرسند؟

,

وی در پایان با اشارات جالبی نوشت: آیا بهتر نبود که اعتدال‌گرایان با عقلانیت با یکدیگر در شروع مجلس دهم تعامل می‌کردند؟

,

دوستان تصمیم گیرنده‌ی لیست امید وقتی دیدند عدد لازم برای رقابت با لاریجانی را ندارند، چرا با لجاجت کار رابه مصافی کشاندند که باخت ایشان به اصولگرایان محتمل است؟

,

واقعاً تأسف می‌خورم که چرا دوستان اصلاح طلب به تالی فاسد این رفتار و رقابت پی نبردند! حتما باید بیایند و ببازند تا ابهت 7 اسفند 94 و 10 اردیبهشت 95 مخدوش شود؟

,

اگر یکشنبه صبح لیست امید مفتضحانه رقابت را ببازد، چه کسی مقصر خواهد بود؟

,

با مروری کوتاه به جریانات صبح امروز بهارستان به این اصل می رسیم که نتایج انتخابات هیات رئیسه نیز خارج از قائده انتخابات روسای مجلسین( خبرگان رهبری و شورای اسلامی) نبوده و نتیجه انتخابات هیات رئیسه پیش بینی های تلخ نظری را به اثبات رساند که نتایج انتخابات هیات رئیسه نیز خارج از قائده انتخابات روسای مجلسین( خبرگان رهبری و شورای اسلامی) نیست و نتیجه انتخابات هیات رئیسه نشان داد که از میان 12 کرسی هیات رئیسه، 9 کرسی به نامزدهای مورد حمایت فراکسیون ولایت و 3 کرسی به نامزدهای مورد حمایت فراکسیون امید رسید.

,

بدین ترتیب اصلاحات که مدعی حضور غالب در بهارستان بود، بعد از آن که در جلوی دیدگان هاشمی و روحانی آیت الله جنتی ریاست مجلس خبرگان را بر عهده گرفت، نتیجه انتخابات امروز بهارستان به همه ادعاهای جناح اصلاح طلبان خاتمه داد.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه