اخبار داغ

برزیل ناو هواپیمابر خود را در اقیانوس اطلس غرق کرد

برزیل ناو هواپیمابر خود را در اقیانوس اطلس غرق کرد
نیروی دریایی برزیل اعلام کرد که این کشور ناو هواپیمابر از رده خارج شده خود به نام «سائوپائولو» را با وجود هشدارهای طرفداران محیط زیست مبنی بر ایجاد آلودگی محیطی و اخلال در زنجیره غذایی دریایی، در آب‌های آزاد اقیانوس اطلس در سواحل شمال شرقی خود غرق کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  این ناو ۳۲ هزار تنی از زمانی که دولت ترکیه از ورود آن به بنادر خود به دلیل خطرهای زیست محیطی امتناع کرد و پس از اینکه به سمت برزیل یدک کشیده شد، پیش از غرق شدن به مدت سه ماه روی دریا شناور بود.

نیروی دریایی برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: این ناو عصر جمعه در یک برنامه از قبل طراحی و کنترل شده، غرق شد تا به این ترتیب از بروز خسارات لجستیکی، عملیاتی، زیست‌محیطی و اقتصادی به این کشور جلوگیری شود.

به گفته نیروی دریایی برزیل، بدنه ناو سائوپائولو در آب‌های آزاد اقیانوس اطلس واقع در فاصله ۳۵۰ کیلومتری سواحل این کشور که عمق دریا به ۵ هزار متر می‎رسد، غرق شد، مکانی که برای کاهش تاثیر آن بر ماهیگیری و اکوسیستم دریایی انتخاب شده است.

دادستان عمومی فدرال و سازمان زیست‌محیطی «صلح سبز» از دولت برزیل خواسته بود که غرق کردن این ناو را متوقف کند. به گفته آنها این کار به دلیل وجود مواد خطرناک از جمله ۹ تن آزبست مورد استفاده در ساخت بدنه آن، محیط زیست را به شدت آلوده خواهد کرد.

صلح سبز در بیانیه‌ای با متهم کردن نیروی دریایی برزیل به بی‌توجهی در مورد حفاظت از اقیانوس‌ها، اعلام کرد: غرق کردن ناو هواپیمابر سائوپائولو، هزاران کیلوگرم آزبست، جیوه، سرب و سایر مواد بسیار سمی را در بستر دریا منتشر خواهد کرد.

ناو هواپیمابر کلاس کلمانسو به مدت چهار دهه با نام «ناو هواپیمابر فوچ» (فردیناند فوچ ژنرال ارتش فرانسه در جنگ جهانی اول) به نیروی دریایی فرانسه خدمت کرد و توانایی حمل ۴۰ هواپیمای جنگی را داشت.

پپه رزنده کارشناس دفاعی و کارمند سابق کمیسیون سیاست خارجی مجلس این کشور گفت: این ناو توسط نیروی دریایی برزیل در سال ۱۹۹۸ و تنها به قیمت ۱۲ میلیون دلار از فرانسه خریداری شد اما نیاز به بازسازی ۸۰ میلیون دلاری داشت که هرگز انجام نشد.

یک شرکت بازیافت دریایی ترکیه‌ای پس از اینکه این ناو از رده خارج شد، بدنه آن را به منظور بازیافت و به قیمت ۱۰.۵ میلیون دلار خریداری کرد اما زمانی که دولت ترکیه ورود آن به بنادر ترکیه را به دلیل ایجاد آلودگی زیست‌محیطی ممنوع کرد، مجبور شد آن را توسط یدک‌کش و از طریق اقیانوس اطلس بازگرداند.

نیروی دریایی برزیل اعلام کرد که از این شرکت ترکیه‌ای خواسته است تا این ناو را در یک کارخانه کشتی سازی برزیل تعمیر کند، اما پس از اینکه بازرسی‌ها مشخص کرد که آب دریا به دلیل پوسیدگی بیش از حد بدنه این ناو در حال ورود به آن و در خطر غرق شدن قرار دارد، نیروی دریایی برزیل هم ورود این ناو را به بنادر برزیل ممنوع و سپس تصمیم گرفت سائوپائولو را در آب‌های آزاد غرق کند.

سازمان صلح سبز در واکنش به این اقدام اعلام کرد: نیروی دریایی برزیل به جای اجازه بازرسی سازمان‌های عمومی از این ناو، آسیب رساندن به محیط زیست و بر باد دادن میلیون‌ها دلار را انتخاب کرد.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه